이 연구의 목적은 8주간 규칙적인 순환운동 프로그램을 통하여 지적장애 학생의 운동수행능력의 발달 가능성을 규명하며 지적장애 학생이 가정, 학교, 사회에 적응하고 성숙한 인격체로의 발전해 나가도록 한다. 연구 대상은 A시에 거주하며 특수체육센터의 프로그램을 제공받는 남자, 여자 지적장애 학생 20명으로 구성하고 참여집단 10명, 통제집단 10명으로 선정하여 단순무선 표출(simple random sampling)로 할당하여 순환운동에 참여 하였다. 측정도구로는 Ulrich가 1985년에 개발하고 2000년에 2판 출시된 TGMD -Ⅱ를 사용하였다. TGMD -Ⅱ는 이동기술과 물체조작기술로 구성되어 있다. 측정된 자료는 IBM SPSS 23.0 K 통계 프로그램을 이용하여 집단별로 평균과 ...
이 연구의 목적은 8주간 규칙적인 순환운동 프로그램을 통하여 지적장애 학생의 운동수행능력의 발달 가능성을 규명하며 지적장애 학생이 가정, 학교, 사회에 적응하고 성숙한 인격체로의 발전해 나가도록 한다. 연구 대상은 A시에 거주하며 특수체육센터의 프로그램을 제공받는 남자, 여자 지적장애 학생 20명으로 구성하고 참여집단 10명, 통제집단 10명으로 선정하여 단순무선 표출(simple random sampling)로 할당하여 순환운동에 참여 하였다. 측정도구로는 Ulrich가 1985년에 개발하고 2000년에 2판 출시된 TGMD -Ⅱ를 사용하였다. TGMD -Ⅱ는 이동기술과 물체조작기술로 구성되어 있다. 측정된 자료는 IBM SPSS 23.0 K 통계 프로그램을 이용하여 집단별로 평균과 표준편차를 산출하여 비교하였다. 비교된 통계의 유의 수준은 .05로 설정하였다. 연구의 결론은 다음과 같다. 순환운동 참여를 통하여 TGMD - Ⅱ의 운동수행능력 하위 요인 중 이동기술 검사 요인에서는 차이를 보이지 않고 있으며 갤롭, 슬라이드, 홉에서는 집단에 따라 유의한 차이를 보인다. 물체조작 기술에는 모든 요인에서 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않고 있다. 이상의 결과를 종합해 볼 때 순환운동 참여를 통하여 지적장애 아동들의 운동수행 자료로는 사용이 가능하지만 8주간의 실험기간이 짧아서 프로그램에 적응 시키는 시간이 부족하며 기준 자료로는 사용하기에는 부족하기 때문에 지적장애인과 비장인 을 다각적인 연구가 지속적으로 수행할 필요가 있다고 여겨진다. 프로그램의 참여를 12주, 24주 같은 넓은 기간을 적용해서 참여시키면 운동수행능력에 향상에 긍정적인 영향을 미칠 수 있을 것이다.
이 연구의 목적은 8주간 규칙적인 순환운동 프로그램을 통하여 지적장애 학생의 운동수행능력의 발달 가능성을 규명하며 지적장애 학생이 가정, 학교, 사회에 적응하고 성숙한 인격체로의 발전해 나가도록 한다. 연구 대상은 A시에 거주하며 특수체육센터의 프로그램을 제공받는 남자, 여자 지적장애 학생 20명으로 구성하고 참여집단 10명, 통제집단 10명으로 선정하여 단순무선 표출(simple random sampling)로 할당하여 순환운동에 참여 하였다. 측정도구로는 Ulrich가 1985년에 개발하고 2000년에 2판 출시된 TGMD -Ⅱ를 사용하였다. TGMD -Ⅱ는 이동기술과 물체조작기술로 구성되어 있다. 측정된 자료는 IBM SPSS 23.0 K 통계 프로그램을 이용하여 집단별로 평균과 표준편차를 산출하여 비교하였다. 비교된 통계의 유의 수준은 .05로 설정하였다. 연구의 결론은 다음과 같다. 순환운동 참여를 통하여 TGMD - Ⅱ의 운동수행능력 하위 요인 중 이동기술 검사 요인에서는 차이를 보이지 않고 있으며 갤롭, 슬라이드, 홉에서는 집단에 따라 유의한 차이를 보인다. 물체조작 기술에는 모든 요인에서 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않고 있다. 이상의 결과를 종합해 볼 때 순환운동 참여를 통하여 지적장애 아동들의 운동수행 자료로는 사용이 가능하지만 8주간의 실험기간이 짧아서 프로그램에 적응 시키는 시간이 부족하며 기준 자료로는 사용하기에는 부족하기 때문에 지적장애인과 비장인 을 다각적인 연구가 지속적으로 수행할 필요가 있다고 여겨진다. 프로그램의 참여를 12주, 24주 같은 넓은 기간을 적용해서 참여시키면 운동수행능력에 향상에 긍정적인 영향을 미칠 수 있을 것이다.
The object of this study was Through the 8-week regular rotating exercise program, students will be able to identify the development of the athletic performance ability of students with intellectual disabilities and adapt them to home, school, society and develop into a mature person. The subjects w...
The object of this study was Through the 8-week regular rotating exercise program, students will be able to identify the development of the athletic performance ability of students with intellectual disabilities and adapt them to home, school, society and develop into a mature person. The subjects were 20 male and female students with intellectual disabilities who were residing in A city and were provided with the program of special physical education center. The participant group and 10 control group were selected as simple random sampling I participated in the circulation movement. The measurement tools were TGMD-II developed by Ulrich in 1985 and second edition in 2000. TGMD-II consists of moving technology and object manipulation technology. The measured data were compared using the IBM SPSS 23.0 K statistical program to calculate mean and standard deviation for each group. The significance level of the compared statistics was set to .05. The conclusion of the study is as follows. There were no significant differences in motor skills among sub - factors of TGMD - Ⅱ through participation in circulation exercise, and there were significant differences according to group in gallops, slides, and hops. There is no statistically significant difference in object manipulation technique in all factors. In conclusion, it is possible to use the exercise performance data of the children with intellectual disabilities through the participation of the rotating exercise program movement Because the 8-week experimental period is short and there is not enough time to adapt to the program and it is not enough to use it as a reference data, it is considered that various studies on intellectual disability and spleen are needed to be carried out continuously. Participation in the program by applying a wide range of time, such as 12 weeks or 24 weeks, may have a positive effect on the improvement of exercise performance.
The object of this study was Through the 8-week regular rotating exercise program, students will be able to identify the development of the athletic performance ability of students with intellectual disabilities and adapt them to home, school, society and develop into a mature person. The subjects were 20 male and female students with intellectual disabilities who were residing in A city and were provided with the program of special physical education center. The participant group and 10 control group were selected as simple random sampling I participated in the circulation movement. The measurement tools were TGMD-II developed by Ulrich in 1985 and second edition in 2000. TGMD-II consists of moving technology and object manipulation technology. The measured data were compared using the IBM SPSS 23.0 K statistical program to calculate mean and standard deviation for each group. The significance level of the compared statistics was set to .05. The conclusion of the study is as follows. There were no significant differences in motor skills among sub - factors of TGMD - Ⅱ through participation in circulation exercise, and there were significant differences according to group in gallops, slides, and hops. There is no statistically significant difference in object manipulation technique in all factors. In conclusion, it is possible to use the exercise performance data of the children with intellectual disabilities through the participation of the rotating exercise program movement Because the 8-week experimental period is short and there is not enough time to adapt to the program and it is not enough to use it as a reference data, it is considered that various studies on intellectual disability and spleen are needed to be carried out continuously. Participation in the program by applying a wide range of time, such as 12 weeks or 24 weeks, may have a positive effect on the improvement of exercise performance.
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