무선, 구획 연습, 무선-구획 연습을 적용한 스테핑 운동이 만성 뇌졸중 환자의 균형 및 보행에 미치는 영향 The Effect of Stepping Exercise Using the on Block Practice and Randomised-Blocks Practice, Random Practice on Balance and Gait Ability in Patients with Chronic Stroke원문보기
본 연구는 맥락간섭 이론을 근거로 하여 구획 연습, 무선- 구획 연습, 무선 연습을 적용한 수정된 편측 복합 스테핑 운동이 만성 뇌졸중 환자의 균형과 보행능력에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 대상자들은 구획 연습군(n=12), 무선-구획 연습군(n=12), 무선 연습군(n=12)의 세 군으로 무작위로 배정되었다. 세 군 모두 일반적인 물리치료를 5주 간 주 5회 하루 1~2시간씩 받았으며, 5주 간 주 2회로 스테핑 운동을 실시하였다. 1~2주차에는 각 군에 해당하는 운동을 실시하였고 3주차는 요인설계로 휴식, 4주차는 무선 연습, 5주차에는 수정된 무선 연습을 실시하였다. 치료적 중재 이후 각 그룹의 전·후 비교는 대응표본-T검정을 이용하였고, 각 그룹 간 비교는 ...
본 연구는 맥락간섭 이론을 근거로 하여 구획 연습, 무선- 구획 연습, 무선 연습을 적용한 수정된 편측 복합 스테핑 운동이 만성 뇌졸중 환자의 균형과 보행능력에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 대상자들은 구획 연습군(n=12), 무선-구획 연습군(n=12), 무선 연습군(n=12)의 세 군으로 무작위로 배정되었다. 세 군 모두 일반적인 물리치료를 5주 간 주 5회 하루 1~2시간씩 받았으며, 5주 간 주 2회로 스테핑 운동을 실시하였다. 1~2주차에는 각 군에 해당하는 운동을 실시하였고 3주차는 요인설계로 휴식, 4주차는 무선 연습, 5주차에는 수정된 무선 연습을 실시하였다. 치료적 중재 이후 각 그룹의 전·후 비교는 대응표본-T검정을 이용하였고, 각 그룹 간 비교는 일원배치분산분석으로 분석 하였다. 연구 결과 반응시간에서 습득단계에서는 세 군 모두 유의한 감소를 보였고(p <.05) 습득-파지단계에서는 구획 연습군은 유의하게 증가하였고(p <.05) 파지단계에서는 세 군 모두 유의한 감소를 보였다(p <.05). 파지-전이단계에서는 무선 연습군에서는 유의한 증가를 보이지 않았고(p >.05) 전이단계에서는 세 군 모두 유의한 감소를 보였다(p <.05). 정적 균형능력에서 구획연습군은 유의한 감소를 보이지 않았고(p >.05) 동적균형능력, 기능적 균형능력, 보행능력에서는 세 군 모두 유의한 효과를 보였으며(p <.05), 보행능력 중 기능적 보행능력에서는 구획 연습군은 유의한 증가를 보이지 않았다(p >.05). 결론적으로 무선연습을 적용한 편측 복합 스테핑 운동군이 새로운 과제에 직면하였을 때 빠른 대응, 높은 수행력을 보였으며 균형과 보행능력의 개선에도 효과적이였다. 앞으로 뇌졸중 환자의 운동 습득과 균형, 보행능력을 개선시키는 방법으로 하는 맥락간섭을 이용한 다양한 연구가 필요할 것이다.
본 연구는 맥락간섭 이론을 근거로 하여 구획 연습, 무선- 구획 연습, 무선 연습을 적용한 수정된 편측 복합 스테핑 운동이 만성 뇌졸중 환자의 균형과 보행능력에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 대상자들은 구획 연습군(n=12), 무선-구획 연습군(n=12), 무선 연습군(n=12)의 세 군으로 무작위로 배정되었다. 세 군 모두 일반적인 물리치료를 5주 간 주 5회 하루 1~2시간씩 받았으며, 5주 간 주 2회로 스테핑 운동을 실시하였다. 1~2주차에는 각 군에 해당하는 운동을 실시하였고 3주차는 요인설계로 휴식, 4주차는 무선 연습, 5주차에는 수정된 무선 연습을 실시하였다. 치료적 중재 이후 각 그룹의 전·후 비교는 대응표본-T검정을 이용하였고, 각 그룹 간 비교는 일원배치분산분석으로 분석 하였다. 연구 결과 반응시간에서 습득단계에서는 세 군 모두 유의한 감소를 보였고(p <.05) 습득-파지단계에서는 구획 연습군은 유의하게 증가하였고(p <.05) 파지단계에서는 세 군 모두 유의한 감소를 보였다(p <.05). 파지-전이단계에서는 무선 연습군에서는 유의한 증가를 보이지 않았고(p >.05) 전이단계에서는 세 군 모두 유의한 감소를 보였다(p <.05). 정적 균형능력에서 구획연습군은 유의한 감소를 보이지 않았고(p >.05) 동적균형능력, 기능적 균형능력, 보행능력에서는 세 군 모두 유의한 효과를 보였으며(p <.05), 보행능력 중 기능적 보행능력에서는 구획 연습군은 유의한 증가를 보이지 않았다(p >.05). 결론적으로 무선연습을 적용한 편측 복합 스테핑 운동군이 새로운 과제에 직면하였을 때 빠른 대응, 높은 수행력을 보였으며 균형과 보행능력의 개선에도 효과적이였다. 앞으로 뇌졸중 환자의 운동 습득과 균형, 보행능력을 개선시키는 방법으로 하는 맥락간섭을 이용한 다양한 연구가 필요할 것이다.
The purpose of this study was to investigate the effects of modified unilateral combined stepping exercise applied with blocked practice, random- blocked practice, or random practice on the balance and gait ability of chronic stroke patients based on the contextual interference theory. The subj...
The purpose of this study was to investigate the effects of modified unilateral combined stepping exercise applied with blocked practice, random- blocked practice, or random practice on the balance and gait ability of chronic stroke patients based on the contextual interference theory. The subjects were randomly assigned to three groups: a blocked practice group (n=12), a random-blocked practice group(n=12) and a random practice group (n=12). All three groups received general physical therapy five times per week for 1~2 hours per time for five weeks performed stepping exercise two times per week for five weeks. In the 1st to 2nd week, the groups performed the exercises corresponding to each group. In the 3rd week, the subjects took a rest due to the factor design. In the the 4th week, the subjects performed random practice, and in the 5th week, the subjects performed random practice. After the therapeutic intervention, pre-and post-test comparisons in each group were performed using paired sample-T tests, and the comparison between the groups was analyzed through one-way ANOVAs. According to the results of the study, with regard to reaction time, all three groups showed significant decreases in the learning stage (p <.05), only the blocked practice group showed significant increases in the learning-retention stage (p <.05), all three groups showed significant decresases in the retention stage(p .05), and all three groups showed significant decreases in the transfer stage(p .05), all three groups showed significant effects in dynamic balance ability, functional balance ability, and gait ability(p .05). In conclusion, the unilateral combined stepping exercise group applied with random practice showed fast responses and high performance capability when faced new tasks and was effective in the improvement of balance and gait ability. Hereafter, diverse studies using contextual interference as a way to improve stroke patients’ movement learning, balance, and gait ability will be necessary.
The purpose of this study was to investigate the effects of modified unilateral combined stepping exercise applied with blocked practice, random- blocked practice, or random practice on the balance and gait ability of chronic stroke patients based on the contextual interference theory. The subjects were randomly assigned to three groups: a blocked practice group (n=12), a random-blocked practice group(n=12) and a random practice group (n=12). All three groups received general physical therapy five times per week for 1~2 hours per time for five weeks performed stepping exercise two times per week for five weeks. In the 1st to 2nd week, the groups performed the exercises corresponding to each group. In the 3rd week, the subjects took a rest due to the factor design. In the the 4th week, the subjects performed random practice, and in the 5th week, the subjects performed random practice. After the therapeutic intervention, pre-and post-test comparisons in each group were performed using paired sample-T tests, and the comparison between the groups was analyzed through one-way ANOVAs. According to the results of the study, with regard to reaction time, all three groups showed significant decreases in the learning stage (p <.05), only the blocked practice group showed significant increases in the learning-retention stage (p <.05), all three groups showed significant decresases in the retention stage(p .05), and all three groups showed significant decreases in the transfer stage(p .05), all three groups showed significant effects in dynamic balance ability, functional balance ability, and gait ability(p .05). In conclusion, the unilateral combined stepping exercise group applied with random practice showed fast responses and high performance capability when faced new tasks and was effective in the improvement of balance and gait ability. Hereafter, diverse studies using contextual interference as a way to improve stroke patients’ movement learning, balance, and gait ability will be necessary.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.