본 연구는 온라인 쇼핑몰 소비자의 구매의사결정에 대한 브랜드 포지셔닝 전략과 그 평가 요인들을 규명하여 브랜드 포지셔닝을 강화시킬 전략과제를 도출하는 것을 목적으로 하였다. 브랜드자산 구성요소, 소비자행동, 인터넷비즈니스 마케팅 포지셔닝 관계 분석과 더불어 우리나라 인터넷 온라인 쇼핑몰 산업의 특성과 브랜드 마케팅 포지셔닝 관계를 검토하였다. 온라인 쇼핑몰 브랜드 자산에 대한 브랜드 포지셔닝 역할 규명과 영향력 추정을 위한 연구가설과 모형을 설정하고 온라인 쇼핑몰의 브랜드 이미지, 지각된 품질인지도, 마케팅 활동에 대한 영향과 브랜드자산 속성에 대한 설문들을 개발 하였다. 설문조사를 근거로 인구통계학적 특성기준 및 ...
본 연구는 온라인 쇼핑몰 소비자의 구매의사결정에 대한 브랜드 포지셔닝 전략과 그 평가 요인들을 규명하여 브랜드 포지셔닝을 강화시킬 전략과제를 도출하는 것을 목적으로 하였다. 브랜드자산 구성요소, 소비자행동, 인터넷비즈니스 마케팅 포지셔닝 관계 분석과 더불어 우리나라 인터넷 온라인 쇼핑몰 산업의 특성과 브랜드 마케팅 포지셔닝 관계를 검토하였다. 온라인 쇼핑몰 브랜드 자산에 대한 브랜드 포지셔닝 역할 규명과 영향력 추정을 위한 연구가설과 모형을 설정하고 온라인 쇼핑몰의 브랜드 이미지, 지각된 품질인지도, 마케팅 활동에 대한 영향과 브랜드자산 속성에 대한 설문들을 개발 하였다. 설문조사를 근거로 인구통계학적 특성기준 및 기술적 분석 비교를 수행하여 온라인 쇼핑몰에 대한 브랜드 이미지와 지각된품질 만족도, 마케팅활동의 영향요소들을 분석하였으며 요인분석, 상관분석, 단계별다중회귀, ANCOVA모형회귀로 신뢰도, 매력도, 추천의도에 있어 결정요인들의 영향력을 추정하는 정량분석을 하였다. 이러한 기술적 분석결과와 인과설명적 분석결과를 기초로 온라인 쇼핑몰 브랜드 포지셔닝 강화 전략과제를 도출하여 차별적 브랜드 관리방안 전략을 제시했다.
본 연구는 온라인 쇼핑몰 소비자의 구매의사결정에 대한 브랜드 포지셔닝 전략과 그 평가 요인들을 규명하여 브랜드 포지셔닝을 강화시킬 전략과제를 도출하는 것을 목적으로 하였다. 브랜드자산 구성요소, 소비자행동, 인터넷비즈니스 마케팅 포지셔닝 관계 분석과 더불어 우리나라 인터넷 온라인 쇼핑몰 산업의 특성과 브랜드 마케팅 포지셔닝 관계를 검토하였다. 온라인 쇼핑몰 브랜드 자산에 대한 브랜드 포지셔닝 역할 규명과 영향력 추정을 위한 연구가설과 모형을 설정하고 온라인 쇼핑몰의 브랜드 이미지, 지각된 품질인지도, 마케팅 활동에 대한 영향과 브랜드자산 속성에 대한 설문들을 개발 하였다. 설문조사를 근거로 인구통계학적 특성기준 및 기술적 분석 비교를 수행하여 온라인 쇼핑몰에 대한 브랜드 이미지와 지각된품질 만족도, 마케팅활동의 영향요소들을 분석하였으며 요인분석, 상관분석, 단계별다중회귀, ANCOVA모형회귀로 신뢰도, 매력도, 추천의도에 있어 결정요인들의 영향력을 추정하는 정량분석을 하였다. 이러한 기술적 분석결과와 인과설명적 분석결과를 기초로 온라인 쇼핑몰 브랜드 포지셔닝 강화 전략과제를 도출하여 차별적 브랜드 관리방안 전략을 제시했다.
This study aims to determine the strategies required to build the brand equity of online shopping enterprises, and to strengthen the brand satisfaction of customers in their buying process. The study predominantly analyzed literature on brand equity, the purchase decision factors of Internet bus...
This study aims to determine the strategies required to build the brand equity of online shopping enterprises, and to strengthen the brand satisfaction of customers in their buying process. The study predominantly analyzed literature on brand equity, the purchase decision factors of Internet business consumers, and brand positioning to identity their significant determinants. In addition, research models and hypotheses were made of brand image, brand perception, and the component of the marketing activities affecting the influences of brand positioning strategies. A survey done using group interviews and questionnaires was conducted through email and SNS on online shopping websites. Effective answers were received from 391 respondents, and these responses were used to conduct a comparative and qualitative study with descriptive analysis to identify the influence of marketing positioning strategies on online shopping brand equity. To identify the significant determinants of online shopping brand equity and to estimate their influences, correlational analysis, factor analysis, stepwise multiple regression analysis, and ANCOVA regression analysis with SPSS ver 21 were used. In conclusion, based on quality, individuality, and communication as key factors, the following management strategies should be applied to establish and strengthen the brand equity in the online shopping market. Convergent reliability management strategies for customers who utilize online shopping to purchase items more than three times a month, and convergent attractiveness management strategies for non-college graduate customers should be implemented.
This study aims to determine the strategies required to build the brand equity of online shopping enterprises, and to strengthen the brand satisfaction of customers in their buying process. The study predominantly analyzed literature on brand equity, the purchase decision factors of Internet business consumers, and brand positioning to identity their significant determinants. In addition, research models and hypotheses were made of brand image, brand perception, and the component of the marketing activities affecting the influences of brand positioning strategies. A survey done using group interviews and questionnaires was conducted through email and SNS on online shopping websites. Effective answers were received from 391 respondents, and these responses were used to conduct a comparative and qualitative study with descriptive analysis to identify the influence of marketing positioning strategies on online shopping brand equity. To identify the significant determinants of online shopping brand equity and to estimate their influences, correlational analysis, factor analysis, stepwise multiple regression analysis, and ANCOVA regression analysis with SPSS ver 21 were used. In conclusion, based on quality, individuality, and communication as key factors, the following management strategies should be applied to establish and strengthen the brand equity in the online shopping market. Convergent reliability management strategies for customers who utilize online shopping to purchase items more than three times a month, and convergent attractiveness management strategies for non-college graduate customers should be implemented.
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