온라인 쇼핑몰을 이용하여 물건을 구입하는 것은 시간을 절약할 수 있다. 그리고 인터넷에서 쉽게 가격 비교를 통하여 상대적으로 저렴한 물건을 구입하고 택배로 배송 받을 수 있는 편리성과 경제성이 있는 반면 오프라인과 달리 소비자가 판매자와 서로 멀리 떨어져있으나 제품 구매 전에 제품을 눈으로 직접 볼 수 없기 때문에 구매 후 제품에 대한 불만족한 경우 소비자하고 판매자가 마찰이 생길 수 있다.
중국의 온라인 쇼핑몰 이용 고객 규모는 지속적으로 성장하고 있으며 2016년에 소비총액은 5.16조(위안)에 달성하고 전년 대비 2...
온라인 쇼핑몰을 이용하여 물건을 구입하는 것은 시간을 절약할 수 있다. 그리고 인터넷에서 쉽게 가격 비교를 통하여 상대적으로 저렴한 물건을 구입하고 택배로 배송 받을 수 있는 편리성과 경제성이 있는 반면 오프라인과 달리 소비자가 판매자와 서로 멀리 떨어져있으나 제품 구매 전에 제품을 눈으로 직접 볼 수 없기 때문에 구매 후 제품에 대한 불만족한 경우 소비자하고 판매자가 마찰이 생길 수 있다.
중국의 온라인 쇼핑몰 이용 고객 규모는 지속적으로 성장하고 있으며 2016년에 소비총액은 5.16조(위안)에 달성하고 전년 대비 26.2%를 증가하였다. 동시에는 소비자 불만 접수사건은 지속적으로 증가한 가운데 2016년 온라인 쇼핑 불만 접수 사건은 24.11만 건이 있으며 전년대비 65.4%를 증가하였다. 이처럼 온라인 쇼핑몰 관련 불만족이 지속적으로 증가하고 있는 셈이다. 이에 대한 불평행동 파악과 관련성 연구는 중요하다고 본다.
본 연구에서는 중국 소비자들을 중심으로 박지훈(2008)이 제시한 소비자 불평행동 유형(온라인 직접행동, 온라인 사적행동, 온라인 대중적 행동)을 사용하여 , e-불평행동의 결정요인을 살펴보았고 인터넷 쇼핑과 모바일 쇼핑 간 기술 차이에 따른 e-소비자 불평행동의 영향요인을 알아보고자 한다.
본 연구의 결과를 요약하면 불평에 대한 태도, 지각된 성공가능성, 불만족의 귀인, 웹/앱특성, 신뢰도가 소비자 불평행동(온라인 직접행동, 온라인 사적행동, 온라인 대중적 행동, 온라인 제3자 행동)에 미치는 영향에서 인터넷 쇼핑의 경우 불평에 대한 태도, 성공가능성, 신뢰도가 , 모바일의 경우 불평에 대한 태도, 지각된 성공가능성, 불만족의 귀인, 웹/앱특성, 신뢰도가 비자 불평행동(온라인 직접행동, 온라인 사적행동, 온라인 대중적 행동, 온라인 제3자 행동)에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며 각 변수의 영향효과가 유의한 차이가 있다는 것으로 나타났다.
주제어 : 온라인 쇼핑, 인터넷쇼핑, 모바일쇼핑, 소비자 불평행동
온라인 쇼핑몰을 이용하여 물건을 구입하는 것은 시간을 절약할 수 있다. 그리고 인터넷에서 쉽게 가격 비교를 통하여 상대적으로 저렴한 물건을 구입하고 택배로 배송 받을 수 있는 편리성과 경제성이 있는 반면 오프라인과 달리 소비자가 판매자와 서로 멀리 떨어져있으나 제품 구매 전에 제품을 눈으로 직접 볼 수 없기 때문에 구매 후 제품에 대한 불만족한 경우 소비자하고 판매자가 마찰이 생길 수 있다.
중국의 온라인 쇼핑몰 이용 고객 규모는 지속적으로 성장하고 있으며 2016년에 소비총액은 5.16조(위안)에 달성하고 전년 대비 26.2%를 증가하였다. 동시에는 소비자 불만 접수사건은 지속적으로 증가한 가운데 2016년 온라인 쇼핑 불만 접수 사건은 24.11만 건이 있으며 전년대비 65.4%를 증가하였다. 이처럼 온라인 쇼핑몰 관련 불만족이 지속적으로 증가하고 있는 셈이다. 이에 대한 불평행동 파악과 관련성 연구는 중요하다고 본다.
본 연구에서는 중국 소비자들을 중심으로 박지훈(2008)이 제시한 소비자 불평행동 유형(온라인 직접행동, 온라인 사적행동, 온라인 대중적 행동)을 사용하여 , e-불평행동의 결정요인을 살펴보았고 인터넷 쇼핑과 모바일 쇼핑 간 기술 차이에 따른 e-소비자 불평행동의 영향요인을 알아보고자 한다.
본 연구의 결과를 요약하면 불평에 대한 태도, 지각된 성공가능성, 불만족의 귀인, 웹/앱특성, 신뢰도가 소비자 불평행동(온라인 직접행동, 온라인 사적행동, 온라인 대중적 행동, 온라인 제3자 행동)에 미치는 영향에서 인터넷 쇼핑의 경우 불평에 대한 태도, 성공가능성, 신뢰도가 , 모바일의 경우 불평에 대한 태도, 지각된 성공가능성, 불만족의 귀인, 웹/앱특성, 신뢰도가 비자 불평행동(온라인 직접행동, 온라인 사적행동, 온라인 대중적 행동, 온라인 제3자 행동)에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며 각 변수의 영향효과가 유의한 차이가 있다는 것으로 나타났다.
주제어 : 온라인 쇼핑, 인터넷쇼핑, 모바일쇼핑, 소비자 불평행동
When customer purchasing goods using shopping mall, the shopping time can be saved, and goods can be purchased at a relatively low cost, However, because the distance between consumers and sellers are further away and the online shopping is different from offline shopping. consumers can not directly...
When customer purchasing goods using shopping mall, the shopping time can be saved, and goods can be purchased at a relatively low cost, However, because the distance between consumers and sellers are further away and the online shopping is different from offline shopping. consumers can not directly to see the products before purchase it as offline. So, after consumers purchase some products. it is very easy to have some feeling of discontent. Then, it will increased the contradictions between consumers and sellers.
The Chinese people using the platform are growing very fast when they are going to shopping online. In 2016, the total consumption was amounted to 5.16 trillion yuan and it's 26.2% more than last year. Meanwhile, consumer complaints have continue to grow rapidly. In 2016, online shopping complaints cases were 24.11 million and it was increased 64.5% compared with the last year.
As like the case of this, the dissatisfaction with online shopping were increasing rapidly, it's a sensitive and complex problem and social phenomenon. Therefore, such like this research has important meaning and research necessity.
In this paper study, it was based on the four types of e-consumer complaints, after that, using the analysis to explain that determining factors how to affected the behavior o f consumers. At the same time, the purpose of this paper is how to understand the factors affecting e-consumer complaints behavior base on the different ways that between internet shopping and mobile shopping.
The results of this paper study can be summarized as follows: Attitude toward complaints, potential for success, attribution of dissatisfaction, web/app characteristics, consumer e-complaints behavior(e-Voice , e-Private, e-Mass, e-Third party) all of these factors have significant effect, and the effect of variables are significant.
keyword :Online Shopping, Internet Shopping, Mobile Shopping, Consumer Complaint Behavior
When customer purchasing goods using shopping mall, the shopping time can be saved, and goods can be purchased at a relatively low cost, However, because the distance between consumers and sellers are further away and the online shopping is different from offline shopping. consumers can not directly to see the products before purchase it as offline. So, after consumers purchase some products. it is very easy to have some feeling of discontent. Then, it will increased the contradictions between consumers and sellers.
The Chinese people using the platform are growing very fast when they are going to shopping online. In 2016, the total consumption was amounted to 5.16 trillion yuan and it's 26.2% more than last year. Meanwhile, consumer complaints have continue to grow rapidly. In 2016, online shopping complaints cases were 24.11 million and it was increased 64.5% compared with the last year.
As like the case of this, the dissatisfaction with online shopping were increasing rapidly, it's a sensitive and complex problem and social phenomenon. Therefore, such like this research has important meaning and research necessity.
In this paper study, it was based on the four types of e-consumer complaints, after that, using the analysis to explain that determining factors how to affected the behavior o f consumers. At the same time, the purpose of this paper is how to understand the factors affecting e-consumer complaints behavior base on the different ways that between internet shopping and mobile shopping.
The results of this paper study can be summarized as follows: Attitude toward complaints, potential for success, attribution of dissatisfaction, web/app characteristics, consumer e-complaints behavior(e-Voice , e-Private, e-Mass, e-Third party) all of these factors have significant effect, and the effect of variables are significant.
keyword :Online Shopping, Internet Shopping, Mobile Shopping, Consumer Complaint Behavior
주제어
#온라인 쇼핑 인터넷쇼핑 모바일쇼핑 소비자 불평행동
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