본 연구는 환경인쇄물을 활용한 언어활동이 유아의 음운인식, 단어읽기 및 쓰기 능력에 미치는 영향을 알아보았다. 연구대상은 경기도 성남시에 위치한 P어린이집의 만 4, 5세 유아 총 79명으로 실험집단 40명과 통제집단 39명이었다. 실험집단의 유아에게는 환경인쇄물을 활용한 언어활동을 5주 동안 14회 실시하였고, 통제집단에는 동일한 기간 동안 기존 어린이집에서 실시하던 언어활동이 동일하게 이루어졌다. 실험집단에 적용된 환경인쇄물을 활용한 언어활동의 소요 시간은 대집단 활동은 약 20분 내외이며, 개별 및 소집단 활동은 30~40분 정도가 소요되었다. 환경인쇄물을 활용한 언어활동의 효과를 측정하기 위해 최나야(2007)의 음운론적 인식 측정 도구를 사용하였고, 유아의 단어읽기 능력을 측정하기 위해서는 최나야와 이순형(2007)의 단어읽기 과제를 사용하였다. 쓰기 능력 측정을 위해서는 김명순, 이민주와 유정은(2013)의 쓰기 발달 검사를 사용하였다. 수집된 자료는 평균과 ...
본 연구는 환경인쇄물을 활용한 언어활동이 유아의 음운인식, 단어읽기 및 쓰기 능력에 미치는 영향을 알아보았다. 연구대상은 경기도 성남시에 위치한 P어린이집의 만 4, 5세 유아 총 79명으로 실험집단 40명과 통제집단 39명이었다. 실험집단의 유아에게는 환경인쇄물을 활용한 언어활동을 5주 동안 14회 실시하였고, 통제집단에는 동일한 기간 동안 기존 어린이집에서 실시하던 언어활동이 동일하게 이루어졌다. 실험집단에 적용된 환경인쇄물을 활용한 언어활동의 소요 시간은 대집단 활동은 약 20분 내외이며, 개별 및 소집단 활동은 30~40분 정도가 소요되었다. 환경인쇄물을 활용한 언어활동의 효과를 측정하기 위해 최나야(2007)의 음운론적 인식 측정 도구를 사용하였고, 유아의 단어읽기 능력을 측정하기 위해서는 최나야와 이순형(2007)의 단어읽기 과제를 사용하였다. 쓰기 능력 측정을 위해서는 김명순, 이민주와 유정은(2013)의 쓰기 발달 검사를 사용하였다. 수집된 자료는 평균과 표준편차를 산출하고 대응표본 t검증을 사용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 환경인쇄물을 활용한 언어활동은 유아의 음운인식 능력의 하위요인인 음절수세기, 음절삭제, 음소대치, 음소삽입 능력에 긍정적인 영향을 미쳤다. 둘째, 환경인쇄물을 활용한 언어활동은 유아의 단어읽기 능력의 하위요인인 실제 단어, 유사 단어, 저빈도 글자 읽기 능력에 긍정적인 영향을 미쳤다. 셋째, 환경인쇄물을 활용한 언어활동은 유아의 쓰기 능력의 하위요인인 자유 쓰기, 자기 이름 쓰기, 친숙한 글자 쓰기 능력에 긍정적인 영향을 미쳤다. 결론적으로 환경인쇄물을 활용한 언어활동은 유아의 음운인식, 단어읽기 및 쓰기 능력 증진에 긍정적인 영향을 미친다.
본 연구는 환경인쇄물을 활용한 언어활동이 유아의 음운인식, 단어읽기 및 쓰기 능력에 미치는 영향을 알아보았다. 연구대상은 경기도 성남시에 위치한 P어린이집의 만 4, 5세 유아 총 79명으로 실험집단 40명과 통제집단 39명이었다. 실험집단의 유아에게는 환경인쇄물을 활용한 언어활동을 5주 동안 14회 실시하였고, 통제집단에는 동일한 기간 동안 기존 어린이집에서 실시하던 언어활동이 동일하게 이루어졌다. 실험집단에 적용된 환경인쇄물을 활용한 언어활동의 소요 시간은 대집단 활동은 약 20분 내외이며, 개별 및 소집단 활동은 30~40분 정도가 소요되었다. 환경인쇄물을 활용한 언어활동의 효과를 측정하기 위해 최나야(2007)의 음운론적 인식 측정 도구를 사용하였고, 유아의 단어읽기 능력을 측정하기 위해서는 최나야와 이순형(2007)의 단어읽기 과제를 사용하였다. 쓰기 능력 측정을 위해서는 김명순, 이민주와 유정은(2013)의 쓰기 발달 검사를 사용하였다. 수집된 자료는 평균과 표준편차를 산출하고 대응표본 t검증을 사용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 환경인쇄물을 활용한 언어활동은 유아의 음운인식 능력의 하위요인인 음절수세기, 음절삭제, 음소대치, 음소삽입 능력에 긍정적인 영향을 미쳤다. 둘째, 환경인쇄물을 활용한 언어활동은 유아의 단어읽기 능력의 하위요인인 실제 단어, 유사 단어, 저빈도 글자 읽기 능력에 긍정적인 영향을 미쳤다. 셋째, 환경인쇄물을 활용한 언어활동은 유아의 쓰기 능력의 하위요인인 자유 쓰기, 자기 이름 쓰기, 친숙한 글자 쓰기 능력에 긍정적인 영향을 미쳤다. 결론적으로 환경인쇄물을 활용한 언어활동은 유아의 음운인식, 단어읽기 및 쓰기 능력 증진에 긍정적인 영향을 미친다.
The purpose of this study is to investigate the effects of language activity using environmental print on phonological awareness, reading words and writing of children. The subjects were 79 children aged 4 to 5 years from P daycare center located in Seong-nam, Gyunggi-do. The experimental group...
The purpose of this study is to investigate the effects of language activity using environmental print on phonological awareness, reading words and writing of children. The subjects were 79 children aged 4 to 5 years from P daycare center located in Seong-nam, Gyunggi-do. The experimental group was consisted of 40 children and the control group was composed of 39 children. The language activity using environmental print was conducted 14 times for 5 weeks in the experimental group, and the language activity that had been used in the day care center was conducted in the control group. The large group activities using environmental print was continued for 20 minutes or less, whereas individual or small group activities were carried out for about 30 to 40 minutes in the experimental group. The Children's Phonological Awareness Scale(Choi, 2007) was used to measure the phonological awareness. The Children’s Reading of Words Test(Choi, Lee, 2007) was used to measure the reading word ability. The Children's Writing Development Test(Kim, Lee, & Yu, 2013) was used to measure the writing ability. A paired-samples t-test was used to analyze the collected data. The results of this study were as follows. First, the language activity using environmental print was effective in promoting the phonological awareness of children. It improved counting the number of syllables, syllable omission, phonemic substitution and phonemic insertion. Second, the language activity using environmental print was effective in improving the reading words of children. It improved the ability to read the real words, similar words, and infrequent letters. Third, the language activity using environmental print was effective in improving the writing of children. It improved free writing, writing of own’s name and writing of familiar letters. In conclusion, this study demonstrated the effects of language activity using environmental print on children’s phonological awareness, reading words and writing.
The purpose of this study is to investigate the effects of language activity using environmental print on phonological awareness, reading words and writing of children. The subjects were 79 children aged 4 to 5 years from P daycare center located in Seong-nam, Gyunggi-do. The experimental group was consisted of 40 children and the control group was composed of 39 children. The language activity using environmental print was conducted 14 times for 5 weeks in the experimental group, and the language activity that had been used in the day care center was conducted in the control group. The large group activities using environmental print was continued for 20 minutes or less, whereas individual or small group activities were carried out for about 30 to 40 minutes in the experimental group. The Children's Phonological Awareness Scale(Choi, 2007) was used to measure the phonological awareness. The Children’s Reading of Words Test(Choi, Lee, 2007) was used to measure the reading word ability. The Children's Writing Development Test(Kim, Lee, & Yu, 2013) was used to measure the writing ability. A paired-samples t-test was used to analyze the collected data. The results of this study were as follows. First, the language activity using environmental print was effective in promoting the phonological awareness of children. It improved counting the number of syllables, syllable omission, phonemic substitution and phonemic insertion. Second, the language activity using environmental print was effective in improving the reading words of children. It improved the ability to read the real words, similar words, and infrequent letters. Third, the language activity using environmental print was effective in improving the writing of children. It improved free writing, writing of own’s name and writing of familiar letters. In conclusion, this study demonstrated the effects of language activity using environmental print on children’s phonological awareness, reading words and writing.
주제어
#환경인쇄물을 활용한 언어활동(language activity using environmental print) 음운인식(phonological awareness) 단어읽기(reading words) 쓰기(writing) language activity using environmental print phonological awareness reading words writing
학위논문 정보
저자
이정화
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
유아교육 전공
지도교수
박찬화
발행연도
2017
총페이지
v, 86장
키워드
환경인쇄물을 활용한 언어활동(language activity using environmental print) 음운인식(phonological awareness) 단어읽기(reading words) 쓰기(writing) language activity using environmental print phonological awareness reading words writing
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.