본 연구는 온라인 시장의 확장과 함께 오프라인 매장이 아닌 온라인 전자상거래를 이용하여 제품을 구매하는 소비자가 늘어남에 따라 생겨난 소비인 ‘해외직접구매’ (이하 ‘해외직구’)에 대한 연구를 하였다. 해외직구 이용자들은 온라인 소셜 네트워크와 커뮤니티에서 해외직구라는 새로운구매 방식과 트랜드를 접하고, 다양한 제품과 희소성 있는 제품을 더욱 저렴한 가격에 구매하려는 의도에서 해외직구를 이용하고 있다(양승혜, 2015). 해외직구 이용 확대와 함께 소비자가 겪는 피해 또한 커지고 있다. 전자상거래가 가지고 있는 특성과 국내를 벗어나 해외 사업자가 운영하는 온라인 쇼핑몰 사이트를 통해 제품을 구매하여 배송 받는 형태의 해외직구 소비 방식은 여러 가지 문제점을 보이고 있으며, 시장의 발전을 위해 소비자와 판매자 모두를 위한 보안이 필요하다. 해외직구 이용자들이 이용에 앞서 고민하는 불안요소 또는 이용 시 겪을 수 있는 불편함을 ‘해외직구의 지각된 위험’이라 정의하고, 선행연구에서 검증한 해외직구의 지각된 위험을 기반으로 본 연구를 진행하였다. 해외직구 이용 사이트에 따라 소비자가 느끼는 지각된 위험의 난이도 차이와 온라인 상에서의 재구매에 어떠한 영향을 미치는지 알아보았다. 본 연구는 해외직구의 사이트 유형을 편집매장형태 사이트와 공식몰 사이트로 나누어 지각된 4가지 ...
본 연구는 온라인 시장의 확장과 함께 오프라인 매장이 아닌 온라인 전자상거래를 이용하여 제품을 구매하는 소비자가 늘어남에 따라 생겨난 소비인 ‘해외직접구매’ (이하 ‘해외직구’)에 대한 연구를 하였다. 해외직구 이용자들은 온라인 소셜 네트워크와 커뮤니티에서 해외직구라는 새로운구매 방식과 트랜드를 접하고, 다양한 제품과 희소성 있는 제품을 더욱 저렴한 가격에 구매하려는 의도에서 해외직구를 이용하고 있다(양승혜, 2015). 해외직구 이용 확대와 함께 소비자가 겪는 피해 또한 커지고 있다. 전자상거래가 가지고 있는 특성과 국내를 벗어나 해외 사업자가 운영하는 온라인 쇼핑몰 사이트를 통해 제품을 구매하여 배송 받는 형태의 해외직구 소비 방식은 여러 가지 문제점을 보이고 있으며, 시장의 발전을 위해 소비자와 판매자 모두를 위한 보안이 필요하다. 해외직구 이용자들이 이용에 앞서 고민하는 불안요소 또는 이용 시 겪을 수 있는 불편함을 ‘해외직구의 지각된 위험’이라 정의하고, 선행연구에서 검증한 해외직구의 지각된 위험을 기반으로 본 연구를 진행하였다. 해외직구 이용 사이트에 따라 소비자가 느끼는 지각된 위험의 난이도 차이와 온라인 상에서의 재구매에 어떠한 영향을 미치는지 알아보았다. 본 연구는 해외직구의 사이트 유형을 편집매장형태 사이트와 공식몰 사이트로 나누어 지각된 4가지 위험지각 미체험, 경제적, 해외배송, 교환환불 순으로 난이도를 조사하였다. 해외직구의 지각된 위험 중 미체험 위험지각과 해외배송 위험지각에서 편집매장과 공식몰에 따라 차이가 있다고 나타났으며, 온라인 상에서의 재구매에 부정적인 영향을 미친다고 조사되었다. 해외직구의 특성상 국내법보호가 불가능 함에 따라 소비자 피해 구제가 시급하다. 본 연구는 소비자가 소비에 앞서 지각하는 위험에 대해 유형별로 알아보는 연구로 소비자 피해 구제를 위한 대책과 보안점 및 전략을 뒷받침 할 수 있는 근거 제안에 도움이 되고자 한다. 또한 국내 패션 및 화장품 브랜드의 해외 온라인 시장 진출 관련 전략 수립에도 긍정적 역할을 할 것이라 생각된다.
본 연구는 온라인 시장의 확장과 함께 오프라인 매장이 아닌 온라인 전자상거래를 이용하여 제품을 구매하는 소비자가 늘어남에 따라 생겨난 소비인 ‘해외직접구매’ (이하 ‘해외직구’)에 대한 연구를 하였다. 해외직구 이용자들은 온라인 소셜 네트워크와 커뮤니티에서 해외직구라는 새로운구매 방식과 트랜드를 접하고, 다양한 제품과 희소성 있는 제품을 더욱 저렴한 가격에 구매하려는 의도에서 해외직구를 이용하고 있다(양승혜, 2015). 해외직구 이용 확대와 함께 소비자가 겪는 피해 또한 커지고 있다. 전자상거래가 가지고 있는 특성과 국내를 벗어나 해외 사업자가 운영하는 온라인 쇼핑몰 사이트를 통해 제품을 구매하여 배송 받는 형태의 해외직구 소비 방식은 여러 가지 문제점을 보이고 있으며, 시장의 발전을 위해 소비자와 판매자 모두를 위한 보안이 필요하다. 해외직구 이용자들이 이용에 앞서 고민하는 불안요소 또는 이용 시 겪을 수 있는 불편함을 ‘해외직구의 지각된 위험’이라 정의하고, 선행연구에서 검증한 해외직구의 지각된 위험을 기반으로 본 연구를 진행하였다. 해외직구 이용 사이트에 따라 소비자가 느끼는 지각된 위험의 난이도 차이와 온라인 상에서의 재구매에 어떠한 영향을 미치는지 알아보았다. 본 연구는 해외직구의 사이트 유형을 편집매장형태 사이트와 공식몰 사이트로 나누어 지각된 4가지 위험지각 미체험, 경제적, 해외배송, 교환환불 순으로 난이도를 조사하였다. 해외직구의 지각된 위험 중 미체험 위험지각과 해외배송 위험지각에서 편집매장과 공식몰에 따라 차이가 있다고 나타났으며, 온라인 상에서의 재구매에 부정적인 영향을 미친다고 조사되었다. 해외직구의 특성상 국내법보호가 불가능 함에 따라 소비자 피해 구제가 시급하다. 본 연구는 소비자가 소비에 앞서 지각하는 위험에 대해 유형별로 알아보는 연구로 소비자 피해 구제를 위한 대책과 보안점 및 전략을 뒷받침 할 수 있는 근거 제안에 도움이 되고자 한다. 또한 국내 패션 및 화장품 브랜드의 해외 온라인 시장 진출 관련 전략 수립에도 긍정적 역할을 할 것이라 생각된다.
This study is about a kind of online consumption called ‘Overseas Direct Purchase Shopping’. Overseas direct purchase shopping is developed with online market’s expansion and overwhelming of online customers. Customers use overseas direct purchase shopping cause of possibility of buying diverse...
This study is about a kind of online consumption called ‘Overseas Direct Purchase Shopping’. Overseas direct purchase shopping is developed with online market’s expansion and overwhelming of online customers. Customers use overseas direct purchase shopping cause of possibility of buying diverse products with reasonable price point of products than Korean market merchandise. Also it attracts customers’ interest by reviews and information about this kind of purchase exercise through social networks and online communities. With growth of overseas direct purchase shopping, there arise side effects and damage to customers. There are some points in dispute due to character of online market, and especially overseas direct purchase shopping has more complication to be solved for both users and sellers. Also overseas direct purchase shopping customers can not be protected by domestic law, so there should be constructed the customers’ protection and guide lines. Define ‘Perceived Risk of Overseas Direct Purchase Shopping’ as what customers can be affected by negative reaction and obstacles when they purchase products online. And this study uses perceived risk factors verified from earlier studies. There are several types of overseas direct purchase shopping, so this study expects perceived risk affecting differently by structure of online sites and types of this purchase exercise. The result shows perceived risk affects differently by online sites such as multi-brand stores and official online stores and it also gives negative impact to repurchase. According to this study result, it helps to suggest consumer injury measures and sellers to give better market circumstance.
This study is about a kind of online consumption called ‘Overseas Direct Purchase Shopping’. Overseas direct purchase shopping is developed with online market’s expansion and overwhelming of online customers. Customers use overseas direct purchase shopping cause of possibility of buying diverse products with reasonable price point of products than Korean market merchandise. Also it attracts customers’ interest by reviews and information about this kind of purchase exercise through social networks and online communities. With growth of overseas direct purchase shopping, there arise side effects and damage to customers. There are some points in dispute due to character of online market, and especially overseas direct purchase shopping has more complication to be solved for both users and sellers. Also overseas direct purchase shopping customers can not be protected by domestic law, so there should be constructed the customers’ protection and guide lines. Define ‘Perceived Risk of Overseas Direct Purchase Shopping’ as what customers can be affected by negative reaction and obstacles when they purchase products online. And this study uses perceived risk factors verified from earlier studies. There are several types of overseas direct purchase shopping, so this study expects perceived risk affecting differently by structure of online sites and types of this purchase exercise. The result shows perceived risk affects differently by online sites such as multi-brand stores and official online stores and it also gives negative impact to repurchase. According to this study result, it helps to suggest consumer injury measures and sellers to give better market circumstance.
주제어
#해외직접구매 지각된 위험 재구매 overseas direct purchase shopping perceived risk repurchase
학위논문 정보
저자
전은한
학위수여기관
연세대학교 생활환경대학원
학위구분
국내석사
학과
패션산업정보 전공
지도교수
천종숙
발행연도
2017
총페이지
vi, 36장
키워드
해외직접구매 지각된 위험 재구매 overseas direct purchase shopping perceived risk repurchase
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