통합예술교육 사례 분석 및 효과 연구 - 「2015년 생생(生生)문화재 사업」사례를 중심으로 -
최근 우리나라는 과정중심 예술체험의 교육적 효과가 인식됨에 따라서 예술교육을 위한 다양한 연구와 함께 통합예술교육의 필요성이 대두되고 있다. 이에 연구자는 문화재 가치교육 및 인식변화를 목적으로 통합예술교육 프로그램을 개발하고, 이를 문화재청 공모사업인「2015년 생생(生生)문화재 사업」에 적용하여 총 245명의 참여자에게 2015년 7월부터 11월까지 진행하였다. 연구는 혼합연구로 진행되었으며, 연구의 결과를 도출하기 위한 자료의 처리는 첫째, 통합예술교육의 평가기준 및 특징에 따라 설계과정을 분석함으로써 프로그램 설계의 타당성을 확보하였다. 둘째, 프로그램의 단계별 적용 사례를 분석하여 문화재 가치교육 및 인식변화를 위한 통합예술교육 프로그램의 적용가능성을 검증하였다. 셋째, 참여자 100명을 의도적 표집하고 Likert식 5점 척도 설문을 실시하고 해당교육의 재참여 의향 등을 물었다. 이후 그 결과를 ...
통합예술교육 사례 분석 및 효과 연구 - 「2015년 생생(生生)문화재 사업」사례를 중심으로 -
최근 우리나라는 과정중심 예술체험의 교육적 효과가 인식됨에 따라서 예술교육을 위한 다양한 연구와 함께 통합예술교육의 필요성이 대두되고 있다. 이에 연구자는 문화재 가치교육 및 인식변화를 목적으로 통합예술교육 프로그램을 개발하고, 이를 문화재청 공모사업인「2015년 생생(生生)문화재 사업」에 적용하여 총 245명의 참여자에게 2015년 7월부터 11월까지 진행하였다. 연구는 혼합연구로 진행되었으며, 연구의 결과를 도출하기 위한 자료의 처리는 첫째, 통합예술교육의 평가기준 및 특징에 따라 설계과정을 분석함으로써 프로그램 설계의 타당성을 확보하였다. 둘째, 프로그램의 단계별 적용 사례를 분석하여 문화재 가치교육 및 인식변화를 위한 통합예술교육 프로그램의 적용가능성을 검증하였다. 셋째, 참여자 100명을 의도적 표집하고 Likert식 5점 척도 설문을 실시하고 해당교육의 재참여 의향 등을 물었다. 이후 그 결과를 SPSS 16.0 프로그램으로 분석함으로써 연구에 적용된 통합예술교육이 개인과 사회에 미치는 효과를 확인하였다. 위와 같이 자료를 처리 및 분석한 결과 연구에 적용된 통합예술교육 프로그램은 설계과정과 그 특징이 통합예술교육의 평가 기준을 모두 충족하는 것으로 나타났다. 더불어 단계별 적용결과 “애국심과 애향심이 생겨났다.”등의 참여자 반응을 통하여 해당 프로그램이 참여자들에게 긍정적으로 적용되었음을 확인하였다. 설문지 조사를 통한 효과분석 결과, “문화재에 대한 관심이 증대되었다.”는 응답의 평균이 4.88로 가장 높았다. 또 프로그램의 만족도를 묻는 질문에 “행사에 대한 안내와 해설이 적절했다.”는 응답의 평균이 4.94로 가장 높게 나타났다. 결론적으로 통합예술교육은 문화재 가치교육 및 인식변화를 위하여 설계 및 적용이 가능하며, 나아가 참여자들의 예술 체험 제공 및 창의력을 향상시키는 개인적 효과와 지역애 고취 및 감성적 연대감 함양이라는 사회적 효과를 일으킨다. 예술을 활용한 통합적 교육이 주로 음악과 미술에서 이루어지는 사례 분석과 연구결과를 바탕으로 연구자는, 추후 연극중심의 통합예술교육이 보다 활발해지기 바라며 나아가 단순히 예술 교과간의 통합이 아닌 여러 학문분야간의 통합적 시도가 이루어지길 기대한다.
주요어: 통합예술교육. 문화예술교육. 연극. 사례 분석. 효과 연구.
통합예술교육 사례 분석 및 효과 연구 - 「2015년 생생(生生)문화재 사업」사례를 중심으로 -
최근 우리나라는 과정중심 예술체험의 교육적 효과가 인식됨에 따라서 예술교육을 위한 다양한 연구와 함께 통합예술교육의 필요성이 대두되고 있다. 이에 연구자는 문화재 가치교육 및 인식변화를 목적으로 통합예술교육 프로그램을 개발하고, 이를 문화재청 공모사업인「2015년 생생(生生)문화재 사업」에 적용하여 총 245명의 참여자에게 2015년 7월부터 11월까지 진행하였다. 연구는 혼합연구로 진행되었으며, 연구의 결과를 도출하기 위한 자료의 처리는 첫째, 통합예술교육의 평가기준 및 특징에 따라 설계과정을 분석함으로써 프로그램 설계의 타당성을 확보하였다. 둘째, 프로그램의 단계별 적용 사례를 분석하여 문화재 가치교육 및 인식변화를 위한 통합예술교육 프로그램의 적용가능성을 검증하였다. 셋째, 참여자 100명을 의도적 표집하고 Likert식 5점 척도 설문을 실시하고 해당교육의 재참여 의향 등을 물었다. 이후 그 결과를 SPSS 16.0 프로그램으로 분석함으로써 연구에 적용된 통합예술교육이 개인과 사회에 미치는 효과를 확인하였다. 위와 같이 자료를 처리 및 분석한 결과 연구에 적용된 통합예술교육 프로그램은 설계과정과 그 특징이 통합예술교육의 평가 기준을 모두 충족하는 것으로 나타났다. 더불어 단계별 적용결과 “애국심과 애향심이 생겨났다.”등의 참여자 반응을 통하여 해당 프로그램이 참여자들에게 긍정적으로 적용되었음을 확인하였다. 설문지 조사를 통한 효과분석 결과, “문화재에 대한 관심이 증대되었다.”는 응답의 평균이 4.88로 가장 높았다. 또 프로그램의 만족도를 묻는 질문에 “행사에 대한 안내와 해설이 적절했다.”는 응답의 평균이 4.94로 가장 높게 나타났다. 결론적으로 통합예술교육은 문화재 가치교육 및 인식변화를 위하여 설계 및 적용이 가능하며, 나아가 참여자들의 예술 체험 제공 및 창의력을 향상시키는 개인적 효과와 지역애 고취 및 감성적 연대감 함양이라는 사회적 효과를 일으킨다. 예술을 활용한 통합적 교육이 주로 음악과 미술에서 이루어지는 사례 분석과 연구결과를 바탕으로 연구자는, 추후 연극중심의 통합예술교육이 보다 활발해지기 바라며 나아가 단순히 예술 교과간의 통합이 아닌 여러 학문분야간의 통합적 시도가 이루어지길 기대한다.
A Case Study of Integrated Arts Education and Its Effectiveness -“Cultural Heritage Administration 2015's Project of Saeng Saeng".-
Kim, Hye Joo Dept. of Theatre and Cinematic Study The Graduate School Sangmyung University
Recently, various educational attempts have...
A Case Study of Integrated Arts Education and Its Effectiveness -“Cultural Heritage Administration 2015's Project of Saeng Saeng".-
Kim, Hye Joo Dept. of Theatre and Cinematic Study The Graduate School Sangmyung University
Recently, various educational attempts have been taking place in Art Education. Along with many recent changes in art education that value play and process, the need for integrated arts education becomes a necessity. This study shows an example of an integrated arts education conducted by myself as a researcher and a guide who developed the program called 'Guemo mountain, Ask a way to Yaeun', which was one of events in "Cultural Heritage Administration 2015's Project of Saeng Saeng('alive' in Korean) Cultural Assets". From July to November 31, 2015, the study was conducted in a way of mixed method approach. With two hundred forty five participants, I, firstly, tried to narrow down and categorize for evaluation in each sections. Secondly, I surveyed participants for possibility of a practical launching for the program in the future. Thirdly, I selected a hundred participants on the purpose for interview to see if they would like to return this program by ranking of 1 to 5 points in Likert method. In this way, I was able to analyze SPSS 16.0 programs to evaluate for practical enforcement of the program on daily bases both on schools and local places. The result of the integrated arts education program was that local residents were inspired by the experience of using theatrical work to promote their own cultural heritage. Moreover, all these art eduction activities became the cornerstone of the program which was laid out for the weekend leisure culture. The most highest rate points of survey, which was 4.88 points of question, "My interest rate of cultural heritages has been increased", simply referring to the participants were highly satisfied with contents in the art education curriculums, which along with the questions of "This program is well made to explain our cultural heritages", which is 4.94 points. Hopefully, if the format of what I have done in Saeng Saeng Cultural Assets applies to other cultural education programs, it will be likely to be a new eco-friendly and experimental art education format in Korean's art education business.
keyword: Integrated Arts Education. Culture & Arts Education. Theatre. Case Studies. Effectiveness.
A Case Study of Integrated Arts Education and Its Effectiveness -“Cultural Heritage Administration 2015's Project of Saeng Saeng".-
Kim, Hye Joo Dept. of Theatre and Cinematic Study The Graduate School Sangmyung University
Recently, various educational attempts have been taking place in Art Education. Along with many recent changes in art education that value play and process, the need for integrated arts education becomes a necessity. This study shows an example of an integrated arts education conducted by myself as a researcher and a guide who developed the program called 'Guemo mountain, Ask a way to Yaeun', which was one of events in "Cultural Heritage Administration 2015's Project of Saeng Saeng('alive' in Korean) Cultural Assets". From July to November 31, 2015, the study was conducted in a way of mixed method approach. With two hundred forty five participants, I, firstly, tried to narrow down and categorize for evaluation in each sections. Secondly, I surveyed participants for possibility of a practical launching for the program in the future. Thirdly, I selected a hundred participants on the purpose for interview to see if they would like to return this program by ranking of 1 to 5 points in Likert method. In this way, I was able to analyze SPSS 16.0 programs to evaluate for practical enforcement of the program on daily bases both on schools and local places. The result of the integrated arts education program was that local residents were inspired by the experience of using theatrical work to promote their own cultural heritage. Moreover, all these art eduction activities became the cornerstone of the program which was laid out for the weekend leisure culture. The most highest rate points of survey, which was 4.88 points of question, "My interest rate of cultural heritages has been increased", simply referring to the participants were highly satisfied with contents in the art education curriculums, which along with the questions of "This program is well made to explain our cultural heritages", which is 4.94 points. Hopefully, if the format of what I have done in Saeng Saeng Cultural Assets applies to other cultural education programs, it will be likely to be a new eco-friendly and experimental art education format in Korean's art education business.
keyword: Integrated Arts Education. Culture & Arts Education. Theatre. Case Studies. Effectiveness.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.