국문초록 본 연구는 고시조 가운데 노인시조를 선별하고 그것을 노인의 ‘행복한 노인 되기’ 즉 ‘성공적 노화’ 과정의 주제로 분류하여 그의 양상을 고찰한 것으로, 노인의 입장에서 노인의 심리적 과정으로 재조명한 연구이다. 이 연구는 먼저 조선조 노인시조와 ‘성공적 노화’의 주제가 어떻게 연결될 수 있는지 알아보았다. 그러기 위하여 첫째, 노인시조의 개념을 정리하였다. 노인시조란 노년의 삶, 노인의 정서와 사상을 담은 시조를 말하는 것이다. 이에 해당하는 고시조 가운데서 작시 연령 50대 이후 작품을 선별하여 연구의 대상으로 삼았는데, 본고에서는 이들을 ‘노인시조’로 부르기로 하였다. 작시 연령을 50대 이후로 제한한 이유는 당대의 노인 계층이 대체로 50세 이후로 추정되기 때문이다.『고시조대전』에 수록된 총 5,563수의 고시조 가운데 50세 이후 작 노인시조는 1,355수였다. 작시연령대별로는 50대 작품이 442수로 가장 많고 60대 작품이 380수, 70대 작품 292수, 만년 작품 217수, 80대 작품 23수, 90대 작품 1수였다. 그리고 인간의 노화로 인해서 일어나는 문제는 무엇인지 알아보고, 이어서 ...
국문초록 본 연구는 고시조 가운데 노인시조를 선별하고 그것을 노인의 ‘행복한 노인 되기’ 즉 ‘성공적 노화’ 과정의 주제로 분류하여 그의 양상을 고찰한 것으로, 노인의 입장에서 노인의 심리적 과정으로 재조명한 연구이다. 이 연구는 먼저 조선조 노인시조와 ‘성공적 노화’의 주제가 어떻게 연결될 수 있는지 알아보았다. 그러기 위하여 첫째, 노인시조의 개념을 정리하였다. 노인시조란 노년의 삶, 노인의 정서와 사상을 담은 시조를 말하는 것이다. 이에 해당하는 고시조 가운데서 작시 연령 50대 이후 작품을 선별하여 연구의 대상으로 삼았는데, 본고에서는 이들을 ‘노인시조’로 부르기로 하였다. 작시 연령을 50대 이후로 제한한 이유는 당대의 노인 계층이 대체로 50세 이후로 추정되기 때문이다.『고시조대전』에 수록된 총 5,563수의 고시조 가운데 50세 이후 작 노인시조는 1,355수였다. 작시연령대별로는 50대 작품이 442수로 가장 많고 60대 작품이 380수, 70대 작품 292수, 만년 작품 217수, 80대 작품 23수, 90대 작품 1수였다. 그리고 인간의 노화로 인해서 일어나는 문제는 무엇인지 알아보고, 이어서 노년학과 심리학이 제시하는 성공적 노화의 개념을 정리하였다. 노화로 인해 발생하는 문제들은 늙음, 과거, 외로움, 이별, 질병, 죽음과 같은 노년기 변화와 노년에 남아 있는 욕구와 욕망으로 인한 갈등과 이로 인한 심리적인 문제이다. 그리고 성공적 노화란 이러한 부정적인 변화로 인한 갈등을 긍정적으로 수용함으로써 노화에 성공적으로 적응하고, 자아통합과 지혜를 획득한 결과 심리적으로 초월적인 안녕 상태에 도달하게 되는 것을 말한다. 다음으로 기존 고시조의 분류 주제로부터 노인의 삶을 바탕으로 한 작품서사를 추출하였으며 그로부터 성공적 노화과정의 주제를 설정하였다. 그 결과 고시조를 노인의 삶의 관점으로 보고 기존의 분류 주제로부터 추출한 작품서사는 크게 네가지로, ① 노인기 변화에 대한 갈등과 수용, ② 남아 있는 욕망으로 인한 갈등과 수용, ③ 자아 통합의 과정, ④ 초월의 과정으로 대별할 수 있었다. 여기에서 다시 성공적 노화 과정의 주제들을 산출하였는데, 첫째, 노인기 변화의 갈등과 수용( 늙음, 과거, 고독, 이별, 질병, 죽음), 둘째, 노인기 욕망의 갈등과 수용(한탄, 훈계, 제 욕망), 셋째, 자아 통합(깨달음, 도의 정진, 축원과 찬양, 감사, 일 즐김, 인생 즐김, 자연 즐김), 넷째, 초월(자족, 흥, 초월)이다. 다음으로 노인시조를 위의 19가지 성공적 노화 주제 유형으로 분류하였다. 전체 노인시조 중 583수가 마음의 갈등을 표현하고 있으며, 772수는 수용과 즐거운 삶을 표현하고 있었다. 노인시조는 한편 ‘노인기 욕망’과정의 시조가 전체 시조의 40.7%를 차지하고 있어서 노인시조 작가들은 노년기에, 내면에 자리 잡은 욕구와 욕망들로 마음의 갈등을 겪었으리라 추측된다. ‘노인기 변화’과정의 시조 중에도 수용 시조가 많은 것을 볼 때 노인이 되어 찾아온 변화들에 대해서 노인시조 작가들은 그것을 당연한 과정으로 대체로 수용하고 있었던 것 같다. 한편 ‘자아통합’과 ‘초월’ 과정의 시조들이 모두 661수로, 전체의 거의 절반에 해당된다. 이는 많은 노인시조 작가들이 내면의 크고 작은 욕망을 조절하고 수용하여 결국 삶의 본질에 대한 지혜를 깨닫고 인생을 즐기며 노인기를 진정한 행복의 시기로 만들어 갔던 것을 말해준다. 성공적 노화 과정의 19개 주제 중에 노인시조에서 가장 많이 다뤄진 주제는 욕망 주제였다. 노인시조에서 많이 다뤄진 주제 순으로 정리하면 ① 욕망, ② 훈계, 조언, ③한탄, ④ 자족, ⑤ 자연 즐김, ⑥ 찬양, 축원, ⑦ 초월, ⑧ 일 즐김, 인생 즐김, ⑨ 늙음, ⑩ 감사, ⑪ 과거, ⑫ 흥, ⑬ 도의 정진, ⑭ 깨달음, 고독, 이별, ⑮ 죽음, ⑯ 질병의 순이다. 이어서 노인시조의 대표 작가로 김득연과 이정보, 그리고 김수장을 선정하고 그들의 작품을 중심으로 성공적 노화의 양상을 고찰하였다. 그들의 신분과 개성은 서로 달랐으나 모두 노인기 문제들에 대한 낙관적이고 긍정적인 수용과 삶의 즐김을 통해 행복한 노인기를 영위했다는 것을 그들의 노인시조를 통해 알 수 있었다. 이와 같이 노인시조를 성공적 노화 과정 주제로 분류해 봄으로써 지금까지 발견하지 못했던 노인시조 작가들의 노인으로서의 새로운 면모들을 살펴볼 수 있었다. 노인이 되어 만나게 된 문제들에 대해서는 대체로 대범하게 수용하는 양상을 보였지만, 많은 작가들이 평생 동안 매달려 왔던 유학적 지식과 이념이 내면에 욕구와 욕망으로 자리 잡아 노인기에 스스로 해결해야 할 갈등 문제가 되고 있었음을 발견할 수 있었다. 그러나 한편으로 많은 노인시조 작가들이 스스로 수양과 깨달음과 지혜를 통하여 내면의 갈등들을 수용하고 결국 자아통합과 초월에 도달함으로써 자신의 노인기를 행복한 시기로 만들어 갔음을 알게 되었다. 노인시조는 노인기라는 위기에 직면한 조선조 노인들이 작품을 지으면서 노인기의 갈등을 스스로 치유해가며 지혜로운 노인이 되어가는 성공적인 노화 과정을 보여주는 문학 작품들이었음을 확인할 수 있었다. 또한 성공적 노화 주제에 따라 분류된 노인시조들은 현대 노인들의 성공적인 노화를 돕는 문학치료 텍스트로서 효용성을 지닌다고 볼 때, 고전시가문학의 현대적 활용의 측면에서도 이 연구의 의의를 찾을 수 있다고 생각된다.
국문초록 본 연구는 고시조 가운데 노인시조를 선별하고 그것을 노인의 ‘행복한 노인 되기’ 즉 ‘성공적 노화’ 과정의 주제로 분류하여 그의 양상을 고찰한 것으로, 노인의 입장에서 노인의 심리적 과정으로 재조명한 연구이다. 이 연구는 먼저 조선조 노인시조와 ‘성공적 노화’의 주제가 어떻게 연결될 수 있는지 알아보았다. 그러기 위하여 첫째, 노인시조의 개념을 정리하였다. 노인시조란 노년의 삶, 노인의 정서와 사상을 담은 시조를 말하는 것이다. 이에 해당하는 고시조 가운데서 작시 연령 50대 이후 작품을 선별하여 연구의 대상으로 삼았는데, 본고에서는 이들을 ‘노인시조’로 부르기로 하였다. 작시 연령을 50대 이후로 제한한 이유는 당대의 노인 계층이 대체로 50세 이후로 추정되기 때문이다.『고시조대전』에 수록된 총 5,563수의 고시조 가운데 50세 이후 작 노인시조는 1,355수였다. 작시연령대별로는 50대 작품이 442수로 가장 많고 60대 작품이 380수, 70대 작품 292수, 만년 작품 217수, 80대 작품 23수, 90대 작품 1수였다. 그리고 인간의 노화로 인해서 일어나는 문제는 무엇인지 알아보고, 이어서 노년학과 심리학이 제시하는 성공적 노화의 개념을 정리하였다. 노화로 인해 발생하는 문제들은 늙음, 과거, 외로움, 이별, 질병, 죽음과 같은 노년기 변화와 노년에 남아 있는 욕구와 욕망으로 인한 갈등과 이로 인한 심리적인 문제이다. 그리고 성공적 노화란 이러한 부정적인 변화로 인한 갈등을 긍정적으로 수용함으로써 노화에 성공적으로 적응하고, 자아통합과 지혜를 획득한 결과 심리적으로 초월적인 안녕 상태에 도달하게 되는 것을 말한다. 다음으로 기존 고시조의 분류 주제로부터 노인의 삶을 바탕으로 한 작품서사를 추출하였으며 그로부터 성공적 노화과정의 주제를 설정하였다. 그 결과 고시조를 노인의 삶의 관점으로 보고 기존의 분류 주제로부터 추출한 작품서사는 크게 네가지로, ① 노인기 변화에 대한 갈등과 수용, ② 남아 있는 욕망으로 인한 갈등과 수용, ③ 자아 통합의 과정, ④ 초월의 과정으로 대별할 수 있었다. 여기에서 다시 성공적 노화 과정의 주제들을 산출하였는데, 첫째, 노인기 변화의 갈등과 수용( 늙음, 과거, 고독, 이별, 질병, 죽음), 둘째, 노인기 욕망의 갈등과 수용(한탄, 훈계, 제 욕망), 셋째, 자아 통합(깨달음, 도의 정진, 축원과 찬양, 감사, 일 즐김, 인생 즐김, 자연 즐김), 넷째, 초월(자족, 흥, 초월)이다. 다음으로 노인시조를 위의 19가지 성공적 노화 주제 유형으로 분류하였다. 전체 노인시조 중 583수가 마음의 갈등을 표현하고 있으며, 772수는 수용과 즐거운 삶을 표현하고 있었다. 노인시조는 한편 ‘노인기 욕망’과정의 시조가 전체 시조의 40.7%를 차지하고 있어서 노인시조 작가들은 노년기에, 내면에 자리 잡은 욕구와 욕망들로 마음의 갈등을 겪었으리라 추측된다. ‘노인기 변화’과정의 시조 중에도 수용 시조가 많은 것을 볼 때 노인이 되어 찾아온 변화들에 대해서 노인시조 작가들은 그것을 당연한 과정으로 대체로 수용하고 있었던 것 같다. 한편 ‘자아통합’과 ‘초월’ 과정의 시조들이 모두 661수로, 전체의 거의 절반에 해당된다. 이는 많은 노인시조 작가들이 내면의 크고 작은 욕망을 조절하고 수용하여 결국 삶의 본질에 대한 지혜를 깨닫고 인생을 즐기며 노인기를 진정한 행복의 시기로 만들어 갔던 것을 말해준다. 성공적 노화 과정의 19개 주제 중에 노인시조에서 가장 많이 다뤄진 주제는 욕망 주제였다. 노인시조에서 많이 다뤄진 주제 순으로 정리하면 ① 욕망, ② 훈계, 조언, ③한탄, ④ 자족, ⑤ 자연 즐김, ⑥ 찬양, 축원, ⑦ 초월, ⑧ 일 즐김, 인생 즐김, ⑨ 늙음, ⑩ 감사, ⑪ 과거, ⑫ 흥, ⑬ 도의 정진, ⑭ 깨달음, 고독, 이별, ⑮ 죽음, ⑯ 질병의 순이다. 이어서 노인시조의 대표 작가로 김득연과 이정보, 그리고 김수장을 선정하고 그들의 작품을 중심으로 성공적 노화의 양상을 고찰하였다. 그들의 신분과 개성은 서로 달랐으나 모두 노인기 문제들에 대한 낙관적이고 긍정적인 수용과 삶의 즐김을 통해 행복한 노인기를 영위했다는 것을 그들의 노인시조를 통해 알 수 있었다. 이와 같이 노인시조를 성공적 노화 과정 주제로 분류해 봄으로써 지금까지 발견하지 못했던 노인시조 작가들의 노인으로서의 새로운 면모들을 살펴볼 수 있었다. 노인이 되어 만나게 된 문제들에 대해서는 대체로 대범하게 수용하는 양상을 보였지만, 많은 작가들이 평생 동안 매달려 왔던 유학적 지식과 이념이 내면에 욕구와 욕망으로 자리 잡아 노인기에 스스로 해결해야 할 갈등 문제가 되고 있었음을 발견할 수 있었다. 그러나 한편으로 많은 노인시조 작가들이 스스로 수양과 깨달음과 지혜를 통하여 내면의 갈등들을 수용하고 결국 자아통합과 초월에 도달함으로써 자신의 노인기를 행복한 시기로 만들어 갔음을 알게 되었다. 노인시조는 노인기라는 위기에 직면한 조선조 노인들이 작품을 지으면서 노인기의 갈등을 스스로 치유해가며 지혜로운 노인이 되어가는 성공적인 노화 과정을 보여주는 문학 작품들이었음을 확인할 수 있었다. 또한 성공적 노화 주제에 따라 분류된 노인시조들은 현대 노인들의 성공적인 노화를 돕는 문학치료 텍스트로서 효용성을 지닌다고 볼 때, 고전시가문학의 현대적 활용의 측면에서도 이 연구의 의의를 찾을 수 있다고 생각된다.
The purpose of this study is to research the aspects of the elderly shijos in Chosun dynasty by classifying the elderly shijos based on the subjects of successful aging, and to find out the shijo’s literary therapeutic merits for Korean elderlies. First, this study re-conceptualized ‘Elderly Shijos’...
The purpose of this study is to research the aspects of the elderly shijos in Chosun dynasty by classifying the elderly shijos based on the subjects of successful aging, and to find out the shijo’s literary therapeutic merits for Korean elderlies. First, this study re-conceptualized ‘Elderly Shijos’ as the shijos that are written by the aged over 50 years old of Chosun Dynasty who could be called ‘the elderly person’ obviously in that time. Then, I sorted out the elderly shijo, that is written by the aged over 50 years old among all Chosun Dynasty’s shijos, and categorized them with age groups. From the result, there are 1,355 elderly shijos total among 5,563 shijos selected in『KO-shijo Tajun』, consisting of 442 shijos written by fifties, 380 shijos by sixties, 292 shijos by seventies, 23 shijos by eighties, a shijo by nineties and other 217 elderly shijos. Second, through the theories in gerontology, I reviewed the definition of aging and successful aging. I found that successful aging is a process of positive acceptance of negative limits and conflicts which come from aging process and the achievement of ego integrity and wisdom to reach the state of gerotranscendence wellbeing. In addition, I have transformed all themes of Shijos that were classified in the existing studies into narratives based on the life of the elderly. Then I extracted the subjects of the successful aging process from the narratives of shijos. The subjects of successful aging were largely categorized into four processes; ① Conflict and acceptance due to changes in aging, ② Conflict and acceptance due to desire left, ③ The process of ego integrity, and ④ The process of gerotranscendence Third, the subjects of the elderly shijos were subdivided into 19 subjects of successful aging. Among the elderly shijos, 583 shijos showed the conflict of mind, and 772 shijos represented acceptance and pleasant life. On the other hand, the shijo expressing the desire of the elderly occupied 40.7% of all the elderly shijos. It was presumed that the elderly shijo writers had suffered for their inner desire in their old age. However, shijos showing ‘ego integrity’ and ‘gerotranscendence’ process were 661, almost half of the total elderly shijos. This means that many elderly shijo writers also accepted internal affliction and regulated their desire, so they finally realized the wisdom of life, enjoyed life, and made their old age a period of true happiness. The subject expressed the most in the elderly shijos was ‘desire’. The themes of the elderly shijos were desire, admonition, lament, self sufficiency, enjoying nature, praise and celebration, gerotranscendence, enjoying work, enjoying life, aging, gratitude, past evaluation, excitement, self-discipline, solitude, enlightenment, separation, death, disease, and in the order of frequency. Then, I examined the elderly shijos of the leading poets of Chosun Dynasty, Kim Deugyeon, Lee Jeungbo and Kim Sujang. They had different identities and personalities, but their elderly shijos showed that they all lived happily in their old age accepting the conflicts positively and enjoying their life. In conclusion, by classifying the elderly shijos as the subjects of successful aging process, I could get to know new aspects of the elderly shijo poets that have not been found until now. The idea of Confucianism was a desire for many shijo poets within their old age, and it became an obstacles to their successful aging. But I have also found that they have made their old age happy by accepting inner conflicts through self-discipline, enlightenment, and wisdom and eventually reaching ego integrity and gerotranscendence. It was confirmed that the elderly shijos were the text of literary therapy that helped the elderly who faced the crisis of the old age in the Chosun Dynasty to lead their successful aging. In addition, the elderly shijos categorized based on the successful aging subjects were expected to be utilized as a literary therapeutic text to help the successful aging of modern senior citizens.
The purpose of this study is to research the aspects of the elderly shijos in Chosun dynasty by classifying the elderly shijos based on the subjects of successful aging, and to find out the shijo’s literary therapeutic merits for Korean elderlies. First, this study re-conceptualized ‘Elderly Shijos’ as the shijos that are written by the aged over 50 years old of Chosun Dynasty who could be called ‘the elderly person’ obviously in that time. Then, I sorted out the elderly shijo, that is written by the aged over 50 years old among all Chosun Dynasty’s shijos, and categorized them with age groups. From the result, there are 1,355 elderly shijos total among 5,563 shijos selected in『KO-shijo Tajun』, consisting of 442 shijos written by fifties, 380 shijos by sixties, 292 shijos by seventies, 23 shijos by eighties, a shijo by nineties and other 217 elderly shijos. Second, through the theories in gerontology, I reviewed the definition of aging and successful aging. I found that successful aging is a process of positive acceptance of negative limits and conflicts which come from aging process and the achievement of ego integrity and wisdom to reach the state of gerotranscendence wellbeing. In addition, I have transformed all themes of Shijos that were classified in the existing studies into narratives based on the life of the elderly. Then I extracted the subjects of the successful aging process from the narratives of shijos. The subjects of successful aging were largely categorized into four processes; ① Conflict and acceptance due to changes in aging, ② Conflict and acceptance due to desire left, ③ The process of ego integrity, and ④ The process of gerotranscendence Third, the subjects of the elderly shijos were subdivided into 19 subjects of successful aging. Among the elderly shijos, 583 shijos showed the conflict of mind, and 772 shijos represented acceptance and pleasant life. On the other hand, the shijo expressing the desire of the elderly occupied 40.7% of all the elderly shijos. It was presumed that the elderly shijo writers had suffered for their inner desire in their old age. However, shijos showing ‘ego integrity’ and ‘gerotranscendence’ process were 661, almost half of the total elderly shijos. This means that many elderly shijo writers also accepted internal affliction and regulated their desire, so they finally realized the wisdom of life, enjoyed life, and made their old age a period of true happiness. The subject expressed the most in the elderly shijos was ‘desire’. The themes of the elderly shijos were desire, admonition, lament, self sufficiency, enjoying nature, praise and celebration, gerotranscendence, enjoying work, enjoying life, aging, gratitude, past evaluation, excitement, self-discipline, solitude, enlightenment, separation, death, disease, and in the order of frequency. Then, I examined the elderly shijos of the leading poets of Chosun Dynasty, Kim Deugyeon, Lee Jeungbo and Kim Sujang. They had different identities and personalities, but their elderly shijos showed that they all lived happily in their old age accepting the conflicts positively and enjoying their life. In conclusion, by classifying the elderly shijos as the subjects of successful aging process, I could get to know new aspects of the elderly shijo poets that have not been found until now. The idea of Confucianism was a desire for many shijo poets within their old age, and it became an obstacles to their successful aging. But I have also found that they have made their old age happy by accepting inner conflicts through self-discipline, enlightenment, and wisdom and eventually reaching ego integrity and gerotranscendence. It was confirmed that the elderly shijos were the text of literary therapy that helped the elderly who faced the crisis of the old age in the Chosun Dynasty to lead their successful aging. In addition, the elderly shijos categorized based on the successful aging subjects were expected to be utilized as a literary therapeutic text to help the successful aging of modern senior citizens.
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