목회자 사모라는 직함(職銜)은 하나님의 몸 된 교회 안에서 분명히 존중받아야 할 아름다운 이름이다. 하지만 남성과 비교된 여성에 대한 차별적인 인식과 여성에 대한 부정적인 이해로 인해 중년기 목회자 사모는 교회와 성도, 목회자와 남편 사이에서 많은 어려움과 외로움을 겪고있다. 정체성이란 “자신을 자신으로 느끼게 하는 그 무엇이다”라고 의미를 정할 수 있는데, 목회자 사모 역시 ‘나는 목회자의 아내’라는 것에서 자기정체성을 찾게 되며, 목회자 사모의 정체성 위기는 ‘나는 목회자의 아내’란 정체성이 흔들릴 때 찾아오게 된다. McAdams를 비롯한 이야기 심리학자들이 제안하는 이야기치료는 내담자가 자신의 삶에 대한 이야기를 구성할 수 있다는 구성주의(構成主義)적 관점을 가진 치료이론이다. 즉 내담자의 단순한 문제해결보다는 그들의 이야기 속에 나타난 문제의 행동과 사건을 재조명함으로써, 내담 자로 하여금 자신의 정체성을 찾아 자신의 삶을 새롭게 살아가도록 이야기를 재구성하려는 심리치료접근이다. 이야기치료가 하나님 안에서 성공적으로 이루어지기 위해서는 하나님 안에서 미래적 이야기를 가지고 있고, 그러한 소망을 위해서 오늘 현 재를 실제로 살아가고 있는 치료자와의 만남이 있어야 한다. 그래야 진정한 의미에서 삶을 치유하고 미래적 이야기를 써내려 ...
목회자 사모라는 직함(職銜)은 하나님의 몸 된 교회 안에서 분명히 존중받아야 할 아름다운 이름이다. 하지만 남성과 비교된 여성에 대한 차별적인 인식과 여성에 대한 부정적인 이해로 인해 중년기 목회자 사모는 교회와 성도, 목회자와 남편 사이에서 많은 어려움과 외로움을 겪고있다. 정체성이란 “자신을 자신으로 느끼게 하는 그 무엇이다”라고 의미를 정할 수 있는데, 목회자 사모 역시 ‘나는 목회자의 아내’라는 것에서 자기정체성을 찾게 되며, 목회자 사모의 정체성 위기는 ‘나는 목회자의 아내’란 정체성이 흔들릴 때 찾아오게 된다. McAdams를 비롯한 이야기 심리학자들이 제안하는 이야기치료는 내담자가 자신의 삶에 대한 이야기를 구성할 수 있다는 구성주의(構成主義)적 관점을 가진 치료이론이다. 즉 내담자의 단순한 문제해결보다는 그들의 이야기 속에 나타난 문제의 행동과 사건을 재조명함으로써, 내담 자로 하여금 자신의 정체성을 찾아 자신의 삶을 새롭게 살아가도록 이야기를 재구성하려는 심리치료접근이다. 이야기치료가 하나님 안에서 성공적으로 이루어지기 위해서는 하나님 안에서 미래적 이야기를 가지고 있고, 그러한 소망을 위해서 오늘 현 재를 실제로 살아가고 있는 치료자와의 만남이 있어야 한다. 그래야 진정한 의미에서 삶을 치유하고 미래적 이야기를 써내려 갈 수 있게 된다. 이야기치료를 실시하는 치료자는 치료가 시작되는 처음 순간부터 치료가 종결되는 마지막 시간까지 하나님이 내담자를 어떻게 변화시키시고 인도하실 것인가에 대한 기대를 가지고 내담자와 함께 치료 작업을 해나가야 한다. 본 연구자는 중년기 목회자 사모의 자아정체성 회복을 위한 이야기 치료의 효과적 적용을 위해서 연구 참여자들에게 다음과 같은 질문들을 사용하였다. 질문1 (현재 필요한 것들에 대한 인식): 현재 당신의 삶에서 가장 큰 문제는 무엇입니까? 가장 변화 되었으면 하는 상황은 어 떤 것인지요? 질문2 (과거에 대한 회상): 지나온 인생을 돌이켜 볼 때 가장 행복 했던 시간은 언제였습니까? 그리고 가장 불행했던 시간은 언 제였나요? 질문3 (과거의 재해석): 힘들고 고통스러웠던 과거가 현재에 도리어 유익 되고 도움이 되고 있는 부분이 있다면 어떤 것들이 있는지요? 영적인 관점으로 하나님의 마음과 섭리를 헤아리면서 말씀해보세요. 질문4 (현재 삶에 대한 영적인 자원 발견): 현재 힘든 삶이 영적인 의미에서 오늘을 살아가고 있는 나에게 어떻게 도움이 되고 어떠한 의미가 있는지 말씀해 주세요. 질문 5 (미래 이야기, 꿈의 회복): 예수님의 도움으로 나의 미래가 어떻게 되었으면 좋을지 바램을 설명해 주세요. 일반적으로 이야기치료의 과정에 대한 다른 많은 연구들은 이야기를 구성하는 내담자의 관점에서 이야기를 만들어 재구성하는 방향으로 제시하고 지도한다. 하지만 하나님 안에서의 참된 이야기는 치료자가 내담자와 함께 개인의 역사 속에서 내담자를 향한 하나님의 이야기를 찾아 나서는 것이 되어야 한다. 그렇지 않으면 그 사람의 이야기는 오직 이 세상에서의 이야기로만 그치게 된다. 인간의 삶은 결코 이 세상에서만 끝나지 않는다. 인간에게 는 영원한 삶에 대한 소망의 이야기가 있다. 그러기에 누구라도 그 사람의 이야기는 천국이라는 미래적 하나님나라에 대한 이야기를 포함해야하며 그것이 그 사람의 삶의 핵심이 되어야 한다.
목회자 사모라는 직함(職銜)은 하나님의 몸 된 교회 안에서 분명히 존중받아야 할 아름다운 이름이다. 하지만 남성과 비교된 여성에 대한 차별적인 인식과 여성에 대한 부정적인 이해로 인해 중년기 목회자 사모는 교회와 성도, 목회자와 남편 사이에서 많은 어려움과 외로움을 겪고있다. 정체성이란 “자신을 자신으로 느끼게 하는 그 무엇이다”라고 의미를 정할 수 있는데, 목회자 사모 역시 ‘나는 목회자의 아내’라는 것에서 자기정체성을 찾게 되며, 목회자 사모의 정체성 위기는 ‘나는 목회자의 아내’란 정체성이 흔들릴 때 찾아오게 된다. McAdams를 비롯한 이야기 심리학자들이 제안하는 이야기치료는 내담자가 자신의 삶에 대한 이야기를 구성할 수 있다는 구성주의(構成主義)적 관점을 가진 치료이론이다. 즉 내담자의 단순한 문제해결보다는 그들의 이야기 속에 나타난 문제의 행동과 사건을 재조명함으로써, 내담 자로 하여금 자신의 정체성을 찾아 자신의 삶을 새롭게 살아가도록 이야기를 재구성하려는 심리치료접근이다. 이야기치료가 하나님 안에서 성공적으로 이루어지기 위해서는 하나님 안에서 미래적 이야기를 가지고 있고, 그러한 소망을 위해서 오늘 현 재를 실제로 살아가고 있는 치료자와의 만남이 있어야 한다. 그래야 진정한 의미에서 삶을 치유하고 미래적 이야기를 써내려 갈 수 있게 된다. 이야기치료를 실시하는 치료자는 치료가 시작되는 처음 순간부터 치료가 종결되는 마지막 시간까지 하나님이 내담자를 어떻게 변화시키시고 인도하실 것인가에 대한 기대를 가지고 내담자와 함께 치료 작업을 해나가야 한다. 본 연구자는 중년기 목회자 사모의 자아정체성 회복을 위한 이야기 치료의 효과적 적용을 위해서 연구 참여자들에게 다음과 같은 질문들을 사용하였다. 질문1 (현재 필요한 것들에 대한 인식): 현재 당신의 삶에서 가장 큰 문제는 무엇입니까? 가장 변화 되었으면 하는 상황은 어 떤 것인지요? 질문2 (과거에 대한 회상): 지나온 인생을 돌이켜 볼 때 가장 행복 했던 시간은 언제였습니까? 그리고 가장 불행했던 시간은 언 제였나요? 질문3 (과거의 재해석): 힘들고 고통스러웠던 과거가 현재에 도리어 유익 되고 도움이 되고 있는 부분이 있다면 어떤 것들이 있는지요? 영적인 관점으로 하나님의 마음과 섭리를 헤아리면서 말씀해보세요. 질문4 (현재 삶에 대한 영적인 자원 발견): 현재 힘든 삶이 영적인 의미에서 오늘을 살아가고 있는 나에게 어떻게 도움이 되고 어떠한 의미가 있는지 말씀해 주세요. 질문 5 (미래 이야기, 꿈의 회복): 예수님의 도움으로 나의 미래가 어떻게 되었으면 좋을지 바램을 설명해 주세요. 일반적으로 이야기치료의 과정에 대한 다른 많은 연구들은 이야기를 구성하는 내담자의 관점에서 이야기를 만들어 재구성하는 방향으로 제시하고 지도한다. 하지만 하나님 안에서의 참된 이야기는 치료자가 내담자와 함께 개인의 역사 속에서 내담자를 향한 하나님의 이야기를 찾아 나서는 것이 되어야 한다. 그렇지 않으면 그 사람의 이야기는 오직 이 세상에서의 이야기로만 그치게 된다. 인간의 삶은 결코 이 세상에서만 끝나지 않는다. 인간에게 는 영원한 삶에 대한 소망의 이야기가 있다. 그러기에 누구라도 그 사람의 이야기는 천국이라는 미래적 하나님나라에 대한 이야기를 포함해야하며 그것이 그 사람의 삶의 핵심이 되어야 한다.
Pastor's wife is a beautiful name who must be respected in church, the body of God. However, due to discriminated awareness regarding women compared to men and negative apprehension of women, the middle-aged pastor's wives suffer from various difficulties and loneliness in church, among devotees...
Pastor's wife is a beautiful name who must be respected in church, the body of God. However, due to discriminated awareness regarding women compared to men and negative apprehension of women, the middle-aged pastor's wives suffer from various difficulties and loneliness in church, among devotees and with husband. Identity is defined as "something that makes oneself feel as oneself". Pastor's wives also seek their ego identity as being " a wife of pastor", and the identity crisis of pastor's wives come when their identities as "a wife of pastor" are shaken. Narrative therapy suggested by numerous narrative psychologists including McAdams is a therapy theory in constructionism perspective which the client can tell story about one's own life. In other words, the client review the problematic behavior and incident in their stories rather than focusing on simple problem solution to find one's own identity and recompose the story to lead their lives in new ways. For narrative therapy to be successfully conducted in the word of God, there should be a meeting with therapist who bear story of future in God, and living the actual life for the hope. In this way, one can write the story for future and heal the life in true meaning. Therapist who conducts narrative therapy must have expectation about how God will change and guide the client from the start to the end of session, and work on the therapy with the client. This study used the questions as below to study participants for effective application of narrative therapy for ego identity recovery of middle-aged pastor's wives. Question 1 (Recognition of current needs) : What is the biggest problem in your life? What situation do you want to change the most? Question 2 (Recollection of the past) : When was the happiest time of your life? And when was the most difficult time of your life? Question 3 (Reinterpretation of the past) : Do you have any difficult nand tough past which became helpful in the present? Tell the story thinking about God's thoughts and principle in spiritual point of view. Question 4 (Exploring spiritual resources in current life) : Tell how helpful and meaningful the difficult life in present is to myself living today in spiritual way. Question 5 (Story of future, recovery of dream) : Explain how your future would be with the help of Jesus. In general, most of the studies about narrative therapy process suggest and instruct the process as making story and recomposing from the client's point of view. However, for the true story in God, the therapist must seek the story of God toward the client in the history if individual with the client. If not, the story of client only becomes the story in the world. Our lives do not end just in this world. We have the story of hope about eternal life. Therefore, whoever the client is, one's story must contain the story of future land of God, the heaven, and it must be the focus of one's life.
Pastor's wife is a beautiful name who must be respected in church, the body of God. However, due to discriminated awareness regarding women compared to men and negative apprehension of women, the middle-aged pastor's wives suffer from various difficulties and loneliness in church, among devotees and with husband. Identity is defined as "something that makes oneself feel as oneself". Pastor's wives also seek their ego identity as being " a wife of pastor", and the identity crisis of pastor's wives come when their identities as "a wife of pastor" are shaken. Narrative therapy suggested by numerous narrative psychologists including McAdams is a therapy theory in constructionism perspective which the client can tell story about one's own life. In other words, the client review the problematic behavior and incident in their stories rather than focusing on simple problem solution to find one's own identity and recompose the story to lead their lives in new ways. For narrative therapy to be successfully conducted in the word of God, there should be a meeting with therapist who bear story of future in God, and living the actual life for the hope. In this way, one can write the story for future and heal the life in true meaning. Therapist who conducts narrative therapy must have expectation about how God will change and guide the client from the start to the end of session, and work on the therapy with the client. This study used the questions as below to study participants for effective application of narrative therapy for ego identity recovery of middle-aged pastor's wives. Question 1 (Recognition of current needs) : What is the biggest problem in your life? What situation do you want to change the most? Question 2 (Recollection of the past) : When was the happiest time of your life? And when was the most difficult time of your life? Question 3 (Reinterpretation of the past) : Do you have any difficult nand tough past which became helpful in the present? Tell the story thinking about God's thoughts and principle in spiritual point of view. Question 4 (Exploring spiritual resources in current life) : Tell how helpful and meaningful the difficult life in present is to myself living today in spiritual way. Question 5 (Story of future, recovery of dream) : Explain how your future would be with the help of Jesus. In general, most of the studies about narrative therapy process suggest and instruct the process as making story and recomposing from the client's point of view. However, for the true story in God, the therapist must seek the story of God toward the client in the history if individual with the client. If not, the story of client only becomes the story in the world. Our lives do not end just in this world. We have the story of hope about eternal life. Therefore, whoever the client is, one's story must contain the story of future land of God, the heaven, and it must be the focus of one's life.
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