안구운동프로그램 적용이 미숙아로 출생한 발달지연 아동의 시지각과 인지기능에 미치는 영향 The Effects of Eye Movement Program on Visual perception and Cognitive Function in Premature Children with Developmental Delay원문보기
본 연구는 안구운동프로그램 적용이 미숙아로 출생한 발달지연 아동의 시지각과 인지기능에 미치는 영향에 대해 알아보고자 하였다. 연구기간은 2017년 2월부터 2017년 3월까지였고, 선별 기준에 적합한 대상자를 실험군 15명, 대조군 15명으로 무작위 배분하였다. 실험군과 대조군 각각 전통적 작업치료를 8주 동안 주 3회씩 하루 20분간 실시하였고 실험군에는 8주 동안 주 3회씩 하루 20분의 안구운동프로그램을 추가로 적용하였다. 중재 전 · 후 시지각과 인지기능의 변화를 비교하기 위해 시각-운동 통합 발달검사(Visual-Motor ...
본 연구는 안구운동프로그램 적용이 미숙아로 출생한 발달지연 아동의 시지각과 인지기능에 미치는 영향에 대해 알아보고자 하였다. 연구기간은 2017년 2월부터 2017년 3월까지였고, 선별 기준에 적합한 대상자를 실험군 15명, 대조군 15명으로 무작위 배분하였다. 실험군과 대조군 각각 전통적 작업치료를 8주 동안 주 3회씩 하루 20분간 실시하였고 실험군에는 8주 동안 주 3회씩 하루 20분의 안구운동프로그램을 추가로 적용하였다. 중재 전 · 후 시지각과 인지기능의 변화를 비교하기 위해 시각-운동 통합 발달검사(Visual-Motor integration : VMI)와 한국 Bayley 영유아발달검사 Ⅱ(Korean Bayley Scale of Infant Development Ⅱ : K-BSID-Ⅱ)의 인지척도를 시행하였으며 다음과 같은 결과를 얻었다.
첫째, 안구운동프로그램을 병행한 작업치료 집단의 시지각기능이 통계학적으로 유의하게 향상되었다(p< .05). 둘째, 안구운동프로그램을 병행한 작업치료 집단의 인지기능이 통계학적으로 유의하게 향상되었다(p< .05).
본 연구에 참여한 아동들에게 적용한 안구운동프로그램 중재가 미숙아로 출생한 발달지연 아동의 시지각과 인지기능 향상에 효과적임을 알 수 있었다. 이를 통해 안구운동프로그램이 미숙아로 출생한 발달지연 아동들의 시지각과 인지기능에 효과적인 중재방법이 될 수 있을 것으로 사료된다.
본 연구는 안구운동프로그램 적용이 미숙아로 출생한 발달지연 아동의 시지각과 인지기능에 미치는 영향에 대해 알아보고자 하였다. 연구기간은 2017년 2월부터 2017년 3월까지였고, 선별 기준에 적합한 대상자를 실험군 15명, 대조군 15명으로 무작위 배분하였다. 실험군과 대조군 각각 전통적 작업치료를 8주 동안 주 3회씩 하루 20분간 실시하였고 실험군에는 8주 동안 주 3회씩 하루 20분의 안구운동프로그램을 추가로 적용하였다. 중재 전 · 후 시지각과 인지기능의 변화를 비교하기 위해 시각-운동 통합 발달검사(Visual-Motor integration : VMI)와 한국 Bayley 영유아발달검사 Ⅱ(Korean Bayley Scale of Infant Development Ⅱ : K-BSID-Ⅱ)의 인지척도를 시행하였으며 다음과 같은 결과를 얻었다.
첫째, 안구운동프로그램을 병행한 작업치료 집단의 시지각기능이 통계학적으로 유의하게 향상되었다(p< .05). 둘째, 안구운동프로그램을 병행한 작업치료 집단의 인지기능이 통계학적으로 유의하게 향상되었다(p< .05).
본 연구에 참여한 아동들에게 적용한 안구운동프로그램 중재가 미숙아로 출생한 발달지연 아동의 시지각과 인지기능 향상에 효과적임을 알 수 있었다. 이를 통해 안구운동프로그램이 미숙아로 출생한 발달지연 아동들의 시지각과 인지기능에 효과적인 중재방법이 될 수 있을 것으로 사료된다.
The purpose of this study was to examine the effects of Eye Movement Program on visual perception and cognitive function of premature children with developmental delay. The study was conducted from February, 2017 to March, 2017, for 8 weeks, targeting 30 children with developmental delay. Fifteen ch...
The purpose of this study was to examine the effects of Eye Movement Program on visual perception and cognitive function of premature children with developmental delay. The study was conducted from February, 2017 to March, 2017, for 8 weeks, targeting 30 children with developmental delay. Fifteen children were assigned to an experimental group, receiving regular occupational therapy intervention and the rest 15 were assigned to a control group, receiving the regular occupational therapy intervention and additional eye movement program. In order to compare visual perception and cognitive function of children before and after the intervention, Visual-Motor integration and Mental scale of Korean Bayley Scale of Infant Development Ⅱ were administered. The study results were summarized as below.
First, visual perception function of children group receiving eye movement program training was statistically significantly improved (p< .05). Second, cognitive function of children group receiving eye movement program training was statistically significantly improved (p< .05).
The study results indicated that eye movement program with occupational therapy can further improve visual perception and cognitive function of children with developmental delay. Thus, eye movement program can be an effective intervention method for improving visual perception and cognitive function of children with developmental delay.
The purpose of this study was to examine the effects of Eye Movement Program on visual perception and cognitive function of premature children with developmental delay. The study was conducted from February, 2017 to March, 2017, for 8 weeks, targeting 30 children with developmental delay. Fifteen children were assigned to an experimental group, receiving regular occupational therapy intervention and the rest 15 were assigned to a control group, receiving the regular occupational therapy intervention and additional eye movement program. In order to compare visual perception and cognitive function of children before and after the intervention, Visual-Motor integration and Mental scale of Korean Bayley Scale of Infant Development Ⅱ were administered. The study results were summarized as below.
First, visual perception function of children group receiving eye movement program training was statistically significantly improved (p< .05). Second, cognitive function of children group receiving eye movement program training was statistically significantly improved (p< .05).
The study results indicated that eye movement program with occupational therapy can further improve visual perception and cognitive function of children with developmental delay. Thus, eye movement program can be an effective intervention method for improving visual perception and cognitive function of children with developmental delay.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.