본 논문은 한국에서 대학원에 진학하고자 하는 중국인 학습자에게 그 목적에 부합한 효과적인 학업계획서 쓰기 교수 학습 방안을 제시하는 데에 목적을 두고 있다. 이를 위해 한국 S대학교의 일반대학원에 인문·사회 계열과 예·체능 계열 지원한 한국인과 중국인 한국어 학습자의 학업계획서를 각각 50부씩 수집하여 분석하였다. 이를 바탕으로 중국인 한국어 학습자를 위한 학업계획서 쓰기 교육 방안을 제시하였다. 본 논문은 아래와 같은 절차로 진행되었다. 1장에서는 연구목적 및 필요성을 밝히고 본고의 연구 방법을 제시하였으며 학업계획서 관련 연구...
본 논문은 한국에서 대학원에 진학하고자 하는 중국인 학습자에게 그 목적에 부합한 효과적인 학업계획서 쓰기 교수 학습 방안을 제시하는 데에 목적을 두고 있다. 이를 위해 한국 S대학교의 일반대학원에 인문·사회 계열과 예·체능 계열 지원한 한국인과 중국인 한국어 학습자의 학업계획서를 각각 50부씩 수집하여 분석하였다. 이를 바탕으로 중국인 한국어 학습자를 위한 학업계획서 쓰기 교육 방안을 제시하였다. 본 논문은 아래와 같은 절차로 진행되었다. 1장에서는 연구목적 및 필요성을 밝히고 본고의 연구 방법을 제시하였으며 학업계획서 관련 연구과 한국어 쓰기 방안 연구로 나누어 선행연구를 살펴보았다. 2장에서는 이론적 배경으로 학업계획서의 개념, 텍스트 유형, 특성, 쓰기 교육 필요성에 대하여 살펴보았다. 1절에서는 학업계획서에 대한 정의를 각 언어권의 표현을 제시하여 다루었다. 그리고 선행연구에 따라 학업계획서를 분류한 기준을 요약하여 학업계획서의 텍스트 유형 개념을 정리하였다. 2절에서는 학업계획서의 구조적 특성, 내용적 특성, 언어 표현 특성을 살펴보았다. 3절에서는 학업계획서 쓰기 교육에 대해 논의하였다. 3장에서는 한국인과 중국인 한국어 학습자의 학업계획서를 대상으로 텍스트 구조, 언어 표현의 특징을 비교·분석하였고 두 집단의 공통점과 차이점을 바탕으로 학업계획서 쓰기 교육 내용을 선정하였다. 4장에서는 3장의 학업계획서의 텍스트 구조적 특징과 언어 표현 특징을 바탕으로 하여 중국인 한국어 학습자를 위한 학업계획서 쓰기 교육 방안을 제시하였다. 교육 방안은 구조와 언어 표현의 교육 내용을 선정하고 과정 중심 접근법을 활용하여 쓰기 전, 쓰기, 쓰기 후 단계로 나누어 쓰기 교육 내용을 제시하였다. 본 연구는 대학원 진학 전의 중국인 학문 목적 학습자를 위한 학업계획서 쓰기 교육 방안으로써 쓰기 능력을 향상시키는 부분에 의미가 있다. 본 연구의 분석 결과 바탕으로 중국인 한국어 학습자에게 알맞은 교육 내용을 살필 수 있으며, 중국인 한국어 학습자에게 학업계획서 쓰기에 도움을 줄 수 있는 교육 방안을 제시할 수 있다.
주요어: 중국인 한국어 학습자, 학업계획서, 교육 방안
본 논문은 한국에서 대학원에 진학하고자 하는 중국인 학습자에게 그 목적에 부합한 효과적인 학업계획서 쓰기 교수 학습 방안을 제시하는 데에 목적을 두고 있다. 이를 위해 한국 S대학교의 일반대학원에 인문·사회 계열과 예·체능 계열 지원한 한국인과 중국인 한국어 학습자의 학업계획서를 각각 50부씩 수집하여 분석하였다. 이를 바탕으로 중국인 한국어 학습자를 위한 학업계획서 쓰기 교육 방안을 제시하였다. 본 논문은 아래와 같은 절차로 진행되었다. 1장에서는 연구목적 및 필요성을 밝히고 본고의 연구 방법을 제시하였으며 학업계획서 관련 연구과 한국어 쓰기 방안 연구로 나누어 선행연구를 살펴보았다. 2장에서는 이론적 배경으로 학업계획서의 개념, 텍스트 유형, 특성, 쓰기 교육 필요성에 대하여 살펴보았다. 1절에서는 학업계획서에 대한 정의를 각 언어권의 표현을 제시하여 다루었다. 그리고 선행연구에 따라 학업계획서를 분류한 기준을 요약하여 학업계획서의 텍스트 유형 개념을 정리하였다. 2절에서는 학업계획서의 구조적 특성, 내용적 특성, 언어 표현 특성을 살펴보았다. 3절에서는 학업계획서 쓰기 교육에 대해 논의하였다. 3장에서는 한국인과 중국인 한국어 학습자의 학업계획서를 대상으로 텍스트 구조, 언어 표현의 특징을 비교·분석하였고 두 집단의 공통점과 차이점을 바탕으로 학업계획서 쓰기 교육 내용을 선정하였다. 4장에서는 3장의 학업계획서의 텍스트 구조적 특징과 언어 표현 특징을 바탕으로 하여 중국인 한국어 학습자를 위한 학업계획서 쓰기 교육 방안을 제시하였다. 교육 방안은 구조와 언어 표현의 교육 내용을 선정하고 과정 중심 접근법을 활용하여 쓰기 전, 쓰기, 쓰기 후 단계로 나누어 쓰기 교육 내용을 제시하였다. 본 연구는 대학원 진학 전의 중국인 학문 목적 학습자를 위한 학업계획서 쓰기 교육 방안으로써 쓰기 능력을 향상시키는 부분에 의미가 있다. 본 연구의 분석 결과 바탕으로 중국인 한국어 학습자에게 알맞은 교육 내용을 살필 수 있으며, 중국인 한국어 학습자에게 학업계획서 쓰기에 도움을 줄 수 있는 교육 방안을 제시할 수 있다.
주요어: 중국인 한국어 학습자, 학업계획서, 교육 방안
The purpose of this study is to propose a suitable statement of purpose for the Chinese Korean learners who want to go to the graduate school in Korea. To this end, it analyses 50 academic plans from the Korean students and the Chinese students in humanity and society department and art & physical s...
The purpose of this study is to propose a suitable statement of purpose for the Chinese Korean learners who want to go to the graduate school in Korea. To this end, it analyses 50 academic plans from the Korean students and the Chinese students in humanity and society department and art & physical supporting department of the 4-year S University in Seoul, Korea. Based on this, it proposes the education program on the statement of purpose for the Chinese Korean learners. The steps are as follows: The first chapter points out the research purpose and its necessity. Also, the research method is proposed. Then by distinguishing the relative research on the statement of purpose and the research to write Korean, it goes on to observe the previous studies. In the second chapter, it analyzes the concept of the statement of purpose as well as its context types and its characteristics. Then it elaborates the necessity of the writing education in the context of the theory. The first section deals with the concept of the statement of purpose applied at home and abroad. Afterwards, it sorts out the concept of the text type about the academic program based on the reference of the classification towards the previous simple statement of purpose. While the second section deals with the structural feathers, content feathers and the oral feathers of the statement of purpose. The third section discusses the necessity of the educational method of statement of purpose writing for Chinese Korean learners. In the third chapter, it analyses and compares the characteristics of the text structure and the oral expression in terms of the statement of purpose between the Korean and the Chinese Korean learners. Subsequently, it sorts out the characteristics of the text structure and the oral expression according to the similarities and differences between these two groups. In the fourth chapter, it proposes to education program to write statements of purpose for Chinese Korean learners according to the structure features and the language expressions mentioned in the third chapter. It points out that the education program is the teaching and learning model that combines the genre-based approach and the process-oriented approach together. Most importantly, the educational program should flexibly select the education content that can distinguish the structural and oral expressions. This study is the pre-school educational program that is used to improve the academic levels of the Chinese Korean learners. It is of significant meaning to improve the writing levels of the students. Also, it will be of great help to successfully complete the courses for the students. Besides, it is a statement of purpose that has a high degree of completion among Chinese Korean learners, which can effectively persuade the register headers and in turn to raise the probability to be admitted into the graduate school.
Keyword: Chinese Korean Learners, Statement of Purpose, Educational Method
The purpose of this study is to propose a suitable statement of purpose for the Chinese Korean learners who want to go to the graduate school in Korea. To this end, it analyses 50 academic plans from the Korean students and the Chinese students in humanity and society department and art & physical supporting department of the 4-year S University in Seoul, Korea. Based on this, it proposes the education program on the statement of purpose for the Chinese Korean learners. The steps are as follows: The first chapter points out the research purpose and its necessity. Also, the research method is proposed. Then by distinguishing the relative research on the statement of purpose and the research to write Korean, it goes on to observe the previous studies. In the second chapter, it analyzes the concept of the statement of purpose as well as its context types and its characteristics. Then it elaborates the necessity of the writing education in the context of the theory. The first section deals with the concept of the statement of purpose applied at home and abroad. Afterwards, it sorts out the concept of the text type about the academic program based on the reference of the classification towards the previous simple statement of purpose. While the second section deals with the structural feathers, content feathers and the oral feathers of the statement of purpose. The third section discusses the necessity of the educational method of statement of purpose writing for Chinese Korean learners. In the third chapter, it analyses and compares the characteristics of the text structure and the oral expression in terms of the statement of purpose between the Korean and the Chinese Korean learners. Subsequently, it sorts out the characteristics of the text structure and the oral expression according to the similarities and differences between these two groups. In the fourth chapter, it proposes to education program to write statements of purpose for Chinese Korean learners according to the structure features and the language expressions mentioned in the third chapter. It points out that the education program is the teaching and learning model that combines the genre-based approach and the process-oriented approach together. Most importantly, the educational program should flexibly select the education content that can distinguish the structural and oral expressions. This study is the pre-school educational program that is used to improve the academic levels of the Chinese Korean learners. It is of significant meaning to improve the writing levels of the students. Also, it will be of great help to successfully complete the courses for the students. Besides, it is a statement of purpose that has a high degree of completion among Chinese Korean learners, which can effectively persuade the register headers and in turn to raise the probability to be admitted into the graduate school.
Keyword: Chinese Korean Learners, Statement of Purpose, Educational Method
주제어
#중국인 한국어 학습자 학업계획서 교육 방안
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.