본 논문은 도시선교에 있어서 도시공간의 선교적 가능성을 모색하기 위해 도시공간의 이해와 선교적 접근으로 선교적 공간기획 시도하고자 한다. 도시공간을 형태적으로 볼 때 동심원 구조의 모형, 선형설의 모형, 다핵심설의 모형, 삼지대 구조의 모형으로 형태지어 볼 수 있다. 또한 도시는 생산입지인 동시에 소비입지라 할 수 있으며 특유한 배열과 결합의 양식에 따라 특유한 도시공간구조를 형성하게 된다. 선교적인 차원에서 도시교회 뿐만 아니라 다양한 선교단체들은 도시화에 따른 변화에 민감하게 인식하며 선교적인 접근을 시도하였다. 하지만 선교적 전략과 방법에 있어 다양한 시도가 있었지만 도시공간은 주된 관심이 아님을 볼 수 있다. 복음주의 진영과 에큐메니칼 진영 모두 구체적으로 도시공간에 대해 선교적 함의를 두고 구체적인 응답을 시도하지 않았다. 또한 도시공간에 대한 진지한 인식이 매우 미비했을 뿐만 아니라 선교전략적인 응답이 없었음을 알 수 있다. 인문학적인 차원에서 근대이전에 철학적 도시공간은 주관적 인식에서 객관적 인식의 대상이 되었다. 신화적이고 상상적인 공간이 명료한 인식의 대상으로 우리에게 다가왔다. 또한 이러한 공간은 나눠지는 공간이 아닌 통합적인 공간을 의미하기 한다. 사회심리학적인 측면에서 도시공간은 단지 개인의 공간이 아니라 공적인 공간이 되며 다양하고 중층적인 상호침투적 공간생산을 하게 되었다. 또한 새로운 미디어로 새로운 체험을 통해 새로운 공간인 ...
본 논문은 도시선교에 있어서 도시공간의 선교적 가능성을 모색하기 위해 도시공간의 이해와 선교적 접근으로 선교적 공간기획 시도하고자 한다. 도시공간을 형태적으로 볼 때 동심원 구조의 모형, 선형설의 모형, 다핵심설의 모형, 삼지대 구조의 모형으로 형태지어 볼 수 있다. 또한 도시는 생산입지인 동시에 소비입지라 할 수 있으며 특유한 배열과 결합의 양식에 따라 특유한 도시공간구조를 형성하게 된다. 선교적인 차원에서 도시교회 뿐만 아니라 다양한 선교단체들은 도시화에 따른 변화에 민감하게 인식하며 선교적인 접근을 시도하였다. 하지만 선교적 전략과 방법에 있어 다양한 시도가 있었지만 도시공간은 주된 관심이 아님을 볼 수 있다. 복음주의 진영과 에큐메니칼 진영 모두 구체적으로 도시공간에 대해 선교적 함의를 두고 구체적인 응답을 시도하지 않았다. 또한 도시공간에 대한 진지한 인식이 매우 미비했을 뿐만 아니라 선교전략적인 응답이 없었음을 알 수 있다. 인문학적인 차원에서 근대이전에 철학적 도시공간은 주관적 인식에서 객관적 인식의 대상이 되었다. 신화적이고 상상적인 공간이 명료한 인식의 대상으로 우리에게 다가왔다. 또한 이러한 공간은 나눠지는 공간이 아닌 통합적인 공간을 의미하기 한다. 사회심리학적인 측면에서 도시공간은 단지 개인의 공간이 아니라 공적인 공간이 되며 다양하고 중층적인 상호침투적 공간생산을 하게 되었다. 또한 새로운 미디어로 새로운 체험을 통해 새로운 공간인 컨버전스 공간을 만들어 낸다는 것은 도시공간에서 매우 흥미로운 함의를 지니고 있다. 이것은 새로운 미디어의 체험에 있어서 가능이 열려있는 도시공간에서 컨버전스 공간을 만들어 새로운 형태의 경험을 가능하게 한다는 것이다. 동양사상적인 관점에서 도시공간은 인간과 관계성을 가진다는 것이며 도시의 수많은 공간들은 새로운 관계의 의미로 다가오게 된다. 미학적 도시공간이해에서 도시공간은 단순한 신미적인 외관을 가진다고 해서 장소성에 맞는 의미를 만들어내지는 못한다. 벤야민의 인상학적 도시공간 접근에서 보듯이 단순히 도시의 아우라를 만들어내기 위한 공간이 아니라 시간에 따라 다른 의미작용을 할 수 있는 흔적으로서 도시공간을 구성하는 것이 중요하다. 도시공간은 철학적으로 볼 때 지각하고 지각될 수 있는 통합의 공간이며, 사회심리학적으로 볼 때 도시공간은 단순히 개인을 넘어 공공의 공간이다. 동양학적으로 볼 때 도시공간은 단순한 물리적인 영역이 아니 서로 관계하며 영향을 주고받는 관계성의 영역이며 자신을 드러내며 대화하는 대화의 공간이라고 말할 수 있다. 미학적으로 볼 때 도시공간은 장소로서 미학적 경험으로 의미를 발생하는 신미의 공간이라고 말할 수 있다. 즉, 도시공간은 통합의 공간, 공공의 공간, 대화의 공간, 신미의 공간으로 정리할 수 있다. 이러한 공간구분을 통해서 도시공간의 선교적 접근으로 첫째 ‘성전신학’의 관점에서 도시공간을 인식하고 응답하며, 둘째 ‘공적신학적’ 관점에서 도시공간의 인식과 응답을, 셋째 ‘대화신학’의 관점에서 도시공간의 인식과 응답을, 넷째 ‘신학적’의 관점에서 도시공간의 인식과 응답에 대해 살펴볼 수 있다. 도시공간에 대한 선교적 접근을 통해 선교적 통합 도시공간 기획으로 ‘4 Mission Space’(4MS)라는 틀을 만들었다. 이것은 도시선교공간 기획으로 MS1은 ‘통합의 공간’(SU, Space for Unity), MS2는 ‘공공의 공간’(SP, Space for publicness), MS3은 ‘대화의 공간’(SD, Space for Dialogue), MS4는 ‘신미의 공간’(SB, Space for Beauty)으로 구분된다. 이것을 바탕으로 선교적 통합 도시공간기획의 적용으로 ‘레이첼의 티룸’과 ‘스페이스 아이’, ‘온 하우스’, ‘분당성음교회’의 사례를 살펴보았다. 앞으로 선교적 통합 도시공간 기획으로 좀 더 다양한 지역과 다양한 공간을 기획하면서 도시선교의 새로운 틈새로 선교전략적인 방법론이 되길 바란다.
본 논문은 도시선교에 있어서 도시공간의 선교적 가능성을 모색하기 위해 도시공간의 이해와 선교적 접근으로 선교적 공간기획 시도하고자 한다. 도시공간을 형태적으로 볼 때 동심원 구조의 모형, 선형설의 모형, 다핵심설의 모형, 삼지대 구조의 모형으로 형태지어 볼 수 있다. 또한 도시는 생산입지인 동시에 소비입지라 할 수 있으며 특유한 배열과 결합의 양식에 따라 특유한 도시공간구조를 형성하게 된다. 선교적인 차원에서 도시교회 뿐만 아니라 다양한 선교단체들은 도시화에 따른 변화에 민감하게 인식하며 선교적인 접근을 시도하였다. 하지만 선교적 전략과 방법에 있어 다양한 시도가 있었지만 도시공간은 주된 관심이 아님을 볼 수 있다. 복음주의 진영과 에큐메니칼 진영 모두 구체적으로 도시공간에 대해 선교적 함의를 두고 구체적인 응답을 시도하지 않았다. 또한 도시공간에 대한 진지한 인식이 매우 미비했을 뿐만 아니라 선교전략적인 응답이 없었음을 알 수 있다. 인문학적인 차원에서 근대이전에 철학적 도시공간은 주관적 인식에서 객관적 인식의 대상이 되었다. 신화적이고 상상적인 공간이 명료한 인식의 대상으로 우리에게 다가왔다. 또한 이러한 공간은 나눠지는 공간이 아닌 통합적인 공간을 의미하기 한다. 사회심리학적인 측면에서 도시공간은 단지 개인의 공간이 아니라 공적인 공간이 되며 다양하고 중층적인 상호침투적 공간생산을 하게 되었다. 또한 새로운 미디어로 새로운 체험을 통해 새로운 공간인 컨버전스 공간을 만들어 낸다는 것은 도시공간에서 매우 흥미로운 함의를 지니고 있다. 이것은 새로운 미디어의 체험에 있어서 가능이 열려있는 도시공간에서 컨버전스 공간을 만들어 새로운 형태의 경험을 가능하게 한다는 것이다. 동양사상적인 관점에서 도시공간은 인간과 관계성을 가진다는 것이며 도시의 수많은 공간들은 새로운 관계의 의미로 다가오게 된다. 미학적 도시공간이해에서 도시공간은 단순한 신미적인 외관을 가진다고 해서 장소성에 맞는 의미를 만들어내지는 못한다. 벤야민의 인상학적 도시공간 접근에서 보듯이 단순히 도시의 아우라를 만들어내기 위한 공간이 아니라 시간에 따라 다른 의미작용을 할 수 있는 흔적으로서 도시공간을 구성하는 것이 중요하다. 도시공간은 철학적으로 볼 때 지각하고 지각될 수 있는 통합의 공간이며, 사회심리학적으로 볼 때 도시공간은 단순히 개인을 넘어 공공의 공간이다. 동양학적으로 볼 때 도시공간은 단순한 물리적인 영역이 아니 서로 관계하며 영향을 주고받는 관계성의 영역이며 자신을 드러내며 대화하는 대화의 공간이라고 말할 수 있다. 미학적으로 볼 때 도시공간은 장소로서 미학적 경험으로 의미를 발생하는 신미의 공간이라고 말할 수 있다. 즉, 도시공간은 통합의 공간, 공공의 공간, 대화의 공간, 신미의 공간으로 정리할 수 있다. 이러한 공간구분을 통해서 도시공간의 선교적 접근으로 첫째 ‘성전신학’의 관점에서 도시공간을 인식하고 응답하며, 둘째 ‘공적신학적’ 관점에서 도시공간의 인식과 응답을, 셋째 ‘대화신학’의 관점에서 도시공간의 인식과 응답을, 넷째 ‘신학적’의 관점에서 도시공간의 인식과 응답에 대해 살펴볼 수 있다. 도시공간에 대한 선교적 접근을 통해 선교적 통합 도시공간 기획으로 ‘4 Mission Space’(4MS)라는 틀을 만들었다. 이것은 도시선교공간 기획으로 MS1은 ‘통합의 공간’(SU, Space for Unity), MS2는 ‘공공의 공간’(SP, Space for publicness), MS3은 ‘대화의 공간’(SD, Space for Dialogue), MS4는 ‘신미의 공간’(SB, Space for Beauty)으로 구분된다. 이것을 바탕으로 선교적 통합 도시공간기획의 적용으로 ‘레이첼의 티룸’과 ‘스페이스 아이’, ‘온 하우스’, ‘분당성음교회’의 사례를 살펴보았다. 앞으로 선교적 통합 도시공간 기획으로 좀 더 다양한 지역과 다양한 공간을 기획하면서 도시선교의 새로운 틈새로 선교전략적인 방법론이 되길 바란다.
The purpose of this paper is to understand the urban space and the missionary approach through the new recognition and response about 'urban space' in urban missions. When the urban space is viewed formally, it can be modeled as a model of concentric structure, a model of linear theory, a model of m...
The purpose of this paper is to understand the urban space and the missionary approach through the new recognition and response about 'urban space' in urban missions. When the urban space is viewed formally, it can be modeled as a model of concentric structure, a model of linear theory, a model of multinuclear consciousness, and a model of trilateral structure. In addition, the city can be said to be both a production location and a consumption location, and a unique urban space structure is formed according to the unique arrangement and combination style. On the missionary level, various missions organizations as well as urban churches were aware of the changes caused by urbanization and attempted a missiological approach. As a result, there were various attempts in mission strategy and method, but urban space was not the main interest have. Both camps did not specifically attempt to answer specific questions about space with a missionary implication, and it was found that there was not a serious awareness of urban space, and there was no strategic response to mission in urban space. Prior to modern times, philosophical urban space became subject of objective recognition in subjective perception. Mythical and imaginative spaces come to us as objects of clear recognition. This space also means an integrated space, not a divided space. From a social psychological point of view, it can be said that urban space becomes a public space, not just an individual space, but produces a diverse, multi - layered inter - invasive space. In addition, creating a new space, a convergence space through new experiences with new media, has a very interesting implication in urban space. In the new media experience, it is possible to create a convergence space in an open urban space, enabling a new type of experience. From the viewpoint of oriental thought, urban space has relation with human in view of oriental ideology, and many spaces of city come to the meaning of new relation. In aesthetic urban space understanding, urban space has a simple sophisticated appearance, which does not make sense for space. As Benjamin's approach to the impressive urban space suggests, it is important to construct the urban space as a trail that can have different meanings according to time, rather than simply a space for creating the urban aura. Urban space is a space of integration that can be perceived and perceived when viewed philosophically. In social psychology, city space is simply a public space beyond individuals, and orientalism is not a mere physical space, It can be said that this is the area of ??relationship that is related and influenced, and the space of conversation that reveals and communicates with oneself. From aesthetic point of view, urban space can be said to be a place of sincerity that has meaning as a place and aesthetic experience. In other words, the urban space can be organized into a space of integration, a public space, a space of dialogue, and a space of sincerity. Second, the recognition and response of urban space from the viewpoint of 'public theology', and the third, 'Dialogic theology'. The recognition and response of urban space from the point of view, and the recognition and response of urban space from the viewpoint of the fourth 'missionary aesthetics'. Through the missionary approach to the urban space, we created the framework of '4 Mission Spaces' (4MS) as a missionary integrated urban space planning. This means that MS1, which is planned for the city mission space, is a space for unity (SU), MS2 is a space for publicness for planning an integrated mission space, MS3 is a space for conversation, (SD, Space for Dialogue) and MS4 (Space for Beauty). Based on this, it is possible to apply 'Rachael's Tea Room' , 'Space I' , On House and 'Bundang Sungum Church' In the future, I hope that the project will be a strategic methodology for missions with a new gap in urban missions by planning more diverse areas and diverse spaces through the missionary integrated urban space planning
The purpose of this paper is to understand the urban space and the missionary approach through the new recognition and response about 'urban space' in urban missions. When the urban space is viewed formally, it can be modeled as a model of concentric structure, a model of linear theory, a model of multinuclear consciousness, and a model of trilateral structure. In addition, the city can be said to be both a production location and a consumption location, and a unique urban space structure is formed according to the unique arrangement and combination style. On the missionary level, various missions organizations as well as urban churches were aware of the changes caused by urbanization and attempted a missiological approach. As a result, there were various attempts in mission strategy and method, but urban space was not the main interest have. Both camps did not specifically attempt to answer specific questions about space with a missionary implication, and it was found that there was not a serious awareness of urban space, and there was no strategic response to mission in urban space. Prior to modern times, philosophical urban space became subject of objective recognition in subjective perception. Mythical and imaginative spaces come to us as objects of clear recognition. This space also means an integrated space, not a divided space. From a social psychological point of view, it can be said that urban space becomes a public space, not just an individual space, but produces a diverse, multi - layered inter - invasive space. In addition, creating a new space, a convergence space through new experiences with new media, has a very interesting implication in urban space. In the new media experience, it is possible to create a convergence space in an open urban space, enabling a new type of experience. From the viewpoint of oriental thought, urban space has relation with human in view of oriental ideology, and many spaces of city come to the meaning of new relation. In aesthetic urban space understanding, urban space has a simple sophisticated appearance, which does not make sense for space. As Benjamin's approach to the impressive urban space suggests, it is important to construct the urban space as a trail that can have different meanings according to time, rather than simply a space for creating the urban aura. Urban space is a space of integration that can be perceived and perceived when viewed philosophically. In social psychology, city space is simply a public space beyond individuals, and orientalism is not a mere physical space, It can be said that this is the area of ??relationship that is related and influenced, and the space of conversation that reveals and communicates with oneself. From aesthetic point of view, urban space can be said to be a place of sincerity that has meaning as a place and aesthetic experience. In other words, the urban space can be organized into a space of integration, a public space, a space of dialogue, and a space of sincerity. Second, the recognition and response of urban space from the viewpoint of 'public theology', and the third, 'Dialogic theology'. The recognition and response of urban space from the point of view, and the recognition and response of urban space from the viewpoint of the fourth 'missionary aesthetics'. Through the missionary approach to the urban space, we created the framework of '4 Mission Spaces' (4MS) as a missionary integrated urban space planning. This means that MS1, which is planned for the city mission space, is a space for unity (SU), MS2 is a space for publicness for planning an integrated mission space, MS3 is a space for conversation, (SD, Space for Dialogue) and MS4 (Space for Beauty). Based on this, it is possible to apply 'Rachael's Tea Room' , 'Space I' , On House and 'Bundang Sungum Church' In the future, I hope that the project will be a strategic methodology for missions with a new gap in urban missions by planning more diverse areas and diverse spaces through the missionary integrated urban space planning
주제어
#도시 도시화 도시공간 도시선교 대화 미학 공적선교 신학적 미학 통합 관계 공간기획 스토리텔링 공간스토리텔링
학위논문 정보
저자
오동섭
학위수여기관
장로회신학대학교
학위구분
국내박사
학과
신학과(박사)
지도교수
김영동
발행연도
2018
키워드
도시 도시화 도시공간 도시선교 대화 미학 공적선교 신학적 미학 통합 관계 공간기획 스토리텔링 공간스토리텔링
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.