본 연구의 목적은 웃음치료 프로그램이 여대생의 자기효능감과 삶의 만족도에 어떠한 효과가 있는지를 검증하는 것이다. 이를 위해서 본 연구에서 실시한 적용한 웃음치료 프로그램은 기존에 실시되고 있는 웃음치료 프로그램들을 바탕으로 구성한 것이다. 연구 대상은 P광역시에 소재한 여대생으로 실험 참여에 동의한 실험 집단 50명과 통제 집단 50명을 무작위로 선발하여 구성하였다. 실험 집단은 주 1회 50분씩 15주간 총 15회기에 걸쳐 웃음치료 프로그램을 적용하였고, 통제집단은 같은 기간 동안 웃음치료 프로그램을 적용하지 않았다. 본 연구의 ...
본 연구의 목적은 웃음치료 프로그램이 여대생의 자기효능감과 삶의 만족도에 어떠한 효과가 있는지를 검증하는 것이다. 이를 위해서 본 연구에서 실시한 적용한 웃음치료 프로그램은 기존에 실시되고 있는 웃음치료 프로그램들을 바탕으로 구성한 것이다. 연구 대상은 P광역시에 소재한 여대생으로 실험 참여에 동의한 실험 집단 50명과 통제 집단 50명을 무작위로 선발하여 구성하였다. 실험 집단은 주 1회 50분씩 15주간 총 15회기에 걸쳐 웃음치료 프로그램을 적용하였고, 통제집단은 같은 기간 동안 웃음치료 프로그램을 적용하지 않았다. 본 연구의 자료 분석은 SPSS 23.0를 활용하였다. 사전 동질성 여부 검증을 바탕으로 사전 점수가 통계적으로 유의미하게 차이가 나지 않는 변인에서는 독립표본 t-검정, 사전 점수에 차이가 있는 변인에서는 공분산분석을 실시하여 웃음치료 프로그램의 효과성을 확인하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 웃음치료 프로그램이 여대생들의 자기효능감을 유의미하게 높이는 것으로 나타났다. 둘째, 웃음치료 프로그램이 여대생들의 삶의 만족도를 유의미하게 높이는 것으로 나타났다. 마지막으로 본 연구의 연구대상자가 P광역시에 소재한 여대생이기 때문에 웃음치료의 효과성을 전체 여대생으로 일반화하기에는 한계가 있다.
본 연구의 목적은 웃음치료 프로그램이 여대생의 자기효능감과 삶의 만족도에 어떠한 효과가 있는지를 검증하는 것이다. 이를 위해서 본 연구에서 실시한 적용한 웃음치료 프로그램은 기존에 실시되고 있는 웃음치료 프로그램들을 바탕으로 구성한 것이다. 연구 대상은 P광역시에 소재한 여대생으로 실험 참여에 동의한 실험 집단 50명과 통제 집단 50명을 무작위로 선발하여 구성하였다. 실험 집단은 주 1회 50분씩 15주간 총 15회기에 걸쳐 웃음치료 프로그램을 적용하였고, 통제집단은 같은 기간 동안 웃음치료 프로그램을 적용하지 않았다. 본 연구의 자료 분석은 SPSS 23.0를 활용하였다. 사전 동질성 여부 검증을 바탕으로 사전 점수가 통계적으로 유의미하게 차이가 나지 않는 변인에서는 독립표본 t-검정, 사전 점수에 차이가 있는 변인에서는 공분산분석을 실시하여 웃음치료 프로그램의 효과성을 확인하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 웃음치료 프로그램이 여대생들의 자기효능감을 유의미하게 높이는 것으로 나타났다. 둘째, 웃음치료 프로그램이 여대생들의 삶의 만족도를 유의미하게 높이는 것으로 나타났다. 마지막으로 본 연구의 연구대상자가 P광역시에 소재한 여대생이기 때문에 웃음치료의 효과성을 전체 여대생으로 일반화하기에는 한계가 있다.
This study aims to investigate the effects on the life satisfaction and self-efficacy for female college students participated in a laughter therapy program. The laughter therapy program conducted in this study was organized on the basis of existing laughter therapy program. The research subjects ar...
This study aims to investigate the effects on the life satisfaction and self-efficacy for female college students participated in a laughter therapy program. The laughter therapy program conducted in this study was organized on the basis of existing laughter therapy program. The research subjects are female college students in the B metropolitan city and they agreed to participation in this experiment concurrently with the therapy. Fifty research subjects were randomly selected for an experimental group and a controlled group for each. For the experimental group, the laughter therapy program were adopted for fifteen weeks with fifty-minute program per week. For the controlled group, the therapy were not conducted during the same period as the experiment. This study adopted an independent sample t-test with SPSS 23.0 in order to figure out preliminary homogeneity between the experiment and controlled groups. To verify the effectiveness of the laughter therapy program, based on the results of the verification of preliminary homogeneity, t-test was conducted for the variables that the pre-scores were not significant and analysis of covariance was conducted for the variables that the pre-scores were significant. The results of analysis is as follows: First, the laughter therapy program significantly raised the self-efficacy of the female college students. Second, the laughter therapy program made significantly higher the life satisfaction of the female college students. The significance of this study is what is verified for the laughter therapy to make higher the emotional awareness. Finally, limitation of the present study and suggestions for future research were discussed.
This study aims to investigate the effects on the life satisfaction and self-efficacy for female college students participated in a laughter therapy program. The laughter therapy program conducted in this study was organized on the basis of existing laughter therapy program. The research subjects are female college students in the B metropolitan city and they agreed to participation in this experiment concurrently with the therapy. Fifty research subjects were randomly selected for an experimental group and a controlled group for each. For the experimental group, the laughter therapy program were adopted for fifteen weeks with fifty-minute program per week. For the controlled group, the therapy were not conducted during the same period as the experiment. This study adopted an independent sample t-test with SPSS 23.0 in order to figure out preliminary homogeneity between the experiment and controlled groups. To verify the effectiveness of the laughter therapy program, based on the results of the verification of preliminary homogeneity, t-test was conducted for the variables that the pre-scores were not significant and analysis of covariance was conducted for the variables that the pre-scores were significant. The results of analysis is as follows: First, the laughter therapy program significantly raised the self-efficacy of the female college students. Second, the laughter therapy program made significantly higher the life satisfaction of the female college students. The significance of this study is what is verified for the laughter therapy to make higher the emotional awareness. Finally, limitation of the present study and suggestions for future research were discussed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.