사회복지에 대한 관심이 증폭되면서 대한민국은 복지에 대한 수요가 폭발적으로 늘어났다. 늘어나는 복지 수요에 따라 복지예산 및 서비스 또한 급속도로 확대되고 있지만 여전히 수요에 비해 턱없이 부족한 실정이다. 이러한 복지의 수요와 공급의 불균형 현상은 향후 더욱 심각해 질 것이라고 예상된다. 정부의 사회복지예산 확대가 시급하지만 소외 계층만이 아닌 다양한 계층의 욕구와 요구를 수용하는 보편적 복지 실현을 위해서는 국가 주도 공공복지는 한계가 있다. 우리보다 먼저 복지 위기를 겪은 복지 선진 국가에서는 복지서비스 공급을 많은 부분 민간에 의존하면서 사회복지의 위기를 타파하기 위해 노력하였다. 이에 본 연구는 한국 복지자원의 다원화와 민간 복지자원의 발굴의 측면에서 종교시설 중 개신교 교회에 주목해보고자 한다. 교회를 주목하는 이유는 교회는 과거부터 현재에 이르기까지 민간 사회복지의 중요한 역할을 담당하고 있고, 한국교회는 세계에서 가장 활동적이고, 사회 참여적인 특징을 가지고 있으며 봉사자 및 재정 조달이 용이하기 때문이다. 교회는 매우 중요한 민간 사회복지 자원이고, 민간 복지전달체계로서 계속해서 발전할 잠재력을 가지고 있다. 본 연구는 교회가 자체적으로 운영하는 사회복지 프로그램 중에서 모범적이라고 판단되는 사례를 발굴하여 특성을 규명하고, 모범적인 프로그램을 가능하게 한 조직요인을 탐색하고자하는 목적을 가진 연구이다. 특별히 정부가 제공하는 예산과 매뉴얼을 가지고 위탁, 수탁의 형태로 서비스를 제공하는 것이 아니라 자체적인 예산과 인력, 운영체제를 가지고 성공적으로 프로그램을 운영하고 있는 교회들을 발굴하고 분석하였다. 이를 통해 교회를 이용한 사회복지 외연 확장의 가능성을 탐색하고자 하였다. 본 연구 수행을 위하여 먼저, 모범 프로그램 선정하였다. 선정과정은 주요 언론사와 기독교 언론 매체에 소개된 프로그램 중 ...
사회복지에 대한 관심이 증폭되면서 대한민국은 복지에 대한 수요가 폭발적으로 늘어났다. 늘어나는 복지 수요에 따라 복지예산 및 서비스 또한 급속도로 확대되고 있지만 여전히 수요에 비해 턱없이 부족한 실정이다. 이러한 복지의 수요와 공급의 불균형 현상은 향후 더욱 심각해 질 것이라고 예상된다. 정부의 사회복지예산 확대가 시급하지만 소외 계층만이 아닌 다양한 계층의 욕구와 요구를 수용하는 보편적 복지 실현을 위해서는 국가 주도 공공복지는 한계가 있다. 우리보다 먼저 복지 위기를 겪은 복지 선진 국가에서는 복지서비스 공급을 많은 부분 민간에 의존하면서 사회복지의 위기를 타파하기 위해 노력하였다. 이에 본 연구는 한국 복지자원의 다원화와 민간 복지자원의 발굴의 측면에서 종교시설 중 개신교 교회에 주목해보고자 한다. 교회를 주목하는 이유는 교회는 과거부터 현재에 이르기까지 민간 사회복지의 중요한 역할을 담당하고 있고, 한국교회는 세계에서 가장 활동적이고, 사회 참여적인 특징을 가지고 있으며 봉사자 및 재정 조달이 용이하기 때문이다. 교회는 매우 중요한 민간 사회복지 자원이고, 민간 복지전달체계로서 계속해서 발전할 잠재력을 가지고 있다. 본 연구는 교회가 자체적으로 운영하는 사회복지 프로그램 중에서 모범적이라고 판단되는 사례를 발굴하여 특성을 규명하고, 모범적인 프로그램을 가능하게 한 조직요인을 탐색하고자하는 목적을 가진 연구이다. 특별히 정부가 제공하는 예산과 매뉴얼을 가지고 위탁, 수탁의 형태로 서비스를 제공하는 것이 아니라 자체적인 예산과 인력, 운영체제를 가지고 성공적으로 프로그램을 운영하고 있는 교회들을 발굴하고 분석하였다. 이를 통해 교회를 이용한 사회복지 외연 확장의 가능성을 탐색하고자 하였다. 본 연구 수행을 위하여 먼저, 모범 프로그램 선정하였다. 선정과정은 주요 언론사와 기독교 언론 매체에 소개된 프로그램 중 지역사회의 관점에서 호응도가 좋은 프로그램을 내용으로 3회 이상 소개된 프로그램 과 기독교 윤리 실천 운동이 주관하는 “지역사회와 함께하는 교회상”을 수상한 교회 프로그램을 선정하였다. 2단계에서는 1단계에서 선정된 프로그램을 대상으로 서울 복지대상, 경기도 우수프로그램 평가기준을 참고하고, 연구의 특성을 반영하여, 프로그램 완성도, 사회공헌신념, 성과 및 지속성, 재정 자립도, 개방성 의 평가 기준으로 연구자가 프로그램을 평가하였다. 연구자 삼각 검증을 위해 교회사회복지 전문가, 사회복지 교수의 평가와 연구자의 평가를 비교하여 최종 3개의 프로그램을 선정하였다. 본 연구는 질적 사례 연구로, 분석 결과는 크게 사례 내 조사, 사례 간 분석 으로 정리하였다. 사례 내 조사에서는 로직모델을 활용하여 모범 프로그램을 각 사례 별로 분석하였다. 사례 간 분석은 연구참여자들의 심층 인터뷰 내용을 개념화, 범주화 과정을 통하여 5개의 상위범주와 16개의 하위범주로 살펴보았다. 연구 결과로 첫째,‘교회 사회복지 프로그램의 강점(헌신과 안정성)’이 나타났다, 하위범주로 ‘상업적이지 않는 목적’,‘투철한 봉사정신’,‘자원봉사자 발굴의 용이성’,‘배후공동체를 기반으로 하는 서비스 제공 가능’이 도출되었다. 둘째, ‘교회 사회복지 프로그램의 모범 요인(전문성과 독립성)’이 상위범주로 도출 되었고, 이에 따른 하위범주로는 ‘목회자 요인’, ‘장소·운영·종교와의 독립성’, ‘전문성을 위한 노력’,‘참여자 중심의 서비스 제공’,‘교회만 할 수 있는 프로그램 제공’이 도출 되었다. 셋째, ‘교회사회복지 프로그램의 발전 방향(협력과 보조)’이 상위 범주로 도출 되었으며, 하위 범주로는 ‘생활 밀착형 서비스 제공’,‘지역사회와의 협력관계 형성’,‘복지의 빈공간을 체워주는 역할’이 도출 되었다. 넷째, ‘교회사회복지 프로그램으로 인한 변화’가 상위 범주로 나타났고, 하위 범주로 ‘이용자의 삶이 변화함’, ‘지자체의 인식/관계가 변화함’, ‘교회 내 성도들이 변화함’이 도출 되었다. 다섯째, ‘교회사회복지 프로그램의 문제점’이 상위 범주로 도출되었고, 하위 범주로 ‘한정적인 교회 재정’, ‘서비스 질 저하 문제’, ‘지역과의 네트워크의 취약성’,‘전문성을 인정하지 않고 목회자 중심으로 하는 직장문화’가 도출 되었다. 분석결과와 이론적 배경을 종합적으로 검토하여 교회사회복지 프로그램에 대하여 논의하면 다음과 같다. 첫째, 교회는 지역 내에서 사회 복지 기능을 수행하기에 헌신과 안정성 등의 강점을 가지고 있다. 둘째, 교회 내에서 모범적으로 운영 되고 있는 사회복지 프로그램들은 전문성과 독립성 등의 모범적인 요인들을 가지고 있었다. 셋째, 교회 사회복지프로그램의 모범적인운영은 이용자의 삶과 지자체, 교회 내 성도들을 변화시키는 것으로 나타났다. 넷째, 사회복지프로그램을 운영하고 있는 교회들은 사회복지 참여에 어려움을 겪고 있었다. 교회 사회복지 프로그램의 사회복지 활용에 관한 가능성 탐색을 바탕으로 이론적, 실천적, 정책적 함의는 다음과 같이 제시하였다. 이론적 함의는 첫째, 모범적인 교회 사회복지 프로그램을 선정하여 분석했다는 것에 의미가 있다. 둘째, 교회 사회복지 프로그램을 분석함에 있어서 로직 모델 분석틀을 사용했다는 점이다. 셋째, 본 연구는 각 사례 별로 이용자, 실무자, 관리자를 인터뷰 하여 교회 사회복지 프로그램에 대한 보다 폭 넓은 이해를 위해 노력했다는 점에서 의미가 있다. 본 연구에서 제시하는 실천적, 정책적 함의는 다음과 같다. 첫째, 지자체가 지역 내 교회 사회복지프로그램을 조사하고, 교회가 유의미한 서비스를 제공할 수 있도록 지원방안을 모색해야 한다. 둘째, 전문성이 필요한 서비스를 제외한 문화, 교육 프로그램의 경우 다양한 민간이 참여 할 수 있도록 제도적 개선이 필요하다. 셋째, 지자체와 지역 교회가 합력 관계를 형성 할 수 있도록 노력해야 한다. 교회 사회복지를 사회복지적으로 활용하기 위해서는 종교기관에서 제공하는 사회복지에 대한 새로운 정책과 개입방안을 개발해야 한다. 본 연구는 이 같은 분석 결과에 근거하여 교회사회복지에 대한 후속 연구의 방향에 대하여 제시하였다.
사회복지에 대한 관심이 증폭되면서 대한민국은 복지에 대한 수요가 폭발적으로 늘어났다. 늘어나는 복지 수요에 따라 복지예산 및 서비스 또한 급속도로 확대되고 있지만 여전히 수요에 비해 턱없이 부족한 실정이다. 이러한 복지의 수요와 공급의 불균형 현상은 향후 더욱 심각해 질 것이라고 예상된다. 정부의 사회복지예산 확대가 시급하지만 소외 계층만이 아닌 다양한 계층의 욕구와 요구를 수용하는 보편적 복지 실현을 위해서는 국가 주도 공공복지는 한계가 있다. 우리보다 먼저 복지 위기를 겪은 복지 선진 국가에서는 복지서비스 공급을 많은 부분 민간에 의존하면서 사회복지의 위기를 타파하기 위해 노력하였다. 이에 본 연구는 한국 복지자원의 다원화와 민간 복지자원의 발굴의 측면에서 종교시설 중 개신교 교회에 주목해보고자 한다. 교회를 주목하는 이유는 교회는 과거부터 현재에 이르기까지 민간 사회복지의 중요한 역할을 담당하고 있고, 한국교회는 세계에서 가장 활동적이고, 사회 참여적인 특징을 가지고 있으며 봉사자 및 재정 조달이 용이하기 때문이다. 교회는 매우 중요한 민간 사회복지 자원이고, 민간 복지전달체계로서 계속해서 발전할 잠재력을 가지고 있다. 본 연구는 교회가 자체적으로 운영하는 사회복지 프로그램 중에서 모범적이라고 판단되는 사례를 발굴하여 특성을 규명하고, 모범적인 프로그램을 가능하게 한 조직요인을 탐색하고자하는 목적을 가진 연구이다. 특별히 정부가 제공하는 예산과 매뉴얼을 가지고 위탁, 수탁의 형태로 서비스를 제공하는 것이 아니라 자체적인 예산과 인력, 운영체제를 가지고 성공적으로 프로그램을 운영하고 있는 교회들을 발굴하고 분석하였다. 이를 통해 교회를 이용한 사회복지 외연 확장의 가능성을 탐색하고자 하였다. 본 연구 수행을 위하여 먼저, 모범 프로그램 선정하였다. 선정과정은 주요 언론사와 기독교 언론 매체에 소개된 프로그램 중 지역사회의 관점에서 호응도가 좋은 프로그램을 내용으로 3회 이상 소개된 프로그램 과 기독교 윤리 실천 운동이 주관하는 “지역사회와 함께하는 교회상”을 수상한 교회 프로그램을 선정하였다. 2단계에서는 1단계에서 선정된 프로그램을 대상으로 서울 복지대상, 경기도 우수프로그램 평가기준을 참고하고, 연구의 특성을 반영하여, 프로그램 완성도, 사회공헌신념, 성과 및 지속성, 재정 자립도, 개방성 의 평가 기준으로 연구자가 프로그램을 평가하였다. 연구자 삼각 검증을 위해 교회사회복지 전문가, 사회복지 교수의 평가와 연구자의 평가를 비교하여 최종 3개의 프로그램을 선정하였다. 본 연구는 질적 사례 연구로, 분석 결과는 크게 사례 내 조사, 사례 간 분석 으로 정리하였다. 사례 내 조사에서는 로직모델을 활용하여 모범 프로그램을 각 사례 별로 분석하였다. 사례 간 분석은 연구참여자들의 심층 인터뷰 내용을 개념화, 범주화 과정을 통하여 5개의 상위범주와 16개의 하위범주로 살펴보았다. 연구 결과로 첫째,‘교회 사회복지 프로그램의 강점(헌신과 안정성)’이 나타났다, 하위범주로 ‘상업적이지 않는 목적’,‘투철한 봉사정신’,‘자원봉사자 발굴의 용이성’,‘배후공동체를 기반으로 하는 서비스 제공 가능’이 도출되었다. 둘째, ‘교회 사회복지 프로그램의 모범 요인(전문성과 독립성)’이 상위범주로 도출 되었고, 이에 따른 하위범주로는 ‘목회자 요인’, ‘장소·운영·종교와의 독립성’, ‘전문성을 위한 노력’,‘참여자 중심의 서비스 제공’,‘교회만 할 수 있는 프로그램 제공’이 도출 되었다. 셋째, ‘교회사회복지 프로그램의 발전 방향(협력과 보조)’이 상위 범주로 도출 되었으며, 하위 범주로는 ‘생활 밀착형 서비스 제공’,‘지역사회와의 협력관계 형성’,‘복지의 빈공간을 체워주는 역할’이 도출 되었다. 넷째, ‘교회사회복지 프로그램으로 인한 변화’가 상위 범주로 나타났고, 하위 범주로 ‘이용자의 삶이 변화함’, ‘지자체의 인식/관계가 변화함’, ‘교회 내 성도들이 변화함’이 도출 되었다. 다섯째, ‘교회사회복지 프로그램의 문제점’이 상위 범주로 도출되었고, 하위 범주로 ‘한정적인 교회 재정’, ‘서비스 질 저하 문제’, ‘지역과의 네트워크의 취약성’,‘전문성을 인정하지 않고 목회자 중심으로 하는 직장문화’가 도출 되었다. 분석결과와 이론적 배경을 종합적으로 검토하여 교회사회복지 프로그램에 대하여 논의하면 다음과 같다. 첫째, 교회는 지역 내에서 사회 복지 기능을 수행하기에 헌신과 안정성 등의 강점을 가지고 있다. 둘째, 교회 내에서 모범적으로 운영 되고 있는 사회복지 프로그램들은 전문성과 독립성 등의 모범적인 요인들을 가지고 있었다. 셋째, 교회 사회복지프로그램의 모범적인운영은 이용자의 삶과 지자체, 교회 내 성도들을 변화시키는 것으로 나타났다. 넷째, 사회복지프로그램을 운영하고 있는 교회들은 사회복지 참여에 어려움을 겪고 있었다. 교회 사회복지 프로그램의 사회복지 활용에 관한 가능성 탐색을 바탕으로 이론적, 실천적, 정책적 함의는 다음과 같이 제시하였다. 이론적 함의는 첫째, 모범적인 교회 사회복지 프로그램을 선정하여 분석했다는 것에 의미가 있다. 둘째, 교회 사회복지 프로그램을 분석함에 있어서 로직 모델 분석틀을 사용했다는 점이다. 셋째, 본 연구는 각 사례 별로 이용자, 실무자, 관리자를 인터뷰 하여 교회 사회복지 프로그램에 대한 보다 폭 넓은 이해를 위해 노력했다는 점에서 의미가 있다. 본 연구에서 제시하는 실천적, 정책적 함의는 다음과 같다. 첫째, 지자체가 지역 내 교회 사회복지프로그램을 조사하고, 교회가 유의미한 서비스를 제공할 수 있도록 지원방안을 모색해야 한다. 둘째, 전문성이 필요한 서비스를 제외한 문화, 교육 프로그램의 경우 다양한 민간이 참여 할 수 있도록 제도적 개선이 필요하다. 셋째, 지자체와 지역 교회가 합력 관계를 형성 할 수 있도록 노력해야 한다. 교회 사회복지를 사회복지적으로 활용하기 위해서는 종교기관에서 제공하는 사회복지에 대한 새로운 정책과 개입방안을 개발해야 한다. 본 연구는 이 같은 분석 결과에 근거하여 교회사회복지에 대한 후속 연구의 방향에 대하여 제시하였다.
With a growing interest in social welfare, its demand has increased explosively in South Korea. Although social welfare budgets and services are rapidly expanding in response to the growing demand, they are still in short supply. The imbalance between the amount of social welfare distributed and amo...
With a growing interest in social welfare, its demand has increased explosively in South Korea. Although social welfare budgets and services are rapidly expanding in response to the growing demand, they are still in short supply. The imbalance between the amount of social welfare distributed and amount of social welfare demanded is expected to become more serious in the future. Indeed, the government needs to expand their social welfare budget, however, state-led public welfare is limited in order to support universal welfare that accommodates the needs and demands of diverse classes, instead of just the marginalized. In countries that have planned and implemented social welfare programs before South Korea, one solution that was seen as a replacement for subpar social welfare was the transferral of several state-led social welfare service programs into the hands of the private sector. Therefore, this study’s primary research focuses on the Protestant church as one of the many religious facilities in the terms of diversification of Korean social welfare resources and the discovery of private social welfare resources. The reason for paying attention to the Protestant church is that it has played an important role in the privatization of social welfare from the past to the present. Aside from this, the Korean church has one of the most active and socially participatory congregations in the world. The church played a very important role as a private social welfare resource and now has the potential to continue to evolve as a welfare distribution system. This study identifies cases that are considered to be exemplary among the social welfare programs operated by the Protestant church. It also intends to explore the organizational factors of these exemplary programs. I have identified and analyzed churches that have successfully operated programs with their own budget, manpower, and operating system, rather than providing services in the form of consignment with the budget and manual provided by the government. The purpose of this study is to find out the possibility of extending social welfare’s boundaries through the church. In order to carry out this research, best practice programs were selected. The selection process was based on the programs introduced through major and Christian media outlets with more than three times the fanfare from the local community, and awarded the prize "Church with the Local Community" hosted by the Christian Ethics Practice Movement Church. In the second stage, among the programs selected, they were appraised by the Seoul Welfare Award and Gyeonggi Province Excellence Program’s evaluation standards. In addition, considering their research traits, the programs were evaluated with the following criteria considering completeness, social contribution beliefs, performance and sustainability, financial independency, and openness. The three final programs were selected by comparing the evaluations of church social welfare specialists and social welfare professors with those of the researchers. This study is a qualitative case study, and the analysis results are presented as an intra-case study and inter-case analysis. In the intra-case study, the logic model is used to analyze the best practices in each case. In the inter-case analysis, the contents of the in-depth interviews of the research participants were examined through the conceptualization and categorization process in five upper categories and sixteen sub categories. So, the research participants were examined and the resulting categories lined up with their corresponding subcategories. The first of the derived results of this study is the strength of the church social welfare program, also labeled as commitment and stability. Subcategories include non - commercial purpose, enthusiastic mind of service, ease of volunteer discovery and service provisioning based on giving back to the community. The second is the model factors of the church social welfare program. Also known as professionalism and independence. The subcategories are the pastor, independence with space, administration, and religion, efforts for professionalism, provision of service centered on participants, and offer of church-only programs. Third is the developmental direction of the church social welfare program (cooperation and assistance). The subcategories are provision of life-friendly service, formation of cooperation with community, and the role of fulfilling the empty area of welfare. Fourth is the change due to the church's social welfare program The subordinate categories are change of the user's life, change of perception and relation to the municipality, and the change of the lay people within the church. The fifth result found is the difficulties the church social welfare program faces. The subcategories listed are limited church finances, poor quality of service, poor networking with the community, and a pastor-centered workplace culture discouraging experts. The results of the analysis and the theoretical background of the church social welfare program are revealed as follows. First, the church has strengths such as commitment and stability to perform social welfare functions in the region. Second, the social welfare programs that are operating in the church have exemplary factors such as professionalism and independence. Third, the commendable operation of the church social welfare program changed the life of the user, the municipality and the members of the church. Fourth, churches operating social welfare programs had difficulties in participation in social welfare. The theoretical, practical, and policy implications based on the search for the possibility of social welfare utilization of the church social welfare program are as follows. The theoretical implications are first, that it is meaningful to select and analyze exemplary church social welfare programs. Second, using the logic model as a framework to appraise the church social welfare program is meaningful. Third, this study is meaningful in that it tried to understand the church's social welfare program more broadly by interviewing users, practitioners, and managers in each case. The practical and policy implications presented in this study are as follows, first, the municipality should investigate the church social welfare programs in the area and seek to support the church so that they can provide meaningful services. Second, institutional improvements are needed for cultural and educational programs except for services that require professionals. Third, efforts should be made to form a harmonious relationship between the municipality and the local church. In order to utilize church social welfare as public social welfare, new policies and intervention plans for social welfare programs provided by religious institutions should be developed. This study suggests the direction of the further study on the church social welfare based on the result of this analysis.
With a growing interest in social welfare, its demand has increased explosively in South Korea. Although social welfare budgets and services are rapidly expanding in response to the growing demand, they are still in short supply. The imbalance between the amount of social welfare distributed and amount of social welfare demanded is expected to become more serious in the future. Indeed, the government needs to expand their social welfare budget, however, state-led public welfare is limited in order to support universal welfare that accommodates the needs and demands of diverse classes, instead of just the marginalized. In countries that have planned and implemented social welfare programs before South Korea, one solution that was seen as a replacement for subpar social welfare was the transferral of several state-led social welfare service programs into the hands of the private sector. Therefore, this study’s primary research focuses on the Protestant church as one of the many religious facilities in the terms of diversification of Korean social welfare resources and the discovery of private social welfare resources. The reason for paying attention to the Protestant church is that it has played an important role in the privatization of social welfare from the past to the present. Aside from this, the Korean church has one of the most active and socially participatory congregations in the world. The church played a very important role as a private social welfare resource and now has the potential to continue to evolve as a welfare distribution system. This study identifies cases that are considered to be exemplary among the social welfare programs operated by the Protestant church. It also intends to explore the organizational factors of these exemplary programs. I have identified and analyzed churches that have successfully operated programs with their own budget, manpower, and operating system, rather than providing services in the form of consignment with the budget and manual provided by the government. The purpose of this study is to find out the possibility of extending social welfare’s boundaries through the church. In order to carry out this research, best practice programs were selected. The selection process was based on the programs introduced through major and Christian media outlets with more than three times the fanfare from the local community, and awarded the prize "Church with the Local Community" hosted by the Christian Ethics Practice Movement Church. In the second stage, among the programs selected, they were appraised by the Seoul Welfare Award and Gyeonggi Province Excellence Program’s evaluation standards. In addition, considering their research traits, the programs were evaluated with the following criteria considering completeness, social contribution beliefs, performance and sustainability, financial independency, and openness. The three final programs were selected by comparing the evaluations of church social welfare specialists and social welfare professors with those of the researchers. This study is a qualitative case study, and the analysis results are presented as an intra-case study and inter-case analysis. In the intra-case study, the logic model is used to analyze the best practices in each case. In the inter-case analysis, the contents of the in-depth interviews of the research participants were examined through the conceptualization and categorization process in five upper categories and sixteen sub categories. So, the research participants were examined and the resulting categories lined up with their corresponding subcategories. The first of the derived results of this study is the strength of the church social welfare program, also labeled as commitment and stability. Subcategories include non - commercial purpose, enthusiastic mind of service, ease of volunteer discovery and service provisioning based on giving back to the community. The second is the model factors of the church social welfare program. Also known as professionalism and independence. The subcategories are the pastor, independence with space, administration, and religion, efforts for professionalism, provision of service centered on participants, and offer of church-only programs. Third is the developmental direction of the church social welfare program (cooperation and assistance). The subcategories are provision of life-friendly service, formation of cooperation with community, and the role of fulfilling the empty area of welfare. Fourth is the change due to the church's social welfare program The subordinate categories are change of the user's life, change of perception and relation to the municipality, and the change of the lay people within the church. The fifth result found is the difficulties the church social welfare program faces. The subcategories listed are limited church finances, poor quality of service, poor networking with the community, and a pastor-centered workplace culture discouraging experts. The results of the analysis and the theoretical background of the church social welfare program are revealed as follows. First, the church has strengths such as commitment and stability to perform social welfare functions in the region. Second, the social welfare programs that are operating in the church have exemplary factors such as professionalism and independence. Third, the commendable operation of the church social welfare program changed the life of the user, the municipality and the members of the church. Fourth, churches operating social welfare programs had difficulties in participation in social welfare. The theoretical, practical, and policy implications based on the search for the possibility of social welfare utilization of the church social welfare program are as follows. The theoretical implications are first, that it is meaningful to select and analyze exemplary church social welfare programs. Second, using the logic model as a framework to appraise the church social welfare program is meaningful. Third, this study is meaningful in that it tried to understand the church's social welfare program more broadly by interviewing users, practitioners, and managers in each case. The practical and policy implications presented in this study are as follows, first, the municipality should investigate the church social welfare programs in the area and seek to support the church so that they can provide meaningful services. Second, institutional improvements are needed for cultural and educational programs except for services that require professionals. Third, efforts should be made to form a harmonious relationship between the municipality and the local church. In order to utilize church social welfare as public social welfare, new policies and intervention plans for social welfare programs provided by religious institutions should be developed. This study suggests the direction of the further study on the church social welfare based on the result of this analysis.
주제어
#교회 사회복지 프로그램 로직 모델(logic model) 사례연구 church social work program logic model case study
학위논문 정보
저자
이상훈
학위수여기관
연세대학교 사회복지대학원
학위구분
국내석사
학과
사회복지학 전공
지도교수
최재성
발행연도
2017
총페이지
viii, 104 p.
키워드
교회 사회복지 프로그램 로직 모델(logic model) 사례연구 church social work program logic model case study
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