본 연구는 로컬푸드 매장 전략요인 규명과 효과 추정을 통해 로컬푸드 매장 전략요인 특성과 성과요인 분석 및 전략 도출을 위해 문헌연구를 비롯한 설문조사 및 가설검증을 하였다. 특히 고객의 개념과 고객가치 성과측정, 로컬푸드 사업규정 및 서비스전략요인, 경쟁력의 개념과 경쟁우위, 로컬푸드 매장 경쟁력, 로컬푸드 시장현황과 유형을 중심으로 로컬푸드 매장 경쟁력 지표 관련 이론적 검토를 수행하였다. 로컬푸드 매장 전략요인 도출을 위해 로컬푸드 매장 이용 경험이 있는 소비자를 대상으로 직접 방문과 인터넷으로 정량 및 정성조사를 수행하여 자료를 수집하였다. 인구통계학적 특성을 기준으로 로컬푸드 매장 전략요인 특성, ...
본 연구는 로컬푸드 매장 전략요인 규명과 효과 추정을 통해 로컬푸드 매장 전략요인 특성과 성과요인 분석 및 전략 도출을 위해 문헌연구를 비롯한 설문조사 및 가설검증을 하였다. 특히 고객의 개념과 고객가치 성과측정, 로컬푸드 사업규정 및 서비스전략요인, 경쟁력의 개념과 경쟁우위, 로컬푸드 매장 경쟁력, 로컬푸드 시장현황과 유형을 중심으로 로컬푸드 매장 경쟁력 지표 관련 이론적 검토를 수행하였다. 로컬푸드 매장 전략요인 도출을 위해 로컬푸드 매장 이용 경험이 있는 소비자를 대상으로 직접 방문과 인터넷으로 정량 및 정성조사를 수행하여 자료를 수집하였다. 인구통계학적 특성을 기준으로 로컬푸드 매장 전략요인 특성, 식품안전, 로컬푸드인지도, 식품소비패턴 등의 정량지표들과 정성자료 요인들인 로컬푸드 이용 동기 및 장애요인 등을 비교분석하였다. 또한 상관분석, 요인분석, 다중회귀분석, ANCOVA모형회귀, 다차원척도법 분석으로 매장만족도, 재방문의도, 추천의도 등의 인과관계와 영향력을 추정하였다.
본 연구는 로컬푸드 매장 전략요인 규명과 효과 추정을 통해 로컬푸드 매장 전략요인 특성과 성과요인 분석 및 전략 도출을 위해 문헌연구를 비롯한 설문조사 및 가설검증을 하였다. 특히 고객의 개념과 고객가치 성과측정, 로컬푸드 사업규정 및 서비스전략요인, 경쟁력의 개념과 경쟁우위, 로컬푸드 매장 경쟁력, 로컬푸드 시장현황과 유형을 중심으로 로컬푸드 매장 경쟁력 지표 관련 이론적 검토를 수행하였다. 로컬푸드 매장 전략요인 도출을 위해 로컬푸드 매장 이용 경험이 있는 소비자를 대상으로 직접 방문과 인터넷으로 정량 및 정성조사를 수행하여 자료를 수집하였다. 인구통계학적 특성을 기준으로 로컬푸드 매장 전략요인 특성, 식품안전, 로컬푸드인지도, 식품소비패턴 등의 정량지표들과 정성자료 요인들인 로컬푸드 이용 동기 및 장애요인 등을 비교분석하였다. 또한 상관분석, 요인분석, 다중회귀분석, ANCOVA모형회귀, 다차원척도법 분석으로 매장만족도, 재방문의도, 추천의도 등의 인과관계와 영향력을 추정하였다.
A Study on the Strategic Determinants of Local Food Stores
Gil-Hu Kim
Department of Consulting, Graduate School of Consulting, Paichai University Daejeon, Korea (supervised by Professor Chang-Kuen Moon)
This study is to derive the shop strategy factors an...
A Study on the Strategic Determinants of Local Food Stores
Gil-Hu Kim
Department of Consulting, Graduate School of Consulting, Paichai University Daejeon, Korea (supervised by Professor Chang-Kuen Moon)
This study is to derive the shop strategy factors and performance factors of local food store and estimate their effects on the consumers’ satisfaction, revisit intents, and recommendation intents. We conducted the theoretical reviews on the competitiveness metrics of customer concept, customer value, local food business regulation, service strategy factors, competitiveness, competitive advantage, and market type. We made the quantitative and qualitative research on the consumers’behavior and experience according to the local food store by the personal and online surveys. In conclusion, the critical success factors of local food store are summarized as followings. Firstly, the quality, freshness and price factors are secured for the satisfaction, revisit intent and recommendation intents. Secondly, the under 40 age customer group and the storage inconvenience, and the other impediment factors should be managed not to incur the dissatisfaction and mistrust. And finally, the taste, quality, price and safety factors should be critically managed to meet the consumers’expectation on the local food store.
Key words: Local food, Satisfaction, Intention, Survey, Customer, Service strategy, Retail distribution, Store competitiveness, Quantitative index, Competitive advantage, Qualitative data, Correlation analysis, Factor analysis, Multiple regression analysis, ANCOVA model regression
A Study on the Strategic Determinants of Local Food Stores
Gil-Hu Kim
Department of Consulting, Graduate School of Consulting, Paichai University Daejeon, Korea (supervised by Professor Chang-Kuen Moon)
This study is to derive the shop strategy factors and performance factors of local food store and estimate their effects on the consumers’ satisfaction, revisit intents, and recommendation intents. We conducted the theoretical reviews on the competitiveness metrics of customer concept, customer value, local food business regulation, service strategy factors, competitiveness, competitive advantage, and market type. We made the quantitative and qualitative research on the consumers’behavior and experience according to the local food store by the personal and online surveys. In conclusion, the critical success factors of local food store are summarized as followings. Firstly, the quality, freshness and price factors are secured for the satisfaction, revisit intent and recommendation intents. Secondly, the under 40 age customer group and the storage inconvenience, and the other impediment factors should be managed not to incur the dissatisfaction and mistrust. And finally, the taste, quality, price and safety factors should be critically managed to meet the consumers’expectation on the local food store.
Key words: Local food, Satisfaction, Intention, Survey, Customer, Service strategy, Retail distribution, Store competitiveness, Quantitative index, Competitive advantage, Qualitative data, Correlation analysis, Factor analysis, Multiple regression analysis, ANCOVA model regression
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