첨단 과학기술의 발전으로 무기체계는 비약적으로 발전하고 있다. 하지만 전력지원체계는 중요성에 대한 인식이 부족하고 발전이 상대적으로 미흡한 실정이다. 우리군의 군사력 건설 중점도 무기체계 중심으로 추진되어 전력지원체계와의 병행 발전이 제한되고 있는 현실이다. 그러나 첨단 과학군 건설을 위해서는 무기체계의 성능과 기능 발휘의 핵심요소인 전력지원체계의 병행 발전이 반드시 필요하다. 이를 통해 4차 산업혁명 시대의 미래전을 대비할 수 있는 준비가 가능하리라 생각 된다. 또한 미래 전장환경에서는 전력지원체계와 무기체계는 상호연동하며 첨단 과학기술을 접목한 융합적인 형태로 발전하리라 예상되고 있다. 하지만 우리군의 현실은 전력지원체계 연구개발 사업관리 능력과 전력화 이전 최종 검증단계인 시험평가관리 업무체계는 전력지원체계의 특성을 이해하고 반영하지 못하여 무기체계 사업관리 및 시험평가관리를 준용하여 효율적인 사업관리 발전이 미흡한 실정이다. 또한 이를 준비하고 실행 할 수 있는 전문연구기관이 부재하고 연구개발 및 시험평가분야의 사업추진을 위한 전문인력과 조직도 부족하여 관련 ...
첨단 과학기술의 발전으로 무기체계는 비약적으로 발전하고 있다. 하지만 전력지원체계는 중요성에 대한 인식이 부족하고 발전이 상대적으로 미흡한 실정이다. 우리군의 군사력 건설 중점도 무기체계 중심으로 추진되어 전력지원체계와의 병행 발전이 제한되고 있는 현실이다. 그러나 첨단 과학군 건설을 위해서는 무기체계의 성능과 기능 발휘의 핵심요소인 전력지원체계의 병행 발전이 반드시 필요하다. 이를 통해 4차 산업혁명 시대의 미래전을 대비할 수 있는 준비가 가능하리라 생각 된다. 또한 미래 전장환경에서는 전력지원체계와 무기체계는 상호연동하며 첨단 과학기술을 접목한 융합적인 형태로 발전하리라 예상되고 있다. 하지만 우리군의 현실은 전력지원체계 연구개발 사업관리 능력과 전력화 이전 최종 검증단계인 시험평가관리 업무체계는 전력지원체계의 특성을 이해하고 반영하지 못하여 무기체계 사업관리 및 시험평가관리를 준용하여 효율적인 사업관리 발전이 미흡한 실정이다. 또한 이를 준비하고 실행 할 수 있는 전문연구기관이 부재하고 연구개발 및 시험평가분야의 사업추진을 위한 전문인력과 조직도 부족하여 관련 인프라 구축이 절실이 요구되고 있다. 특히 전력지원체계의 획득절차 중 최종단계에서 이를 검증하기 위한 의사결정의 중요한 정보를 제공하는 시험평가관리의 전문인력과 전문연구기관, 각종 제도 및 규정 등에 대해서 보다 많은 관심과 개선이 요구되고 있다. 이를 통해 전력지원체계의 발전을 위한 시험평가관리 인프라를 구축하고 무기체계와 비교 분석을 통한 개선 소요를 도출하고 전력지원체계 시험평가관리 체계를 정립하여 개발시험평가와 운영 시험평가 수행의 신뢰성을 확보할 수 있는 개선 방안을 제시하였다. 본 논문에서는 전력지원체계 시험평가 관련 정의, 역할, 중요성, 종류 및 방법, 절차, 체계공학적 기법 및 V검증 모델 등을 무기체계와의 차이점을 분석하였다. 또한 전력지원 체계 시험평가 제도의 변천과정과 한국군의 전력지원체계 시험평가관리 실태를 분석하여 시험평가 관련 조직 및 기능에 대한 이해와 현실태를 확인하였다. 그리고 주요 선진 외국군의 전력지원체계 시험평가 제도 및 특징과 외국의 시험평가 동향 분석을 통해 시사점을 파악하여 분석해 본 결과 전력지원체계 연구개발 사업관리의 특징은 정부가 직접 주도하여 전담 전문연구기관을 통합 운영하고 각종 법령 및 제도를 무기체계와 통합 운영하여 병행 발전하는 추세를 보이고 있다. 전력지원체계 시험평가관리 분석을 통해서 지금까지 실시된 주요 시험평가 사업관리에 대한 현실태 및 문제점을 사례별로 연구하고 분석하여 개선 및 발전 방안을 도출하였다., 이를 바탕으로 무기체계 시험평가 관리체계와 비교하여 법령 및 규정 등 제도적 측면에서 미반영 소요 및 개선 소요를 염출하였다. 이를 위해 전력지원체계 특성에 맞는 군사요구도(MR) 작성 내실화를 위한 전문 연구기관의 필요성과 개발 및 운영시험평가 수행의 근거가 되는 시험평가기본계확서(TEMP) 작성에 관한 적용 방안을 도출 하였다.. 그리고 효율적인 시험평가 관리체계 정립을 위한 시험평가 전문성과 신뢰성을 향상을 위한 소요를 도출하고 개선 방향을 제시하였다. 이를 바탕으로 전력지원체계 시험평가 개선 방향을 2가지 측면으로 나누어 먼저 법규 및 규정과 제도적 측면의 개선 방향으로 첫째, 군사요구도(MR) 작성을 미확정한 상태에서 사업을 추진하여 발생되는 전력화 지연과 사업 실패 등에 대한 규정 개선 및 전문연구기관 검증체계를 마련함으로서 기술수준이 검증된 군사요구도(MR) 작성 체계를 정립하였다, 둘째 전력지원체계 시험평가 사업간 시험평가기본계획서(TEMP) 미작성으로 인한 시험기준 및 방법, 절차 미흡에 따른 시험평가 결과 신뢰성 확보 제한을 해소하기 위해 예비 시험평가기본계획서(P-TEMP) 작성시부터 시험평가 관계기관이 참여를 명문화하고 규정화하여 책임기관을 지정하고 작성 책임성을 명문화하는 방안을 마련하였다. 다음은 전력지원체계 시험평가 전문성 강화 측면의 개선 방향으로 첫째, 전담 전문연구기관의 설립을 통해 사업관리 전문성을 향상하고, 둘째 각 군의 시험평가기관에 전력지원체계시험평가를 전담하는 ‘과’를 신설 및 증편하여 기능별 전문성과 전문인력 보강을 통하여 체계적인 시험평가 사업관리 체계를 정립하였고 셋째, 운영시험평가 전담부대를 편성하여 시험평가 결과자료의 신뢰성 향상 방안과 더불어 과학화훈련다(KCTC)과 연계하여 실전적 상황과 환경을 연계한 신뢰성 있는 데이터를 확보하여 하는 시험평가체계 개선방향을 제시하였다.
첨단 과학기술의 발전으로 무기체계는 비약적으로 발전하고 있다. 하지만 전력지원체계는 중요성에 대한 인식이 부족하고 발전이 상대적으로 미흡한 실정이다. 우리군의 군사력 건설 중점도 무기체계 중심으로 추진되어 전력지원체계와의 병행 발전이 제한되고 있는 현실이다. 그러나 첨단 과학군 건설을 위해서는 무기체계의 성능과 기능 발휘의 핵심요소인 전력지원체계의 병행 발전이 반드시 필요하다. 이를 통해 4차 산업혁명 시대의 미래전을 대비할 수 있는 준비가 가능하리라 생각 된다. 또한 미래 전장환경에서는 전력지원체계와 무기체계는 상호연동하며 첨단 과학기술을 접목한 융합적인 형태로 발전하리라 예상되고 있다. 하지만 우리군의 현실은 전력지원체계 연구개발 사업관리 능력과 전력화 이전 최종 검증단계인 시험평가관리 업무체계는 전력지원체계의 특성을 이해하고 반영하지 못하여 무기체계 사업관리 및 시험평가관리를 준용하여 효율적인 사업관리 발전이 미흡한 실정이다. 또한 이를 준비하고 실행 할 수 있는 전문연구기관이 부재하고 연구개발 및 시험평가분야의 사업추진을 위한 전문인력과 조직도 부족하여 관련 인프라 구축이 절실이 요구되고 있다. 특히 전력지원체계의 획득절차 중 최종단계에서 이를 검증하기 위한 의사결정의 중요한 정보를 제공하는 시험평가관리의 전문인력과 전문연구기관, 각종 제도 및 규정 등에 대해서 보다 많은 관심과 개선이 요구되고 있다. 이를 통해 전력지원체계의 발전을 위한 시험평가관리 인프라를 구축하고 무기체계와 비교 분석을 통한 개선 소요를 도출하고 전력지원체계 시험평가관리 체계를 정립하여 개발시험평가와 운영 시험평가 수행의 신뢰성을 확보할 수 있는 개선 방안을 제시하였다. 본 논문에서는 전력지원체계 시험평가 관련 정의, 역할, 중요성, 종류 및 방법, 절차, 체계공학적 기법 및 V검증 모델 등을 무기체계와의 차이점을 분석하였다. 또한 전력지원 체계 시험평가 제도의 변천과정과 한국군의 전력지원체계 시험평가관리 실태를 분석하여 시험평가 관련 조직 및 기능에 대한 이해와 현실태를 확인하였다. 그리고 주요 선진 외국군의 전력지원체계 시험평가 제도 및 특징과 외국의 시험평가 동향 분석을 통해 시사점을 파악하여 분석해 본 결과 전력지원체계 연구개발 사업관리의 특징은 정부가 직접 주도하여 전담 전문연구기관을 통합 운영하고 각종 법령 및 제도를 무기체계와 통합 운영하여 병행 발전하는 추세를 보이고 있다. 전력지원체계 시험평가관리 분석을 통해서 지금까지 실시된 주요 시험평가 사업관리에 대한 현실태 및 문제점을 사례별로 연구하고 분석하여 개선 및 발전 방안을 도출하였다., 이를 바탕으로 무기체계 시험평가 관리체계와 비교하여 법령 및 규정 등 제도적 측면에서 미반영 소요 및 개선 소요를 염출하였다. 이를 위해 전력지원체계 특성에 맞는 군사요구도(MR) 작성 내실화를 위한 전문 연구기관의 필요성과 개발 및 운영시험평가 수행의 근거가 되는 시험평가기본계확서(TEMP) 작성에 관한 적용 방안을 도출 하였다.. 그리고 효율적인 시험평가 관리체계 정립을 위한 시험평가 전문성과 신뢰성을 향상을 위한 소요를 도출하고 개선 방향을 제시하였다. 이를 바탕으로 전력지원체계 시험평가 개선 방향을 2가지 측면으로 나누어 먼저 법규 및 규정과 제도적 측면의 개선 방향으로 첫째, 군사요구도(MR) 작성을 미확정한 상태에서 사업을 추진하여 발생되는 전력화 지연과 사업 실패 등에 대한 규정 개선 및 전문연구기관 검증체계를 마련함으로서 기술수준이 검증된 군사요구도(MR) 작성 체계를 정립하였다, 둘째 전력지원체계 시험평가 사업간 시험평가기본계획서(TEMP) 미작성으로 인한 시험기준 및 방법, 절차 미흡에 따른 시험평가 결과 신뢰성 확보 제한을 해소하기 위해 예비 시험평가기본계획서(P-TEMP) 작성시부터 시험평가 관계기관이 참여를 명문화하고 규정화하여 책임기관을 지정하고 작성 책임성을 명문화하는 방안을 마련하였다. 다음은 전력지원체계 시험평가 전문성 강화 측면의 개선 방향으로 첫째, 전담 전문연구기관의 설립을 통해 사업관리 전문성을 향상하고, 둘째 각 군의 시험평가기관에 전력지원체계시험평가를 전담하는 ‘과’를 신설 및 증편하여 기능별 전문성과 전문인력 보강을 통하여 체계적인 시험평가 사업관리 체계를 정립하였고 셋째, 운영시험평가 전담부대를 편성하여 시험평가 결과자료의 신뢰성 향상 방안과 더불어 과학화훈련다(KCTC)과 연계하여 실전적 상황과 환경을 연계한 신뢰성 있는 데이터를 확보하여 하는 시험평가체계 개선방향을 제시하였다.
Despite significant progress in weapons systems due to development of advanced science and technology, our military lacks the understanding on importance of force support systems, and its development lags behind. Our military’s focus on force buildup is largely focused on weapons systems, so the for...
Despite significant progress in weapons systems due to development of advanced science and technology, our military lacks the understanding on importance of force support systems, and its development lags behind. Our military’s focus on force buildup is largely focused on weapons systems, so the force support system is garners relatively less attention. However, to build the most advanced science-based military, the force support system also needs to be developed in parallel with weapons systems because the enable maximum performance of weapons, which allows us to be ready to future battlefield that will be based on 4thindustrial revolution. In future war, the force support system will be linked with weapons systems, and is expected to develop in an integrated manner. But our military’s reality is that the evaluation of force support systems is actually based on the evaluation of weapons systems, and they do not reflect properly the differences, and thus development is under challenge, especially the R&D projects. There is lack of research institutions that can conduct R&D and evaluation. There is also lack of professionals and infrastructure. This paper focuses on evaluating the force support systems, establishing infrastructure and testing methodology, raising professionals, reviews regulations, etc. and offers a direction toward which we should direct our efforts for better force support systems, while enhancing professionalism. This paper also analyses the difference between various methodologies, defines evaluation of force support systems, roles, importance, types and methods, etc., and also analyses current status in Korea’s military. Moreover, it reviews foreign military’s, especially those of advanced economies, how they adopt force support system evaluation and manage projects, with studies on regulations and level of integration with weapons systems. By analyzing force support system evaluation methods, this paper conducted case studies on program management, reviewed current status and identified cases to suggest enhancement methods, and based on the results, came up with suggestions on regulatory changes to strengthen the drafting of MR, emphasize on the necessity to establish professional research agency, and ways to apply TEMP to fit the characteristics of force support systems. Based on this, this paper offers 2 ways of enhancing evaluation tests. First, revising regulatory aspects of the system: to prevent failure of adoption of products by conducting development projects without MR, and thus making sure that MR is drafted fully by professional institution before conducting project. Second, making sure that TEMP is drafted before any evaluation ahead of time to make sure that methodology is observed, and thus designate a responsible government agency. Next, to enhance professionality of test and evaluation, first this paper suggests the creation of new department in charge of force support system evaluation, hire more professionals for a more systematic testing, and second, establish a military unit solely dedicated to testing and evaluation in order to enhance the credibility of test data and if needed, coordinate with KCTC to acquire a more combat-simulated realistic data as needed.
Despite significant progress in weapons systems due to development of advanced science and technology, our military lacks the understanding on importance of force support systems, and its development lags behind. Our military’s focus on force buildup is largely focused on weapons systems, so the force support system is garners relatively less attention. However, to build the most advanced science-based military, the force support system also needs to be developed in parallel with weapons systems because the enable maximum performance of weapons, which allows us to be ready to future battlefield that will be based on 4thindustrial revolution. In future war, the force support system will be linked with weapons systems, and is expected to develop in an integrated manner. But our military’s reality is that the evaluation of force support systems is actually based on the evaluation of weapons systems, and they do not reflect properly the differences, and thus development is under challenge, especially the R&D projects. There is lack of research institutions that can conduct R&D and evaluation. There is also lack of professionals and infrastructure. This paper focuses on evaluating the force support systems, establishing infrastructure and testing methodology, raising professionals, reviews regulations, etc. and offers a direction toward which we should direct our efforts for better force support systems, while enhancing professionalism. This paper also analyses the difference between various methodologies, defines evaluation of force support systems, roles, importance, types and methods, etc., and also analyses current status in Korea’s military. Moreover, it reviews foreign military’s, especially those of advanced economies, how they adopt force support system evaluation and manage projects, with studies on regulations and level of integration with weapons systems. By analyzing force support system evaluation methods, this paper conducted case studies on program management, reviewed current status and identified cases to suggest enhancement methods, and based on the results, came up with suggestions on regulatory changes to strengthen the drafting of MR, emphasize on the necessity to establish professional research agency, and ways to apply TEMP to fit the characteristics of force support systems. Based on this, this paper offers 2 ways of enhancing evaluation tests. First, revising regulatory aspects of the system: to prevent failure of adoption of products by conducting development projects without MR, and thus making sure that MR is drafted fully by professional institution before conducting project. Second, making sure that TEMP is drafted before any evaluation ahead of time to make sure that methodology is observed, and thus designate a responsible government agency. Next, to enhance professionality of test and evaluation, first this paper suggests the creation of new department in charge of force support system evaluation, hire more professionals for a more systematic testing, and second, establish a military unit solely dedicated to testing and evaluation in order to enhance the credibility of test data and if needed, coordinate with KCTC to acquire a more combat-simulated realistic data as needed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.