현재 외국어로서의 한국어교육 내에서는 효과적인 한국문화교육의 필요성이 점점 높아지고 있다. 이 연구는 그런 요구에 비해 각 연구, 교재마다 뚜렷한 목표의식 없이 나타나는 한국문화교육에 대한 개념과 범주들에 주목해 그 양상을 가시화하고자 했다. 이 논문에서는 두 가지 유형의 한국어교육 관련 자료들을 분석했다. 먼저, 학위논문, 학술지논문, 단행본을 포함한 관련 선행연구에 나타나는 한국문화교육에 대한 목적과 그 범주를 유형화했다. 아울러 각 연구에서 제시하는 현행 한국문화교육의 문제점들과 이에 대한 개선안에는 어떤 것들이 있는지 살펴봤다. 다음으로 한국어 교재별로 문화교육에 대한 관점과 내용을 분석했다. 해당 장에서는 각 교재의 한국문화교육 목표와 실제 교재의 현황을 비교해 그 실효성 논의에 중점을 뒀다. 본 연구에서는 기존 연구 분석을 토대로 문화교수요목 분류기준과 중급 단계의 문화학습목표를 자체적으로 설정, 제시했다. 아울러 ...
현재 외국어로서의 한국어교육 내에서는 효과적인 한국문화교육의 필요성이 점점 높아지고 있다. 이 연구는 그런 요구에 비해 각 연구, 교재마다 뚜렷한 목표의식 없이 나타나는 한국문화교육에 대한 개념과 범주들에 주목해 그 양상을 가시화하고자 했다. 이 논문에서는 두 가지 유형의 한국어교육 관련 자료들을 분석했다. 먼저, 학위논문, 학술지논문, 단행본을 포함한 관련 선행연구에 나타나는 한국문화교육에 대한 목적과 그 범주를 유형화했다. 아울러 각 연구에서 제시하는 현행 한국문화교육의 문제점들과 이에 대한 개선안에는 어떤 것들이 있는지 살펴봤다. 다음으로 한국어 교재별로 문화교육에 대한 관점과 내용을 분석했다. 해당 장에서는 각 교재의 한국문화교육 목표와 실제 교재의 현황을 비교해 그 실효성 논의에 중점을 뒀다. 본 연구에서는 기존 연구 분석을 토대로 문화교수요목 분류기준과 중급 단계의 문화학습목표를 자체적으로 설정, 제시했다. 아울러 분석 대상 교재의 교수내용이 새로운 분류기준에 따라 어떤 분포를 보이는지 수치화 했다. 또 각 교재가 새롭게 제시한 문화학습목표에 부합하는지 간략히 살펴봤다. 교재에서 얻을 수 있는 한국문화에 대한 정보의 한계 및 편파성과 이를 활용할 수 있는 교수법이 부족하다는 사실은, 현재 한국어교실에서 교사의 손에 많은 것이 달려있음을 보여주었다. 이를 통해 해당 장에서는 학습자들에게 필요한 문화요소에 대한 요구 분석과 효과적 교수법, 교사자질 고찰의 필요성을 역설했다. 이 연구는 특정 문화교육방법론 혹은 효과적 한국문화교육을 위한 개선안과 같이 지침 등을 명시적으로 뚜렷하게 제시하지 않았다. 당면한 문제를 해결하기 위해서 가장 기본적으로 요구되는 ‘현황파악’을 연구의 목적으로 했다.
현재 외국어로서의 한국어교육 내에서는 효과적인 한국문화교육의 필요성이 점점 높아지고 있다. 이 연구는 그런 요구에 비해 각 연구, 교재마다 뚜렷한 목표의식 없이 나타나는 한국문화교육에 대한 개념과 범주들에 주목해 그 양상을 가시화하고자 했다. 이 논문에서는 두 가지 유형의 한국어교육 관련 자료들을 분석했다. 먼저, 학위논문, 학술지논문, 단행본을 포함한 관련 선행연구에 나타나는 한국문화교육에 대한 목적과 그 범주를 유형화했다. 아울러 각 연구에서 제시하는 현행 한국문화교육의 문제점들과 이에 대한 개선안에는 어떤 것들이 있는지 살펴봤다. 다음으로 한국어 교재별로 문화교육에 대한 관점과 내용을 분석했다. 해당 장에서는 각 교재의 한국문화교육 목표와 실제 교재의 현황을 비교해 그 실효성 논의에 중점을 뒀다. 본 연구에서는 기존 연구 분석을 토대로 문화교수요목 분류기준과 중급 단계의 문화학습목표를 자체적으로 설정, 제시했다. 아울러 분석 대상 교재의 교수내용이 새로운 분류기준에 따라 어떤 분포를 보이는지 수치화 했다. 또 각 교재가 새롭게 제시한 문화학습목표에 부합하는지 간략히 살펴봤다. 교재에서 얻을 수 있는 한국문화에 대한 정보의 한계 및 편파성과 이를 활용할 수 있는 교수법이 부족하다는 사실은, 현재 한국어교실에서 교사의 손에 많은 것이 달려있음을 보여주었다. 이를 통해 해당 장에서는 학습자들에게 필요한 문화요소에 대한 요구 분석과 효과적 교수법, 교사자질 고찰의 필요성을 역설했다. 이 연구는 특정 문화교육방법론 혹은 효과적 한국문화교육을 위한 개선안과 같이 지침 등을 명시적으로 뚜렷하게 제시하지 않았다. 당면한 문제를 해결하기 위해서 가장 기본적으로 요구되는 ‘현황파악’을 연구의 목적으로 했다.
In Korean language education as a foreign language, effective Korean cultural education is currently becoming more necessary. This research focused on the concept and scopes of Korean cultural education shown in each research or teaching material without clear goal so as to visualize the aspect. Thi...
In Korean language education as a foreign language, effective Korean cultural education is currently becoming more necessary. This research focused on the concept and scopes of Korean cultural education shown in each research or teaching material without clear goal so as to visualize the aspect. This thesis analyzed two types of Korean education-related data. First, the purpose and scope of Korean cultural education disclosed in related prior research including thesis, articles in journals, and books were categorized. And it was considered what problems of current Korean cultural education proposed in each research and the solution thereof are. Next, the view of each Korean language teaching material and the contents were analyzed. In the corresponding chapter, the discussion about effectiveness was focused by comparing the goal of cultural education, each teaching material has and the present condition of actual teaching materials. This research independently set and proposed classification standard of cultural education syllabus and the object of mid-level culture study based on existing research analysis. And the distribution of teaching contents of teaching materials, which were analyzed, in accordance with new classification standard is digitized. In addition, it was simply considered whether each teaching material suits for new cultural education goal which suggested. The limitation and partiality of Korean cultural information, which can be obtained from teaching materials, and deficiency of teaching methods using the same showed that many things are currently up to teachers in Korean language classes. Accordingly, in the corresponding chapter, the necessity of analysis on demand for cultural element needed for learners, an effective teaching method, and consideration of teacher qualification are emphasized. This research neither explicitly nor clearly disclosed guidelines or the like such as specific cultural education methodology or an improvement proposal for effective Korean cultural education. The purpose of the research was “consideration of current situation” most basically needed to solve the facing problem.
In Korean language education as a foreign language, effective Korean cultural education is currently becoming more necessary. This research focused on the concept and scopes of Korean cultural education shown in each research or teaching material without clear goal so as to visualize the aspect. This thesis analyzed two types of Korean education-related data. First, the purpose and scope of Korean cultural education disclosed in related prior research including thesis, articles in journals, and books were categorized. And it was considered what problems of current Korean cultural education proposed in each research and the solution thereof are. Next, the view of each Korean language teaching material and the contents were analyzed. In the corresponding chapter, the discussion about effectiveness was focused by comparing the goal of cultural education, each teaching material has and the present condition of actual teaching materials. This research independently set and proposed classification standard of cultural education syllabus and the object of mid-level culture study based on existing research analysis. And the distribution of teaching contents of teaching materials, which were analyzed, in accordance with new classification standard is digitized. In addition, it was simply considered whether each teaching material suits for new cultural education goal which suggested. The limitation and partiality of Korean cultural information, which can be obtained from teaching materials, and deficiency of teaching methods using the same showed that many things are currently up to teachers in Korean language classes. Accordingly, in the corresponding chapter, the necessity of analysis on demand for cultural element needed for learners, an effective teaching method, and consideration of teacher qualification are emphasized. This research neither explicitly nor clearly disclosed guidelines or the like such as specific cultural education methodology or an improvement proposal for effective Korean cultural education. The purpose of the research was “consideration of current situation” most basically needed to solve the facing problem.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.