본 연구는 중국 시장 내 한류 아이돌의 발전에 초점을 맞추어, 팬덤 문화 현상이 중국 소비자의 문화소비에 끼치는 영향에 대해 연구한 논문이다. 최근 몇 년간, 한류와 한국 아이돌은 중국에서 큰 인기를 얻었고, 한류의 발전을 추진시켰을 뿐만 아니라 중국 팬덤현상의 형성도 촉진시켰다. 중국의 국력과 경제력이 발전함에 따라, 중국인의 문화소비 비용도 점차 증가하고 있으며, 소비패턴도 더욱 다원화되고 있다. 따라서 한류와 한국 아이돌 이 양자...
본 연구는 중국 시장 내 한류 아이돌의 발전에 초점을 맞추어, 팬덤 문화 현상이 중국 소비자의 문화소비에 끼치는 영향에 대해 연구한 논문이다. 최근 몇 년간, 한류와 한국 아이돌은 중국에서 큰 인기를 얻었고, 한류의 발전을 추진시켰을 뿐만 아니라 중국 팬덤현상의 형성도 촉진시켰다. 중국의 국력과 경제력이 발전함에 따라, 중국인의 문화소비 비용도 점차 증가하고 있으며, 소비패턴도 더욱 다원화되고 있다. 따라서 한류와 한국 아이돌 이 양자가 중국 소비자의 문화 소비에 미치는 관계에 대해 초점을 맞추어 구체적인 분석을 해야 할 필요가 있다. 이 영역의 선행연구를 통해, 한류 아이돌의 팬덤현상의 관점에서 한류와 한류아이돌이 중국 소비자의 문화소비에 끼치는 영향을 연구한 관련 논문 연구가 아직 부족함을 발견하게 되어, 이 과제를 선택하고 연구를 진행하였다. 본 연구는 중국에서 한류 아이돌의 팬덤현상이 문화소비에 끼치는 영향을 명확히 하기 위해, 논문의 선행연구를 통해, 본 연구 중 한류 아이돌의 구성요소가 한류 아이돌의 음악활동, 드라마활동, 뮤지컬활동과 예능활동 이 네 가지 구성 요소로 이루어져 있고, 팬덤현상의 구성 요소는 팬덤현상의 적극성, 참여성과 조직성 세 가지로 구성되며, 문화소비의 구성 요소는 소비의도와 소비패턴 두 가지 요소로 이루어져 있음을 확정 지었으며, 이로써 본 연구의 연구모형과 연구가설을 확정 지었다. 중국 내 한류와 한류 아이돌의 팬덤현상이 문화소비에 끼치는 영향을 연구하기 위해, 실증분석 방식으로 설문조사를 진행하였다. 중국 시청자 550명을 대상으로 설문조사를 진행하였고, 그 중 532명을 조사 대상으로 선정하여 중국 내 한류와 한류 아이돌의 팬덤현상이 문화소비에 끼치는 영향에 대해 조사 분석하였다. 본 연구의 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 분석결과에 따라, 중국의 한류 아이돌의 팬덤현상이 문화소비에 영향을 끼쳤음을 알 수 있다. 둘째, 한류 아이돌의 활동 중, 음악활동과 드라마활동이 팬덤현상과 문화소비에 미치는 영향이 가장 중요했다. 뮤지컬 활동은 중국 내의 관람자가 적고, 예능활동은 중국에서 진행되는 시간이 상대적으로 적기 때문에 이 두 가지 활동이 중국 내 팬덤현상과 문화소비에 끼치는 영향은 상대적으로 적었다. 셋째, 2014년부터 중국 문화산업이 발전함에 따라 점점 더 많은 중국 팬들이 중국 아이돌을 지지하게 되었다. 그들은 한류 아이돌의 특유한 팬 문화 현상을 중국 아이돌에게 적용시켰고, 이를 통해 어느 정도 중국 팬덤문화의 형성과 발전을 촉진시켰다. 본 연구는 중국 내 한류와 한류 아이돌의 팬덤현상이 문화소비에 어떠한 영향을 끼치는가에 초점을 맞추어 연구를 진행하였으며, 이에 대해 중국 소비자를 대상으로 설문 조사를 진행하였다. 한류 아이돌 팬덤현상이 문화소비에 미치는 영향에 관한 이 연구가 의미 있는 논문이 될 것이라 믿는다.
본 연구는 중국 시장 내 한류 아이돌의 발전에 초점을 맞추어, 팬덤 문화 현상이 중국 소비자의 문화소비에 끼치는 영향에 대해 연구한 논문이다. 최근 몇 년간, 한류와 한국 아이돌은 중국에서 큰 인기를 얻었고, 한류의 발전을 추진시켰을 뿐만 아니라 중국 팬덤현상의 형성도 촉진시켰다. 중국의 국력과 경제력이 발전함에 따라, 중국인의 문화소비 비용도 점차 증가하고 있으며, 소비패턴도 더욱 다원화되고 있다. 따라서 한류와 한국 아이돌 이 양자가 중국 소비자의 문화 소비에 미치는 관계에 대해 초점을 맞추어 구체적인 분석을 해야 할 필요가 있다. 이 영역의 선행연구를 통해, 한류 아이돌의 팬덤현상의 관점에서 한류와 한류아이돌이 중국 소비자의 문화소비에 끼치는 영향을 연구한 관련 논문 연구가 아직 부족함을 발견하게 되어, 이 과제를 선택하고 연구를 진행하였다. 본 연구는 중국에서 한류 아이돌의 팬덤현상이 문화소비에 끼치는 영향을 명확히 하기 위해, 논문의 선행연구를 통해, 본 연구 중 한류 아이돌의 구성요소가 한류 아이돌의 음악활동, 드라마활동, 뮤지컬활동과 예능활동 이 네 가지 구성 요소로 이루어져 있고, 팬덤현상의 구성 요소는 팬덤현상의 적극성, 참여성과 조직성 세 가지로 구성되며, 문화소비의 구성 요소는 소비의도와 소비패턴 두 가지 요소로 이루어져 있음을 확정 지었으며, 이로써 본 연구의 연구모형과 연구가설을 확정 지었다. 중국 내 한류와 한류 아이돌의 팬덤현상이 문화소비에 끼치는 영향을 연구하기 위해, 실증분석 방식으로 설문조사를 진행하였다. 중국 시청자 550명을 대상으로 설문조사를 진행하였고, 그 중 532명을 조사 대상으로 선정하여 중국 내 한류와 한류 아이돌의 팬덤현상이 문화소비에 끼치는 영향에 대해 조사 분석하였다. 본 연구의 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 분석결과에 따라, 중국의 한류 아이돌의 팬덤현상이 문화소비에 영향을 끼쳤음을 알 수 있다. 둘째, 한류 아이돌의 활동 중, 음악활동과 드라마활동이 팬덤현상과 문화소비에 미치는 영향이 가장 중요했다. 뮤지컬 활동은 중국 내의 관람자가 적고, 예능활동은 중국에서 진행되는 시간이 상대적으로 적기 때문에 이 두 가지 활동이 중국 내 팬덤현상과 문화소비에 끼치는 영향은 상대적으로 적었다. 셋째, 2014년부터 중국 문화산업이 발전함에 따라 점점 더 많은 중국 팬들이 중국 아이돌을 지지하게 되었다. 그들은 한류 아이돌의 특유한 팬 문화 현상을 중국 아이돌에게 적용시켰고, 이를 통해 어느 정도 중국 팬덤문화의 형성과 발전을 촉진시켰다. 본 연구는 중국 내 한류와 한류 아이돌의 팬덤현상이 문화소비에 어떠한 영향을 끼치는가에 초점을 맞추어 연구를 진행하였으며, 이에 대해 중국 소비자를 대상으로 설문 조사를 진행하였다. 한류 아이돌 팬덤현상이 문화소비에 미치는 영향에 관한 이 연구가 의미 있는 논문이 될 것이라 믿는다.
The purpose of this study is to discuss the influence of fan culture phenomenon on Chinese consumers' cultural consumption in the development of Korean idol in china. In recent years, Korean wave and Korean wave idols have gained great popularity in China, which not only promoted the development...
The purpose of this study is to discuss the influence of fan culture phenomenon on Chinese consumers' cultural consumption in the development of Korean idol in china. In recent years, Korean wave and Korean wave idols have gained great popularity in China, which not only promoted the development of Korean wave, but also promoted the formation of Chinese fan cultural phenomenon. With the development of China's national power and economic strength, Chinese people's cultural consumption costs are also rising, and consumption means are more diversified. Therefore, it is necessary to make a concrete analysis of the relationship between Korean wave, Korean wave idols and cultural consumption of Chinese consumers. Through the advanced study in this field, from the perspective of cultural phenomenon of the Korean idol fans, the relative research papers and effects of Korean wave idols of China consumer culture consumption are not comprehensive, so I chose this topic to research. This study is to clarify the influence of cultural phenomenon of Korean idol fans on cultural consumption in China, through the advanced study, the four elements of Korean wave idols are musical activities, TV dramas, TV play activeties and musical drama activities, the three elements of fan culture phenomenon are the enthusiasm, participation and organization of the fan culture, elements of cultural consumption includes consumption intention and consumption means, and according to the elements above, the research model and hypotheses of this study are confirmed. In order to study the influence of the cultural phenomenon of Korean fans and Korean wave fans on cultural consumption in China, a questionnaire survey was carried out for the purpose of empirical analysis. 550 people were selected from Chinese audience, of whom 532 were selected to be investigated and analyzed to study the impact of the Korean wave culture and Korean wave idol fan culture on cultural consumption. The results of this study are as follows: First, according to the analysis, we can see that the phenomenon of fan culture of Korean idol in China has a intentional impact on cultural consumption. Second, in the Korean idol activities, the influence of music activities and TV drama activities on fan cultural phenomenon and cultural consumption are the most important. The audiences of musical activities in China are relatively less, the time of artistic skill activities is relatively, so the influence of the two activities in the China on fan cultural phenomenon and cultural consumption are relatively small. Third, Since 2014, with the development of China's cultural and entertainment industry, more and more Chinese fans began to support Chinese idol. They applied fans cultural phenomenon of Korean wave idols to Chinese idols, which promoted the formation and development of Chinese fan culture to a certain extent. The purpose of this study is to discuss the influence of fan culture phenomenon on Chinese consumers' cultural consumption in the development of Korean idol in china,and to investigate and analyze China consumers, I hope the paper can be a significant one on the influence of fan culture phenomenon on Chinese consumers' cultural consumption in the development of Korean idol in china.
The purpose of this study is to discuss the influence of fan culture phenomenon on Chinese consumers' cultural consumption in the development of Korean idol in china. In recent years, Korean wave and Korean wave idols have gained great popularity in China, which not only promoted the development of Korean wave, but also promoted the formation of Chinese fan cultural phenomenon. With the development of China's national power and economic strength, Chinese people's cultural consumption costs are also rising, and consumption means are more diversified. Therefore, it is necessary to make a concrete analysis of the relationship between Korean wave, Korean wave idols and cultural consumption of Chinese consumers. Through the advanced study in this field, from the perspective of cultural phenomenon of the Korean idol fans, the relative research papers and effects of Korean wave idols of China consumer culture consumption are not comprehensive, so I chose this topic to research. This study is to clarify the influence of cultural phenomenon of Korean idol fans on cultural consumption in China, through the advanced study, the four elements of Korean wave idols are musical activities, TV dramas, TV play activeties and musical drama activities, the three elements of fan culture phenomenon are the enthusiasm, participation and organization of the fan culture, elements of cultural consumption includes consumption intention and consumption means, and according to the elements above, the research model and hypotheses of this study are confirmed. In order to study the influence of the cultural phenomenon of Korean fans and Korean wave fans on cultural consumption in China, a questionnaire survey was carried out for the purpose of empirical analysis. 550 people were selected from Chinese audience, of whom 532 were selected to be investigated and analyzed to study the impact of the Korean wave culture and Korean wave idol fan culture on cultural consumption. The results of this study are as follows: First, according to the analysis, we can see that the phenomenon of fan culture of Korean idol in China has a intentional impact on cultural consumption. Second, in the Korean idol activities, the influence of music activities and TV drama activities on fan cultural phenomenon and cultural consumption are the most important. The audiences of musical activities in China are relatively less, the time of artistic skill activities is relatively, so the influence of the two activities in the China on fan cultural phenomenon and cultural consumption are relatively small. Third, Since 2014, with the development of China's cultural and entertainment industry, more and more Chinese fans began to support Chinese idol. They applied fans cultural phenomenon of Korean wave idols to Chinese idols, which promoted the formation and development of Chinese fan culture to a certain extent. The purpose of this study is to discuss the influence of fan culture phenomenon on Chinese consumers' cultural consumption in the development of Korean idol in china,and to investigate and analyze China consumers, I hope the paper can be a significant one on the influence of fan culture phenomenon on Chinese consumers' cultural consumption in the development of Korean idol in china.
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