본 연구는 산업 생태계 혁신을 이루기 위한 중개형 플랫폼의 역할을 탐색하였다. 지금까지의 플랫폼전략에 대한 연구는 어디와 어떻게 연결할 것인지, 또 네트워크 효과를 어떻게 일으킬 것인지에 대한 연구가 주로 이루어졌다. 그러나 지금까지의 연구는 플랫폼 운영자가 원초적인 역할인 ‘연결’에 대하여만 진행되었지, 생태계 혁신을 위한 그들의 적극적인 역할에 대하여는 연구가 미비한 상황이다. 이에 본 연구는 플랫폼 운영자가 ‘연결’뿐만 아니라 플랫폼에서의 거래 규칙을 제공하는 역할에 대한 추가적인 연구의 필요성을 느끼고 플랫폼 운영자를 플랫폼 거래 이행규칙(Platform ...
본 연구는 산업 생태계 혁신을 이루기 위한 중개형 플랫폼의 역할을 탐색하였다. 지금까지의 플랫폼전략에 대한 연구는 어디와 어떻게 연결할 것인지, 또 네트워크 효과를 어떻게 일으킬 것인지에 대한 연구가 주로 이루어졌다. 그러나 지금까지의 연구는 플랫폼 운영자가 원초적인 역할인 ‘연결’에 대하여만 진행되었지, 생태계 혁신을 위한 그들의 적극적인 역할에 대하여는 연구가 미비한 상황이다. 이에 본 연구는 플랫폼 운영자가 ‘연결’뿐만 아니라 플랫폼에서의 거래 규칙을 제공하는 역할에 대한 추가적인 연구의 필요성을 느끼고 플랫폼 운영자를 플랫폼 거래 이행규칙(Platform governance rules) 제공자의 역할에 대하여 연구하였으며, 연구를 통해 분석한 결과 플랫폼의 이행규칙은 크게 ‘경제성’과 ‘신뢰성’의 요소로 분류되어 나타날 수 있음을 확인하였다. 그리고 이를 통해 중개형 플랫폼이 어떻게 산업 생태계를 혁신해 나갈 수 있는지 그 과정을 분석하였다. 본 연구에서는 산업 전반에 비효율성이 존재하였던 우리나라 택시 운송 산업과 대리기사 산업을 혁신하였다고 볼 수 있는 카카오의 모빌리티 서비스와 그동안 매물에 대한 신뢰성이 확보되지 않아 전형적인 레몬시장(Lemon market) 성향이 강했던 중고차 중개 서비스 산업을 혁신하였다고 볼 수 있는 SK그룹의 SK엔카 서비스를 분석대상으로 삼았으며, 그들이 산업 생태계를 혁신하였던 과정을 플랫폼 이행규칙 설정과 시행 과정을 중추적으로 분석하였다. 이를 통해 학문적으로는 플랫폼 운영자의 플랫폼 이행규칙 설정에 대한 추가적인 연구 가능성의 도출과 실무적으로는 플랫폼 산업이 크게 성장하고 있는 상황에서 플랫폼 운영자의 적극적인 역할에 대한 함의를 제공할 수 있다고 생각한다.
본 연구는 산업 생태계 혁신을 이루기 위한 중개형 플랫폼의 역할을 탐색하였다. 지금까지의 플랫폼전략에 대한 연구는 어디와 어떻게 연결할 것인지, 또 네트워크 효과를 어떻게 일으킬 것인지에 대한 연구가 주로 이루어졌다. 그러나 지금까지의 연구는 플랫폼 운영자가 원초적인 역할인 ‘연결’에 대하여만 진행되었지, 생태계 혁신을 위한 그들의 적극적인 역할에 대하여는 연구가 미비한 상황이다. 이에 본 연구는 플랫폼 운영자가 ‘연결’뿐만 아니라 플랫폼에서의 거래 규칙을 제공하는 역할에 대한 추가적인 연구의 필요성을 느끼고 플랫폼 운영자를 플랫폼 거래 이행규칙(Platform governance rules) 제공자의 역할에 대하여 연구하였으며, 연구를 통해 분석한 결과 플랫폼의 이행규칙은 크게 ‘경제성’과 ‘신뢰성’의 요소로 분류되어 나타날 수 있음을 확인하였다. 그리고 이를 통해 중개형 플랫폼이 어떻게 산업 생태계를 혁신해 나갈 수 있는지 그 과정을 분석하였다. 본 연구에서는 산업 전반에 비효율성이 존재하였던 우리나라 택시 운송 산업과 대리기사 산업을 혁신하였다고 볼 수 있는 카카오의 모빌리티 서비스와 그동안 매물에 대한 신뢰성이 확보되지 않아 전형적인 레몬시장(Lemon market) 성향이 강했던 중고차 중개 서비스 산업을 혁신하였다고 볼 수 있는 SK그룹의 SK엔카 서비스를 분석대상으로 삼았으며, 그들이 산업 생태계를 혁신하였던 과정을 플랫폼 이행규칙 설정과 시행 과정을 중추적으로 분석하였다. 이를 통해 학문적으로는 플랫폼 운영자의 플랫폼 이행규칙 설정에 대한 추가적인 연구 가능성의 도출과 실무적으로는 플랫폼 산업이 크게 성장하고 있는 상황에서 플랫폼 운영자의 적극적인 역할에 대한 함의를 제공할 수 있다고 생각한다.
This research has explored the role of intermediary platforms for industrial ecosystem innovation. In previous, platform strategy researches have studied on where is connectable and how to connect. However, most previous studies in this field have focused on the ‘connection’, which is the primar...
This research has explored the role of intermediary platforms for industrial ecosystem innovation. In previous, platform strategy researches have studied on where is connectable and how to connect. However, most previous studies in this field have focused on the ‘connection’, which is the primary role of platform operator rather than the platform’s active roles as a key player for ecosystem innovation. Therefore, the studies are needed to research more platform operator’s role of transaction mechanism designer and platform governance rule provider. The research found that the key platform governance rules consist of trust and economic feasibility sides. This research has focused on the cases of Kakao’s mobility services and SK’s SK-Encar used car brokerage service, and then this research has studied intensively on adapting process with platform governance rules into the platform transaction mechanisms. Kakao’s mobility services would be considered as the innovator by providing the platform governance rules for economic feasibility for Korean taxi and substituted driver service industrial ecosystem. Furthermore, SK-Encar service has innovated the Korean used car brokerage service industry by offering the centric governance rule of trust to Lemon market. This study academically suggests the possibility of further research on the establishment of platform rules for platform operators and practically, indicates the platform operators' role under the circumstance where the platform industry is growing considerably.
This research has explored the role of intermediary platforms for industrial ecosystem innovation. In previous, platform strategy researches have studied on where is connectable and how to connect. However, most previous studies in this field have focused on the ‘connection’, which is the primary role of platform operator rather than the platform’s active roles as a key player for ecosystem innovation. Therefore, the studies are needed to research more platform operator’s role of transaction mechanism designer and platform governance rule provider. The research found that the key platform governance rules consist of trust and economic feasibility sides. This research has focused on the cases of Kakao’s mobility services and SK’s SK-Encar used car brokerage service, and then this research has studied intensively on adapting process with platform governance rules into the platform transaction mechanisms. Kakao’s mobility services would be considered as the innovator by providing the platform governance rules for economic feasibility for Korean taxi and substituted driver service industrial ecosystem. Furthermore, SK-Encar service has innovated the Korean used car brokerage service industry by offering the centric governance rule of trust to Lemon market. This study academically suggests the possibility of further research on the establishment of platform rules for platform operators and practically, indicates the platform operators' role under the circumstance where the platform industry is growing considerably.
주제어
#SK엔카 신뢰성 경제성 거래 메커니즘 설계 플랫폼 전략 생태계 혁신 플랫폼 이행규칙 카카오
학위논문 정보
저자
정재훈
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
경영학과 경영전략/국제경영 전공
지도교수
위정현
발행연도
2017
총페이지
iv, 87장
키워드
SK엔카 신뢰성 경제성 거래 메커니즘 설계 플랫폼 전략 생태계 혁신 플랫폼 이행규칙 카카오
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