본 연구의 목적은 유아교육기관의 누리과정에서 유아가 경험하는 예술활동에 대해 파악하여, 유아의 예술경험활동이 창의성 및 사회적 기술에 미치는 영향은 어떠한지 살펴보고, 이를 바탕으로 유아기 예술경험활동의 활성화 방안에 대한 실증적 자료를 제공하고자 한다. 본 연구는 서울, 인천, 경기 등 수도권 내 유치원과 어린이집에 재원 중인 만 4세 유아 552명을 대상으로 하였으며, 유아 담임교사가 유아의 예술경험활동, 창의성 및 사회적 기술을 평정하였다. 유아의 예술경험활동 평정척도는 서울특별시 유아교육진흥원(2013)의 누리과정 평가도구 그리고 육아정책연구소의 만 3∼4세 누리과정 관찰척도(이미화 외, 2013)를 참고하여 본 연구자가 수정 보완한 척도를 사용하였다. 유아의 창의성은 전경원(2003)이 개발한 한국판 표준화 검사를 사용하여 측정하였으며, 사회적 기술은 윤치연(2008)의 한국판 표준화 유아 사회성 기술검사 도구(Korean Social Skills Rating System: K-SSRS)를 사용하여 측정하였다. ...
본 연구의 목적은 유아교육기관의 누리과정에서 유아가 경험하는 예술활동에 대해 파악하여, 유아의 예술경험활동이 창의성 및 사회적 기술에 미치는 영향은 어떠한지 살펴보고, 이를 바탕으로 유아기 예술경험활동의 활성화 방안에 대한 실증적 자료를 제공하고자 한다. 본 연구는 서울, 인천, 경기 등 수도권 내 유치원과 어린이집에 재원 중인 만 4세 유아 552명을 대상으로 하였으며, 유아 담임교사가 유아의 예술경험활동, 창의성 및 사회적 기술을 평정하였다. 유아의 예술경험활동 평정척도는 서울특별시 유아교육진흥원(2013)의 누리과정 평가도구 그리고 육아정책연구소의 만 3∼4세 누리과정 관찰척도(이미화 외, 2013)를 참고하여 본 연구자가 수정 보완한 척도를 사용하였다. 유아의 창의성은 전경원(2003)이 개발한 한국판 표준화 검사를 사용하여 측정하였으며, 사회적 기술은 윤치연(2008)의 한국판 표준화 유아 사회성 기술검사 도구(Korean Social Skills Rating System: K-SSRS)를 사용하여 측정하였다. 자료 분석은 SPSSWIN 23 프로그램을 이용하였다. 연구대상자의 일반적 특성을 알아보기 위하여 빈도와 백분율을 산출하였으며, 각 측정도구의 문항 간 내적 일치도를 알아보기 위해 Cronbach’s α 계수를 산출하였다. 측정변수들의 일반적 경향을 알아보기 위해 평균과 표준편차를 산출하고, 변수들 간 관련성을 알아보기 위해 Pearson 상관관계분석을 실시하였으며, 회귀분석을 사용하여 예술경험활동, 창의성, 사회적 기술의 관계를 규명하였다. 연구결과를 살펴보면, 첫째, 유아들의 예술경험활동은 중간 수준 이상으로 나타났으며, 다만 전통 예술 감상 활동이 상대적으로 낮았다. 둘째, 유아의 예술경험활동은 창의성에 긍정적 영향을 미쳤다. 세부적으로 살펴보면, 예술경험활동 가운데서 아름다움 찾아보기와 예술적 표현하기 활동은 창의성에 유의한 영향을 미친 반면, 예술 감상하기 활동은 유의한 영향을 미치지 않았다. 셋째, 유아의 예술경험활동은 사회적 기술에 긍정적 영향을 미쳤다. 세부적으로 살펴보면, 정서표현에 대해 아름다움 찾아보기, 예술적 표현하기, 예술 감상하기 활동은 유의한 영향을 미쳤다. 자신감에 대해 아름다움 찾아보기와 예술적 표현하기 활동은 유의한 영향을 미친 반면, 예술 감상하기 활동은 유의한 영향을 미치지 않았다. 질서의식에 대해 예술 감상하기 활동은 매우 강한 영향을 미친 반면, 예술적 표현하기 활동은 유의한 영향이 나타나지 않았다. 문제 해결에 대해 예술적 표현하기 활동과 예술 감상하기 활동은 유의한 영향을 미친 반면, 아름다움 찾아보기 활동은 유의한 영향을 미치지 않았다. 본 연구는 누리과정 예술경험활동에서 제시한 영역별 목표 활동에 대해 구체적으로 평정할 수 있도록 만 4세 유아용 척도를 새롭게 구성하고 이를 통해 유아 예술경험활동의 정도를 측정하였다. 선행 연구들은 음악, 미술, 극놀이 등 각 장르별 예술경험이 창의성 또는 사회적 기술에 미치는 영향을 규명해 온 반면, 본 연구는 유아교육기관에서 통합적으로 이루어지는 누리과정 예술경험활동을 관찰 평가하고, 창의성 및 사회적 기술과의 관계를 규명하였다는 점에서 연구 의의가 있다. 본 연구 결과는 유아교육현장에서 유아의 예술경험활동을 적극 활성화할 필요가 있음을 시사한다.
본 연구의 목적은 유아교육기관의 누리과정에서 유아가 경험하는 예술활동에 대해 파악하여, 유아의 예술경험활동이 창의성 및 사회적 기술에 미치는 영향은 어떠한지 살펴보고, 이를 바탕으로 유아기 예술경험활동의 활성화 방안에 대한 실증적 자료를 제공하고자 한다. 본 연구는 서울, 인천, 경기 등 수도권 내 유치원과 어린이집에 재원 중인 만 4세 유아 552명을 대상으로 하였으며, 유아 담임교사가 유아의 예술경험활동, 창의성 및 사회적 기술을 평정하였다. 유아의 예술경험활동 평정척도는 서울특별시 유아교육진흥원(2013)의 누리과정 평가도구 그리고 육아정책연구소의 만 3∼4세 누리과정 관찰척도(이미화 외, 2013)를 참고하여 본 연구자가 수정 보완한 척도를 사용하였다. 유아의 창의성은 전경원(2003)이 개발한 한국판 표준화 검사를 사용하여 측정하였으며, 사회적 기술은 윤치연(2008)의 한국판 표준화 유아 사회성 기술검사 도구(Korean Social Skills Rating System: K-SSRS)를 사용하여 측정하였다. 자료 분석은 SPSSWIN 23 프로그램을 이용하였다. 연구대상자의 일반적 특성을 알아보기 위하여 빈도와 백분율을 산출하였으며, 각 측정도구의 문항 간 내적 일치도를 알아보기 위해 Cronbach’s α 계수를 산출하였다. 측정변수들의 일반적 경향을 알아보기 위해 평균과 표준편차를 산출하고, 변수들 간 관련성을 알아보기 위해 Pearson 상관관계분석을 실시하였으며, 회귀분석을 사용하여 예술경험활동, 창의성, 사회적 기술의 관계를 규명하였다. 연구결과를 살펴보면, 첫째, 유아들의 예술경험활동은 중간 수준 이상으로 나타났으며, 다만 전통 예술 감상 활동이 상대적으로 낮았다. 둘째, 유아의 예술경험활동은 창의성에 긍정적 영향을 미쳤다. 세부적으로 살펴보면, 예술경험활동 가운데서 아름다움 찾아보기와 예술적 표현하기 활동은 창의성에 유의한 영향을 미친 반면, 예술 감상하기 활동은 유의한 영향을 미치지 않았다. 셋째, 유아의 예술경험활동은 사회적 기술에 긍정적 영향을 미쳤다. 세부적으로 살펴보면, 정서표현에 대해 아름다움 찾아보기, 예술적 표현하기, 예술 감상하기 활동은 유의한 영향을 미쳤다. 자신감에 대해 아름다움 찾아보기와 예술적 표현하기 활동은 유의한 영향을 미친 반면, 예술 감상하기 활동은 유의한 영향을 미치지 않았다. 질서의식에 대해 예술 감상하기 활동은 매우 강한 영향을 미친 반면, 예술적 표현하기 활동은 유의한 영향이 나타나지 않았다. 문제 해결에 대해 예술적 표현하기 활동과 예술 감상하기 활동은 유의한 영향을 미친 반면, 아름다움 찾아보기 활동은 유의한 영향을 미치지 않았다. 본 연구는 누리과정 예술경험활동에서 제시한 영역별 목표 활동에 대해 구체적으로 평정할 수 있도록 만 4세 유아용 척도를 새롭게 구성하고 이를 통해 유아 예술경험활동의 정도를 측정하였다. 선행 연구들은 음악, 미술, 극놀이 등 각 장르별 예술경험이 창의성 또는 사회적 기술에 미치는 영향을 규명해 온 반면, 본 연구는 유아교육기관에서 통합적으로 이루어지는 누리과정 예술경험활동을 관찰 평가하고, 창의성 및 사회적 기술과의 관계를 규명하였다는 점에서 연구 의의가 있다. 본 연구 결과는 유아교육현장에서 유아의 예술경험활동을 적극 활성화할 필요가 있음을 시사한다.
This study aims to investigate the influence of arts experience on the creativity and social skills of young children to provide practical evidences for fostering the art experience of young children. This study is conducted for 552 young kindergarten children who are 4-year-old and live in Seo...
This study aims to investigate the influence of arts experience on the creativity and social skills of young children to provide practical evidences for fostering the art experience of young children. This study is conducted for 552 young kindergarten children who are 4-year-old and live in Seoul, Incheon, and Kyunggi. To measure art experience of young children, this study develops questionnaires based on the evaluation index of Seoul Early Childhood Education & Promotion Center and observation guideline of Nuri Curriculum. To measure creativity, K-CTC (Korean Creativity Traits Checklist) which was developed by Jeon (2003) is used. To measure social skill, Yoon (2008)’s K-SSRS (Korean Social Skills Rating System: K-SSRS) is employed. SPSSWIN 23 is used for statistical analysis. To test the reliability of construct, Cronbach’s alpha test is conducted. To analyze general characteristics of young children, frequency analysis is conducted. Pearson correlation analysis is also conducted to explore the relationship between variables. Finally, regression analysis is used to measure the influence of art experience on creativity and social skills. As a result, art experience of young children significantly affects creativity and social skills. To investigate in detail, artistic exploration and artistic expression affect creativity including its two subcategories: cognitive creativity and emotional creativity. However, artistic appreciation does not affect creativity. However, all three subcategories of art experiences - artistic exploration, artistic expression, and artistic appreciation – affect emotional expression in social skill. Both artistic exploration and artistic expression significantly affect to self-confidence, but artistic appreciation does not affect self-confidence. What is notable is that artistic appreciation significantly affects consciousness in order. Finally, for problem-solving, artistic exploration does not significantly affect to problem-solving but artistic expression and artistic appreciation significantly affect to problem-solving. This study contributes to the fields in that it firstly employs Nuri Curriculum observation index for measuring arts experience. In addition, this study also contributes to the related literatures in that it considers arts experience from the comprehensive and holistic viewpoint compared to the previous works that consider the art experience as domain-specific experience such as music, painting, and play. More importantly, this study investigates the influence of integrated and comprehensive art experience on creativity and social skills.
This study aims to investigate the influence of arts experience on the creativity and social skills of young children to provide practical evidences for fostering the art experience of young children. This study is conducted for 552 young kindergarten children who are 4-year-old and live in Seoul, Incheon, and Kyunggi. To measure art experience of young children, this study develops questionnaires based on the evaluation index of Seoul Early Childhood Education & Promotion Center and observation guideline of Nuri Curriculum. To measure creativity, K-CTC (Korean Creativity Traits Checklist) which was developed by Jeon (2003) is used. To measure social skill, Yoon (2008)’s K-SSRS (Korean Social Skills Rating System: K-SSRS) is employed. SPSSWIN 23 is used for statistical analysis. To test the reliability of construct, Cronbach’s alpha test is conducted. To analyze general characteristics of young children, frequency analysis is conducted. Pearson correlation analysis is also conducted to explore the relationship between variables. Finally, regression analysis is used to measure the influence of art experience on creativity and social skills. As a result, art experience of young children significantly affects creativity and social skills. To investigate in detail, artistic exploration and artistic expression affect creativity including its two subcategories: cognitive creativity and emotional creativity. However, artistic appreciation does not affect creativity. However, all three subcategories of art experiences - artistic exploration, artistic expression, and artistic appreciation – affect emotional expression in social skill. Both artistic exploration and artistic expression significantly affect to self-confidence, but artistic appreciation does not affect self-confidence. What is notable is that artistic appreciation significantly affects consciousness in order. Finally, for problem-solving, artistic exploration does not significantly affect to problem-solving but artistic expression and artistic appreciation significantly affect to problem-solving. This study contributes to the fields in that it firstly employs Nuri Curriculum observation index for measuring arts experience. In addition, this study also contributes to the related literatures in that it considers arts experience from the comprehensive and holistic viewpoint compared to the previous works that consider the art experience as domain-specific experience such as music, painting, and play. More importantly, this study investigates the influence of integrated and comprehensive art experience on creativity and social skills.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.