[학위논문]스토리텔링을 활용한 안전교육 프로그램이 유아의 안전지식, 안전문제 해결사고, 인성발달에 미치는 영향 The Effect of Safety Program Using Storytelling on Young Children's Safety Knowledge, Safety Problem-solving Abilities and Personality Characteristics원문보기
본 연구에서는 스토리텔링을 활용한 안전교육이 유아의 안전지식, 안전문제 해결사고 및 인성발달에 어떠한 효과를 미치는지 알아보고자 하였다. 또한 유아교육 현장에서 안전교육을 실시할 때 활용할 수 있는 교수-학습 방법의 기초자료를 제공하는 데 그 목적이 있다.
위와 같은 연구목적 달성을 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 스토리텔링을 활용한 안전교육 프로그램이 유아의 안전지식 발달에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 스토리텔링을 활용한 안전교육 프로그램이 유아의 안전문제 해결사고에 미치는 영향은 어떠한가? 3. 스토리텔링을 활용한 안전교육 프로그램이 유아의 인성발달에 미치는 영향은 어떠한가?
이상과 같은 연구문제를 해결하기 위해 경남 S시에 소재한 N 어린이집 만4세 20명을 실험집단으로, H 어린이집 만4세 20명을 비교집단으로 유아 총 40명을 연구대상으로 연구를 수행하였다. 안전지식 검사 도구는 Pickle(1989)이 유아의 안전지식을 측정하기 위해 사용한 「안전교육프로그램(Safety Education Program)」을 우리나라 현실에 맞게 사용한 곽은복(2000a)의 검사 도구를 수정 보완한 박미경(2010)의 연구도구를 사용하였다. 안전문제 해결사고 검사 도구는 Scott(1992)이 사고예방 유아용 안전교육과정 「Preventing Injury: A safety Curriculum」에서 사용한 검사 도구를 우리나라 현실에 맞게 사용한 곽은복(2000a)의 검사 도구를 수정 보완한 박미경(2010)의 연구도구를 사용하였다. 유아의 인성발달 검사 도구는 교사용 평정지로서 Conners(1970)의 인성검사를 기초로 권오정(2004)이 제작한 학부모용 인성평정 척도를 배윤진(2007)이 교사용으로 만든 인성평정 척도를 사용하였다. 연구절차는 첫째, 유아의 안전지식, 안전문제 해결사고 및 유아의 인성발달에 미치는 영향에 대해 실험집단과 비교집단을 대상으로 사전검사를 실시하였다. 둘째, 2017년 3월 14일부터 4월 26일까지 7주에 거쳐 스토리텔링을 활용한 13회의 안전교육을 실시하였고, 비교집단은 이야기 나누기를 통한 일반적인 안전교육을 실시한 다음 사후 검사를 하였다. 셋째, 프로그램을 적용하기 전 후 실험집단과 비교집단의 동질성을 검사하기 위하여 두 집단 간 독립표본 ...
본 연구에서는 스토리텔링을 활용한 안전교육이 유아의 안전지식, 안전문제 해결사고 및 인성발달에 어떠한 효과를 미치는지 알아보고자 하였다. 또한 유아교육 현장에서 안전교육을 실시할 때 활용할 수 있는 교수-학습 방법의 기초자료를 제공하는 데 그 목적이 있다.
위와 같은 연구목적 달성을 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 스토리텔링을 활용한 안전교육 프로그램이 유아의 안전지식 발달에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 스토리텔링을 활용한 안전교육 프로그램이 유아의 안전문제 해결사고에 미치는 영향은 어떠한가? 3. 스토리텔링을 활용한 안전교육 프로그램이 유아의 인성발달에 미치는 영향은 어떠한가?
이상과 같은 연구문제를 해결하기 위해 경남 S시에 소재한 N 어린이집 만4세 20명을 실험집단으로, H 어린이집 만4세 20명을 비교집단으로 유아 총 40명을 연구대상으로 연구를 수행하였다. 안전지식 검사 도구는 Pickle(1989)이 유아의 안전지식을 측정하기 위해 사용한 「안전교육프로그램(Safety Education Program)」을 우리나라 현실에 맞게 사용한 곽은복(2000a)의 검사 도구를 수정 보완한 박미경(2010)의 연구도구를 사용하였다. 안전문제 해결사고 검사 도구는 Scott(1992)이 사고예방 유아용 안전교육과정 「Preventing Injury: A safety Curriculum」에서 사용한 검사 도구를 우리나라 현실에 맞게 사용한 곽은복(2000a)의 검사 도구를 수정 보완한 박미경(2010)의 연구도구를 사용하였다. 유아의 인성발달 검사 도구는 교사용 평정지로서 Conners(1970)의 인성검사를 기초로 권오정(2004)이 제작한 학부모용 인성평정 척도를 배윤진(2007)이 교사용으로 만든 인성평정 척도를 사용하였다. 연구절차는 첫째, 유아의 안전지식, 안전문제 해결사고 및 유아의 인성발달에 미치는 영향에 대해 실험집단과 비교집단을 대상으로 사전검사를 실시하였다. 둘째, 2017년 3월 14일부터 4월 26일까지 7주에 거쳐 스토리텔링을 활용한 13회의 안전교육을 실시하였고, 비교집단은 이야기 나누기를 통한 일반적인 안전교육을 실시한 다음 사후 검사를 하였다. 셋째, 프로그램을 적용하기 전 후 실험집단과 비교집단의 동질성을 검사하기 위하여 두 집단 간 독립표본 t검증을 실시하였다, 스토리텔링을 활용한 안전교육 프로그램에 의한 안전지식과 안전문제 해결사고의 효과성 및 유아인성 발달의 효과를 살펴보기 위하여 실험집단과 비교집단에 대한 평균과 표준편차를 사전 사후 점수를 통해 살펴보았으며 공변량검증(ANCOVA)을 실시하여 스토리텔링을 활용한 안전교육 프로그램의 효과성을 보았다.
본 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 스토리텔링을 활용한 안전교육은 유아의 안전지식을 향상시켰다. 둘째, 스토리텔링을 활용한 안전교육은 유아의 안전문제 해결사고를 향상시켰다. 셋째, 스토리텔링을 활용한 안전교육은 유아의 인성발달에 긍정적인 결과를 가져왔다.
이상의 결과를 종합해 보면 스토리텔링을 활용한 안전교육이 유아의 안전지식 및 안전문제 해결사고, 그리고 인성발달에 긍정적인 효과를 미치므로 스토리텔링을 활용한 안전교육이 효과적인 안전교육의 교수-학습 방법 중 하나로 적용해 볼 필요가 있음을 시사한다.
본 연구에서는 스토리텔링을 활용한 안전교육이 유아의 안전지식, 안전문제 해결사고 및 인성발달에 어떠한 효과를 미치는지 알아보고자 하였다. 또한 유아교육 현장에서 안전교육을 실시할 때 활용할 수 있는 교수-학습 방법의 기초자료를 제공하는 데 그 목적이 있다.
위와 같은 연구목적 달성을 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 스토리텔링을 활용한 안전교육 프로그램이 유아의 안전지식 발달에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 스토리텔링을 활용한 안전교육 프로그램이 유아의 안전문제 해결사고에 미치는 영향은 어떠한가? 3. 스토리텔링을 활용한 안전교육 프로그램이 유아의 인성발달에 미치는 영향은 어떠한가?
이상과 같은 연구문제를 해결하기 위해 경남 S시에 소재한 N 어린이집 만4세 20명을 실험집단으로, H 어린이집 만4세 20명을 비교집단으로 유아 총 40명을 연구대상으로 연구를 수행하였다. 안전지식 검사 도구는 Pickle(1989)이 유아의 안전지식을 측정하기 위해 사용한 「안전교육프로그램(Safety Education Program)」을 우리나라 현실에 맞게 사용한 곽은복(2000a)의 검사 도구를 수정 보완한 박미경(2010)의 연구도구를 사용하였다. 안전문제 해결사고 검사 도구는 Scott(1992)이 사고예방 유아용 안전교육과정 「Preventing Injury: A safety Curriculum」에서 사용한 검사 도구를 우리나라 현실에 맞게 사용한 곽은복(2000a)의 검사 도구를 수정 보완한 박미경(2010)의 연구도구를 사용하였다. 유아의 인성발달 검사 도구는 교사용 평정지로서 Conners(1970)의 인성검사를 기초로 권오정(2004)이 제작한 학부모용 인성평정 척도를 배윤진(2007)이 교사용으로 만든 인성평정 척도를 사용하였다. 연구절차는 첫째, 유아의 안전지식, 안전문제 해결사고 및 유아의 인성발달에 미치는 영향에 대해 실험집단과 비교집단을 대상으로 사전검사를 실시하였다. 둘째, 2017년 3월 14일부터 4월 26일까지 7주에 거쳐 스토리텔링을 활용한 13회의 안전교육을 실시하였고, 비교집단은 이야기 나누기를 통한 일반적인 안전교육을 실시한 다음 사후 검사를 하였다. 셋째, 프로그램을 적용하기 전 후 실험집단과 비교집단의 동질성을 검사하기 위하여 두 집단 간 독립표본 t검증을 실시하였다, 스토리텔링을 활용한 안전교육 프로그램에 의한 안전지식과 안전문제 해결사고의 효과성 및 유아인성 발달의 효과를 살펴보기 위하여 실험집단과 비교집단에 대한 평균과 표준편차를 사전 사후 점수를 통해 살펴보았으며 공변량검증(ANCOVA)을 실시하여 스토리텔링을 활용한 안전교육 프로그램의 효과성을 보았다.
본 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 스토리텔링을 활용한 안전교육은 유아의 안전지식을 향상시켰다. 둘째, 스토리텔링을 활용한 안전교육은 유아의 안전문제 해결사고를 향상시켰다. 셋째, 스토리텔링을 활용한 안전교육은 유아의 인성발달에 긍정적인 결과를 가져왔다.
이상의 결과를 종합해 보면 스토리텔링을 활용한 안전교육이 유아의 안전지식 및 안전문제 해결사고, 그리고 인성발달에 긍정적인 효과를 미치므로 스토리텔링을 활용한 안전교육이 효과적인 안전교육의 교수-학습 방법 중 하나로 적용해 볼 필요가 있음을 시사한다.
This study is aiming to investigate the effect of safety education using storytelling on young children's safety knowledge, safety problem solving ability, and personality development. In addition, it has a purpose to offer basic line data of teaching and learning methods for safety education in the...
This study is aiming to investigate the effect of safety education using storytelling on young children's safety knowledge, safety problem solving ability, and personality development. In addition, it has a purpose to offer basic line data of teaching and learning methods for safety education in the education filed of young children.
To achieve the purpose of the study, these subjects of the study were selected as follows. 1. What is the effect of safety education program using storytelling on safety knowledge development of young children? 2. What is the effect of safety education program using storytelling on safety problem solving ability of young children? 3. What is the effect of safety education program using storytelling on personality development of young children?
To solve the above problems, 40 young children aged 4 in full were chosen to conduct a study. 20 young children who are attending N Daycare Center in S city, Gyeongnam were chosen as experimental group and other 20 young children who are attending H Daycare Center in S city, Gyeongnam were chosen as comparative group. Park Migyeong(2010)'s study tool was used as assessment tool for safety knowledge in this study. The Park's study tool was created by modifying and compensating Kwak Eunbok(2000a)'s test tool and it was made by adjusting Safety Education Program used by Pickle(1989) for measurement of young children's safety knowledge to domestic actualities. As an assessment tool of safety problem solving ability, Park Migyeong(2010)'s study tool was used created by modifying and compensating Kwak Eunbok(2000a)'s test tool and Kwak's test tool was made by adjusting test tool using in Preventing Injury: A safety Curriculum by Scott(1992) to domestic actualities. As a test tool of young children's personality development, Bae Yunjin(2007)'s personality rating scale for teachers which was transformed from Kwon Ojeong(2004)'s personality rating scale for parents created based on the personality test by Conners(1970) was used. The study process was as follows. First, experimental group and comparative group were conducted a preliminary test to investigate the effect on safety knowledge, safety problem solving ability, and personality development of young children. Second, 13 times safety educations were conducted by using storytelling for seven weeks from March 14th to April 26th 2017 and the comparative group had post test after general safety education through sharing stories. Third, independent samples T-test was conducted between groups to examinate homogeneity of experimental and comparative group before and after the program applied. To investigate the effectiveness of safety knowledge and safety problem solving ability and the effect of young children's personality development by safety education program using storytelling, the average and the standard deviation of experimental and comparative group were investigated through before and after score and the effectiveness of safety education program using storytelling was investigated by ANCOVA.
The result of this study was as follows. First, safety education using storytelling has been improved safety knowledge of young children. Second, safety education using storytelling has been improved safety problem solving ability of young children. Third, safety education using storytelling has influenced positive results on personality development of young children.
As a result, the safety education using storytelling has positive effect on young children's safety knowledge, safety problem solving ability, and personality development. Therefore, the safety education using storytelling could be needed to use as one of the teaching and learning methods of effective safety education.
This study is aiming to investigate the effect of safety education using storytelling on young children's safety knowledge, safety problem solving ability, and personality development. In addition, it has a purpose to offer basic line data of teaching and learning methods for safety education in the education filed of young children.
To achieve the purpose of the study, these subjects of the study were selected as follows. 1. What is the effect of safety education program using storytelling on safety knowledge development of young children? 2. What is the effect of safety education program using storytelling on safety problem solving ability of young children? 3. What is the effect of safety education program using storytelling on personality development of young children?
To solve the above problems, 40 young children aged 4 in full were chosen to conduct a study. 20 young children who are attending N Daycare Center in S city, Gyeongnam were chosen as experimental group and other 20 young children who are attending H Daycare Center in S city, Gyeongnam were chosen as comparative group. Park Migyeong(2010)'s study tool was used as assessment tool for safety knowledge in this study. The Park's study tool was created by modifying and compensating Kwak Eunbok(2000a)'s test tool and it was made by adjusting Safety Education Program used by Pickle(1989) for measurement of young children's safety knowledge to domestic actualities. As an assessment tool of safety problem solving ability, Park Migyeong(2010)'s study tool was used created by modifying and compensating Kwak Eunbok(2000a)'s test tool and Kwak's test tool was made by adjusting test tool using in Preventing Injury: A safety Curriculum by Scott(1992) to domestic actualities. As a test tool of young children's personality development, Bae Yunjin(2007)'s personality rating scale for teachers which was transformed from Kwon Ojeong(2004)'s personality rating scale for parents created based on the personality test by Conners(1970) was used. The study process was as follows. First, experimental group and comparative group were conducted a preliminary test to investigate the effect on safety knowledge, safety problem solving ability, and personality development of young children. Second, 13 times safety educations were conducted by using storytelling for seven weeks from March 14th to April 26th 2017 and the comparative group had post test after general safety education through sharing stories. Third, independent samples T-test was conducted between groups to examinate homogeneity of experimental and comparative group before and after the program applied. To investigate the effectiveness of safety knowledge and safety problem solving ability and the effect of young children's personality development by safety education program using storytelling, the average and the standard deviation of experimental and comparative group were investigated through before and after score and the effectiveness of safety education program using storytelling was investigated by ANCOVA.
The result of this study was as follows. First, safety education using storytelling has been improved safety knowledge of young children. Second, safety education using storytelling has been improved safety problem solving ability of young children. Third, safety education using storytelling has influenced positive results on personality development of young children.
As a result, the safety education using storytelling has positive effect on young children's safety knowledge, safety problem solving ability, and personality development. Therefore, the safety education using storytelling could be needed to use as one of the teaching and learning methods of effective safety education.
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