또래칭찬활동 프로그램이 초등학생의 교우관계와 학습동기에 미치는 영향 The effects of peer-praise activity program on peer-relationship and learning motivation for elementary school students원문보기
본 연구의 목적은 또래칭찬활동 프로그램이 초등학생의 교우관계와 학습동기에 미치는 영향을 규명하기 위한 것이다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. <연구문제 1> 또래칭찬활동 프로그램을 적용했을 때 실험집단은 비교집단에 비하여 교우관계가 증진되는가? <연구문제 2> 또래칭찬활동 프로그램을 적용했을 때 실험집단은 비교집단에 비하여 학습동기가 증진되는가?
위와 같은 연구문제를 검증하기 위하여 서울특별시 소재의 A초등학교 2학년 2개 반 38명의 학생을 대상으로 교우관계와 학습동기 사전검사를 실시하였다. 또한 본 실험에서는 연구자의 학급 학생 19명을 실험집단으로 선정하고 실험집단과 인원이나 복지 지원 대상 학생의 비율, 특수학생 여부 등에서 동질성을 보이는 다른 학급 학생 19명을 비교집단으로 선정하였다. 교우관계와 학습동기 사전검사를 거친 후 실험집단에게만 2016년 11월 18일부터 12월 15일까지 총 4주간에 걸쳐 또래칭찬활동 프로그램을 적용하는 것으로 실험을 계획하였다. 비교집단에는 아무런 처치를 가하지 않고 실험이 끝난 후 실험집단과 비교집단에 사후검사를 실시하였다. 칭찬프로그램의 효과를 검증하기 위하여 한국판 ...
본 연구의 목적은 또래칭찬활동 프로그램이 초등학생의 교우관계와 학습동기에 미치는 영향을 규명하기 위한 것이다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. <연구문제 1> 또래칭찬활동 프로그램을 적용했을 때 실험집단은 비교집단에 비하여 교우관계가 증진되는가? <연구문제 2> 또래칭찬활동 프로그램을 적용했을 때 실험집단은 비교집단에 비하여 학습동기가 증진되는가?
위와 같은 연구문제를 검증하기 위하여 서울특별시 소재의 A초등학교 2학년 2개 반 38명의 학생을 대상으로 교우관계와 학습동기 사전검사를 실시하였다. 또한 본 실험에서는 연구자의 학급 학생 19명을 실험집단으로 선정하고 실험집단과 인원이나 복지 지원 대상 학생의 비율, 특수학생 여부 등에서 동질성을 보이는 다른 학급 학생 19명을 비교집단으로 선정하였다. 교우관계와 학습동기 사전검사를 거친 후 실험집단에게만 2016년 11월 18일부터 12월 15일까지 총 4주간에 걸쳐 또래칭찬활동 프로그램을 적용하는 것으로 실험을 계획하였다. 비교집단에는 아무런 처치를 가하지 않고 실험이 끝난 후 실험집단과 비교집단에 사후검사를 실시하였다. 칭찬프로그램의 효과를 검증하기 위하여 한국판 SPSSWIN(version 22.0)을 이용하여 검사지 반응을 분석하고 각 회기별 소감문, 프로그램 종결후 설문지, 연구자의 관찰내용에 대한 분석을 하였다. 프로그램 효과 검증을 위하여 검사지 반응을 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 또래칭찬활동 프로그램을 적용한 실험집단은 비교집단에 비하여 사후검사에서 교우관계와 교우관계의 하위변인 중 친구와의 공동생활을 제외하고 친구의 유무와 신뢰도, 교제의 지속성, 친구간의 적응이 유의미하게 증가하였다(p<.05). 둘째, 또래칭찬활동 프로그램을 적용한 실험집단은 비교집단에 비하여 사후검사에서 학습동기와 학습동기의 하위변인 중 시험불안을 제외하고 자아효능감, 본질적 가치가 유의미하게 증가하였다(p<.05). 검사지 반응을 분석한 결과를 요약하면, 또래 칭찬활동 프로그램의 실험집단 학생들은 비교집단의 학생들에 비하여 교우관계와 교우관계의 하위변인, 학습동기와 학습동기의 하위변인이 유의미하게 긍정적으로 변화되었음을 알 수 있었다. 검사지 반응 분석의 결과를 보완하기 위한 소감문 및 연구자의 관찰내용 분석 결과는 다음과 같다. 우선 참여 학생들은 또래칭찬활동 프로그램을 통해 칭찬에 대한 긍정적인 인식을 가지게 되었다. 학생들은 프로그램을 통해 칭찬을 쉽고 재미있는 것이라고 인식하게 되었다고 응답하였으며, 프로그램 이후에도 칭찬을 지속하여 하고 싶다고 응답하였다. 학생들이 반 친구들과 관계가 좋아졌다고 응답한 것으로 미루어 학급에 대한 인식이 긍정적으로 변화하였다는 것을 알 수 있었다. 또한 이 프로그램을 통해 학생들은 공부시간이나 학교생활에 자신감이 더 생겼다고 응답하였으며, 연구자는 프로그램을 통해 학생들이 칭찬이 주는 기쁨과 칭찬의 힘을 인식하고 적절한 칭찬거리를 찾아 효과적으로 타인을 칭찬하는 방법을 알고 칭찬에 대한 적절한 반응을 할 수 있게 되었음을 알 수 있었다. 본 연구에서 초등학생을 대상으로 실시한 또래칭찬활동 프로그램이 초등학생의 교우관계와 학습동기를 향상시키는 데 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있었다. 본 연구의 시사점을 서술하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 초등학생의 교우관계 및 학습동기를 또래칭찬을 통해 향상시킬 수 있는 프로그램을 개발하고자 하였다는 데 의의가 있다. 둘째, 이 연구는 칭찬활동을 통한 아동간의 긍정적 강화를 통해 교우관계 및 학습동기를 향상시키는 데 긍정적인 영향을 미칠 수 있음을 밝혔다는 점에서 의의가 있다. 셋째, 이 연구는 학급단위로 운영할 수 있는 집단 프로그램으로 초등학생의 인성지도 및 생활지도에서 적극 활용할 수 있는 자료가 된다는 점에서 의의가 있다. 본 연구 결과를 토대로 후속연구를 위한 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 이 연구는 프로그램 운영대상을 초등학교 2학년에 국한하여 운영하였으므로 저학년, 중학년, 고학년을 구분하여 학년수준에 맞는 체계적인 칭찬프로그램을 개발하여 학년 또는 연령에 따라 칭찬의 효과가 상이한지를 검증하는 것도 의미가 있을 것이다. 둘째, 이 연구에서는 연구대상의 성별을 구분하지 않고 프로그램의 효과를 검증하였다. 후속연구에서는 성별에 따라 효과가 상이한지를 검증하는 것도 의미가 있을 것이다. 셋째, 같은 행동에 대한 칭찬이라 하더라도 칭찬 방법이나 칭찬의 초점 등에 따라 그 효과성이 다를 수 있다. 후속연구에서는 칭찬의 방법을 달리하여 프로그램에 적용하여 아동의 교우관계 및 학습동기에 대한 효과를 검증해 보는 것도 의미가 있을 것이다. 넷째, 또래 간의 칭찬이 아닌 교사의 칭찬에 따라서도 동일한 변화가 있는지 검증해보는 것도 의미가 있을 것이다. 다섯째, 이 프로그램을 초등학생의 인성지도 및 생활지도에서 적극 활용할 수 있도록 교과 교육과정의 영역 또는 주제와 관련된 후속연구가 필요할 것으로 보인다.
주요어 : 또래칭찬활동, 교우관계, 학습동기, 인성 및 생활지도
* 본 논문은 2017년 6월 서울교육대학교 교육전문대학원 위원회에 제출된 석사학위논문임.
본 연구의 목적은 또래칭찬활동 프로그램이 초등학생의 교우관계와 학습동기에 미치는 영향을 규명하기 위한 것이다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. <연구문제 1> 또래칭찬활동 프로그램을 적용했을 때 실험집단은 비교집단에 비하여 교우관계가 증진되는가? <연구문제 2> 또래칭찬활동 프로그램을 적용했을 때 실험집단은 비교집단에 비하여 학습동기가 증진되는가?
위와 같은 연구문제를 검증하기 위하여 서울특별시 소재의 A초등학교 2학년 2개 반 38명의 학생을 대상으로 교우관계와 학습동기 사전검사를 실시하였다. 또한 본 실험에서는 연구자의 학급 학생 19명을 실험집단으로 선정하고 실험집단과 인원이나 복지 지원 대상 학생의 비율, 특수학생 여부 등에서 동질성을 보이는 다른 학급 학생 19명을 비교집단으로 선정하였다. 교우관계와 학습동기 사전검사를 거친 후 실험집단에게만 2016년 11월 18일부터 12월 15일까지 총 4주간에 걸쳐 또래칭찬활동 프로그램을 적용하는 것으로 실험을 계획하였다. 비교집단에는 아무런 처치를 가하지 않고 실험이 끝난 후 실험집단과 비교집단에 사후검사를 실시하였다. 칭찬프로그램의 효과를 검증하기 위하여 한국판 SPSS WIN(version 22.0)을 이용하여 검사지 반응을 분석하고 각 회기별 소감문, 프로그램 종결후 설문지, 연구자의 관찰내용에 대한 분석을 하였다. 프로그램 효과 검증을 위하여 검사지 반응을 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 또래칭찬활동 프로그램을 적용한 실험집단은 비교집단에 비하여 사후검사에서 교우관계와 교우관계의 하위변인 중 친구와의 공동생활을 제외하고 친구의 유무와 신뢰도, 교제의 지속성, 친구간의 적응이 유의미하게 증가하였다(p<.05). 둘째, 또래칭찬활동 프로그램을 적용한 실험집단은 비교집단에 비하여 사후검사에서 학습동기와 학습동기의 하위변인 중 시험불안을 제외하고 자아효능감, 본질적 가치가 유의미하게 증가하였다(p<.05). 검사지 반응을 분석한 결과를 요약하면, 또래 칭찬활동 프로그램의 실험집단 학생들은 비교집단의 학생들에 비하여 교우관계와 교우관계의 하위변인, 학습동기와 학습동기의 하위변인이 유의미하게 긍정적으로 변화되었음을 알 수 있었다. 검사지 반응 분석의 결과를 보완하기 위한 소감문 및 연구자의 관찰내용 분석 결과는 다음과 같다. 우선 참여 학생들은 또래칭찬활동 프로그램을 통해 칭찬에 대한 긍정적인 인식을 가지게 되었다. 학생들은 프로그램을 통해 칭찬을 쉽고 재미있는 것이라고 인식하게 되었다고 응답하였으며, 프로그램 이후에도 칭찬을 지속하여 하고 싶다고 응답하였다. 학생들이 반 친구들과 관계가 좋아졌다고 응답한 것으로 미루어 학급에 대한 인식이 긍정적으로 변화하였다는 것을 알 수 있었다. 또한 이 프로그램을 통해 학생들은 공부시간이나 학교생활에 자신감이 더 생겼다고 응답하였으며, 연구자는 프로그램을 통해 학생들이 칭찬이 주는 기쁨과 칭찬의 힘을 인식하고 적절한 칭찬거리를 찾아 효과적으로 타인을 칭찬하는 방법을 알고 칭찬에 대한 적절한 반응을 할 수 있게 되었음을 알 수 있었다. 본 연구에서 초등학생을 대상으로 실시한 또래칭찬활동 프로그램이 초등학생의 교우관계와 학습동기를 향상시키는 데 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있었다. 본 연구의 시사점을 서술하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 초등학생의 교우관계 및 학습동기를 또래칭찬을 통해 향상시킬 수 있는 프로그램을 개발하고자 하였다는 데 의의가 있다. 둘째, 이 연구는 칭찬활동을 통한 아동간의 긍정적 강화를 통해 교우관계 및 학습동기를 향상시키는 데 긍정적인 영향을 미칠 수 있음을 밝혔다는 점에서 의의가 있다. 셋째, 이 연구는 학급단위로 운영할 수 있는 집단 프로그램으로 초등학생의 인성지도 및 생활지도에서 적극 활용할 수 있는 자료가 된다는 점에서 의의가 있다. 본 연구 결과를 토대로 후속연구를 위한 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 이 연구는 프로그램 운영대상을 초등학교 2학년에 국한하여 운영하였으므로 저학년, 중학년, 고학년을 구분하여 학년수준에 맞는 체계적인 칭찬프로그램을 개발하여 학년 또는 연령에 따라 칭찬의 효과가 상이한지를 검증하는 것도 의미가 있을 것이다. 둘째, 이 연구에서는 연구대상의 성별을 구분하지 않고 프로그램의 효과를 검증하였다. 후속연구에서는 성별에 따라 효과가 상이한지를 검증하는 것도 의미가 있을 것이다. 셋째, 같은 행동에 대한 칭찬이라 하더라도 칭찬 방법이나 칭찬의 초점 등에 따라 그 효과성이 다를 수 있다. 후속연구에서는 칭찬의 방법을 달리하여 프로그램에 적용하여 아동의 교우관계 및 학습동기에 대한 효과를 검증해 보는 것도 의미가 있을 것이다. 넷째, 또래 간의 칭찬이 아닌 교사의 칭찬에 따라서도 동일한 변화가 있는지 검증해보는 것도 의미가 있을 것이다. 다섯째, 이 프로그램을 초등학생의 인성지도 및 생활지도에서 적극 활용할 수 있도록 교과 교육과정의 영역 또는 주제와 관련된 후속연구가 필요할 것으로 보인다.
주요어 : 또래칭찬활동, 교우관계, 학습동기, 인성 및 생활지도
* 본 논문은 2017년 6월 서울교육대학교 교육전문대학원 위원회에 제출된 석사학위논문임.
The purpose of this study is to investigate the effects of peer-praise activity program on peer-relationship and learning motivation for elementary students. The following research questions were set up for this purpose. When the peer-praise activity program is applied, is peer-relationship of ...
The purpose of this study is to investigate the effects of peer-praise activity program on peer-relationship and learning motivation for elementary students. The following research questions were set up for this purpose. When the peer-praise activity program is applied, is peer-relationship of the experimental group improved compared to the comparison group? When the peer-praise activity program is applied, is learning motivation of the experimental group improved compared to the comparison group? In order to verify the above research questions, the researcher conducted a pre-test of peer-relationship and learning motivation among 38 second grade students in A elementary school in Seoul. In this experiment, 19 students in the researcher's class were selected as the experimental group, and 19 students in the other class who showed similarity on the ratio of the students of the welfare-support target students, and the special students to the experimental group were selected as the comparison group. Experiments were planned to apply the peer-praise activity program for the total of 4 weeks from November 18, 2016 to December 15, 2016 to the experimental group after pre-test of peer relationship and learning motivation. After the experiment, the experimental group and the comparison group without any treatment were post-tested. In order to verify the effectiveness of the program, the Korean version of SPSS WIN (version 22.0) was used to analyze the responses of the questionnaires, also reviews after each session, the survey after closing the program, and the researcher 's observation were analyzed. The analysis results of the responses of the questionnaires for program effectiveness verification are as follows. First, compared to the comparison group, the experimental group with the peer-praise activity program showed significant improvement in peer-relationship and its sub-factors(have friends or not and reliability, durability of friendship, and adjustment among friends) except for communal life with friends in the post test(p<.05). Second, compared to the comparison group, the experimental group with the peer-praise activity program showed significant improvement in learning motivation and its sub-factors(self-efficiency and intrinsic values) except for test anxiety in the post test(p<.05). In summary, the analysis results of the responses showed that the experimental group showed significantly positive changes in the peer-relationship and sub-factors of peer-relationship, and learning motivation and sub-factors of learning motivation. For complementing analysis results of the responses, The analysis results of the reviews and the contents of observation of the researcher were as follows. First, participating students have a positive awareness of praise through peer-praise activity programs. Students responded that the program recognized the praise as easy and fun, and they said they would like to continue complimenting after the program. As students responded that their relationship with their classmates was better, The researcher could see that the perception of the class changed positively. Through this program, the students answered that they had more confidence in their study time and school life. The researcher found that students were able to recognize the joy of praise and the power of praise, find ways to praise others, praise others effectively, and respond appropriately to praise. In this study, it was found that the peer-praise activity program conducted by elementary school students had a positive effect on improving the peer-relationship and learning motivation of elementary students. The implications of this study are as follows. First, this study is meaningful to develop a program that can improve elementary students' peer relationship and learning motivation through peer praise. Second, this study is significant in that positive reinforcement of children through praise activities can positively influence improvement of peer relationship and learning motivation. Third, this study is a collective program that can be operated in class unit, meaning it can be used as material that can be utilized positively in elementary school students' personality instruction and guidance of life. Based on the results of this study, suggestions for future research are as follows. First, this study was limited to the second grade of elementary school, so it is necessary to develop systematic praise program according to grade level by classifying the lower grade, junior high school and upper grade to verify whether the effects of praise differ according to grade or age. Second, in this study, the effectiveness of the program was verified without discriminating the gender of the study subjects. In subsequent studies, it would also make sense to verify whether the effects differ according to gender. Third, although the praise of the same behavior may vary depending on the method of praise or the focus of praise. In a follow-up study, it would be meaningful to examine the effects of children's peer relationship and learning motivation by applying different methods of praise to the program. Fourth, it would be meaningful to examine whether there is the same change according to the praise of the teacher, not the peer praise. Fifth, follow-up studies related to the subject or area of subject curriculum will be needed so that this program can be used positively in elementary school students' personality instruction and guidance of life. Key words: peer praise activity, peer-relationship, learning motivation, personality instruction and guidance of life
* A Thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Education.
The purpose of this study is to investigate the effects of peer-praise activity program on peer-relationship and learning motivation for elementary students. The following research questions were set up for this purpose. When the peer-praise activity program is applied, is peer-relationship of the experimental group improved compared to the comparison group? When the peer-praise activity program is applied, is learning motivation of the experimental group improved compared to the comparison group? In order to verify the above research questions, the researcher conducted a pre-test of peer-relationship and learning motivation among 38 second grade students in A elementary school in Seoul. In this experiment, 19 students in the researcher's class were selected as the experimental group, and 19 students in the other class who showed similarity on the ratio of the students of the welfare-support target students, and the special students to the experimental group were selected as the comparison group. Experiments were planned to apply the peer-praise activity program for the total of 4 weeks from November 18, 2016 to December 15, 2016 to the experimental group after pre-test of peer relationship and learning motivation. After the experiment, the experimental group and the comparison group without any treatment were post-tested. In order to verify the effectiveness of the program, the Korean version of SPSS WIN (version 22.0) was used to analyze the responses of the questionnaires, also reviews after each session, the survey after closing the program, and the researcher 's observation were analyzed. The analysis results of the responses of the questionnaires for program effectiveness verification are as follows. First, compared to the comparison group, the experimental group with the peer-praise activity program showed significant improvement in peer-relationship and its sub-factors(have friends or not and reliability, durability of friendship, and adjustment among friends) except for communal life with friends in the post test(p<.05). Second, compared to the comparison group, the experimental group with the peer-praise activity program showed significant improvement in learning motivation and its sub-factors(self-efficiency and intrinsic values) except for test anxiety in the post test(p<.05). In summary, the analysis results of the responses showed that the experimental group showed significantly positive changes in the peer-relationship and sub-factors of peer-relationship, and learning motivation and sub-factors of learning motivation. For complementing analysis results of the responses, The analysis results of the reviews and the contents of observation of the researcher were as follows. First, participating students have a positive awareness of praise through peer-praise activity programs. Students responded that the program recognized the praise as easy and fun, and they said they would like to continue complimenting after the program. As students responded that their relationship with their classmates was better, The researcher could see that the perception of the class changed positively. Through this program, the students answered that they had more confidence in their study time and school life. The researcher found that students were able to recognize the joy of praise and the power of praise, find ways to praise others, praise others effectively, and respond appropriately to praise. In this study, it was found that the peer-praise activity program conducted by elementary school students had a positive effect on improving the peer-relationship and learning motivation of elementary students. The implications of this study are as follows. First, this study is meaningful to develop a program that can improve elementary students' peer relationship and learning motivation through peer praise. Second, this study is significant in that positive reinforcement of children through praise activities can positively influence improvement of peer relationship and learning motivation. Third, this study is a collective program that can be operated in class unit, meaning it can be used as material that can be utilized positively in elementary school students' personality instruction and guidance of life. Based on the results of this study, suggestions for future research are as follows. First, this study was limited to the second grade of elementary school, so it is necessary to develop systematic praise program according to grade level by classifying the lower grade, junior high school and upper grade to verify whether the effects of praise differ according to grade or age. Second, in this study, the effectiveness of the program was verified without discriminating the gender of the study subjects. In subsequent studies, it would also make sense to verify whether the effects differ according to gender. Third, although the praise of the same behavior may vary depending on the method of praise or the focus of praise. In a follow-up study, it would be meaningful to examine the effects of children's peer relationship and learning motivation by applying different methods of praise to the program. Fourth, it would be meaningful to examine whether there is the same change according to the praise of the teacher, not the peer praise. Fifth, follow-up studies related to the subject or area of subject curriculum will be needed so that this program can be used positively in elementary school students' personality instruction and guidance of life. Key words: peer praise activity, peer-relationship, learning motivation, personality instruction and guidance of life
* A Thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.