본 연구는 사회공헌활동으로 발생한 재무적 성과 및 사회적 기여 유형이 기업에 대한 평가에 영향을 주는 것을 살펴보고자 진행했다. 또한 재무적 성과 및 사회적 기여 유형에 대한 정보에 대해 모든 사람들이 동일하게 반응하는 것이 아니라 개인이 가지고 있는 사고방식에 의해 달라짐을 검증하고자 했다. 마지막으로 사고방식의 영향력이 다양한 상황적 요인에 의해 어떻게 조절되는지를 살펴보고자 했다. 본 연구의 결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 첫째, 인지욕구...
본 연구는 사회공헌활동으로 발생한 재무적 성과 및 사회적 기여 유형이 기업에 대한 평가에 영향을 주는 것을 살펴보고자 진행했다. 또한 재무적 성과 및 사회적 기여 유형에 대한 정보에 대해 모든 사람들이 동일하게 반응하는 것이 아니라 개인이 가지고 있는 사고방식에 의해 달라짐을 검증하고자 했다. 마지막으로 사고방식의 영향력이 다양한 상황적 요인에 의해 어떻게 조절되는지를 살펴보고자 했다. 본 연구의 결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 첫째, 인지욕구가 높은 사람들은 인지욕구가 낮은 사람들에 비해 정보처리 동기가 높기 때문에 재무적 성과 및 사회적 기여 유형의 방향성이 일치하지 않는 경우 체계적이고 인지적인 정보처리 과정 거쳐 평가를 내리게 된다. 둘째, 종합적 사고경향이 높은 사람들은 종합적 사고경향이 낮은 사람들에 비해 관계에 대한 생각을 바탕으로 정보를 처리하기 때문에 재무적 성과 및 사회적 기여 유형의 관계에 대한 추론을 바탕으로 평가를 내리게 된다. 셋째, 결과론적 사고를 하는 사람들은 단순히 결과가 긍정적인지 부정적인지만 보고 평가를 하는 것이 아니고 정보처리 과정에서 다양한 요인들을 고려하여 평가를 내린다. 넷째, 사회공헌활동으로 발생한 재무적 성과 및 사회적 기여 유형과 사고유형이 기업평가에 미치는 영향은 공동평가 상황, 정당화 요구 상황, 개인의 이익과 관련된 상황에서의 평가, 공공성이 강조되는 상황에서의 평가와 같은 상황적 요인에 의해 조절될 수 있다. 본 연구의 결과 소비자들은 기업의 사회공헌활동을 발생한 재무적 성과 및 사회적 기여 유형에 따라 기업에 대한 평가를 다르게 내린다. 따라서 기업 입장에서는 자사의 사회공헌활동을 발생한 재무적 성과 및 사회적 기여 유형에 대한 이해가 필요하며 개인의 사고방식이나 상황적 요인에 의해 이러한 정보의 해석이 달라질 수 있기 때문에 자사가 접근하고자 하는 세분시장의 소비자들이 가지고 있는 주된 사고방식에 대한 이해가 필요하다는 것을 제안했다.
본 연구는 사회공헌활동으로 발생한 재무적 성과 및 사회적 기여 유형이 기업에 대한 평가에 영향을 주는 것을 살펴보고자 진행했다. 또한 재무적 성과 및 사회적 기여 유형에 대한 정보에 대해 모든 사람들이 동일하게 반응하는 것이 아니라 개인이 가지고 있는 사고방식에 의해 달라짐을 검증하고자 했다. 마지막으로 사고방식의 영향력이 다양한 상황적 요인에 의해 어떻게 조절되는지를 살펴보고자 했다. 본 연구의 결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 첫째, 인지욕구가 높은 사람들은 인지욕구가 낮은 사람들에 비해 정보처리 동기가 높기 때문에 재무적 성과 및 사회적 기여 유형의 방향성이 일치하지 않는 경우 체계적이고 인지적인 정보처리 과정 거쳐 평가를 내리게 된다. 둘째, 종합적 사고경향이 높은 사람들은 종합적 사고경향이 낮은 사람들에 비해 관계에 대한 생각을 바탕으로 정보를 처리하기 때문에 재무적 성과 및 사회적 기여 유형의 관계에 대한 추론을 바탕으로 평가를 내리게 된다. 셋째, 결과론적 사고를 하는 사람들은 단순히 결과가 긍정적인지 부정적인지만 보고 평가를 하는 것이 아니고 정보처리 과정에서 다양한 요인들을 고려하여 평가를 내린다. 넷째, 사회공헌활동으로 발생한 재무적 성과 및 사회적 기여 유형과 사고유형이 기업평가에 미치는 영향은 공동평가 상황, 정당화 요구 상황, 개인의 이익과 관련된 상황에서의 평가, 공공성이 강조되는 상황에서의 평가와 같은 상황적 요인에 의해 조절될 수 있다. 본 연구의 결과 소비자들은 기업의 사회공헌활동을 발생한 재무적 성과 및 사회적 기여 유형에 따라 기업에 대한 평가를 다르게 내린다. 따라서 기업 입장에서는 자사의 사회공헌활동을 발생한 재무적 성과 및 사회적 기여 유형에 대한 이해가 필요하며 개인의 사고방식이나 상황적 요인에 의해 이러한 정보의 해석이 달라질 수 있기 때문에 자사가 접근하고자 하는 세분시장의 소비자들이 가지고 있는 주된 사고방식에 대한 이해가 필요하다는 것을 제안했다.
This research investigates the effect of financial performance and social contribution on firm evaluation, that occurred from corporate social responsibility activities. We also tried to verify that how the people differently react to the information about financial performance and social contributi...
This research investigates the effect of financial performance and social contribution on firm evaluation, that occurred from corporate social responsibility activities. We also tried to verify that how the people differently react to the information about financial performance and social contribution types based on their thinking style. Finally we tried to examine how consumer’s thinking style regulated by context variables. The results of this study can be summarized as follows. First, people with higher need for cognition tend to conduct a systematic and cognitive information processing when information about financial performance and social contribution did not matched, compare to people with lower need for cognition. Second, people with higher holistic tendency make assesment based on inference regarding the relationship between financial performance and of social contribution types than those with lower holistic tendency. Third, consequentialists are make a judgement by considering various factors in information processing rather than simply looking at the results to see if it is positive or negative. Finally, the effect of financial performance and social contribution, that occurred from corporate social responsibility activities, on firm evaluation can be regulated by the context variables such as joint evaluation, high accountability situations, judgement in condition related to self interest or public related. Taken together, consumers produce different assessments of companies based on financial performance and social contribution that occurred from corporate social responsibility activities. Thus it is necessary for companies to understand their own financial performance and social contribution types that occurred from corporate social responsibility activities. Also interpretation of these information can be changed depending on consumers thinking style or situational factors. So it is necessary to understanding of dominated thinking styles of their market that they approached.
This research investigates the effect of financial performance and social contribution on firm evaluation, that occurred from corporate social responsibility activities. We also tried to verify that how the people differently react to the information about financial performance and social contribution types based on their thinking style. Finally we tried to examine how consumer’s thinking style regulated by context variables. The results of this study can be summarized as follows. First, people with higher need for cognition tend to conduct a systematic and cognitive information processing when information about financial performance and social contribution did not matched, compare to people with lower need for cognition. Second, people with higher holistic tendency make assesment based on inference regarding the relationship between financial performance and of social contribution types than those with lower holistic tendency. Third, consequentialists are make a judgement by considering various factors in information processing rather than simply looking at the results to see if it is positive or negative. Finally, the effect of financial performance and social contribution, that occurred from corporate social responsibility activities, on firm evaluation can be regulated by the context variables such as joint evaluation, high accountability situations, judgement in condition related to self interest or public related. Taken together, consumers produce different assessments of companies based on financial performance and social contribution that occurred from corporate social responsibility activities. Thus it is necessary for companies to understand their own financial performance and social contribution types that occurred from corporate social responsibility activities. Also interpretation of these information can be changed depending on consumers thinking style or situational factors. So it is necessary to understanding of dominated thinking styles of their market that they approached.
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