본 연구에서는 중국과 일본의 대안으로 일컬어지는 동시에 차세대 한류의 거점으로 떠오르는 베트남 내에서의 한류의 현황과 장․단점 그리고 지속 가능성에 관한 전략을 심층인터뷰방식을 사용하여 살펴보고자 하였다. 베트남 내 한류에 관한 연구는 중국과 일본에 비해 활발히 이루어지지 못하였고 한류 진출의 요충지이자 중심국가로 떠오르고 있는 현실에 비추어 봤을 때 그동안 실증적인 연구가 상대적으로 부족했다. 베트남 내 한류에 관한 연구를 위해 총 ...
본 연구에서는 중국과 일본의 대안으로 일컬어지는 동시에 차세대 한류의 거점으로 떠오르는 베트남 내에서의 한류의 현황과 장․단점 그리고 지속 가능성에 관한 전략을 심층인터뷰방식을 사용하여 살펴보고자 하였다. 베트남 내 한류에 관한 연구는 중국과 일본에 비해 활발히 이루어지지 못하였고 한류 진출의 요충지이자 중심국가로 떠오르고 있는 현실에 비추어 봤을 때 그동안 실증적인 연구가 상대적으로 부족했다. 베트남 내 한류에 관한 연구를 위해 총 13명을 대상으로 연구자가 직접 대상자들을 찾아가 개별 인터뷰를 진행하였다. 인터뷰 대상자는 베트남 현지 한국 유학생 1명을 비롯해 한국과 베트남에서 한류 관련 업무에 종사하는 사람으로 선정하였다. 연구 결과 베트남 내 한류콘텐츠의 성공요인은 정서적 유사함에 기인한 문화적 근접성, 비주얼 적 우수성, 대기업들의 적극적인 공략임을 알 수 있었다. 부정적 요인은 천편일률적인 스토리텔링, 수입단가의 상승, 한국인들이 갖는 베트남에 대한 부정적인 인식임을 확인하였다. 한류콘텐츠가 베트남 내에서 지속적인 성장을 하기 위한 전략은 수익구조 개선에 관한 전략, 모바일 우선 전략, 3B 전략, 글로컬 전략으로 확인되었다. 이번 연구는 베트남 내 한류 현황을 바탕으로 앞으로의 지속가능성을 위한 전략을 수립하는데 있어서 고려해야할 요소에 대한 시사점을 제공한다는 점에서 연구 의미를 갖는다.
본 연구에서는 중국과 일본의 대안으로 일컬어지는 동시에 차세대 한류의 거점으로 떠오르는 베트남 내에서의 한류의 현황과 장․단점 그리고 지속 가능성에 관한 전략을 심층인터뷰방식을 사용하여 살펴보고자 하였다. 베트남 내 한류에 관한 연구는 중국과 일본에 비해 활발히 이루어지지 못하였고 한류 진출의 요충지이자 중심국가로 떠오르고 있는 현실에 비추어 봤을 때 그동안 실증적인 연구가 상대적으로 부족했다. 베트남 내 한류에 관한 연구를 위해 총 13명을 대상으로 연구자가 직접 대상자들을 찾아가 개별 인터뷰를 진행하였다. 인터뷰 대상자는 베트남 현지 한국 유학생 1명을 비롯해 한국과 베트남에서 한류 관련 업무에 종사하는 사람으로 선정하였다. 연구 결과 베트남 내 한류콘텐츠의 성공요인은 정서적 유사함에 기인한 문화적 근접성, 비주얼 적 우수성, 대기업들의 적극적인 공략임을 알 수 있었다. 부정적 요인은 천편일률적인 스토리텔링, 수입단가의 상승, 한국인들이 갖는 베트남에 대한 부정적인 인식임을 확인하였다. 한류콘텐츠가 베트남 내에서 지속적인 성장을 하기 위한 전략은 수익구조 개선에 관한 전략, 모바일 우선 전략, 3B 전략, 글로컬 전략으로 확인되었다. 이번 연구는 베트남 내 한류 현황을 바탕으로 앞으로의 지속가능성을 위한 전략을 수립하는데 있어서 고려해야할 요소에 대한 시사점을 제공한다는 점에서 연구 의미를 갖는다.
This research is to analyze the current issue, pros and cons, and the realistic strategy to maintain the Korean wave in Vietnam, known as the next following country of China and Japan with high Korean wave influence by interviewing related industry people. The study on the influence of Korean w...
This research is to analyze the current issue, pros and cons, and the realistic strategy to maintain the Korean wave in Vietnam, known as the next following country of China and Japan with high Korean wave influence by interviewing related industry people. The study on the influence of Korean wave in Vietnam are rarely found compared to the study on the influence of Korean wave in China and Japan. Study and research are insufficient compared to the current status of Vietnam, which has become one of the biggest country with high demand of Korean contents. As for the research method, total of 13 interviewee participated the individual interview conducted in Vietnam. The 13 interviewee are consisted of Korean students studying in Vietnamese, local media industry people, and people related to Korean wave business in Vietnam. The result of the research showed the success factor of Korean wave contents in Vietnam which are based on the cultural proximity coming from the emotional similarity, superiority in appearance, and Korean major company’s aggressive approach. Same type of storytelling, increase of importing costs of the contents, and Korean’s negative cognition towards Vietnam was the existing impeding factors of Korean wave in Vietnam. In order to continue the growth of Korean wave in Vietnam, strategies are needed in improving the profit structure, mobile first distribution system, production based on 3B (Baby, beast, beauty) contents, and glocalization. This research will provide strategy to maintain the influence of Korean wave is Vietnam by analyzing it’s currents situation and to provide the success factors to the people and employees related to the industry.
This research is to analyze the current issue, pros and cons, and the realistic strategy to maintain the Korean wave in Vietnam, known as the next following country of China and Japan with high Korean wave influence by interviewing related industry people. The study on the influence of Korean wave in Vietnam are rarely found compared to the study on the influence of Korean wave in China and Japan. Study and research are insufficient compared to the current status of Vietnam, which has become one of the biggest country with high demand of Korean contents. As for the research method, total of 13 interviewee participated the individual interview conducted in Vietnam. The 13 interviewee are consisted of Korean students studying in Vietnamese, local media industry people, and people related to Korean wave business in Vietnam. The result of the research showed the success factor of Korean wave contents in Vietnam which are based on the cultural proximity coming from the emotional similarity, superiority in appearance, and Korean major company’s aggressive approach. Same type of storytelling, increase of importing costs of the contents, and Korean’s negative cognition towards Vietnam was the existing impeding factors of Korean wave in Vietnam. In order to continue the growth of Korean wave in Vietnam, strategies are needed in improving the profit structure, mobile first distribution system, production based on 3B (Baby, beast, beauty) contents, and glocalization. This research will provide strategy to maintain the influence of Korean wave is Vietnam by analyzing it’s currents situation and to provide the success factors to the people and employees related to the industry.
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