[학위논문]인권교육의 글로벌 동향에 따른 2009개정 초등 사회과 내용 분석 The content analysis in 2009 revised elementary social studies according to global trends of human rights education원문보기
본 연구는 인권교육의 글로벌 동향에 따른 초등학교 사회과 교육과정과 교과서의 인권교육 내용에 관한 분석 연구이다. 인권교육의 글로벌 동향을 살펴보기 위해 UN 주도 하의 인권교육, 국제비정부기구들의 인권교육, 그리고 외국의 인권교육 현황을 살펴보았다. 이를 통해 얻은 시사점을 가지고 국가인권위원회에서 제시한 인권교육 내용요소를 재구성하여 분석틀을 마련하고, 2009개정 초등 사회과 교육과정과 교과서를 분석하였다. 또한 2015개정 초등 사회과 교육과정과 비교·분석하여 앞으로 개선되었으면 하는 점을 제안하였다. 분석 대상은 2009개정 초등 사회과 교육과정과 교과서이다. 3~6학년 교육과정과 교과서로 선정하였고, 5학년 2학기와 6학년 1학기는 모두 역사영역으로 이루어져 있어 분석대상에서 제외하였다. 교육과정은 범주와 영역을 중심으로 분석하였는데, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 인권을 위한 교육을 가장 많이 다루고 있다. 인권에 대한 교육이 그 뒤를 따르고 있으며, 인권을 통한 교육이 가장 낮은 비중을 차지하고 있다. 즉, 인권에 대한 기능적인 측면을 가장 많이 다루고 있으며, 참여에 대한 부분은 비중이 낮다. 둘째, 영역별 비중이 고르지 못하고 인권 존중의 가치·태도 영역에 집중되어 있다. 인권교육의 영역별 비중을 살펴보면, 인권 존중의 가치·태도 영역이 33.3%로 가장 많은 비중을 차지하고 있고, 인권 문제의 분석·해결이 25%, 인권의 기본 개념이 20.9%, 인권 친화적 참여·실천이 12.5%, 인권에 관한 법과 제도가 8.3%를 차지하고 있다. 교육과정에서는 범주와 영역을 중심으로 분석하였다면, 교과서에서는 범주와 영역 그리고 내용요소까지 세부적으로 분석하였다. 분석 대상으로 삼은 2009개정 초등 사회과 3~6학년 교과서의 전체 278차시 가운데 인권교육을 다루고 있는 부분은 44차시로 전체의 15.8%로 분석되었다. 교과서의 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 인권을 위한 교육이 55.5%로 가장 높은 비중을 차지하고 있고, 그 다음으로 인권에 대한 교육이 30.2%를 차지하고 있으며, 마지막으로 인권을 통한 교육이 14.3%를 차지하고 있다. 초등 사회과에서는 인권의 기능적인 측면을 주로 다루고 있으며, 인권을 위한 교육에 포함된 인권 문제의 분석·해결과 인권 존중의 가치·태도 영역을 가장 많이 다루고 있다. 둘째, 세계인권선언, ...
본 연구는 인권교육의 글로벌 동향에 따른 초등학교 사회과 교육과정과 교과서의 인권교육 내용에 관한 분석 연구이다. 인권교육의 글로벌 동향을 살펴보기 위해 UN 주도 하의 인권교육, 국제비정부기구들의 인권교육, 그리고 외국의 인권교육 현황을 살펴보았다. 이를 통해 얻은 시사점을 가지고 국가인권위원회에서 제시한 인권교육 내용요소를 재구성하여 분석틀을 마련하고, 2009개정 초등 사회과 교육과정과 교과서를 분석하였다. 또한 2015개정 초등 사회과 교육과정과 비교·분석하여 앞으로 개선되었으면 하는 점을 제안하였다. 분석 대상은 2009개정 초등 사회과 교육과정과 교과서이다. 3~6학년 교육과정과 교과서로 선정하였고, 5학년 2학기와 6학년 1학기는 모두 역사영역으로 이루어져 있어 분석대상에서 제외하였다. 교육과정은 범주와 영역을 중심으로 분석하였는데, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 인권을 위한 교육을 가장 많이 다루고 있다. 인권에 대한 교육이 그 뒤를 따르고 있으며, 인권을 통한 교육이 가장 낮은 비중을 차지하고 있다. 즉, 인권에 대한 기능적인 측면을 가장 많이 다루고 있으며, 참여에 대한 부분은 비중이 낮다. 둘째, 영역별 비중이 고르지 못하고 인권 존중의 가치·태도 영역에 집중되어 있다. 인권교육의 영역별 비중을 살펴보면, 인권 존중의 가치·태도 영역이 33.3%로 가장 많은 비중을 차지하고 있고, 인권 문제의 분석·해결이 25%, 인권의 기본 개념이 20.9%, 인권 친화적 참여·실천이 12.5%, 인권에 관한 법과 제도가 8.3%를 차지하고 있다. 교육과정에서는 범주와 영역을 중심으로 분석하였다면, 교과서에서는 범주와 영역 그리고 내용요소까지 세부적으로 분석하였다. 분석 대상으로 삼은 2009개정 초등 사회과 3~6학년 교과서의 전체 278차시 가운데 인권교육을 다루고 있는 부분은 44차시로 전체의 15.8%로 분석되었다. 교과서의 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 인권을 위한 교육이 55.5%로 가장 높은 비중을 차지하고 있고, 그 다음으로 인권에 대한 교육이 30.2%를 차지하고 있으며, 마지막으로 인권을 통한 교육이 14.3%를 차지하고 있다. 초등 사회과에서는 인권의 기능적인 측면을 주로 다루고 있으며, 인권을 위한 교육에 포함된 인권 문제의 분석·해결과 인권 존중의 가치·태도 영역을 가장 많이 다루고 있다. 둘째, 세계인권선언, 아동권리협약과 같은 국제 인권문서와 법의 비중이 낮다. UN의 인권최고대표사무소(OHCHR)에서 작성한 인권교육 체계도에는 세계인권선언과 아동권리협약이 초등학생들의 수준에 적합한 지도 내용으로 제시되어 있고, 현재 영국이나 미국의 인권교재에서 교육 내용으로 다루고 있다는 점으로 보아 충분히 우리나라 교과서에 반영될 수 있는 내용요소라고 생각된다. 셋째, 아동의 일상생활과 연관된 사례를 중점적으로 다루고 있기 보다는 모든 사람의 인권 침해 사례를 주로 다루고 있다. 모든 사람의 인권 침해 사례가 49.9%로 가장 높은 비중을 차지하고 있고, 그 다음으로 아동/청소년의 인권 침해 사례가 28.6%를 차지하고 있으며, 마지막으로 소수자의 인권 침해 사례가 21.5%를 차지하고 있다. 아동/청소년의 인권 침해 사례를 교과서에서 더욱 많이 다룰 필요성이 있다. 그리고 국내 사례에 비해 해외 사례가 많이 다루어지지 않는데, 글로벌 지구촌 사회에서 살아가는 글로벌 시민을 육성하기 위해서는 해외 사례를 더욱 늘려야 한다. 넷째, 학습자들의 실질적인 참여를 이끌어낼 수 있는 내용과 방법이 거의 제시되지 않는다. 대부분의 문제 상황과 참여 방법으로 제시된 내용들이 어린 학습자들의 공감을 이끌어내지 못하는 경우가 많다. 따라서 학습자들이 공감할 수 있는 참여의 상황을 제시하고 쉽게 참여할 수 있는 다양한 방법들을 제시할 필요성이 있다. 다섯째, 책임과 의무의 내용은 해외에서 다루고 있는 내용보다 제한적이다. 해외의 경우 나의 권리가 소중하듯이 타인의 권리도 소중함을 알고 이를 존중하고 보호할 책임과 의무가 있음을 지도하는데, 우리나라 교과서에서는 국민의 의무에 대한 소개와, 권리와 의무를 찾아 연결하는 정도의 활동으로 책임과 의무의 내용을 제한적으로 다루고 있다. 여섯째, 인권교육 내용의 학년별 분포도를 봤을 때, 6학년이 50%로 가장 높은 비중을 차지하고 있고, 그 뒤를 이어 4학년이 31.7%, 5학년이 10.4%를 차지하고 있으며, 3학년이 7.9%로 가장 낮은 비중을 차지하고 있다. 5학년은 고학년인데도 불구하고 비중이 낮은 점은 개선이 필요하다. 3학년의 경우 다루지 않는 내용요소가 많아서 저학년부터 인권교육을 실시하고 있는 인권교육의 글로벌 동향에 맞지 않는다. 이상의 연구 결과를 토대로 본 연구자가 제언할 점은 다음과 같다. 첫째, 인권교육에 대한 체계적인 연구가 필요하다. 둘째, 학습자들의 일상생활 속에서의 인권 침해 사례와 참여에 대한 연구가 필요하다. 셋째, 교사를 대상으로 하는 인권 연수가 활발히 진행되어야 한다.
본 연구는 인권교육의 글로벌 동향에 따른 초등학교 사회과 교육과정과 교과서의 인권교육 내용에 관한 분석 연구이다. 인권교육의 글로벌 동향을 살펴보기 위해 UN 주도 하의 인권교육, 국제비정부기구들의 인권교육, 그리고 외국의 인권교육 현황을 살펴보았다. 이를 통해 얻은 시사점을 가지고 국가인권위원회에서 제시한 인권교육 내용요소를 재구성하여 분석틀을 마련하고, 2009개정 초등 사회과 교육과정과 교과서를 분석하였다. 또한 2015개정 초등 사회과 교육과정과 비교·분석하여 앞으로 개선되었으면 하는 점을 제안하였다. 분석 대상은 2009개정 초등 사회과 교육과정과 교과서이다. 3~6학년 교육과정과 교과서로 선정하였고, 5학년 2학기와 6학년 1학기는 모두 역사영역으로 이루어져 있어 분석대상에서 제외하였다. 교육과정은 범주와 영역을 중심으로 분석하였는데, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 인권을 위한 교육을 가장 많이 다루고 있다. 인권에 대한 교육이 그 뒤를 따르고 있으며, 인권을 통한 교육이 가장 낮은 비중을 차지하고 있다. 즉, 인권에 대한 기능적인 측면을 가장 많이 다루고 있으며, 참여에 대한 부분은 비중이 낮다. 둘째, 영역별 비중이 고르지 못하고 인권 존중의 가치·태도 영역에 집중되어 있다. 인권교육의 영역별 비중을 살펴보면, 인권 존중의 가치·태도 영역이 33.3%로 가장 많은 비중을 차지하고 있고, 인권 문제의 분석·해결이 25%, 인권의 기본 개념이 20.9%, 인권 친화적 참여·실천이 12.5%, 인권에 관한 법과 제도가 8.3%를 차지하고 있다. 교육과정에서는 범주와 영역을 중심으로 분석하였다면, 교과서에서는 범주와 영역 그리고 내용요소까지 세부적으로 분석하였다. 분석 대상으로 삼은 2009개정 초등 사회과 3~6학년 교과서의 전체 278차시 가운데 인권교육을 다루고 있는 부분은 44차시로 전체의 15.8%로 분석되었다. 교과서의 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 인권을 위한 교육이 55.5%로 가장 높은 비중을 차지하고 있고, 그 다음으로 인권에 대한 교육이 30.2%를 차지하고 있으며, 마지막으로 인권을 통한 교육이 14.3%를 차지하고 있다. 초등 사회과에서는 인권의 기능적인 측면을 주로 다루고 있으며, 인권을 위한 교육에 포함된 인권 문제의 분석·해결과 인권 존중의 가치·태도 영역을 가장 많이 다루고 있다. 둘째, 세계인권선언, 아동권리협약과 같은 국제 인권문서와 법의 비중이 낮다. UN의 인권최고대표사무소(OHCHR)에서 작성한 인권교육 체계도에는 세계인권선언과 아동권리협약이 초등학생들의 수준에 적합한 지도 내용으로 제시되어 있고, 현재 영국이나 미국의 인권교재에서 교육 내용으로 다루고 있다는 점으로 보아 충분히 우리나라 교과서에 반영될 수 있는 내용요소라고 생각된다. 셋째, 아동의 일상생활과 연관된 사례를 중점적으로 다루고 있기 보다는 모든 사람의 인권 침해 사례를 주로 다루고 있다. 모든 사람의 인권 침해 사례가 49.9%로 가장 높은 비중을 차지하고 있고, 그 다음으로 아동/청소년의 인권 침해 사례가 28.6%를 차지하고 있으며, 마지막으로 소수자의 인권 침해 사례가 21.5%를 차지하고 있다. 아동/청소년의 인권 침해 사례를 교과서에서 더욱 많이 다룰 필요성이 있다. 그리고 국내 사례에 비해 해외 사례가 많이 다루어지지 않는데, 글로벌 지구촌 사회에서 살아가는 글로벌 시민을 육성하기 위해서는 해외 사례를 더욱 늘려야 한다. 넷째, 학습자들의 실질적인 참여를 이끌어낼 수 있는 내용과 방법이 거의 제시되지 않는다. 대부분의 문제 상황과 참여 방법으로 제시된 내용들이 어린 학습자들의 공감을 이끌어내지 못하는 경우가 많다. 따라서 학습자들이 공감할 수 있는 참여의 상황을 제시하고 쉽게 참여할 수 있는 다양한 방법들을 제시할 필요성이 있다. 다섯째, 책임과 의무의 내용은 해외에서 다루고 있는 내용보다 제한적이다. 해외의 경우 나의 권리가 소중하듯이 타인의 권리도 소중함을 알고 이를 존중하고 보호할 책임과 의무가 있음을 지도하는데, 우리나라 교과서에서는 국민의 의무에 대한 소개와, 권리와 의무를 찾아 연결하는 정도의 활동으로 책임과 의무의 내용을 제한적으로 다루고 있다. 여섯째, 인권교육 내용의 학년별 분포도를 봤을 때, 6학년이 50%로 가장 높은 비중을 차지하고 있고, 그 뒤를 이어 4학년이 31.7%, 5학년이 10.4%를 차지하고 있으며, 3학년이 7.9%로 가장 낮은 비중을 차지하고 있다. 5학년은 고학년인데도 불구하고 비중이 낮은 점은 개선이 필요하다. 3학년의 경우 다루지 않는 내용요소가 많아서 저학년부터 인권교육을 실시하고 있는 인권교육의 글로벌 동향에 맞지 않는다. 이상의 연구 결과를 토대로 본 연구자가 제언할 점은 다음과 같다. 첫째, 인권교육에 대한 체계적인 연구가 필요하다. 둘째, 학습자들의 일상생활 속에서의 인권 침해 사례와 참여에 대한 연구가 필요하다. 셋째, 교사를 대상으로 하는 인권 연수가 활발히 진행되어야 한다.
This study is a content analysis of human rights education in elementary social studies curriculums and textbooks according to global trends of human rights education. In order to examine the global trends of human rights education, this study researched the human rights education under the UN leade...
This study is a content analysis of human rights education in elementary social studies curriculums and textbooks according to global trends of human rights education. In order to examine the global trends of human rights education, this study researched the human rights education under the UN leadership, the human rights education of Non Governmental Organization, and human rights education status in foreign countries. With the implications earned from these researches, the analysis framework was set by reconstructing the factors of human rights education's content which was suggested by National Human Rights Commission of Korea. Also compared the results with 2015 revised elementary social studies curriculum and suggested improvement points. The subject of the analysis were the 2009 revised elementary social studies curriculum, and textbooks. The 2009 revised elementary social studies textbooks of 3rd to 6th graders were analyzed. And the textbook of 2nd semester of 5th grade and 1st semester of 6th grade were excluded, because they are all composed with Historical area. The analysis result for the 2009 revised elementary social studies curriculum are as follows. First, the curriculum included the education for human rights the most. Education about human rights took next place and the education through human rights was the least. This means the curriculum includes functional aspects of the human rights education the most and does not include much about participation. Second, the proportion of each area was uneven and concentrated in the area of values and attitudes of the respect of human rights. The area of values and attitudes of the respect of human rights accounted for 33.3%, analysis and solving problems of human rights accounted for 25%, a fundamental concept of human rights accounted for 20.9%, participation and action in human rights accounted for 12.5%, laws and system of human rights accounted for 8.3%. In the textbooks analysis, detail of the categories, areas and content elements were analyzed. Among the 278 classes, 44 classes included human rights education in the 2009 revised elementary social studies textbooks, which is 15.8% of the total. The result of the 2009 revised elementary social studies textbooks are as follows. First, education for human rights was the highest, accounted for 55.5%, followed by education about human rights accounted for 30.2% and education through human rights accounted for 14.3%. Through this result, we can understand that human rights are mainly dealt with the functional aspect of human rights in the elementary social studies department, and that the area of analysis and settlement of human rights issues and values and attitudes of respect for human rights are dealt with the most. Second, the proportion of international human rights instruments and laws such as the Universal Declaration of Human Rights and the Convention on the Rights of the Child were low. The human rights education system chart created by the Office of the United Nations High Commissioner for Human Rights (OHCHR) includes the Universal Declaration of Human Rights and the Convention on the Rights of the Child, which means that it’s an appropriate content for elementary school students. Third. the cases were focused on the cases of human rights violation of all people, rather than on the cases related to children's daily life. The human rights violation of all the people took 49.9% which was the highest proportion, followed by the human rights violation of children/teenagers, which took 28.6%, and lastly, human rights violation of minority took 21.5%. There is a need for the children/teenagers human rights violation cases to be included in the textbooks more than now. Also, usually the international cases were less dealt more compared to the domestic cases, which increase of international cases are needed to foster the global citizen living in a global community. Fourth, the contents and methods in order to lead the actual participation of the learners were hardly suggested. Most of the problem situations and the methods of participation could not arouse the sympathy of the young learners. Therefore, various methods should be suggested such as easy ways to participate, so that the young learners can sympathize and participate in their real life. Fifth, the contents of responsibility and obligation were limited than the content dealt in foreign countries. In foreign countries, they teach that as my rights are important, the other people's rights are also important so that there are responsibilities and obligations to respect and protect those. But in the textbooks of Korea, the contents of responsibility and obligation were just about the introduction of the people's obligations and connecting the rights and obligations in a line. Sixth, the distribution of human rights education contents analyzed by grade level, 6th grade accounted for 50% which was the highest, followed by 31.7% for 4th grade, 10.4% for 5th grade and 7.9% for 3rd grade. As the 5th grade is an upper grade, it needs to include more contents of human rights education. In case of the 3rd grade, there are many components that they do not include. This does not suit to the global trends of the human rights education which the contents of human rights are taught in lower grades. Based on these results of this study, the proposes are as follows. First, the systematic study about human rights education is needed. Second, the study for the cases of human rights violations and participations in the daily life of the learner are needed. Third, the human rights training should be actively conducted for the teachers.
This study is a content analysis of human rights education in elementary social studies curriculums and textbooks according to global trends of human rights education. In order to examine the global trends of human rights education, this study researched the human rights education under the UN leadership, the human rights education of Non Governmental Organization, and human rights education status in foreign countries. With the implications earned from these researches, the analysis framework was set by reconstructing the factors of human rights education's content which was suggested by National Human Rights Commission of Korea. Also compared the results with 2015 revised elementary social studies curriculum and suggested improvement points. The subject of the analysis were the 2009 revised elementary social studies curriculum, and textbooks. The 2009 revised elementary social studies textbooks of 3rd to 6th graders were analyzed. And the textbook of 2nd semester of 5th grade and 1st semester of 6th grade were excluded, because they are all composed with Historical area. The analysis result for the 2009 revised elementary social studies curriculum are as follows. First, the curriculum included the education for human rights the most. Education about human rights took next place and the education through human rights was the least. This means the curriculum includes functional aspects of the human rights education the most and does not include much about participation. Second, the proportion of each area was uneven and concentrated in the area of values and attitudes of the respect of human rights. The area of values and attitudes of the respect of human rights accounted for 33.3%, analysis and solving problems of human rights accounted for 25%, a fundamental concept of human rights accounted for 20.9%, participation and action in human rights accounted for 12.5%, laws and system of human rights accounted for 8.3%. In the textbooks analysis, detail of the categories, areas and content elements were analyzed. Among the 278 classes, 44 classes included human rights education in the 2009 revised elementary social studies textbooks, which is 15.8% of the total. The result of the 2009 revised elementary social studies textbooks are as follows. First, education for human rights was the highest, accounted for 55.5%, followed by education about human rights accounted for 30.2% and education through human rights accounted for 14.3%. Through this result, we can understand that human rights are mainly dealt with the functional aspect of human rights in the elementary social studies department, and that the area of analysis and settlement of human rights issues and values and attitudes of respect for human rights are dealt with the most. Second, the proportion of international human rights instruments and laws such as the Universal Declaration of Human Rights and the Convention on the Rights of the Child were low. The human rights education system chart created by the Office of the United Nations High Commissioner for Human Rights (OHCHR) includes the Universal Declaration of Human Rights and the Convention on the Rights of the Child, which means that it’s an appropriate content for elementary school students. Third. the cases were focused on the cases of human rights violation of all people, rather than on the cases related to children's daily life. The human rights violation of all the people took 49.9% which was the highest proportion, followed by the human rights violation of children/teenagers, which took 28.6%, and lastly, human rights violation of minority took 21.5%. There is a need for the children/teenagers human rights violation cases to be included in the textbooks more than now. Also, usually the international cases were less dealt more compared to the domestic cases, which increase of international cases are needed to foster the global citizen living in a global community. Fourth, the contents and methods in order to lead the actual participation of the learners were hardly suggested. Most of the problem situations and the methods of participation could not arouse the sympathy of the young learners. Therefore, various methods should be suggested such as easy ways to participate, so that the young learners can sympathize and participate in their real life. Fifth, the contents of responsibility and obligation were limited than the content dealt in foreign countries. In foreign countries, they teach that as my rights are important, the other people's rights are also important so that there are responsibilities and obligations to respect and protect those. But in the textbooks of Korea, the contents of responsibility and obligation were just about the introduction of the people's obligations and connecting the rights and obligations in a line. Sixth, the distribution of human rights education contents analyzed by grade level, 6th grade accounted for 50% which was the highest, followed by 31.7% for 4th grade, 10.4% for 5th grade and 7.9% for 3rd grade. As the 5th grade is an upper grade, it needs to include more contents of human rights education. In case of the 3rd grade, there are many components that they do not include. This does not suit to the global trends of the human rights education which the contents of human rights are taught in lower grades. Based on these results of this study, the proposes are as follows. First, the systematic study about human rights education is needed. Second, the study for the cases of human rights violations and participations in the daily life of the learner are needed. Third, the human rights training should be actively conducted for the teachers.
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