자원봉사센터종사자의 만족도에 미치는 영향요인 연구 : 경기도 31개 시·군 자원봉사센터를 중심으로 A Study on Factors Affecting the Satisfaction of Workers in Volunteer Centers: Focusing on the 31 Volunteer Centers in Gyeonggi-do원문보기
본 연구는 자원봉사 종사자의 만족도의 미치는 영향 요인들이 무엇이며 왜 중요한지 또 자원봉사활동이 가지는 여러 특수성 등을 살펴보기 위해 자원봉사센터 종사자의 만족도에 영향을 줄 수 있는 변수들을 파악해 실증연구에 활용하고자 하였다. 실증연구는 본 조사 및 통계분석의 과정을 거쳐 이루어졌다. 2017년 4월 한 달간 경기도 지역의 자원봉사센터 31개 시,군 자원봉사센터의 센터종사자들을 대상으로 실시하였다. 이렇게 연구대상을 선정하여 센터종사자 300명에게 설문지를 배포하였고 이 중 자원봉사센터 종사자의 설문 246부를 분석에 활용하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 자원봉사 종사자의 만족도의 미치는 영향 요인들이 무엇이며 왜 중요한지 또 자원봉사활동이 가지는 여러 특수성 등을 살펴보기 위해 자원봉사센터 종사자의 만족도에 영향을 줄 수 있는 변수들을 파악해 실증연구에 활용하고자 하였다. 실증연구는 본 조사 및 통계분석의 과정을 거쳐 이루어졌다. 2017년 4월 한 달간 경기도 지역의 자원봉사센터 31개 시,군 자원봉사센터의 센터종사자들을 대상으로 실시하였다. 이렇게 연구대상을 선정하여 센터종사자 300명에게 설문지를 배포하였고 이 중 자원봉사센터 종사자의 설문 246부를 분석에 활용하였다. 수집된 자료는 PLS-SEM(Structural Equation Modeling)의 분석방법을 활용하였다. 본 연구는 혼합연구로서 자원봉사센터와 관련된 자원봉사관리자들을 대상으로 수행한 질적 연구 자료에 기반 하여, 조직 및 경영 등의 분야에서 인정되어 온 이론과 개념들이 자원봉사의 분야에서도 적용가능한지를 탐색하고자 하는 목적을 갖고 연구한 것이기에 새로운 이론을 만들어내기 위해 현장의 자료를 사용하는 탐색적 분석방법인 PLS-SEM(Structural Equation Modeling)이 보다 적절하다 판단하였다. 또한 인터뷰의 응답 대상자의 구성에 따라 진행한 심층 면접은 경기북부의 자원봉사센터 3곳과 경기남부의 자원봉사센터 3 곳으로 구성하였고, 응답 대상자는 센터장과 부처별 팀장 각 3명을 대상으로 선정하였다. 연구결과를 통해 직무역량, 자율성, 인정·보상 책임성 등이 직원들의 만족도에 영향력을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 자원봉사센터관리자가 본인의 역량을 충분히 발휘하고 직무에 만족할 수 있도록 자원봉사센터관리자의 역량을 높일 수 있는 교육과 역량이 중요함을 밝혔다. 이와 같은 논의를 통해 자원봉사센터 종사자의 만족도를 높이기 위한 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 자원봉사센터 관리자들의 역량은 인정보상과 만족도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이것은 조직구성원들의 개인역량을 높임으로 직무에 대한 만족도가 높게 되어 조직의 역량을 향상시킬 수 있음을 나타내는 것으로 개인의 역량개발이 중요함을 제시하고 있다. 그러므로 자원봉사센터관리자가 본인의 역량을 충분히 발휘하고 직무에 만족할 수 있도록 자원봉사센터관리자의 역량을 높일 수 있는 교육은 매우 중요하다.
둘째, 자원봉사센터관리자의 개인역량의 하위요인을 살펴보면 개인역량 중 업무의 적합성, 자원봉사센터의 활동건수가 직무만족도에 유의미하게 나타났다. 만족도 요인별로 살펴보면 개인역량 하위요인 중 기술, 지식, 관계, 모두 유의미하게 나타났다. 센터 내에 전문가를 배치하는데 있어서도 만족스럽게 인식한다는 것을 알 수 있다.
마지막으로, 자원봉사센터종사자의 대인 관계가 직무만족도에 미치는 영향을 살펴본 결과 지역사회와의 관계, 지방자치단체와의 관계 등 대인관계는 직무만족도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 센터의 확장성이라는 측면에서 지역사회와 지방정부와의 관계를 긍정적으로 인식할수록 직무만족도가 높아진다.
본 연구는 자원봉사 종사자의 만족도의 미치는 영향 요인들이 무엇이며 왜 중요한지 또 자원봉사활동이 가지는 여러 특수성 등을 살펴보기 위해 자원봉사센터 종사자의 만족도에 영향을 줄 수 있는 변수들을 파악해 실증연구에 활용하고자 하였다. 실증연구는 본 조사 및 통계분석의 과정을 거쳐 이루어졌다. 2017년 4월 한 달간 경기도 지역의 자원봉사센터 31개 시,군 자원봉사센터의 센터종사자들을 대상으로 실시하였다. 이렇게 연구대상을 선정하여 센터종사자 300명에게 설문지를 배포하였고 이 중 자원봉사센터 종사자의 설문 246부를 분석에 활용하였다. 수집된 자료는 PLS-SEM(Structural Equation Modeling)의 분석방법을 활용하였다. 본 연구는 혼합연구로서 자원봉사센터와 관련된 자원봉사관리자들을 대상으로 수행한 질적 연구 자료에 기반 하여, 조직 및 경영 등의 분야에서 인정되어 온 이론과 개념들이 자원봉사의 분야에서도 적용가능한지를 탐색하고자 하는 목적을 갖고 연구한 것이기에 새로운 이론을 만들어내기 위해 현장의 자료를 사용하는 탐색적 분석방법인 PLS-SEM(Structural Equation Modeling)이 보다 적절하다 판단하였다. 또한 인터뷰의 응답 대상자의 구성에 따라 진행한 심층 면접은 경기북부의 자원봉사센터 3곳과 경기남부의 자원봉사센터 3 곳으로 구성하였고, 응답 대상자는 센터장과 부처별 팀장 각 3명을 대상으로 선정하였다. 연구결과를 통해 직무역량, 자율성, 인정·보상 책임성 등이 직원들의 만족도에 영향력을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 자원봉사센터관리자가 본인의 역량을 충분히 발휘하고 직무에 만족할 수 있도록 자원봉사센터관리자의 역량을 높일 수 있는 교육과 역량이 중요함을 밝혔다. 이와 같은 논의를 통해 자원봉사센터 종사자의 만족도를 높이기 위한 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 자원봉사센터 관리자들의 역량은 인정보상과 만족도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이것은 조직구성원들의 개인역량을 높임으로 직무에 대한 만족도가 높게 되어 조직의 역량을 향상시킬 수 있음을 나타내는 것으로 개인의 역량개발이 중요함을 제시하고 있다. 그러므로 자원봉사센터관리자가 본인의 역량을 충분히 발휘하고 직무에 만족할 수 있도록 자원봉사센터관리자의 역량을 높일 수 있는 교육은 매우 중요하다.
둘째, 자원봉사센터관리자의 개인역량의 하위요인을 살펴보면 개인역량 중 업무의 적합성, 자원봉사센터의 활동건수가 직무만족도에 유의미하게 나타났다. 만족도 요인별로 살펴보면 개인역량 하위요인 중 기술, 지식, 관계, 모두 유의미하게 나타났다. 센터 내에 전문가를 배치하는데 있어서도 만족스럽게 인식한다는 것을 알 수 있다.
마지막으로, 자원봉사센터종사자의 대인 관계가 직무만족도에 미치는 영향을 살펴본 결과 지역사회와의 관계, 지방자치단체와의 관계 등 대인관계는 직무만족도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 센터의 확장성이라는 측면에서 지역사회와 지방정부와의 관계를 긍정적으로 인식할수록 직무만족도가 높아진다.
This study focuses on analyzing factors affecting the satisfaction of workers in volunteer centers in order to explore various distinctive characteristics of volunteer activity. Surveys were done by 300 workers in 31 volunteer centers in Gyeonggi-do province. Among them, 256 samples were collected a...
This study focuses on analyzing factors affecting the satisfaction of workers in volunteer centers in order to explore various distinctive characteristics of volunteer activity. Surveys were done by 300 workers in 31 volunteer centers in Gyeonggi-do province. Among them, 256 samples were collected and analyzed through PLS-SEM(Structural Equation Modeling). As a mixed method research, this study aims to find out whether it is possible to apply concepts and theories that have been highly recognized in organization and management field to the voluntary sector along with the qualitative survey data achieved through the voluntary workers. Thus, PLS-SEM(Structural Equation Modeling) which uses field data to make a new theory was chosen for the analysis. In-depth interviews were done by three people consist of director and team managers in each of three volunteer centers located in North Gyeonggi-do and another three in South Gyeonggi-do. As a result, job competence, autonomy, recognition and reward, and responsibility were found out to be the factors that affect the voluntary workers’ job satisfaction. It indicates that it is very important to educate voluntary workers in order to enhance their competency which directly affects their job satisfaction. The findings demonstrate some meaningful implications as follows. First, the result proved that the voluntary workers’ competence affects their recognition and reward as well as job satisfaction. In other words, by enhancing the workers’ individual competence, their job satisfaction also increases which automatically leads to the enhancement of group competence. Thus, it’s important to educate voluntary workers so that they can show their full competence as well as satisfy with their job. Second, the result showed a meaningful correlation between job satisfaction and sub-factors of individual competence which are business compatibility and a number of volunteer centers’ activity. In addition, sub-factors of individual competence such as skill, knowledge, and relationship are all found out to be positively related to job satisfaction. Moreover, arranging specialists in the volunteer center also increases the workers’ job satisfaction. Lastly, the impact of voluntary workers’ interpersonal relationship on job satisfaction was examined. It is revealed that the workers’ interpersonal relationship with local community and local government has a meaningful correlation with job satisfaction. Ultimately, the more their relationship is positive, the more their job satisfaction increases.
This study focuses on analyzing factors affecting the satisfaction of workers in volunteer centers in order to explore various distinctive characteristics of volunteer activity. Surveys were done by 300 workers in 31 volunteer centers in Gyeonggi-do province. Among them, 256 samples were collected and analyzed through PLS-SEM(Structural Equation Modeling). As a mixed method research, this study aims to find out whether it is possible to apply concepts and theories that have been highly recognized in organization and management field to the voluntary sector along with the qualitative survey data achieved through the voluntary workers. Thus, PLS-SEM(Structural Equation Modeling) which uses field data to make a new theory was chosen for the analysis. In-depth interviews were done by three people consist of director and team managers in each of three volunteer centers located in North Gyeonggi-do and another three in South Gyeonggi-do. As a result, job competence, autonomy, recognition and reward, and responsibility were found out to be the factors that affect the voluntary workers’ job satisfaction. It indicates that it is very important to educate voluntary workers in order to enhance their competency which directly affects their job satisfaction. The findings demonstrate some meaningful implications as follows. First, the result proved that the voluntary workers’ competence affects their recognition and reward as well as job satisfaction. In other words, by enhancing the workers’ individual competence, their job satisfaction also increases which automatically leads to the enhancement of group competence. Thus, it’s important to educate voluntary workers so that they can show their full competence as well as satisfy with their job. Second, the result showed a meaningful correlation between job satisfaction and sub-factors of individual competence which are business compatibility and a number of volunteer centers’ activity. In addition, sub-factors of individual competence such as skill, knowledge, and relationship are all found out to be positively related to job satisfaction. Moreover, arranging specialists in the volunteer center also increases the workers’ job satisfaction. Lastly, the impact of voluntary workers’ interpersonal relationship on job satisfaction was examined. It is revealed that the workers’ interpersonal relationship with local community and local government has a meaningful correlation with job satisfaction. Ultimately, the more their relationship is positive, the more their job satisfaction increases.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.