인터랙티브 실감미디어 광고에 대한 수용자 태도와 광고효과에 대한 연구 : 현대 모터 스튜디오 스타필드 하남 사례 중심 A study on user attitude and advertising effects for interactive realistic media advertisement-focused on Hyundai Motor Studio Starfield Hanam-원문보기
광고업계는 TV, 라디오, 신문, 잡지 등의 주요 광고 매체를 활용하고 있었으나, 새로운 디지털 환경으로 인하여 마케터와 소비지간의 양방향 커뮤니케이션에 중점을 두는 새로운 마케팅 수단에 주목하기 시작했다. 인터랙티브실감미디어 광고는 디지털 디바이스의 혁신적인 발전과 터치스크린, 적외선, 카메라 및 레이저 센서, 네트워크 등 다양한 기술들과 융합하여, 기존 광고 매체와는 차별화된 광고와 서비스를 제공하면서 새로운 광고 매체로서 독자적인 영역을 구축해 가고 있다. 새로운 마케팅 광고매체로서 인터랙티브 실감미디어 광고의 전략적 중요성이 점점 더 커져가는 상황에서, 인터랙티브 실감미디어 광고 효과에 대한 연구의 필요성이 증대되고 있다.
본 논문은 인터랙티브 실감미디어 광고의 특징 및 수용자 태도와의 관계를 분석하기 위해서 크게 이론 고찰을 위한 문헌연구와 ‘현대 모터 스튜디오 스타필드 하남’에 대한 수용자 설문조사를 실시하였다. 실제로 인터랙티브 실감미디어 광고를 체험한 사용자들의 설문결과를 바탕으로 카이-스퀘어(...
광고업계는 TV, 라디오, 신문, 잡지 등의 주요 광고 매체를 활용하고 있었으나, 새로운 디지털 환경으로 인하여 마케터와 소비지간의 양방향 커뮤니케이션에 중점을 두는 새로운 마케팅 수단에 주목하기 시작했다. 인터랙티브실감미디어 광고는 디지털 디바이스의 혁신적인 발전과 터치스크린, 적외선, 카메라 및 레이저 센서, 네트워크 등 다양한 기술들과 융합하여, 기존 광고 매체와는 차별화된 광고와 서비스를 제공하면서 새로운 광고 매체로서 독자적인 영역을 구축해 가고 있다. 새로운 마케팅 광고매체로서 인터랙티브 실감미디어 광고의 전략적 중요성이 점점 더 커져가는 상황에서, 인터랙티브 실감미디어 광고 효과에 대한 연구의 필요성이 증대되고 있다.
본 논문은 인터랙티브 실감미디어 광고의 특징 및 수용자 태도와의 관계를 분석하기 위해서 크게 이론 고찰을 위한 문헌연구와 ‘현대 모터 스튜디오 스타필드 하남’에 대한 수용자 설문조사를 실시하였다. 실제로 인터랙티브 실감미디어 광고를 체험한 사용자들의 설문결과를 바탕으로 카이-스퀘어(Chi-Square) 테스트를 통하여 상호작용성, 프레즌스, 유희성이 인터랙티브 실감미디어 광고의 주요 특성이라는 것을 실증하였다. 또한, 나이, 성별, 라이프 스타일에 따른 광고에 대한 관심도 같은 수용자의 고유특성인 인구 통계적 속성과 인터랙티브 실감미디어 광고매체의 주요 특징으로 실증된 상호작용성, 프레즌스 및 유희성 등을 독립변인으로 설정하고 광고효과( 구매욕구)와의 상관관계를 규명하기 위해서 다중회귀분석을 실시하였다. 분석결과 수용자의 고유 특성 중 성별, 나이, 전기차 소유, 차관심, 광고관심, 타인시선 무관심은 수용자 태도(구매욕구)에 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 한편, 미디어에 의해서 만들어진 가상의 공간에서 실제로 체험하는 것 같이 느끼는 현상을 의미하는 ‘프레즌스’가 수용자의 구매 욕구에 유의미한 긍정적인 영향을 미치는 유일한 요인으로 분석되었으며, 수용자에게 제품이나 서비스에 대한 정보를 제공하는 정보성은 오히려 구매 욕구에 부정적인 영향을 미치는 요인으로 나타났다.
본 연구는 인터랙티브 실감미디어 광고의 특징 및 수용자 태도와 광고효과와의 관계를 분석함으로서 차세대 광고매체로 주목받고 있는 인터랙티브 실감미디어 광고의 발전 가능성과 발전 방향을 제시하는 데 그 목적이 있다.
광고업계는 TV, 라디오, 신문, 잡지 등의 주요 광고 매체를 활용하고 있었으나, 새로운 디지털 환경으로 인하여 마케터와 소비지간의 양방향 커뮤니케이션에 중점을 두는 새로운 마케팅 수단에 주목하기 시작했다. 인터랙티브 실감미디어 광고는 디지털 디바이스의 혁신적인 발전과 터치스크린, 적외선, 카메라 및 레이저 센서, 네트워크 등 다양한 기술들과 융합하여, 기존 광고 매체와는 차별화된 광고와 서비스를 제공하면서 새로운 광고 매체로서 독자적인 영역을 구축해 가고 있다. 새로운 마케팅 광고매체로서 인터랙티브 실감미디어 광고의 전략적 중요성이 점점 더 커져가는 상황에서, 인터랙티브 실감미디어 광고 효과에 대한 연구의 필요성이 증대되고 있다.
본 논문은 인터랙티브 실감미디어 광고의 특징 및 수용자 태도와의 관계를 분석하기 위해서 크게 이론 고찰을 위한 문헌연구와 ‘현대 모터 스튜디오 스타필드 하남’에 대한 수용자 설문조사를 실시하였다. 실제로 인터랙티브 실감미디어 광고를 체험한 사용자들의 설문결과를 바탕으로 카이-스퀘어(Chi-Square) 테스트를 통하여 상호작용성, 프레즌스, 유희성이 인터랙티브 실감미디어 광고의 주요 특성이라는 것을 실증하였다. 또한, 나이, 성별, 라이프 스타일에 따른 광고에 대한 관심도 같은 수용자의 고유특성인 인구 통계적 속성과 인터랙티브 실감미디어 광고매체의 주요 특징으로 실증된 상호작용성, 프레즌스 및 유희성 등을 독립변인으로 설정하고 광고효과( 구매욕구)와의 상관관계를 규명하기 위해서 다중회귀분석을 실시하였다. 분석결과 수용자의 고유 특성 중 성별, 나이, 전기차 소유, 차관심, 광고관심, 타인시선 무관심은 수용자 태도(구매욕구)에 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 한편, 미디어에 의해서 만들어진 가상의 공간에서 실제로 체험하는 것 같이 느끼는 현상을 의미하는 ‘프레즌스’가 수용자의 구매 욕구에 유의미한 긍정적인 영향을 미치는 유일한 요인으로 분석되었으며, 수용자에게 제품이나 서비스에 대한 정보를 제공하는 정보성은 오히려 구매 욕구에 부정적인 영향을 미치는 요인으로 나타났다.
본 연구는 인터랙티브 실감미디어 광고의 특징 및 수용자 태도와 광고효과와의 관계를 분석함으로서 차세대 광고매체로 주목받고 있는 인터랙티브 실감미디어 광고의 발전 가능성과 발전 방향을 제시하는 데 그 목적이 있다.
The advertising industry has been using TV, radio, newspapers, and magazines as major advertising media. Due to the new digital environment, it began to pay attention to new marketing tools that focus on two-way communication between marketers and consumers. Interactive realistic media advertisement...
The advertising industry has been using TV, radio, newspapers, and magazines as major advertising media. Due to the new digital environment, it began to pay attention to new marketing tools that focus on two-way communication between marketers and consumers. Interactive realistic media advertisement has been building a new advertising medium by providing differentiated advertising and services through the integration of innovative development of digital devices and various ICT technologies such as touch screen, infrared camera, laser sensor and network. The need for research on interactive realistic media advertising effects has been increased as its strategic importance is getting larger as a new marketing advertisement medium.
This research conducted a literature review in order to analyze the relationship between the characteristics of the interactive realistic media advertising and the attitude of users and did a questionnaire survey on ‘Hyundai Motor Studio Starfield Hanam’. Based on Chi-Square test on the questionnaire results of users who experienced interactive realistic media advertising, interactivity, presence and enjoyment are identified as the main characteristics of interactive realistic media advertising. In addition, Multiple regression analysis was conducted to verify the correlation between advertising effect (purchase desire) and independent variables including demographic characteristics such as interest in advertising according to age, gender and lifestyle and key features of interactive realistic media advertising such as interactivity, presence and enjoyment.
As a result, it was found that gender, ownership of electric car, interest of car and advertisement, indifference of other people’s gaze did not have a significant effect on users’ attitude (purchasing desire). Meanwhile, presence which means a phenomenon that actually feels like experiencing in a virtual space created by the media, is analyzed as the only factor having a positive effect on consumers’ purchasing desire, and information factor has a negative influence on purchase desire. The purpose of this research is to present the possibility and development direction of interactive realistic media advertisement attracting attention as next generation advertisement media by means of analyzing the relationship between the characteristics of interactive realistic media advertisement & user attitude and advertising effect.
The advertising industry has been using TV, radio, newspapers, and magazines as major advertising media. Due to the new digital environment, it began to pay attention to new marketing tools that focus on two-way communication between marketers and consumers. Interactive realistic media advertisement has been building a new advertising medium by providing differentiated advertising and services through the integration of innovative development of digital devices and various ICT technologies such as touch screen, infrared camera, laser sensor and network. The need for research on interactive realistic media advertising effects has been increased as its strategic importance is getting larger as a new marketing advertisement medium.
This research conducted a literature review in order to analyze the relationship between the characteristics of the interactive realistic media advertising and the attitude of users and did a questionnaire survey on ‘Hyundai Motor Studio Starfield Hanam’. Based on Chi-Square test on the questionnaire results of users who experienced interactive realistic media advertising, interactivity, presence and enjoyment are identified as the main characteristics of interactive realistic media advertising. In addition, Multiple regression analysis was conducted to verify the correlation between advertising effect (purchase desire) and independent variables including demographic characteristics such as interest in advertising according to age, gender and lifestyle and key features of interactive realistic media advertising such as interactivity, presence and enjoyment.
As a result, it was found that gender, ownership of electric car, interest of car and advertisement, indifference of other people’s gaze did not have a significant effect on users’ attitude (purchasing desire). Meanwhile, presence which means a phenomenon that actually feels like experiencing in a virtual space created by the media, is analyzed as the only factor having a positive effect on consumers’ purchasing desire, and information factor has a negative influence on purchase desire. The purpose of this research is to present the possibility and development direction of interactive realistic media advertisement attracting attention as next generation advertisement media by means of analyzing the relationship between the characteristics of interactive realistic media advertisement & user attitude and advertising effect.
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