입사한 지 오래 지나지 않아 조직을 떠나는 신입사원들이 많다. 신입사원이 조직을 떠나는 이유 중 하나는 조직 부적응 때문이다. 조직에 적응하는 과정에서 신입사원은 상사와의 갈등, 인간관계 문제 등 어려움을 겪는다. 그런데 신입사원이 상사, 선배, 동료들과 친밀한 관계를 형성한다면 이들에게 다양한 측면에서 도움을 받게 되어 더 효과적으로 조직에 적응할 수 있을 것이다. 이 연구는 신입사원의 대인관계능력을 조직적응의 영향 요소로 보고 그 효과성을 검증하였다. 신입사원의 대인관계능력이 좋을수록 직무만족 및 조직적응이 높아지고 이직의도가 낮아지는 등 조직적응에 긍정적인 영향을 미칠 것이다. 이때 조직이 사회화 전략을 어떻게 활용하느냐에 따라 대인관계능력과 조직적응의 관계가 조절될 것이다. 이 연구 결과를 통해 조직 차원의 사회화 전략 수립 방향과 개인 차원의 조직적응 노력 방안을 제안하고자 하였다. 입사 3년 이내 신입사원을 대상으로 설문조사를 실시하였고 회수한 설문지 중 최종적으로 분석한 것은 294부이다. ...
입사한 지 오래 지나지 않아 조직을 떠나는 신입사원들이 많다. 신입사원이 조직을 떠나는 이유 중 하나는 조직 부적응 때문이다. 조직에 적응하는 과정에서 신입사원은 상사와의 갈등, 인간관계 문제 등 어려움을 겪는다. 그런데 신입사원이 상사, 선배, 동료들과 친밀한 관계를 형성한다면 이들에게 다양한 측면에서 도움을 받게 되어 더 효과적으로 조직에 적응할 수 있을 것이다. 이 연구는 신입사원의 대인관계능력을 조직적응의 영향 요소로 보고 그 효과성을 검증하였다. 신입사원의 대인관계능력이 좋을수록 직무만족 및 조직적응이 높아지고 이직의도가 낮아지는 등 조직적응에 긍정적인 영향을 미칠 것이다. 이때 조직이 사회화 전략을 어떻게 활용하느냐에 따라 대인관계능력과 조직적응의 관계가 조절될 것이다. 이 연구 결과를 통해 조직 차원의 사회화 전략 수립 방향과 개인 차원의 조직적응 노력 방안을 제안하고자 하였다. 입사 3년 이내 신입사원을 대상으로 설문조사를 실시하였고 회수한 설문지 중 최종적으로 분석한 것은 294부이다. SPSS Statistics 24 프로그램을 통해 검증한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 신입사원의 대인관계능력은 직무만족과 조직몰입에 정적 효과를 미치고 이직의도에 부적 효과를 미치는 등 조직적응에 긍정적인 효과가 있었다. 둘째, 조직사회화 전략이 제도화될수록, 신입사원의 직무만족과 조직몰입이 높아지고, 이직의도가 낮아지는 등 조직적응에 긍정적 효과를 미쳤다. 셋째, 조직사회화 전략 중 사회적 관점 전략은 신입사원의 대인관계능력과 조직적응의 관계를 강화하는 조절효과를 나타냈다. 연구 결과를 바탕으로 다음과 같은 시사점을 도출하였다. 첫째, 조직 차원에서 특히 사회적 관점 전략을 강화해야 한다. 신입사원이 기존 구성원으로부터 도움이나 피드백을 쉽게 받을 수 있도록 멘토링 및 코칭 등을 제도적으로 강화하는 것도 하나의 방법이다. 둘째, 대인관계능력 증진에 초점을 둔 프로그램을 조직 특성에 맞게 개발하여 조직사회화 전략으로 활용할 수 있다. 셋째, 개인 차원에서 신입사원들은 자신의 대인관계능력을 향상하여 조직에 잘 적응하도록 노력해야 한다. 넷째, 사회적 관점 전략뿐만 아니라 조직사회화 전략을 전반적으로 제도화하여 강화하는 것도 중요하다. 이상의 시사점을 참고하여 신입사원이 조직에 잘 적응할 수 있도록 조직, 기존 구성원, 신입사원 개인 모두가 노력해야 할 것이다.
입사한 지 오래 지나지 않아 조직을 떠나는 신입사원들이 많다. 신입사원이 조직을 떠나는 이유 중 하나는 조직 부적응 때문이다. 조직에 적응하는 과정에서 신입사원은 상사와의 갈등, 인간관계 문제 등 어려움을 겪는다. 그런데 신입사원이 상사, 선배, 동료들과 친밀한 관계를 형성한다면 이들에게 다양한 측면에서 도움을 받게 되어 더 효과적으로 조직에 적응할 수 있을 것이다. 이 연구는 신입사원의 대인관계능력을 조직적응의 영향 요소로 보고 그 효과성을 검증하였다. 신입사원의 대인관계능력이 좋을수록 직무만족 및 조직적응이 높아지고 이직의도가 낮아지는 등 조직적응에 긍정적인 영향을 미칠 것이다. 이때 조직이 사회화 전략을 어떻게 활용하느냐에 따라 대인관계능력과 조직적응의 관계가 조절될 것이다. 이 연구 결과를 통해 조직 차원의 사회화 전략 수립 방향과 개인 차원의 조직적응 노력 방안을 제안하고자 하였다. 입사 3년 이내 신입사원을 대상으로 설문조사를 실시하였고 회수한 설문지 중 최종적으로 분석한 것은 294부이다. SPSS Statistics 24 프로그램을 통해 검증한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 신입사원의 대인관계능력은 직무만족과 조직몰입에 정적 효과를 미치고 이직의도에 부적 효과를 미치는 등 조직적응에 긍정적인 효과가 있었다. 둘째, 조직사회화 전략이 제도화될수록, 신입사원의 직무만족과 조직몰입이 높아지고, 이직의도가 낮아지는 등 조직적응에 긍정적 효과를 미쳤다. 셋째, 조직사회화 전략 중 사회적 관점 전략은 신입사원의 대인관계능력과 조직적응의 관계를 강화하는 조절효과를 나타냈다. 연구 결과를 바탕으로 다음과 같은 시사점을 도출하였다. 첫째, 조직 차원에서 특히 사회적 관점 전략을 강화해야 한다. 신입사원이 기존 구성원으로부터 도움이나 피드백을 쉽게 받을 수 있도록 멘토링 및 코칭 등을 제도적으로 강화하는 것도 하나의 방법이다. 둘째, 대인관계능력 증진에 초점을 둔 프로그램을 조직 특성에 맞게 개발하여 조직사회화 전략으로 활용할 수 있다. 셋째, 개인 차원에서 신입사원들은 자신의 대인관계능력을 향상하여 조직에 잘 적응하도록 노력해야 한다. 넷째, 사회적 관점 전략뿐만 아니라 조직사회화 전략을 전반적으로 제도화하여 강화하는 것도 중요하다. 이상의 시사점을 참고하여 신입사원이 조직에 잘 적응할 수 있도록 조직, 기존 구성원, 신입사원 개인 모두가 노력해야 할 것이다.
Even though they have worked for a short period of time, there are many newcomers who leave an organization. One of the reasons why newcomers leave an organization is organizational maladjustment. During adjusting to an organization newcomers experience interpersonal troubles and conflicts. However,...
Even though they have worked for a short period of time, there are many newcomers who leave an organization. One of the reasons why newcomers leave an organization is organizational maladjustment. During adjusting to an organization newcomers experience interpersonal troubles and conflicts. However, if newcomers get along well with managers, seniors, and colleagues, they could get support from existing members to adjust to an organization effectively. The purpose of this study is to identify the influence of the newcomers’ interpersonal competence upon organizational adjustment. Skilled interpersonal competence could enhance job satisfaction and organizational commitment and reduce turnover intention. Also this study aimed to verify the moderating effect of organizational socialization tactics between interpersonal competence and organizational adjustment. This study finally suggests implications of organizational socialization tactics for organizations and ways to improve organizational adjustment for individuals. The sample for this study consisted of newcomers who have worked for no more than three years. A total of 294 questionnaires were analyzed using SPSS Statistics 24 program. The results are as follows. First, newcomers’ interpersonal competence positively related to organizational adjustment. Concretely, interpersonal competence positively influence job satisfaction and organizational commitment and negatively influence turnover intention. Second, the extent to which an organization uses institutionalized socialization tactics positively influence newcomers’ organizational adjustment. Moreover, social aspect socialization tactics have the positive moderating effect between newcomers’ interpersonal competence and organizational adjustment. The implications derived from the results of this study are as follows. First, it is necessary for organizations to reinforce social aspect socialization tactics. Organizations need to build up the system of mentoring and coaching in which newcomers are offered social supports by existing members. Second, organizations could develop the unique programs which are suitable for organizations to improve newcomers’ interpersonal competence. Third, newcomers have to improve their interpersonal competence individually to adjust well to an organization. Fourth, whole organizational socialization tactics need to be reinforced institutionally. Referring to as mentioned above, organizations, existing members, and newcomers all have to make efforts for newcomers’ organizational adjustment.
Even though they have worked for a short period of time, there are many newcomers who leave an organization. One of the reasons why newcomers leave an organization is organizational maladjustment. During adjusting to an organization newcomers experience interpersonal troubles and conflicts. However, if newcomers get along well with managers, seniors, and colleagues, they could get support from existing members to adjust to an organization effectively. The purpose of this study is to identify the influence of the newcomers’ interpersonal competence upon organizational adjustment. Skilled interpersonal competence could enhance job satisfaction and organizational commitment and reduce turnover intention. Also this study aimed to verify the moderating effect of organizational socialization tactics between interpersonal competence and organizational adjustment. This study finally suggests implications of organizational socialization tactics for organizations and ways to improve organizational adjustment for individuals. The sample for this study consisted of newcomers who have worked for no more than three years. A total of 294 questionnaires were analyzed using SPSS Statistics 24 program. The results are as follows. First, newcomers’ interpersonal competence positively related to organizational adjustment. Concretely, interpersonal competence positively influence job satisfaction and organizational commitment and negatively influence turnover intention. Second, the extent to which an organization uses institutionalized socialization tactics positively influence newcomers’ organizational adjustment. Moreover, social aspect socialization tactics have the positive moderating effect between newcomers’ interpersonal competence and organizational adjustment. The implications derived from the results of this study are as follows. First, it is necessary for organizations to reinforce social aspect socialization tactics. Organizations need to build up the system of mentoring and coaching in which newcomers are offered social supports by existing members. Second, organizations could develop the unique programs which are suitable for organizations to improve newcomers’ interpersonal competence. Third, newcomers have to improve their interpersonal competence individually to adjust well to an organization. Fourth, whole organizational socialization tactics need to be reinforced institutionally. Referring to as mentioned above, organizations, existing members, and newcomers all have to make efforts for newcomers’ organizational adjustment.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.