본 연구는 스마트폰의 출시 이후 급격히 성장하고 있는 웹드라마가 웹과 모바일 플랫폼이 아닌 TV 플랫폼에서 어떻게 활용되고 있는지 살펴보고자 하였다. 웹드라마의 내용과 구조, 스토리텔링과 캐스팅에 관한 연구는 있었으나 웹드라마의 다양한 활용에 대한 연구가 부족한데에 비해 지상파 방송사, 케이블 TV 방송사, 종합편성방송사업자들의 웹드라마 방영 사례가 급격히 늘어나고 있는 추세이다. 이에 따라 지상파 방송사의 웹드라마 방영 사례를 중심으로 그 배경과 원인, 성공 사례 등을 파악하고 향후 지상파 방송사가 성공적으로 웹드라마를 활용할 수 있는 방안을 제시하고자 하였다. 연구 문제로는 지상파 방송사의 웹드라마 방영 배경과 그 원인, 성공 사례와 그 요인, 그리고 성공적인 웹드라마 방영을 위한 활용 방안에 대해서 알아보았다. 연구방법은 전문가 심층 인터뷰를 사용하였으며 국내 주요 방송사 및 웹드라마 제작사의 현업인들 총 12명을 상대로 실시하였다. 연구 결과, 지상파 방송사에서 웹드라마를 방영하게 된 배경과 그 원인에는 3가지가 있다. 젊은 시청자층의 유도, 기존 TV 드라마 (단막극, 시트콤)의 대안, 그리고 웹과 TV의 시너지를 통한 마케팅 효과의 극대화하기 위해서로 요약된다. 지상파 방송사의 웹드라마 방영 성공 사례는 KBS <마음의 소리>와 ...
본 연구는 스마트폰의 출시 이후 급격히 성장하고 있는 웹드라마가 웹과 모바일 플랫폼이 아닌 TV 플랫폼에서 어떻게 활용되고 있는지 살펴보고자 하였다. 웹드라마의 내용과 구조, 스토리텔링과 캐스팅에 관한 연구는 있었으나 웹드라마의 다양한 활용에 대한 연구가 부족한데에 비해 지상파 방송사, 케이블 TV 방송사, 종합편성방송사업자들의 웹드라마 방영 사례가 급격히 늘어나고 있는 추세이다. 이에 따라 지상파 방송사의 웹드라마 방영 사례를 중심으로 그 배경과 원인, 성공 사례 등을 파악하고 향후 지상파 방송사가 성공적으로 웹드라마를 활용할 수 있는 방안을 제시하고자 하였다. 연구 문제로는 지상파 방송사의 웹드라마 방영 배경과 그 원인, 성공 사례와 그 요인, 그리고 성공적인 웹드라마 방영을 위한 활용 방안에 대해서 알아보았다. 연구방법은 전문가 심층 인터뷰를 사용하였으며 국내 주요 방송사 및 웹드라마 제작사의 현업인들 총 12명을 상대로 실시하였다. 연구 결과, 지상파 방송사에서 웹드라마를 방영하게 된 배경과 그 원인에는 3가지가 있다. 젊은 시청자층의 유도, 기존 TV 드라마 (단막극, 시트콤)의 대안, 그리고 웹과 TV의 시너지를 통한 마케팅 효과의 극대화하기 위해서로 요약된다. 지상파 방송사의 웹드라마 방영 성공 사례는 KBS <마음의 소리>와 MBC <퐁당퐁당 Love>가 선정되었다. 마지막으로 지상파 방송에서의 성공적인 웹드라마 활용 방안으로는 사전 기획·제작 단계에서부터 하나의 콘텐츠를 각 플랫폼에 알맞은 세계관, 스토리, 캐릭터를 추가하고 확장한 트랜스미디어 전략, 웹툰 및 웹소설과 같은 원작 IP의 확보, 다양한 시청자층이 함께 공유할 수 있는 보편적인 내용, 심야시간대가 아닌 특정 시간대의 편성을 통한 ‘웹드라마 존’ 구축 및 편성 시간대의 확대, 웹 플랫폼과의 적극적인 협업을 통한 마케팅 활성화와 시너지 효과 등의 필요성이 확인되었다. 이번 연구는 TV 플랫폼, 특히 지상파 방송사에서 웹드라마를 다양하게 활용하고 방영하는 데 있어서, 고려해야 할 요소, 배경과 구체적인 활용 전략을 제공한다는 점에서 연구 의미를 갖는다.
본 연구는 스마트폰의 출시 이후 급격히 성장하고 있는 웹드라마가 웹과 모바일 플랫폼이 아닌 TV 플랫폼에서 어떻게 활용되고 있는지 살펴보고자 하였다. 웹드라마의 내용과 구조, 스토리텔링과 캐스팅에 관한 연구는 있었으나 웹드라마의 다양한 활용에 대한 연구가 부족한데에 비해 지상파 방송사, 케이블 TV 방송사, 종합편성방송사업자들의 웹드라마 방영 사례가 급격히 늘어나고 있는 추세이다. 이에 따라 지상파 방송사의 웹드라마 방영 사례를 중심으로 그 배경과 원인, 성공 사례 등을 파악하고 향후 지상파 방송사가 성공적으로 웹드라마를 활용할 수 있는 방안을 제시하고자 하였다. 연구 문제로는 지상파 방송사의 웹드라마 방영 배경과 그 원인, 성공 사례와 그 요인, 그리고 성공적인 웹드라마 방영을 위한 활용 방안에 대해서 알아보았다. 연구방법은 전문가 심층 인터뷰를 사용하였으며 국내 주요 방송사 및 웹드라마 제작사의 현업인들 총 12명을 상대로 실시하였다. 연구 결과, 지상파 방송사에서 웹드라마를 방영하게 된 배경과 그 원인에는 3가지가 있다. 젊은 시청자층의 유도, 기존 TV 드라마 (단막극, 시트콤)의 대안, 그리고 웹과 TV의 시너지를 통한 마케팅 효과의 극대화하기 위해서로 요약된다. 지상파 방송사의 웹드라마 방영 성공 사례는 KBS <마음의 소리>와 MBC <퐁당퐁당 Love>가 선정되었다. 마지막으로 지상파 방송에서의 성공적인 웹드라마 활용 방안으로는 사전 기획·제작 단계에서부터 하나의 콘텐츠를 각 플랫폼에 알맞은 세계관, 스토리, 캐릭터를 추가하고 확장한 트랜스미디어 전략, 웹툰 및 웹소설과 같은 원작 IP의 확보, 다양한 시청자층이 함께 공유할 수 있는 보편적인 내용, 심야시간대가 아닌 특정 시간대의 편성을 통한 ‘웹드라마 존’ 구축 및 편성 시간대의 확대, 웹 플랫폼과의 적극적인 협업을 통한 마케팅 활성화와 시너지 효과 등의 필요성이 확인되었다. 이번 연구는 TV 플랫폼, 특히 지상파 방송사에서 웹드라마를 다양하게 활용하고 방영하는 데 있어서, 고려해야 할 요소, 배경과 구체적인 활용 전략을 제공한다는 점에서 연구 의미를 갖는다.
The objective of the research is to analyze how webdrama is being utilized not only on online and mobile platform, but also in TV platform, which has been recently increasing. While precedent research was more focused on contents, structure, storytelling and casting of webdrama, research on the expa...
The objective of the research is to analyze how webdrama is being utilized not only on online and mobile platform, but also in TV platform, which has been recently increasing. While precedent research was more focused on contents, structure, storytelling and casting of webdrama, research on the expandability of web-drama beyond platform has been rare due to the lack of examples in the industry. In this research, analysis on the background and the factor of broadcasting webdrama on terrestrial TV was conducted, along with the case study on the web-drama which received high TV ratings. Based on this analysis, specific utilization strategy of webdrama in TV platform shall be presented to the industry people related to webdrama and TV broadcasting. As for the research method, total 12 local producers, programmers and distributors was recruited to conduct in-depth interview in person. According to the result of the research, three main factors existed in broadcasting web-dramas in terrestrial TV. First is to attract the young viewers who shifted to mobile platform. Since webdrama is known as one of the most popular ‘snack culture’ contents, TV stations expected to have positive effect by showing webdrama on TV platform. Second is to utilize webdrama as the supplement of short form drama or situation comedy, which lost influence to the viewers for the past few years. Third factor was the enhancing the marketing effect through the synergy of online and TV platform. The online pre-release of webdrama increased the buzz which led to the viewing ratings in TV platform. Through the case study of webdrama with high viewing ratings, KBS and MBC has been selected as the successful case of webdrama aired in terrestrial TV. In order to enhance the expandability of webdrama in TV platform, first of all, transmedia strategy such as adapting the story, character, structure of webdrama shall be conducted at the pre-production stage. Next is to secure the intellectual property of other web contents such as webtoon or webnovel and develop the IP into webdrama. Also webdrama with universal theme or storyline shall be adapted in order to attract wider range of viewers. The broadcasting time of the webdrama shall be extended to prime time, which until now was more focused to midnight time. Through various extension examples, certain time sone could be settled as ‘web drama zone’. Lastly, more aggressive collaboration with the online platform (Naver, Oksusu, etc) is needed in order to enhance the synergy effect of webdrama for both platforms. This research contains significance in providing actual factors and realistic strategy of for the terrestrial TV stations and the people related to the business when considering the broadcast of webdrama and the utilization of it.
The objective of the research is to analyze how webdrama is being utilized not only on online and mobile platform, but also in TV platform, which has been recently increasing. While precedent research was more focused on contents, structure, storytelling and casting of webdrama, research on the expandability of web-drama beyond platform has been rare due to the lack of examples in the industry. In this research, analysis on the background and the factor of broadcasting webdrama on terrestrial TV was conducted, along with the case study on the web-drama which received high TV ratings. Based on this analysis, specific utilization strategy of webdrama in TV platform shall be presented to the industry people related to webdrama and TV broadcasting. As for the research method, total 12 local producers, programmers and distributors was recruited to conduct in-depth interview in person. According to the result of the research, three main factors existed in broadcasting web-dramas in terrestrial TV. First is to attract the young viewers who shifted to mobile platform. Since webdrama is known as one of the most popular ‘snack culture’ contents, TV stations expected to have positive effect by showing webdrama on TV platform. Second is to utilize webdrama as the supplement of short form drama or situation comedy, which lost influence to the viewers for the past few years. Third factor was the enhancing the marketing effect through the synergy of online and TV platform. The online pre-release of webdrama increased the buzz which led to the viewing ratings in TV platform. Through the case study of webdrama with high viewing ratings, KBS and MBC has been selected as the successful case of webdrama aired in terrestrial TV. In order to enhance the expandability of webdrama in TV platform, first of all, transmedia strategy such as adapting the story, character, structure of webdrama shall be conducted at the pre-production stage. Next is to secure the intellectual property of other web contents such as webtoon or webnovel and develop the IP into webdrama. Also webdrama with universal theme or storyline shall be adapted in order to attract wider range of viewers. The broadcasting time of the webdrama shall be extended to prime time, which until now was more focused to midnight time. Through various extension examples, certain time sone could be settled as ‘web drama zone’. Lastly, more aggressive collaboration with the online platform (Naver, Oksusu, etc) is needed in order to enhance the synergy effect of webdrama for both platforms. This research contains significance in providing actual factors and realistic strategy of for the terrestrial TV stations and the people related to the business when considering the broadcast of webdrama and the utilization of it.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.