본 연구는 국외입양 전 아동들을 위탁받아 양육한 경험이 있는 위탁모를 대상으로 그들의 경험과 의미를 이해하고, 이를 사회문화적인 맥락에서 재조명함으로써 입양 전 아동의 생태체계적 환경인 위탁가정 지원에 대한 시사점 및 개입방법을 제시하고자 하였다. 이를 위해 내러티브 탐구(Narrative Inquiry)를 적용하여 입양기관을 통해 국외입양 전 아동을 위탁받아 양육한 경험이 있는 여성 4명을 모집하여 개별심층면접과 ...
본 연구는 국외입양 전 아동들을 위탁받아 양육한 경험이 있는 위탁모를 대상으로 그들의 경험과 의미를 이해하고, 이를 사회문화적인 맥락에서 재조명함으로써 입양 전 아동의 생태체계적 환경인 위탁가정 지원에 대한 시사점 및 개입방법을 제시하고자 하였다. 이를 위해 내러티브 탐구(Narrative Inquiry)를 적용하여 입양기관을 통해 국외입양 전 아동을 위탁받아 양육한 경험이 있는 여성 4명을 모집하여 개별심층면접과 초점집단면접을 진행하였다. 이들의 내러티브는 이야기하기(telling)와 다시이야기하기(retelling) 영역으로 나누어 분석하였다. 연구결과, 이야기하기(telling) 분석에서 연구참여자들이 위탁가정을 ‘따끈따끈한 볶음밥’, ‘마음의 안식처’, ‘무겁다’, ‘사회에 기여하는 것’으로 정의하였으며, 이를 통해 자신의 경험을 어떻게 이해하고 있는지 알 수 있었다. 다시이야기하기(retelling) 분석에서는 경험에 대한 의미에 대해 재조명할 수 있었으며, 시간의 흐름에 따른 국외입양 전 가정위탁보호와 위탁아동에 대한 인식, 생활상의 변화와 그에 대한 의미들을 드러냈다. 이러한 결과에 기초하여, 본 연구는 국외입양 전 아동을 위탁하여 보호하는 가정위탁보호는 위탁아동의 성장뿐만 아니라 위탁가정과 아동이 상호성장하는 과정임을 확인하였다. 또한 사회적 구성과정으로서 존재하는 위탁가정에 대한 이해의 확산과 법적 근거 및 지원체계 확장에 대한 필요성을 제언하였다.
본 연구는 국외입양 전 아동들을 위탁받아 양육한 경험이 있는 위탁모를 대상으로 그들의 경험과 의미를 이해하고, 이를 사회문화적인 맥락에서 재조명함으로써 입양 전 아동의 생태체계적 환경인 위탁가정 지원에 대한 시사점 및 개입방법을 제시하고자 하였다. 이를 위해 내러티브 탐구(Narrative Inquiry)를 적용하여 입양기관을 통해 국외입양 전 아동을 위탁받아 양육한 경험이 있는 여성 4명을 모집하여 개별심층면접과 초점집단면접을 진행하였다. 이들의 내러티브는 이야기하기(telling)와 다시이야기하기(retelling) 영역으로 나누어 분석하였다. 연구결과, 이야기하기(telling) 분석에서 연구참여자들이 위탁가정을 ‘따끈따끈한 볶음밥’, ‘마음의 안식처’, ‘무겁다’, ‘사회에 기여하는 것’으로 정의하였으며, 이를 통해 자신의 경험을 어떻게 이해하고 있는지 알 수 있었다. 다시이야기하기(retelling) 분석에서는 경험에 대한 의미에 대해 재조명할 수 있었으며, 시간의 흐름에 따른 국외입양 전 가정위탁보호와 위탁아동에 대한 인식, 생활상의 변화와 그에 대한 의미들을 드러냈다. 이러한 결과에 기초하여, 본 연구는 국외입양 전 아동을 위탁하여 보호하는 가정위탁보호는 위탁아동의 성장뿐만 아니라 위탁가정과 아동이 상호성장하는 과정임을 확인하였다. 또한 사회적 구성과정으로서 존재하는 위탁가정에 대한 이해의 확산과 법적 근거 및 지원체계 확장에 대한 필요성을 제언하였다.
The purpose of this study is to understand the experience and meaning of foster care mothers who have experience in raising children before overseas adoption, to re-examine the experience and meaning in socio-cultural contexts, and to suggest implications and intervention methods on foster care fami...
The purpose of this study is to understand the experience and meaning of foster care mothers who have experience in raising children before overseas adoption, to re-examine the experience and meaning in socio-cultural contexts, and to suggest implications and intervention methods on foster care family support, which is the overseas pre-adoption child’s ecological environment. Narrative inquiry was used in the study and in-depth interviews and focus group interviews were carried out on four women who had experience in a child’s overseas pre-adoption foster care through adoption agencies. These narratives were divided and analyzed into two areas, telling and retelling. Results showed that participants in the telling analysis defined foster families as 'warm fried rice', 'heart’s haven', 'heavy', 'contributing to the society', and these words represented the knowledge of how the participants understood their experience. In the retelling analysis, the meaning of the experience was re-examined, the perception of the foster child before overseas adoption and the meaning of the lifestyle changes over time were shown. Based on these results, this study not only focuses on the growth of a foster care child before overseas adoption, but views foster care families and foster care children as a mutually growing model. Also, this study suggests the importance and necessity of spreading the understanding of foster care families as a social construction and expanding legal basis and support for foster care families.
The purpose of this study is to understand the experience and meaning of foster care mothers who have experience in raising children before overseas adoption, to re-examine the experience and meaning in socio-cultural contexts, and to suggest implications and intervention methods on foster care family support, which is the overseas pre-adoption child’s ecological environment. Narrative inquiry was used in the study and in-depth interviews and focus group interviews were carried out on four women who had experience in a child’s overseas pre-adoption foster care through adoption agencies. These narratives were divided and analyzed into two areas, telling and retelling. Results showed that participants in the telling analysis defined foster families as 'warm fried rice', 'heart’s haven', 'heavy', 'contributing to the society', and these words represented the knowledge of how the participants understood their experience. In the retelling analysis, the meaning of the experience was re-examined, the perception of the foster child before overseas adoption and the meaning of the lifestyle changes over time were shown. Based on these results, this study not only focuses on the growth of a foster care child before overseas adoption, but views foster care families and foster care children as a mutually growing model. Also, this study suggests the importance and necessity of spreading the understanding of foster care families as a social construction and expanding legal basis and support for foster care families.
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