자아존중감은 개인의 성공적인 경험과 의미 있는 다른 사람으로부터의 긍정적인 평가로 향상된다. 자아존중감은 성공적인 학교생활과 사회생활, 자아실현과 관련이 있으며 다음 발달 단계에 중요한 영향을 준다. 지속적인 신체 활동은 불안과 우울증의 감소에 도움을 주어 자아존중감을 높일 수 있다. 특히 다문화가정 어린이들은 한국어에 미숙하기 때문에 신체활동을 활용한 교육을 통해 자아존중감을 향상시키고자 하였다. 이 연구는 다문화가정 어린이를 대상으로 전통놀이 수업을 적용함으로써 자아존중감의 향상에 긍정적인 영향을 미쳤는가를 설문지와 KHTP 그림 분석을 통해 분석하고자 하였다. 또한 연구 결과를 통하여 전통놀이 수업을 다문화가정 어린이들의 교육에 적용하기 위한 기초 자료와 시사점을 제공하는 데 목적이 있다. 이를 위해 ◯◯초등학교 1학년에서 6학년까지의 다문화가정 어린이 7명을 대상으로 연구를 하였다. 연구 대상의 자아존중감 변화를 번스 (Burns, 1972)가 고안한 동적 집-나무-사람 그림검사(Kinetic House-Tree-Person)로 분석하였다. 전통놀이 수업의 적용 전 그림은 바람이 부는 날씨, 외로워 보이는 사람, 폐쇄적 분위기, 작은 창문, 경직된 사람의 형태 등으로 대인관계에 대한 ...
자아존중감은 개인의 성공적인 경험과 의미 있는 다른 사람으로부터의 긍정적인 평가로 향상된다. 자아존중감은 성공적인 학교생활과 사회생활, 자아실현과 관련이 있으며 다음 발달 단계에 중요한 영향을 준다. 지속적인 신체 활동은 불안과 우울증의 감소에 도움을 주어 자아존중감을 높일 수 있다. 특히 다문화가정 어린이들은 한국어에 미숙하기 때문에 신체활동을 활용한 교육을 통해 자아존중감을 향상시키고자 하였다. 이 연구는 다문화가정 어린이를 대상으로 전통놀이 수업을 적용함으로써 자아존중감의 향상에 긍정적인 영향을 미쳤는가를 설문지와 KHTP 그림 분석을 통해 분석하고자 하였다. 또한 연구 결과를 통하여 전통놀이 수업을 다문화가정 어린이들의 교육에 적용하기 위한 기초 자료와 시사점을 제공하는 데 목적이 있다. 이를 위해 ◯◯초등학교 1학년에서 6학년까지의 다문화가정 어린이 7명을 대상으로 연구를 하였다. 연구 대상의 자아존중감 변화를 번스 (Burns, 1972)가 고안한 동적 집-나무-사람 그림검사(Kinetic House-Tree-Person)로 분석하였다. 전통놀이 수업의 적용 전 그림은 바람이 부는 날씨, 외로워 보이는 사람, 폐쇄적 분위기, 작은 창문, 경직된 사람의 형태 등으로 대인관계에 대한 거부 반응이 나타났다. 적용 후의 그림은 맑은 날씨, 활동적인 사람, 개방적 분위기, 창문과 문의 크기의 확대, 부드러운 사람의 형태 등으로 상호교류 및 자아에 대한 긍정적인 심리가 나타났다. 쿠퍼스미스 (Coopersmith, 1987)의 자아존중감 검사(Self-Esteem Inventory, SEI)와 포프, 맥헤일, 크레이그헤드 (Pope, McHale, Craighead, 1988)등의 연구를 참고하여 최보가와 전귀연(1993: 45-47)이 연구 개발한 자료를 연구자가 수정 및 보완한 자아존중감 검사지를 사용하여 KHTP 그림 분석에 객관성을 부여하였다. 전통놀이 프로그램을 적용하기 전과 후의 총체적 자아존중감, 사회적 자아존중감, 학교 자아존중감, 가정적 자아존중감 점수의 총합을 비교하면 연구 대상 전원 증가하였다. 이 연구 결과를 바탕으로 다문화가정 어린이의 자아존중감 향상을 위해 전통놀이를 활용한 체계적인 수업 프로그램을 지속적으로 개발하여 적용되어야 할 것이다. 이 연구에 대한 보완으로 전국의 많은 다문화가정 어린이를 대상으로 장기적인 전통놀이 프로그램을 실시한다면 일반화에 도움이 될 것이다.
자아존중감은 개인의 성공적인 경험과 의미 있는 다른 사람으로부터의 긍정적인 평가로 향상된다. 자아존중감은 성공적인 학교생활과 사회생활, 자아실현과 관련이 있으며 다음 발달 단계에 중요한 영향을 준다. 지속적인 신체 활동은 불안과 우울증의 감소에 도움을 주어 자아존중감을 높일 수 있다. 특히 다문화가정 어린이들은 한국어에 미숙하기 때문에 신체활동을 활용한 교육을 통해 자아존중감을 향상시키고자 하였다. 이 연구는 다문화가정 어린이를 대상으로 전통놀이 수업을 적용함으로써 자아존중감의 향상에 긍정적인 영향을 미쳤는가를 설문지와 KHTP 그림 분석을 통해 분석하고자 하였다. 또한 연구 결과를 통하여 전통놀이 수업을 다문화가정 어린이들의 교육에 적용하기 위한 기초 자료와 시사점을 제공하는 데 목적이 있다. 이를 위해 ◯◯초등학교 1학년에서 6학년까지의 다문화가정 어린이 7명을 대상으로 연구를 하였다. 연구 대상의 자아존중감 변화를 번스 (Burns, 1972)가 고안한 동적 집-나무-사람 그림검사(Kinetic House-Tree-Person)로 분석하였다. 전통놀이 수업의 적용 전 그림은 바람이 부는 날씨, 외로워 보이는 사람, 폐쇄적 분위기, 작은 창문, 경직된 사람의 형태 등으로 대인관계에 대한 거부 반응이 나타났다. 적용 후의 그림은 맑은 날씨, 활동적인 사람, 개방적 분위기, 창문과 문의 크기의 확대, 부드러운 사람의 형태 등으로 상호교류 및 자아에 대한 긍정적인 심리가 나타났다. 쿠퍼스미스 (Coopersmith, 1987)의 자아존중감 검사(Self-Esteem Inventory, SEI)와 포프, 맥헤일, 크레이그헤드 (Pope, McHale, Craighead, 1988)등의 연구를 참고하여 최보가와 전귀연(1993: 45-47)이 연구 개발한 자료를 연구자가 수정 및 보완한 자아존중감 검사지를 사용하여 KHTP 그림 분석에 객관성을 부여하였다. 전통놀이 프로그램을 적용하기 전과 후의 총체적 자아존중감, 사회적 자아존중감, 학교 자아존중감, 가정적 자아존중감 점수의 총합을 비교하면 연구 대상 전원 증가하였다. 이 연구 결과를 바탕으로 다문화가정 어린이의 자아존중감 향상을 위해 전통놀이를 활용한 체계적인 수업 프로그램을 지속적으로 개발하여 적용되어야 할 것이다. 이 연구에 대한 보완으로 전국의 많은 다문화가정 어린이를 대상으로 장기적인 전통놀이 프로그램을 실시한다면 일반화에 도움이 될 것이다.
Self-esteem is improved by the individual's successful experience and positive evaluation from meaningful others. Self-esteem is related to successful school life, social life, and self-actualization and has an important impact on the next developmental stage. Continued physical activity can help re...
Self-esteem is improved by the individual's successful experience and positive evaluation from meaningful others. Self-esteem is related to successful school life, social life, and self-actualization and has an important impact on the next developmental stage. Continued physical activity can help reduce anxiety and depression and increase self-esteem. Because children of multi-cultural families are immature in Korean, I try to improve their self-esteem through physical education. The study, by applying the traditional play lessons for the children of multi-cultural families was to analyze did the positive effect on the improvement of self-esteem through a questionnaire and analyzed KHTP picture. The purpose of this study is to provide basic data and suggestions for the application of traditional play lessons to the education of multi-cultural families. For this purpose, I studied 7 children from multicultural families from 1st to 6th grades of elementary school in Busan Metropolitan City. The change in self-esteem of the subjects was analyzed by the dynamic house-tree-person test (Burns, 1972). The painting before the application of the traditional play lessons showed the rejection of the interpersonal relationship due to the windy weather, lonely person, closed atmosphere, small window, and the shape of the rigid person. After the application, the pictures showed positive interactions and positive feelings for the self through clear weather, active people, open atmosphere, enlarged size of windows and doors, and the shape of soft person. Using the self-esteem test of Cooper Smith (1987) and Pope, McHale, Craighead (1988) 's research, the researcher' s self-esteem test paper was used to supplement the research and development data of Choiboga, Junguiyeon. This gave objectivity to analyze the KHTP picture. The total number of study subjects was increased by comparing the total self-esteem, social self-esteem, school self-esteem, and domestic self-esteem score after applying the traditional play program. However, in the case of domestic self-esteem, the score decreased in some children. Based on the results of this study, it is necessary to develop and apply a systematic instructional program using traditional play to improve the self-esteem of children of multi-cultural families. As a supplement to this study, it would be helpful to generalize the long-term traditional play program for children from many multi-cultural families across the country.
Self-esteem is improved by the individual's successful experience and positive evaluation from meaningful others. Self-esteem is related to successful school life, social life, and self-actualization and has an important impact on the next developmental stage. Continued physical activity can help reduce anxiety and depression and increase self-esteem. Because children of multi-cultural families are immature in Korean, I try to improve their self-esteem through physical education. The study, by applying the traditional play lessons for the children of multi-cultural families was to analyze did the positive effect on the improvement of self-esteem through a questionnaire and analyzed KHTP picture. The purpose of this study is to provide basic data and suggestions for the application of traditional play lessons to the education of multi-cultural families. For this purpose, I studied 7 children from multicultural families from 1st to 6th grades of elementary school in Busan Metropolitan City. The change in self-esteem of the subjects was analyzed by the dynamic house-tree-person test (Burns, 1972). The painting before the application of the traditional play lessons showed the rejection of the interpersonal relationship due to the windy weather, lonely person, closed atmosphere, small window, and the shape of the rigid person. After the application, the pictures showed positive interactions and positive feelings for the self through clear weather, active people, open atmosphere, enlarged size of windows and doors, and the shape of soft person. Using the self-esteem test of Cooper Smith (1987) and Pope, McHale, Craighead (1988) 's research, the researcher' s self-esteem test paper was used to supplement the research and development data of Choiboga, Junguiyeon. This gave objectivity to analyze the KHTP picture. The total number of study subjects was increased by comparing the total self-esteem, social self-esteem, school self-esteem, and domestic self-esteem score after applying the traditional play program. However, in the case of domestic self-esteem, the score decreased in some children. Based on the results of this study, it is necessary to develop and apply a systematic instructional program using traditional play to improve the self-esteem of children of multi-cultural families. As a supplement to this study, it would be helpful to generalize the long-term traditional play program for children from many multi-cultural families across the country.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.