본 연구의 목적은 존 듀이(J. Dewey)의 경험 이론을 중심으로 아동의 경험이 교육적인 의미를 가지기 위해서는 어떤 관점에서 해석되어야 하는지 논의해보고, 지식과 삶의 관계에 대한 올바른 문제의식을 갖는 데에 있다. 본 연구에서는 듀이의 경험 이론이 가진 ‘애매성’을 분석한 후, 아동 경험의 의미를 교육 내용의 관점과 교육 방법의 관점에서 각각 고찰해 보았다. 교육 내용의 관점에서는 킬패트릭(W. Kilpatrick)의 프로젝트법(The Project Method)과 생활적응 교육과정을 살펴보았고, 교육 방법의 관점에서는 이홍의 교수의 이해를 위한 교육과 알쿠인(Alcuin)의 사례를 살펴보았다. 듀이는 교육에 존재하는 여러 가지 대립들을 극복하여 최종적으로는 ‘앎’과 ‘삶’을 일치시키고자 하였다. 듀이는 아동과 교육과정의 대립이 아니라 아동과 교육과정이 어떻게 상호작용하는가에 집중하였다. 아이들에게 교과를 가르칠 때 중요한 것은 추상화된 교과를 다시 구체적이고 직접적인 ‘경험’으로 되돌리는 것이다. 그러나 듀이의 경험 이론은 지식과 삶의 관계를 어떤 관점에서 보는가에 따라 다양하게 해석되었다. 듀이의 경험 이론은 전통적 교과를 아동의 경험으로 대치하자는 교육 내용의 관점에서 해석될 수도 있고 또는 전통적 교과를 가르칠 때 아동의 경험을 존중하자는 교육 방법의 관점에서 해석될 수도 있다. 킬패트릭은 듀이의 경험 이론에 기반 한 프로젝트법을 제시한다. 그는 교육을 통해 바람직한 민주시민을 기르고자 하였고, 민주시민을 기르기 위해 지식이 아닌 ‘전심을 다하는 유목적적 행동’ 즉 ‘프로젝트’를 가르쳐야 한다고 주장하였다. 프로젝트란 인간의 삶 그 자체를 말하며, 아이들이 흥미를 가지고 참여할 수 있는 활동을 말한다. ‘항상적 생활 사태’에 의한 교육과정을 제시하는 생활적응 교육과정 또한 킬패트릭과 같은 맥락이라고 볼 수 있다. 이들은 교육 사태와 생활 사태를 관련짓는 방법으로서 생활 사태를 교육 내용으로 삼는 방법을 채택하였다. 킬패트릭이나 생활적응 교육과정은 지식이 아닌 아동의 경험을 가르치자고 주장하였고, 이는 듀이의 경험 이론을 교육 내용의 관점에서 해석한 것으로 볼 수 있다. 그러나 이러한 사고방식에는 한 가지 근본적인 문제점이 있다. 바로 생활 사태를 가르치는 것으로는 학생들에게 가치 있는 것이 무엇인지 가르칠 수 없다는 것이다. 교육은 아이들에게 생활 사태를 가르치는 것이 아니라 생활 사태를 이해할 수 있는 ‘이해의 틀―지식’을 가르치는 일이다. 이홍우 교수는 지적 작용에 의하여 해석되지 않는 경험이나 행함은 아무런 의미가 없다고 주장하며 듀이가 지식교육의 중요성을 부정한 것으로 보는 해석에 대해 비판한다. 지식은 삶과 괴리되어 있는 것이 아니라 좋은 삶을 살아갈 수 있도록 하는 기준이라고 할 수 있다. 그렇다면 교육에서 아동의 경험이 가지는 의미는 무엇인가? 이홍의 교수의 ‘이해를 위한 교육’은 지식을 가르치고 배울 때 아이들이 자신의 ‘이해’에 입각하여 학습 내용을 올바른 것으로 받아들이는 것을 의미한다. 이는 소크라테스의 대화법이나 셰플러의 표준적인 어의에서 가르치는 일의 의미와 일맥상통하다. ‘이해를 위한 교육’의 관점에서 생각해 볼 때 아동의 경험을 존중한다는 것은 아동이 스스로의 사고 과정을 통하여 ‘이해’에 도달할 수 있도록 가르친다는 것을 말한다. 교육의 본질적인 의미―지식교육―를 고려한다면 아동의 경험은 교육 방법의 관점에서 해석 될 때 더욱 의미 있는 교육 이론이 될 수 있다. 알쿠인은 프랑크 왕국의 교사로 ‘이해를 위한 교육’의 흥미로운 사례를 보여주는 한 사람이다. 알쿠인은 학생들에게 라틴어를 가르치기 위해 수수께끼, 여러 가지 난제와 같은 ...
본 연구의 목적은 존 듀이(J. Dewey)의 경험 이론을 중심으로 아동의 경험이 교육적인 의미를 가지기 위해서는 어떤 관점에서 해석되어야 하는지 논의해보고, 지식과 삶의 관계에 대한 올바른 문제의식을 갖는 데에 있다. 본 연구에서는 듀이의 경험 이론이 가진 ‘애매성’을 분석한 후, 아동 경험의 의미를 교육 내용의 관점과 교육 방법의 관점에서 각각 고찰해 보았다. 교육 내용의 관점에서는 킬패트릭(W. Kilpatrick)의 프로젝트법(The Project Method)과 생활적응 교육과정을 살펴보았고, 교육 방법의 관점에서는 이홍의 교수의 이해를 위한 교육과 알쿠인(Alcuin)의 사례를 살펴보았다. 듀이는 교육에 존재하는 여러 가지 대립들을 극복하여 최종적으로는 ‘앎’과 ‘삶’을 일치시키고자 하였다. 듀이는 아동과 교육과정의 대립이 아니라 아동과 교육과정이 어떻게 상호작용하는가에 집중하였다. 아이들에게 교과를 가르칠 때 중요한 것은 추상화된 교과를 다시 구체적이고 직접적인 ‘경험’으로 되돌리는 것이다. 그러나 듀이의 경험 이론은 지식과 삶의 관계를 어떤 관점에서 보는가에 따라 다양하게 해석되었다. 듀이의 경험 이론은 전통적 교과를 아동의 경험으로 대치하자는 교육 내용의 관점에서 해석될 수도 있고 또는 전통적 교과를 가르칠 때 아동의 경험을 존중하자는 교육 방법의 관점에서 해석될 수도 있다. 킬패트릭은 듀이의 경험 이론에 기반 한 프로젝트법을 제시한다. 그는 교육을 통해 바람직한 민주시민을 기르고자 하였고, 민주시민을 기르기 위해 지식이 아닌 ‘전심을 다하는 유목적적 행동’ 즉 ‘프로젝트’를 가르쳐야 한다고 주장하였다. 프로젝트란 인간의 삶 그 자체를 말하며, 아이들이 흥미를 가지고 참여할 수 있는 활동을 말한다. ‘항상적 생활 사태’에 의한 교육과정을 제시하는 생활적응 교육과정 또한 킬패트릭과 같은 맥락이라고 볼 수 있다. 이들은 교육 사태와 생활 사태를 관련짓는 방법으로서 생활 사태를 교육 내용으로 삼는 방법을 채택하였다. 킬패트릭이나 생활적응 교육과정은 지식이 아닌 아동의 경험을 가르치자고 주장하였고, 이는 듀이의 경험 이론을 교육 내용의 관점에서 해석한 것으로 볼 수 있다. 그러나 이러한 사고방식에는 한 가지 근본적인 문제점이 있다. 바로 생활 사태를 가르치는 것으로는 학생들에게 가치 있는 것이 무엇인지 가르칠 수 없다는 것이다. 교육은 아이들에게 생활 사태를 가르치는 것이 아니라 생활 사태를 이해할 수 있는 ‘이해의 틀―지식’을 가르치는 일이다. 이홍우 교수는 지적 작용에 의하여 해석되지 않는 경험이나 행함은 아무런 의미가 없다고 주장하며 듀이가 지식교육의 중요성을 부정한 것으로 보는 해석에 대해 비판한다. 지식은 삶과 괴리되어 있는 것이 아니라 좋은 삶을 살아갈 수 있도록 하는 기준이라고 할 수 있다. 그렇다면 교육에서 아동의 경험이 가지는 의미는 무엇인가? 이홍의 교수의 ‘이해를 위한 교육’은 지식을 가르치고 배울 때 아이들이 자신의 ‘이해’에 입각하여 학습 내용을 올바른 것으로 받아들이는 것을 의미한다. 이는 소크라테스의 대화법이나 셰플러의 표준적인 어의에서 가르치는 일의 의미와 일맥상통하다. ‘이해를 위한 교육’의 관점에서 생각해 볼 때 아동의 경험을 존중한다는 것은 아동이 스스로의 사고 과정을 통하여 ‘이해’에 도달할 수 있도록 가르친다는 것을 말한다. 교육의 본질적인 의미―지식교육―를 고려한다면 아동의 경험은 교육 방법의 관점에서 해석 될 때 더욱 의미 있는 교육 이론이 될 수 있다. 알쿠인은 프랑크 왕국의 교사로 ‘이해를 위한 교육’의 흥미로운 사례를 보여주는 한 사람이다. 알쿠인은 학생들에게 라틴어를 가르치기 위해 수수께끼, 여러 가지 난제와 같은 교수 기법을 고안해 낸다. 그의 이러한 노력에는 학생들이 지금까지 보지 못했던 새로운 세계를 보기 바라는 교사로서의 마음이 담겨있다. 대부분의 사람들은 교육 방법을 생각할 때 구체적인 교수 기법을 생각하기 마련이다. 그러나 알쿠인의 사례를 보았을 때, 교육 방법이란 결국 ‘지식을 잘 가르치고자 하는 교사로서의 열의’라고 할 수 있다.
주요어 : 경험의 애매성, 교육 내용으로서의 경험, 교육 방법으로서의 경험, 프로젝트법, 이해를 위한 교육
* 본 논문은 2017년 6월 서울교육대학교 교육전문대학원 위원회에 제출된 석사학위논문임.
본 연구의 목적은 존 듀이(J. Dewey)의 경험 이론을 중심으로 아동의 경험이 교육적인 의미를 가지기 위해서는 어떤 관점에서 해석되어야 하는지 논의해보고, 지식과 삶의 관계에 대한 올바른 문제의식을 갖는 데에 있다. 본 연구에서는 듀이의 경험 이론이 가진 ‘애매성’을 분석한 후, 아동 경험의 의미를 교육 내용의 관점과 교육 방법의 관점에서 각각 고찰해 보았다. 교육 내용의 관점에서는 킬패트릭(W. Kilpatrick)의 프로젝트법(The Project Method)과 생활적응 교육과정을 살펴보았고, 교육 방법의 관점에서는 이홍의 교수의 이해를 위한 교육과 알쿠인(Alcuin)의 사례를 살펴보았다. 듀이는 교육에 존재하는 여러 가지 대립들을 극복하여 최종적으로는 ‘앎’과 ‘삶’을 일치시키고자 하였다. 듀이는 아동과 교육과정의 대립이 아니라 아동과 교육과정이 어떻게 상호작용하는가에 집중하였다. 아이들에게 교과를 가르칠 때 중요한 것은 추상화된 교과를 다시 구체적이고 직접적인 ‘경험’으로 되돌리는 것이다. 그러나 듀이의 경험 이론은 지식과 삶의 관계를 어떤 관점에서 보는가에 따라 다양하게 해석되었다. 듀이의 경험 이론은 전통적 교과를 아동의 경험으로 대치하자는 교육 내용의 관점에서 해석될 수도 있고 또는 전통적 교과를 가르칠 때 아동의 경험을 존중하자는 교육 방법의 관점에서 해석될 수도 있다. 킬패트릭은 듀이의 경험 이론에 기반 한 프로젝트법을 제시한다. 그는 교육을 통해 바람직한 민주시민을 기르고자 하였고, 민주시민을 기르기 위해 지식이 아닌 ‘전심을 다하는 유목적적 행동’ 즉 ‘프로젝트’를 가르쳐야 한다고 주장하였다. 프로젝트란 인간의 삶 그 자체를 말하며, 아이들이 흥미를 가지고 참여할 수 있는 활동을 말한다. ‘항상적 생활 사태’에 의한 교육과정을 제시하는 생활적응 교육과정 또한 킬패트릭과 같은 맥락이라고 볼 수 있다. 이들은 교육 사태와 생활 사태를 관련짓는 방법으로서 생활 사태를 교육 내용으로 삼는 방법을 채택하였다. 킬패트릭이나 생활적응 교육과정은 지식이 아닌 아동의 경험을 가르치자고 주장하였고, 이는 듀이의 경험 이론을 교육 내용의 관점에서 해석한 것으로 볼 수 있다. 그러나 이러한 사고방식에는 한 가지 근본적인 문제점이 있다. 바로 생활 사태를 가르치는 것으로는 학생들에게 가치 있는 것이 무엇인지 가르칠 수 없다는 것이다. 교육은 아이들에게 생활 사태를 가르치는 것이 아니라 생활 사태를 이해할 수 있는 ‘이해의 틀―지식’을 가르치는 일이다. 이홍우 교수는 지적 작용에 의하여 해석되지 않는 경험이나 행함은 아무런 의미가 없다고 주장하며 듀이가 지식교육의 중요성을 부정한 것으로 보는 해석에 대해 비판한다. 지식은 삶과 괴리되어 있는 것이 아니라 좋은 삶을 살아갈 수 있도록 하는 기준이라고 할 수 있다. 그렇다면 교육에서 아동의 경험이 가지는 의미는 무엇인가? 이홍의 교수의 ‘이해를 위한 교육’은 지식을 가르치고 배울 때 아이들이 자신의 ‘이해’에 입각하여 학습 내용을 올바른 것으로 받아들이는 것을 의미한다. 이는 소크라테스의 대화법이나 셰플러의 표준적인 어의에서 가르치는 일의 의미와 일맥상통하다. ‘이해를 위한 교육’의 관점에서 생각해 볼 때 아동의 경험을 존중한다는 것은 아동이 스스로의 사고 과정을 통하여 ‘이해’에 도달할 수 있도록 가르친다는 것을 말한다. 교육의 본질적인 의미―지식교육―를 고려한다면 아동의 경험은 교육 방법의 관점에서 해석 될 때 더욱 의미 있는 교육 이론이 될 수 있다. 알쿠인은 프랑크 왕국의 교사로 ‘이해를 위한 교육’의 흥미로운 사례를 보여주는 한 사람이다. 알쿠인은 학생들에게 라틴어를 가르치기 위해 수수께끼, 여러 가지 난제와 같은 교수 기법을 고안해 낸다. 그의 이러한 노력에는 학생들이 지금까지 보지 못했던 새로운 세계를 보기 바라는 교사로서의 마음이 담겨있다. 대부분의 사람들은 교육 방법을 생각할 때 구체적인 교수 기법을 생각하기 마련이다. 그러나 알쿠인의 사례를 보았을 때, 교육 방법이란 결국 ‘지식을 잘 가르치고자 하는 교사로서의 열의’라고 할 수 있다.
주요어 : 경험의 애매성, 교육 내용으로서의 경험, 교육 방법으로서의 경험, 프로젝트법, 이해를 위한 교육
* 본 논문은 2017년 6월 서울교육대학교 교육전문대학원 위원회에 제출된 석사학위논문임.
The purpose of this study is to discuss how Dewey 's experience theory should be interpreted in order for the child 's experience to have an educational meaning, and to have a proper awareness of the relationship between knowledge and life. For the purpose of this study, Dewey 's experience theory i...
The purpose of this study is to discuss how Dewey 's experience theory should be interpreted in order for the child 's experience to have an educational meaning, and to have a proper awareness of the relationship between knowledge and life. For the purpose of this study, Dewey 's experience theory is examined from the viewpoint of education contents and education method respectively. Kilpatrick 's Project Method and Life Adaptation Curriculum are the viewpoint of education content and Professor Lee Hong Woo 's opinion and Alcuin are the viewpoint of education method. Dewey tried to overcome various confrontations existing in education and ultimately to unify knowledge and life. So, he focused on how the child and the curriculum interact, not the confrontation between the child and the curriculum. An important thing is to return the abstracted knowledge back to a concrete and direct experience. However, Dewey 's theory was interpreted in various ways depending on the perspective of the relationship between knowledge and life. Dewey 's theory of experience may be interpreted in terms of the content that replaces the traditional subject with the child 's experience, or may be interpreted in terms of the method that respects the child 's experience when teaching the traditional subject. Kilpatrick presented the ‘Project Method’ based on Dewey 's experience theory. He argued that to educate democratic citizens, they should teach wholehearteness-purposeful activity that is project rather than knowledge. A project is an activity that children can participate with interest, and it refers to life itself. Life Adaptation Curriculum can also be regarded as the same meaning as Kilpatrick. To relate education to life, they adopted life itself as education content. They emphasized the child 's experience rather than knowledge. So, they interpreted Dewey 's theory in the perspective of education content. However, there is one serious problem in this view. In other words, they can not teach children something worth that children should know. Education is not teaching children about life, but teaching a frame of understanding that can understand life. Professor Lee Hong Woo criticizes the interpretation that Dewey denies the importance of knowledge education. Knowledge is not divorced from life, but a standard for living a good life. If so, what does the child 's experience mean in education? Professor Lee Hong Woo 's ‘Education for Understanding’ means that the children accept the contents as correct based on their reason. This is same as Socrates' conversation or the teaching of Secheffler 's opinion. From the point of view of education for understanding, respect for the child 's experience means that the teacher teaches the child to reach understanding through his own thinking. Considering the essential meaning of education―knowledge education, the child 's experience can be a more meaningful educational theory when interpreted from the perspective of education method. Alcuin is one of the interesting examples of education for understanding. Alcuin devised teaching techniques such as riddles, various difficulties to teach Latin to students. His efforts include his desire to see a new world that students have never seen before. Most people think of specific teaching techniques when they think about education method. However, when we look at the case of Alcuin, it can be said that education method is enthusiasm as a teacher who wants to teach knowledge well.
Key words : Ambiguity of experience, Experience as an education content, Experience as an education method, Project Method, Education for understanding
* A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Education.
The purpose of this study is to discuss how Dewey 's experience theory should be interpreted in order for the child 's experience to have an educational meaning, and to have a proper awareness of the relationship between knowledge and life. For the purpose of this study, Dewey 's experience theory is examined from the viewpoint of education contents and education method respectively. Kilpatrick 's Project Method and Life Adaptation Curriculum are the viewpoint of education content and Professor Lee Hong Woo 's opinion and Alcuin are the viewpoint of education method. Dewey tried to overcome various confrontations existing in education and ultimately to unify knowledge and life. So, he focused on how the child and the curriculum interact, not the confrontation between the child and the curriculum. An important thing is to return the abstracted knowledge back to a concrete and direct experience. However, Dewey 's theory was interpreted in various ways depending on the perspective of the relationship between knowledge and life. Dewey 's theory of experience may be interpreted in terms of the content that replaces the traditional subject with the child 's experience, or may be interpreted in terms of the method that respects the child 's experience when teaching the traditional subject. Kilpatrick presented the ‘Project Method’ based on Dewey 's experience theory. He argued that to educate democratic citizens, they should teach wholehearteness-purposeful activity that is project rather than knowledge. A project is an activity that children can participate with interest, and it refers to life itself. Life Adaptation Curriculum can also be regarded as the same meaning as Kilpatrick. To relate education to life, they adopted life itself as education content. They emphasized the child 's experience rather than knowledge. So, they interpreted Dewey 's theory in the perspective of education content. However, there is one serious problem in this view. In other words, they can not teach children something worth that children should know. Education is not teaching children about life, but teaching a frame of understanding that can understand life. Professor Lee Hong Woo criticizes the interpretation that Dewey denies the importance of knowledge education. Knowledge is not divorced from life, but a standard for living a good life. If so, what does the child 's experience mean in education? Professor Lee Hong Woo 's ‘Education for Understanding’ means that the children accept the contents as correct based on their reason. This is same as Socrates' conversation or the teaching of Secheffler 's opinion. From the point of view of education for understanding, respect for the child 's experience means that the teacher teaches the child to reach understanding through his own thinking. Considering the essential meaning of education―knowledge education, the child 's experience can be a more meaningful educational theory when interpreted from the perspective of education method. Alcuin is one of the interesting examples of education for understanding. Alcuin devised teaching techniques such as riddles, various difficulties to teach Latin to students. His efforts include his desire to see a new world that students have never seen before. Most people think of specific teaching techniques when they think about education method. However, when we look at the case of Alcuin, it can be said that education method is enthusiasm as a teacher who wants to teach knowledge well.
Key words : Ambiguity of experience, Experience as an education content, Experience as an education method, Project Method, Education for understanding
* A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Education.
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