본 연구는 중소 병원 외래환자의 내원경로가 고객 만족도, 추천 의향 및 재이용 의향에 미치는 영향을 분석하고자 서울시에 소재한 M병원의 2016년 10월부터 2017년 3월까지 내원한 외래 환자 중 10%를 무작위로 추출한 후 병원 마케팅 설문에 응한 환자 총 432명을 대상으로 하였다. SPSS 18 통계 프로그램을 이용하였으며, 빈도분석, 교차분석, ...
본 연구는 중소 병원 외래환자의 내원경로가 고객 만족도, 추천 의향 및 재이용 의향에 미치는 영향을 분석하고자 서울시에 소재한 M병원의 2016년 10월부터 2017년 3월까지 내원한 외래 환자 중 10%를 무작위로 추출한 후 병원 마케팅 설문에 응한 환자 총 432명을 대상으로 하였다. SPSS 18 통계 프로그램을 이용하였으며, 빈도분석, 교차분석, 선형회귀분석 등을 사용하였다. 주요 결과로는 첫째, 내원경로별 환자 특성으로는 온, 오프라인 광고에서는 신환과 40대가 가장 많았다. 지인 추천의 경우 20대와 60대, 70대가 많았다. 인근 지역에서 방문한 경우는 여성이, 신환이면서, 강서구에 거주할 때 가장 많았다. 둘째, 내원경로의 진료과적 특성으로는 가정의학과, 산부인과, 난임은 지인 추천으로 방문한 사람이 가장 많았고, 내과, 비뇨기과, 소아과, 외과에서는 인근 지역이 가장 많았다. 셋째, 가장 많은 진료비를 지출하는 경로는 지인 추천으로 164,307원이었고 다음은 타 병원 추천 159,284원, 온, 오프라인 광고 147,531원, 인근 지역이 135,767원 순으로 지출하였다. 넷째, 내원경로가 만족도, 재이용 의향, 추천 의향에 미치는 영향 분석 결과 지인의 소개나 추천으로 방문한 지인 추천(0.929)과 타 병원의 권유나 추천으로 방문한 타 병원 추천(0.884)이 만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 재이용 의향과 추천 의향에도 지인 추천과 타 병원 추천은 유의한 영향이 있는 것으로 나타났다. 연구결과 핵심으로 만족도나 추천 의향, 재이용 의향 등에 지인 추천과 타 병원 추천이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 중소 병원에서도 주변 일차 병원들과 진료 협력을 맺는 등 주변 병원의 네트워크를 잘 활용하는 것이 필요하며, 환자 하나하나가 만족할 수 있도록 환자들의 요구 사항을 조사하여 그에 맞추어 병원의 종합적인 질 향상 및 마케팅 노력이 필요하다. 최근 병원들은 경쟁구도 등으로 타 의료기관과의 차별성을 부각시키기 위해 광고를 강화하고 있지만 본 연구에선 온, 오프라인 광고를 통해 방문한 환자의 만족도, 재이용 의향, 추천 의향에 유의한 영향을 미치지 않았다. 병원들이 광고나 홍보에 비용을 쓰고 노력을 하고 있는데 실제로 그 효과가 환자의 만족도나, 추천 의향, 재이용 의향 등에 긍정적으로 영향을 주는지 정기적으로 확인해야 될 것이다.
본 연구는 중소 병원 외래환자의 내원경로가 고객 만족도, 추천 의향 및 재이용 의향에 미치는 영향을 분석하고자 서울시에 소재한 M병원의 2016년 10월부터 2017년 3월까지 내원한 외래 환자 중 10%를 무작위로 추출한 후 병원 마케팅 설문에 응한 환자 총 432명을 대상으로 하였다. SPSS 18 통계 프로그램을 이용하였으며, 빈도분석, 교차분석, 선형회귀분석 등을 사용하였다. 주요 결과로는 첫째, 내원경로별 환자 특성으로는 온, 오프라인 광고에서는 신환과 40대가 가장 많았다. 지인 추천의 경우 20대와 60대, 70대가 많았다. 인근 지역에서 방문한 경우는 여성이, 신환이면서, 강서구에 거주할 때 가장 많았다. 둘째, 내원경로의 진료과적 특성으로는 가정의학과, 산부인과, 난임은 지인 추천으로 방문한 사람이 가장 많았고, 내과, 비뇨기과, 소아과, 외과에서는 인근 지역이 가장 많았다. 셋째, 가장 많은 진료비를 지출하는 경로는 지인 추천으로 164,307원이었고 다음은 타 병원 추천 159,284원, 온, 오프라인 광고 147,531원, 인근 지역이 135,767원 순으로 지출하였다. 넷째, 내원경로가 만족도, 재이용 의향, 추천 의향에 미치는 영향 분석 결과 지인의 소개나 추천으로 방문한 지인 추천(0.929)과 타 병원의 권유나 추천으로 방문한 타 병원 추천(0.884)이 만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 재이용 의향과 추천 의향에도 지인 추천과 타 병원 추천은 유의한 영향이 있는 것으로 나타났다. 연구결과 핵심으로 만족도나 추천 의향, 재이용 의향 등에 지인 추천과 타 병원 추천이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 중소 병원에서도 주변 일차 병원들과 진료 협력을 맺는 등 주변 병원의 네트워크를 잘 활용하는 것이 필요하며, 환자 하나하나가 만족할 수 있도록 환자들의 요구 사항을 조사하여 그에 맞추어 병원의 종합적인 질 향상 및 마케팅 노력이 필요하다. 최근 병원들은 경쟁구도 등으로 타 의료기관과의 차별성을 부각시키기 위해 광고를 강화하고 있지만 본 연구에선 온, 오프라인 광고를 통해 방문한 환자의 만족도, 재이용 의향, 추천 의향에 유의한 영향을 미치지 않았다. 병원들이 광고나 홍보에 비용을 쓰고 노력을 하고 있는데 실제로 그 효과가 환자의 만족도나, 추천 의향, 재이용 의향 등에 긍정적으로 영향을 주는지 정기적으로 확인해야 될 것이다.
The purpose of this study was to analyze the effects of outpatients' admissive channels to small and medium hospitals on their satisfaction with the medical services, their intention to recommend the hospital to others and reuse its services. For this purpose, this study randomly sampled 10% of the ...
The purpose of this study was to analyze the effects of outpatients' admissive channels to small and medium hospitals on their satisfaction with the medical services, their intention to recommend the hospital to others and reuse its services. For this purpose, this study randomly sampled 10% of the outpatients who had been admitted to 'M' hospital in Seoul for the period from October, 2016 to March, 2017; 432 outpatients responded to the questionnaire survey. The data collected from the survey were processed using the SPSS 18 statistical program for frequency analysis, cross analysis and linear regression analysis. The results of this study can be summarized as follows; First, the majority of the subjects were new patients and in their 40's, while being guided by an off-line advertisement. Those recommended by their relatives were mostly in their 20's, 60's or 70's. Those who were living in the vicinity of the hospital were mostly women, new patients and Gangseo-gu residents. Secondly, in view of the departments of the hospital, most of the subjects who had been recommended by relatives were admitted to such departments as family medicine, maternity and subfertility, while most of the subjects who lived in the vicinity of the hospital were admitted to internal medicine, urology, pediatrics and surgery. Thirdly, the channel whereby the subjects paid most (164,307 Won) was recommendation by the relatives, followed by that of other hospitals (159,284 Won), on/off-line advertisements (147,531 Won), and the geographic vicinity (135,767 Won) in their order. Fourthly, as a result of analyzing the effects of the admissive channels on satisfaction with the medical services, intention of re-using the hospital and recommending the hospital to others, it was found that those who had been recommended by relatives scored highest (0.929), followed by those who had been recommended by other hospitals (0.884). It was also found that recommendation by relatives or other hospitals were significantly effective in view of intention of re-using the hospital and recommending the hospital to others. Hence, it is required of the small and medium hospitals to cooperate with other primary hospitals in their vicinities and make use of their vicinity networks. Furthermore, they are obliged to survey their patients' needs and thereby, improve their comprehensive medical services with enhanced marketing. Lately, as the competition among hospitals has been fierce, many hospitals have been reinforcing their advertisement in an effort to highlight their differentiation from other medical institutions. However, this study could not confirm that on/off-line advertisements would have effects on patients' satisfaction, intention of re-using the hospital and recommending it to others. Nevertheless, many hospitals still invest much in advertisements and P. R., but we have yet to verify their effects on patients' satisfaction or their intention of re-using the hospital or recommending it to others.
The purpose of this study was to analyze the effects of outpatients' admissive channels to small and medium hospitals on their satisfaction with the medical services, their intention to recommend the hospital to others and reuse its services. For this purpose, this study randomly sampled 10% of the outpatients who had been admitted to 'M' hospital in Seoul for the period from October, 2016 to March, 2017; 432 outpatients responded to the questionnaire survey. The data collected from the survey were processed using the SPSS 18 statistical program for frequency analysis, cross analysis and linear regression analysis. The results of this study can be summarized as follows; First, the majority of the subjects were new patients and in their 40's, while being guided by an off-line advertisement. Those recommended by their relatives were mostly in their 20's, 60's or 70's. Those who were living in the vicinity of the hospital were mostly women, new patients and Gangseo-gu residents. Secondly, in view of the departments of the hospital, most of the subjects who had been recommended by relatives were admitted to such departments as family medicine, maternity and subfertility, while most of the subjects who lived in the vicinity of the hospital were admitted to internal medicine, urology, pediatrics and surgery. Thirdly, the channel whereby the subjects paid most (164,307 Won) was recommendation by the relatives, followed by that of other hospitals (159,284 Won), on/off-line advertisements (147,531 Won), and the geographic vicinity (135,767 Won) in their order. Fourthly, as a result of analyzing the effects of the admissive channels on satisfaction with the medical services, intention of re-using the hospital and recommending the hospital to others, it was found that those who had been recommended by relatives scored highest (0.929), followed by those who had been recommended by other hospitals (0.884). It was also found that recommendation by relatives or other hospitals were significantly effective in view of intention of re-using the hospital and recommending the hospital to others. Hence, it is required of the small and medium hospitals to cooperate with other primary hospitals in their vicinities and make use of their vicinity networks. Furthermore, they are obliged to survey their patients' needs and thereby, improve their comprehensive medical services with enhanced marketing. Lately, as the competition among hospitals has been fierce, many hospitals have been reinforcing their advertisement in an effort to highlight their differentiation from other medical institutions. However, this study could not confirm that on/off-line advertisements would have effects on patients' satisfaction, intention of re-using the hospital and recommending it to others. Nevertheless, many hospitals still invest much in advertisements and P. R., but we have yet to verify their effects on patients' satisfaction or their intention of re-using the hospital or recommending it to others.
주제어
#내원경로 환자 만족도 추천 의향 재이용 의향 outpatients' admissive channels patients' satisfaction intention of re-using the hospital recommending it to others
학위논문 정보
저자
구자영
학위수여기관
연세대학교 보건대학원
학위구분
국내석사
학과
병원경영 전공
지도교수
김태현
발행연도
2017
총페이지
vi, 51장
키워드
내원경로 환자 만족도 추천 의향 재이용 의향 outpatients' admissive channels patients' satisfaction intention of re-using the hospital recommending it to others
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.