우리나라는 고령화의 빠른 진행으로 전체인구 중 노인이 차지하는 비율이 크게 늘어나고 있으며, 동시에 노인 안전사고도 급증하고 있다. 사고를 예방하기 위해서는 안전교육이 필수적인 요소임에도 불구하고, 신체·인지적 특성으로 안전에 취약한 노인들은 여전히 안전교육의 사각지대에 놓여있다. 이에 본 연구는 노인을 위한 소방안전교육 프로그램을 개발하여 노인의 소방안전지식과 소방안전사고예방실천에 미치는 효과를 분석함으로써 프로그램의 구체적인 현장 적용가능성을 제시하는 것을 목적으로 한다. 연구목적을 달성하기 위하여 노인을 위한 소방안전교육 프로그램을 개발하고, 프로그램이 소방안전지식과 소방안전사고예방실천에 미치는 효과를 분석하였다. 프로그램은 기초조사와 문헌고찰을 토대로 프로그램의 목적과 목표, 내용, 교수학습방법을 선정하고 전문가의 ...
우리나라는 고령화의 빠른 진행으로 전체인구 중 노인이 차지하는 비율이 크게 늘어나고 있으며, 동시에 노인 안전사고도 급증하고 있다. 사고를 예방하기 위해서는 안전교육이 필수적인 요소임에도 불구하고, 신체·인지적 특성으로 안전에 취약한 노인들은 여전히 안전교육의 사각지대에 놓여있다. 이에 본 연구는 노인을 위한 소방안전교육 프로그램을 개발하여 노인의 소방안전지식과 소방안전사고예방실천에 미치는 효과를 분석함으로써 프로그램의 구체적인 현장 적용가능성을 제시하는 것을 목적으로 한다. 연구목적을 달성하기 위하여 노인을 위한 소방안전교육 프로그램을 개발하고, 프로그램이 소방안전지식과 소방안전사고예방실천에 미치는 효과를 분석하였다. 프로그램은 기초조사와 문헌고찰을 토대로 프로그램의 목적과 목표, 내용, 교수학습방법을 선정하고 전문가의 내용타당도 검증과 예비조사를 거쳐 개발하였다. 이러한 과정을 통해 노인의 신체·인지적 특성을 고려하고 노인교육의 원리를 반영한 4차시의 교수학습지도안과 16개의 Key-Message로 이루어진 노인을 위한 소방안전교육 프로그램을 개발하였다. 본 연구에서 개발한 프로그램의 효과검증은 서울시 G구와 S구에 위치한 노인시설 2곳에서 65세 이상 노인 48명을 실험군과 대조군으로 나누어 비동등성 대조군 사전사후검사로 실시하였다. 실험군에는 4차시의 노인을 위한 소방안전교육 프로그램을 실시하였으며, 프로그램 실시 전후에 소방안전지식과 소방안전사고예방실천을 검사도구로 측정하여 변화를 비교하였다. 대조군에는 인쇄된 강의자료(hand-out)만 주었으며, 프로그램 실시 전후에 실험군과 동일한 검사도구로 측정하여 변화를 비교하였다. 노인을 위한 소방안전교육 프로그램의 효과는 SPSS 프로그램을 이용하여 분석하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구대상의 사전검사 점수에 있어 소방안전지식과 소방안전사고예방실천의 총점 및 하위요인에 차이가 있는지를 확인하기 위하여, 집단별 사전검사의 소방안전지식 및 소방안전사고예방실천의 차이를 독립표본 t-검증으로 확인하였다. 그 결과 실험군과 대조군 집단에 따라 소방안전지식의 하위요인과 총점, 소방안전사고예방실천의 하위요인과 총점 모두 통계적으로 유의미한 차이가 발견되지 않아, 프로그램 실시 전 실험군과 대조군의 동질성을 가정할 수 있었다. 둘째, 실험군과 대조군 각각 소방안전지식과 소방안전사고예방실천의 사전검사 점수와 사후검사 점수 간에 유의미한 차이가 있는지를 확인하기 위하여 대응표본 t-검증을 실시하였다. 그 결과 본 연구에서 개발한 소방안전교육 프로그램을 처치한 실험군은 사전검사 점수와 사후검사 전수 간에 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 또한 인쇄된 강의자료(hand-out)만 제공한 대조군에서도 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이것을 통해 실험군의 프로그램과 대조군의 인쇄자료 모두 소방안전지식과 소방안전사고예방실천에 있어 효과가 있음을 알 수 있었다. 셋째, 프로그램의 효과를 확인하기 위해 공변량분석을 통해 사전검사 점수를 공변량으로 통제한 후 실험군과 대조군의 사후검사 점수를 비교하였다. 집단구분에 따른 교정된 소방안전지식 수준에 대한 공변량 분석 결과 사전검사 점수가 사후검사 점수에 유의미한 영향을 미치고 있는 것을 확인할 수 있으며, 사전검사 점수가 사후검사 점수에 미치는 영향을 통제한 결과 프로그램 투입 여부에 따라 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 실험군의 사후검사 점수가 대조군보다 통계적으로 유의미하게 높게 나타나, 인쇄자료에 비해 프로그램의 효과가 유의미하게 높음을 알 수 있었다. 넷째, 연구대상의 인구통계학적특성 및 사전검사점수를 고려할 때, 본 연구에서 개발한 노인을 위한 소방안전교육 프로그램이 노인의 소방안전지식과 소방안전사고예방실천에 미치는 상대적 영향력을 확인하기 위해 위계적 중다회귀분석을 실시하였다. 그 결과 성별, 연령, 교육수준 등 인구통계학적특성 중 유의미한 영향을 미치는 요인은 발견되지 않았고, 사전검사 점수의 영향력이 가장 컸으며, 그 뒤를 이어 프로그램 처치가 사후검사 점수에 영향력을 미치는 것으로 나타났다. 즉 사전검사 점수가 높을수록, 프로그램을 처치한 실험군일수록 사후검사 점수가 높다는 결과로써 본 연구에서 개발한 노인을 위한 소방안전교육 프로그램이 노인의 소방안전지식과 소방안전사고예방실천에 통계적으로 유의미한 영향력을 미치는 것을 확인하였다. 본 연구는 고령사회로 접어들고 있는 우리나라의 현실에서 노인 학습자의 교육요구를 분석한 후 실생활을 고려한 교육내용과 신체·인지적 특성을 반영한 교육방법으로 개발한 노인을 위한 소방안전교육 프로그램이 노인의 소방안지식과 소방안전사고예방실천의 증진에 효과가 있음을 확인하였다는 점에서 그 의의가 있다. 한 걸음 더 나아가 노인을 위한 소방안전교육 프로그램의 효과가 확인된 만큼, 노인을 위한 맞춤형 소방안전교육을 통하여 노인 안전사고를 예방하고, 궁극적으로 노인들이 보다 안전하게 노후를 보낼 수 있는 사회를 만들어 나가야 할 것이다.
우리나라는 고령화의 빠른 진행으로 전체인구 중 노인이 차지하는 비율이 크게 늘어나고 있으며, 동시에 노인 안전사고도 급증하고 있다. 사고를 예방하기 위해서는 안전교육이 필수적인 요소임에도 불구하고, 신체·인지적 특성으로 안전에 취약한 노인들은 여전히 안전교육의 사각지대에 놓여있다. 이에 본 연구는 노인을 위한 소방안전교육 프로그램을 개발하여 노인의 소방안전지식과 소방안전사고예방실천에 미치는 효과를 분석함으로써 프로그램의 구체적인 현장 적용가능성을 제시하는 것을 목적으로 한다. 연구목적을 달성하기 위하여 노인을 위한 소방안전교육 프로그램을 개발하고, 프로그램이 소방안전지식과 소방안전사고예방실천에 미치는 효과를 분석하였다. 프로그램은 기초조사와 문헌고찰을 토대로 프로그램의 목적과 목표, 내용, 교수학습방법을 선정하고 전문가의 내용타당도 검증과 예비조사를 거쳐 개발하였다. 이러한 과정을 통해 노인의 신체·인지적 특성을 고려하고 노인교육의 원리를 반영한 4차시의 교수학습지도안과 16개의 Key-Message로 이루어진 노인을 위한 소방안전교육 프로그램을 개발하였다. 본 연구에서 개발한 프로그램의 효과검증은 서울시 G구와 S구에 위치한 노인시설 2곳에서 65세 이상 노인 48명을 실험군과 대조군으로 나누어 비동등성 대조군 사전사후검사로 실시하였다. 실험군에는 4차시의 노인을 위한 소방안전교육 프로그램을 실시하였으며, 프로그램 실시 전후에 소방안전지식과 소방안전사고예방실천을 검사도구로 측정하여 변화를 비교하였다. 대조군에는 인쇄된 강의자료(hand-out)만 주었으며, 프로그램 실시 전후에 실험군과 동일한 검사도구로 측정하여 변화를 비교하였다. 노인을 위한 소방안전교육 프로그램의 효과는 SPSS 프로그램을 이용하여 분석하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구대상의 사전검사 점수에 있어 소방안전지식과 소방안전사고예방실천의 총점 및 하위요인에 차이가 있는지를 확인하기 위하여, 집단별 사전검사의 소방안전지식 및 소방안전사고예방실천의 차이를 독립표본 t-검증으로 확인하였다. 그 결과 실험군과 대조군 집단에 따라 소방안전지식의 하위요인과 총점, 소방안전사고예방실천의 하위요인과 총점 모두 통계적으로 유의미한 차이가 발견되지 않아, 프로그램 실시 전 실험군과 대조군의 동질성을 가정할 수 있었다. 둘째, 실험군과 대조군 각각 소방안전지식과 소방안전사고예방실천의 사전검사 점수와 사후검사 점수 간에 유의미한 차이가 있는지를 확인하기 위하여 대응표본 t-검증을 실시하였다. 그 결과 본 연구에서 개발한 소방안전교육 프로그램을 처치한 실험군은 사전검사 점수와 사후검사 전수 간에 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 또한 인쇄된 강의자료(hand-out)만 제공한 대조군에서도 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이것을 통해 실험군의 프로그램과 대조군의 인쇄자료 모두 소방안전지식과 소방안전사고예방실천에 있어 효과가 있음을 알 수 있었다. 셋째, 프로그램의 효과를 확인하기 위해 공변량분석을 통해 사전검사 점수를 공변량으로 통제한 후 실험군과 대조군의 사후검사 점수를 비교하였다. 집단구분에 따른 교정된 소방안전지식 수준에 대한 공변량 분석 결과 사전검사 점수가 사후검사 점수에 유의미한 영향을 미치고 있는 것을 확인할 수 있으며, 사전검사 점수가 사후검사 점수에 미치는 영향을 통제한 결과 프로그램 투입 여부에 따라 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 실험군의 사후검사 점수가 대조군보다 통계적으로 유의미하게 높게 나타나, 인쇄자료에 비해 프로그램의 효과가 유의미하게 높음을 알 수 있었다. 넷째, 연구대상의 인구통계학적특성 및 사전검사점수를 고려할 때, 본 연구에서 개발한 노인을 위한 소방안전교육 프로그램이 노인의 소방안전지식과 소방안전사고예방실천에 미치는 상대적 영향력을 확인하기 위해 위계적 중다회귀분석을 실시하였다. 그 결과 성별, 연령, 교육수준 등 인구통계학적특성 중 유의미한 영향을 미치는 요인은 발견되지 않았고, 사전검사 점수의 영향력이 가장 컸으며, 그 뒤를 이어 프로그램 처치가 사후검사 점수에 영향력을 미치는 것으로 나타났다. 즉 사전검사 점수가 높을수록, 프로그램을 처치한 실험군일수록 사후검사 점수가 높다는 결과로써 본 연구에서 개발한 노인을 위한 소방안전교육 프로그램이 노인의 소방안전지식과 소방안전사고예방실천에 통계적으로 유의미한 영향력을 미치는 것을 확인하였다. 본 연구는 고령사회로 접어들고 있는 우리나라의 현실에서 노인 학습자의 교육요구를 분석한 후 실생활을 고려한 교육내용과 신체·인지적 특성을 반영한 교육방법으로 개발한 노인을 위한 소방안전교육 프로그램이 노인의 소방안지식과 소방안전사고예방실천의 증진에 효과가 있음을 확인하였다는 점에서 그 의의가 있다. 한 걸음 더 나아가 노인을 위한 소방안전교육 프로그램의 효과가 확인된 만큼, 노인을 위한 맞춤형 소방안전교육을 통하여 노인 안전사고를 예방하고, 궁극적으로 노인들이 보다 안전하게 노후를 보낼 수 있는 사회를 만들어 나가야 할 것이다.
The proportion of the elderly among the total population in the Republic of Korea is increasing sharply due to the quick development of aging as well as the number of safety accidents to the elderly is sharply increasing. In spite that the safety education is an essential element for preventing an a...
The proportion of the elderly among the total population in the Republic of Korea is increasing sharply due to the quick development of aging as well as the number of safety accidents to the elderly is sharply increasing. In spite that the safety education is an essential element for preventing an accident, the elderly vulnerable to safety is still positioned in a dead zone in safety education. Accordingly, in this study, it is intended to suggest the specific possibility that the program can be applied to a field by analyzing the effects influencing the elderly's knowledge on fire safety and the fire safety accidents prevention & practices after developing a Fire Safety Education Program for the elderly. A Fire Safety Education Program is developed for the elderly in order to achieve the goals of this study. And the effects influenced by the program to the elderly's knowledge on fire safety and the fire safety accidents prevention & practices were analyzed. The program was developed through the verification of the validity of the contents and a pilot study by using some experts after selecting the objective, goals, contents and teaching & learning methods of the program based on the basic survey and literature review. A Fire Safety Education Program consisting of the teaching-lesson plan in the 4-hour lesson and 16 key messages was developed for the elderly by reflecting the principles of the education for the elderly while considering the physical and cognitive features of the elderly through such processes mentioned above. The verification of the effects of the program developed for this study was implemented by conducting some non-equivalent control group pre- and post-tests after dividing the targets into the experimental and control groups among 48 elderly people not younger than 65 years old from two welfare centers for the elderly located in G- and S- Districts in Seoul. The 4-hour lesson of the Fire Safety Education Program was implemented for the elderly in the experimental group. And their knowledge on fire safety and the fire safety accidents prevention & practices before and after implementing the program were measured by using some test tools and the changes were compared. Only printed hand-outs were given to the control group. And then, the changes were compared by measuring the same test tools as the ones for the experimental group before and after implementing the program. The effects of the Fire Safety Education Program for the elderly was analyzed by using the SPSS program. And the results are as follows. First, the differences between the knowledge on fire safety and the fire safety accidents prevention & practices through an independent sample t-test as a pre-test for each group in order to verify whether there are any differences between the total scores and sub-elements of the knowledge on fire safety and the prevention of and practices on fire safety accidents regarding to the scores from the pre-test for the study targets. As the results, since any statistically significant differences were not found between the sub-elements and total scores of the knowledge on fire safety and those of fire safety accidents prevention & practices of the experimental and control groups, the equivalence of the experimental and control groups could be assumed before implementing the program. Second, a paired sample t-test was implemented for verifying whether there are or not any significant differences between the scores of the pre- and post-tests for the knowledge on fire safety and the fire safety accidents prevention & practices of the experimental and control groups. As the results, there were some statistically significant differences between the scores of the pre- and post-tests for the experimental group for which the fire safety education program developed for this study was implemented. In addition, it was found that there were some statistically significant differences from the control group to which only printed hand-outs were given. And it was found that the program for the experimental group and the printed hand-outs for the control group are effective on the knowledge on fire safety and the fire accidents prevention & practices through the tests. Third, the scores from the post-tests for the experimental and control groups were compared after having controlled the scores from the pre-tests for both groups by using the covariate through the analysis of covariance in order to verify the effects of the program. As the results from the analysis of covariance regarding to the knowledge on fire safety modified depending on the classification of groups, it was found that the scores from the pre-test were significantly influencing the scores from the post-test. And it was found that there were some significant differences depending on whether the program was implemented or not as the results after having controlled the effects that the scores from the pre-test influence the ones from the post-test. It was found that the effects of the program were significantly higher than the ones of the printed hand-outs since the post-test scores of the experimental group were statistically significantly higher than those of the control group. Fourth, considered the demographic characteristics and pre-test scores of the study targets, a Hierarchical Multiple Regression Analysis (HMRA) was implemented for verifying the relative effects of the fire safety education program for the elderly, which was developed for this study, influencing the elderly's knowledge on fire safety and their fire safety accidents prevention & practices. As the results, any elements influencing significantly among the demographic characteristics, such as, gender, age and educational background, etc., were not found. The effects of the pre-test scores were big enough and, after that, the application of the program influenced the post-test scores. That is, In case of the control group for which the program was implemented, the higher the pre-test score, the higher the post-test score. As the results, it was verified that the fire safety education program for the elderly having developed for this study makes some statistically significant effects on the elderly's knowledge on fire safety and their fire safety accidents prevention & practices. This study is meaningful from the fact that the fire safety education program for the elderly consisting of the contents considered the real life after having analyzed the elderly's requirements for education and the education methods reflecting their physical and cognitive characteristics is effective on the improvement of the elderly's knowledge on fire safety and their fire safety accidents prevention & practices under the situation of our country which is coming into an aged society. Taking one step further, since the effects of the fire safety education program for the elderly was verified, it is recommended to prevent any safety accidents by an elderly person and, ultimately, to make a society under which the elderly can enjoy their old days more safely through the customized fire safety education for the elderly.
The proportion of the elderly among the total population in the Republic of Korea is increasing sharply due to the quick development of aging as well as the number of safety accidents to the elderly is sharply increasing. In spite that the safety education is an essential element for preventing an accident, the elderly vulnerable to safety is still positioned in a dead zone in safety education. Accordingly, in this study, it is intended to suggest the specific possibility that the program can be applied to a field by analyzing the effects influencing the elderly's knowledge on fire safety and the fire safety accidents prevention & practices after developing a Fire Safety Education Program for the elderly. A Fire Safety Education Program is developed for the elderly in order to achieve the goals of this study. And the effects influenced by the program to the elderly's knowledge on fire safety and the fire safety accidents prevention & practices were analyzed. The program was developed through the verification of the validity of the contents and a pilot study by using some experts after selecting the objective, goals, contents and teaching & learning methods of the program based on the basic survey and literature review. A Fire Safety Education Program consisting of the teaching-lesson plan in the 4-hour lesson and 16 key messages was developed for the elderly by reflecting the principles of the education for the elderly while considering the physical and cognitive features of the elderly through such processes mentioned above. The verification of the effects of the program developed for this study was implemented by conducting some non-equivalent control group pre- and post-tests after dividing the targets into the experimental and control groups among 48 elderly people not younger than 65 years old from two welfare centers for the elderly located in G- and S- Districts in Seoul. The 4-hour lesson of the Fire Safety Education Program was implemented for the elderly in the experimental group. And their knowledge on fire safety and the fire safety accidents prevention & practices before and after implementing the program were measured by using some test tools and the changes were compared. Only printed hand-outs were given to the control group. And then, the changes were compared by measuring the same test tools as the ones for the experimental group before and after implementing the program. The effects of the Fire Safety Education Program for the elderly was analyzed by using the SPSS program. And the results are as follows. First, the differences between the knowledge on fire safety and the fire safety accidents prevention & practices through an independent sample t-test as a pre-test for each group in order to verify whether there are any differences between the total scores and sub-elements of the knowledge on fire safety and the prevention of and practices on fire safety accidents regarding to the scores from the pre-test for the study targets. As the results, since any statistically significant differences were not found between the sub-elements and total scores of the knowledge on fire safety and those of fire safety accidents prevention & practices of the experimental and control groups, the equivalence of the experimental and control groups could be assumed before implementing the program. Second, a paired sample t-test was implemented for verifying whether there are or not any significant differences between the scores of the pre- and post-tests for the knowledge on fire safety and the fire safety accidents prevention & practices of the experimental and control groups. As the results, there were some statistically significant differences between the scores of the pre- and post-tests for the experimental group for which the fire safety education program developed for this study was implemented. In addition, it was found that there were some statistically significant differences from the control group to which only printed hand-outs were given. And it was found that the program for the experimental group and the printed hand-outs for the control group are effective on the knowledge on fire safety and the fire accidents prevention & practices through the tests. Third, the scores from the post-tests for the experimental and control groups were compared after having controlled the scores from the pre-tests for both groups by using the covariate through the analysis of covariance in order to verify the effects of the program. As the results from the analysis of covariance regarding to the knowledge on fire safety modified depending on the classification of groups, it was found that the scores from the pre-test were significantly influencing the scores from the post-test. And it was found that there were some significant differences depending on whether the program was implemented or not as the results after having controlled the effects that the scores from the pre-test influence the ones from the post-test. It was found that the effects of the program were significantly higher than the ones of the printed hand-outs since the post-test scores of the experimental group were statistically significantly higher than those of the control group. Fourth, considered the demographic characteristics and pre-test scores of the study targets, a Hierarchical Multiple Regression Analysis (HMRA) was implemented for verifying the relative effects of the fire safety education program for the elderly, which was developed for this study, influencing the elderly's knowledge on fire safety and their fire safety accidents prevention & practices. As the results, any elements influencing significantly among the demographic characteristics, such as, gender, age and educational background, etc., were not found. The effects of the pre-test scores were big enough and, after that, the application of the program influenced the post-test scores. That is, In case of the control group for which the program was implemented, the higher the pre-test score, the higher the post-test score. As the results, it was verified that the fire safety education program for the elderly having developed for this study makes some statistically significant effects on the elderly's knowledge on fire safety and their fire safety accidents prevention & practices. This study is meaningful from the fact that the fire safety education program for the elderly consisting of the contents considered the real life after having analyzed the elderly's requirements for education and the education methods reflecting their physical and cognitive characteristics is effective on the improvement of the elderly's knowledge on fire safety and their fire safety accidents prevention & practices under the situation of our country which is coming into an aged society. Taking one step further, since the effects of the fire safety education program for the elderly was verified, it is recommended to prevent any safety accidents by an elderly person and, ultimately, to make a society under which the elderly can enjoy their old days more safely through the customized fire safety education for the elderly.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.