공연예술은 문화산업의 대표적인 장르로서, 공연예술이 내부적 또한 외부적인 운영기술을 더욱 성숙시켜서 훌륭한 작품을 다수 창작하고 전체적인 문화산업의 예술성과 전문성의 발전을 지속해서 이루어야 한다. 최근에는 현대무용을 중심 분야로 활용하는 공연예술의 새로운 형식이 상당히 활성화되고 있는 추세이다. 현대무용 특유의 높은 예술성과 전문성의 장점이 더해져 전반적 공연예술의 성공 기반이 마련되었다. 다만 공연예술작품의 평가와 이해에 대해 결정적인 역할을 하는 것은 결국 다양한 계층의 관객이다. 각자 다른 문화적 취향을 지니고 있는 관객들을 만족시기기 위해서는 그만큼 높은 문화적 수준을 필요로 하기 때문에 공연예술 작품의 완성도에 대한 요구 역시 높아지고 있고, 이는 현대무용 관련 예술작품도 높은 수준의 작품이 요구된다. 본 논문은 한국과 중국의 현대무용 발전과정을 파악하고 현대무용 단체의 공연현황 사례를 비교 분석하였다. 더불어 설문지를 기반으로 한·중 현대무용단체의 ...
공연예술은 문화산업의 대표적인 장르로서, 공연예술이 내부적 또한 외부적인 운영기술을 더욱 성숙시켜서 훌륭한 작품을 다수 창작하고 전체적인 문화산업의 예술성과 전문성의 발전을 지속해서 이루어야 한다. 최근에는 현대무용을 중심 분야로 활용하는 공연예술의 새로운 형식이 상당히 활성화되고 있는 추세이다. 현대무용 특유의 높은 예술성과 전문성의 장점이 더해져 전반적 공연예술의 성공 기반이 마련되었다. 다만 공연예술작품의 평가와 이해에 대해 결정적인 역할을 하는 것은 결국 다양한 계층의 관객이다. 각자 다른 문화적 취향을 지니고 있는 관객들을 만족시기기 위해서는 그만큼 높은 문화적 수준을 필요로 하기 때문에 공연예술 작품의 완성도에 대한 요구 역시 높아지고 있고, 이는 현대무용 관련 예술작품도 높은 수준의 작품이 요구된다. 본 논문은 한국과 중국의 현대무용 발전과정을 파악하고 현대무용 단체의 공연현황 사례를 비교 분석하였다. 더불어 설문지를 기반으로 한·중 현대무용단체의 내부마케팅 및 만족과 관객의 만족, 충성도 간의 상관관계에 대하여 분석하고 이를 바탕으로 양국의 현대무용 공연 활성화 방안을 마련하는데 목적을 두고 있다. 구체적으로 한국의 현대무용단체는 3개의 단체(트러스트 현대무용단, LDP 현대무용단, 가림다 현대무용단)을 주축으로 분석하였고 중국의 2개 현대무용단체(김성 현대무용단, 레이동천하 현대무용단)을 선정하여 공연현황에 대한 사례분석을 통한 한국과 중국의 현대무용단체의 현황을 비교함으로써 양국의 무용공연의 활발한 교류를 촉진하는 데에 기여할 것으로 사료된다. 본 연구는 한국과 중국의 몇 몇 현대무용단체의 운영 현황과 무용공연 사례분석 및 설문조사를 바탕으로 현대무용 단체의 설립 배경과 현대무용단 활동 및 공연 건수와 공연 횟수, 그리고 무용예술 단체의 내부요인과 관객의 공연 만족도의 양국 간의 관계분석을 실시하였다. 이를 바탕으로 설정한 무용공연 활성화 방안, 홍보, 마케팅 전략을 위한 제언은 다음과 같다. 첫째, 한국과 중국의 현대무용단체의 분석 범위와 연구방법의 확대 및 조사연구가 지속적으로 필요하다. 둘째, 양국의 지역 무용단체의 발굴과 세부적 연구가 이루어져야 하고, 성공사례 분석의 연구에 있어서 문헌과 조사연구가 병행한다면 무용교류의 활성화와 다국적 무용 발전 및 학문적 연구가 향후 후학들에게 미치는 영향은 현대무용의 발전에 커다란 초석의 결과가 될 것이다.
주요어 :한국, 중국, 공연예술, 현대무용단체
공연예술은 문화산업의 대표적인 장르로서, 공연예술이 내부적 또한 외부적인 운영기술을 더욱 성숙시켜서 훌륭한 작품을 다수 창작하고 전체적인 문화산업의 예술성과 전문성의 발전을 지속해서 이루어야 한다. 최근에는 현대무용을 중심 분야로 활용하는 공연예술의 새로운 형식이 상당히 활성화되고 있는 추세이다. 현대무용 특유의 높은 예술성과 전문성의 장점이 더해져 전반적 공연예술의 성공 기반이 마련되었다. 다만 공연예술작품의 평가와 이해에 대해 결정적인 역할을 하는 것은 결국 다양한 계층의 관객이다. 각자 다른 문화적 취향을 지니고 있는 관객들을 만족시기기 위해서는 그만큼 높은 문화적 수준을 필요로 하기 때문에 공연예술 작품의 완성도에 대한 요구 역시 높아지고 있고, 이는 현대무용 관련 예술작품도 높은 수준의 작품이 요구된다. 본 논문은 한국과 중국의 현대무용 발전과정을 파악하고 현대무용 단체의 공연현황 사례를 비교 분석하였다. 더불어 설문지를 기반으로 한·중 현대무용단체의 내부마케팅 및 만족과 관객의 만족, 충성도 간의 상관관계에 대하여 분석하고 이를 바탕으로 양국의 현대무용 공연 활성화 방안을 마련하는데 목적을 두고 있다. 구체적으로 한국의 현대무용단체는 3개의 단체(트러스트 현대무용단, LDP 현대무용단, 가림다 현대무용단)을 주축으로 분석하였고 중국의 2개 현대무용단체(김성 현대무용단, 레이동천하 현대무용단)을 선정하여 공연현황에 대한 사례분석을 통한 한국과 중국의 현대무용단체의 현황을 비교함으로써 양국의 무용공연의 활발한 교류를 촉진하는 데에 기여할 것으로 사료된다. 본 연구는 한국과 중국의 몇 몇 현대무용단체의 운영 현황과 무용공연 사례분석 및 설문조사를 바탕으로 현대무용 단체의 설립 배경과 현대무용단 활동 및 공연 건수와 공연 횟수, 그리고 무용예술 단체의 내부요인과 관객의 공연 만족도의 양국 간의 관계분석을 실시하였다. 이를 바탕으로 설정한 무용공연 활성화 방안, 홍보, 마케팅 전략을 위한 제언은 다음과 같다. 첫째, 한국과 중국의 현대무용단체의 분석 범위와 연구방법의 확대 및 조사연구가 지속적으로 필요하다. 둘째, 양국의 지역 무용단체의 발굴과 세부적 연구가 이루어져야 하고, 성공사례 분석의 연구에 있어서 문헌과 조사연구가 병행한다면 무용교류의 활성화와 다국적 무용 발전 및 학문적 연구가 향후 후학들에게 미치는 영향은 현대무용의 발전에 커다란 초석의 결과가 될 것이다.
Performing arts is a representative genre of the cultural industry. In order to provide great art works, operating techniques should be improved internally and externally and the artistry and professionalism of the whole cultural industry should be developed continuously. In recent years, new forms ...
Performing arts is a representative genre of the cultural industry. In order to provide great art works, operating techniques should be improved internally and externally and the artistry and professionalism of the whole cultural industry should be developed continuously. In recent years, new forms of performing arts, which utilize modern dance as a central subject, have become increasingly quite active. The merit of high artistry and professionalism unique to modern dance has been added to the foundation of success of overall performing arts. However, it is the audiences of various classes who play a decisive role in the evaluation and understanding of the works of performing arts. In order to satisfy audiences with different cultural preferences, a higher cultural level is required and the demand for perfection of performing art works is also increasing. This also demands a high level of art works related to modern dance.
In this paper, I analyzed the development process of modern dance in Korea and China and compared the cases of performances of modern dance groups. The purpose of this study is to provide a plan to revitalize the performances of modern dance in both countries, by analyzing the correlation between inner marketing and satisfaction, audience satisfaction and loyalty, based on the questionnaire for modern dance organizations in Korea and China. Specifically, I analyzed three Korean main dance organizations(Trust Modern Dance Company, LDP Modern Dance Company, Garimda Modern Dance Company) and two modern dance groups (Kim Sung Modern Dance Company, Lei Dong Cheon Ha Modern Dance Company) in China. By comparing the current status of modern dance groups in Korea and China, I hope this study could contribute to the active exchange of dance performances between the two countries.
In this study, based on the analysis and survey of dance performances and the operation status of some modern dance groups in Korea and China, I analyzed the background of establishment of modern dance group and the number of performances of modern dance groups in both countries. And I also investigated the relationship between the internal factors of the dance arts group and the performance satisfaction of audiences in the two countries. Based on this, suggestions for the promotion of dance performance, advertisement and marketing strategy are as follows.
First, the scope of the analysis and research methods should be expanded in order to properly investigate contemporary dance organizations in Korea and China.
Secondly, the local dance groups in both countries should be excavated and studied in detail. If we combine literature research and field survey in analyzing successful cases, this can contribute to promoting dance exchanges in both countries. In addition, the impact of multinational dance development and academic research will have a great impact on future scholars, which will be a great cornerstone for the development of modern dance.
keyword: Korea, China, Performing Arts, Modern Dance Groups
Performing arts is a representative genre of the cultural industry. In order to provide great art works, operating techniques should be improved internally and externally and the artistry and professionalism of the whole cultural industry should be developed continuously. In recent years, new forms of performing arts, which utilize modern dance as a central subject, have become increasingly quite active. The merit of high artistry and professionalism unique to modern dance has been added to the foundation of success of overall performing arts. However, it is the audiences of various classes who play a decisive role in the evaluation and understanding of the works of performing arts. In order to satisfy audiences with different cultural preferences, a higher cultural level is required and the demand for perfection of performing art works is also increasing. This also demands a high level of art works related to modern dance.
In this paper, I analyzed the development process of modern dance in Korea and China and compared the cases of performances of modern dance groups. The purpose of this study is to provide a plan to revitalize the performances of modern dance in both countries, by analyzing the correlation between inner marketing and satisfaction, audience satisfaction and loyalty, based on the questionnaire for modern dance organizations in Korea and China. Specifically, I analyzed three Korean main dance organizations(Trust Modern Dance Company, LDP Modern Dance Company, Garimda Modern Dance Company) and two modern dance groups (Kim Sung Modern Dance Company, Lei Dong Cheon Ha Modern Dance Company) in China. By comparing the current status of modern dance groups in Korea and China, I hope this study could contribute to the active exchange of dance performances between the two countries.
In this study, based on the analysis and survey of dance performances and the operation status of some modern dance groups in Korea and China, I analyzed the background of establishment of modern dance group and the number of performances of modern dance groups in both countries. And I also investigated the relationship between the internal factors of the dance arts group and the performance satisfaction of audiences in the two countries. Based on this, suggestions for the promotion of dance performance, advertisement and marketing strategy are as follows.
First, the scope of the analysis and research methods should be expanded in order to properly investigate contemporary dance organizations in Korea and China.
Secondly, the local dance groups in both countries should be excavated and studied in detail. If we combine literature research and field survey in analyzing successful cases, this can contribute to promoting dance exchanges in both countries. In addition, the impact of multinational dance development and academic research will have a great impact on future scholars, which will be a great cornerstone for the development of modern dance.
keyword: Korea, China, Performing Arts, Modern Dance Groups
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