본 연구에서는 D시 소재의 유아교유기관에 근무하고 있는 유아교사 290명을 대상으로 자연 친화적 바깥놀이의 실시현황 및 유아교사의 인식을 파악하고 유아교육현장에서 자연 친화적 바깥놀이가 나아가야 할 방향을 모색하고자 하였다.
본 연구의 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 유아교사의 일반적 배경 변인에 따라 자연 친화적 바깥놀이 환경과 실시 현황의 차이는 어떠한가? 연구문제 2. 유아교사의 일반적 배경 변인에 따라 자연 친화적 바깥놀이에 대한 유아교사의 인식의 차이는 어떠한가?
본 설문지는 주종애(2015), 황윤숙(2012)의 연구에서 사용되었던 설문지를 토대로 본 연구자가 연구 목적에 맞도록 수정, 보완하였고, 유아교육 전문가 1인과 현장에서 근무 중인 대학원생 2인 총 3인에 의하여 ...
자연친화적 바깥놀이 실시현황 및 유아교사의 인식
차 인 숙
지도교수 이성희 배재대학교 대학원 유아교육학과
본 연구에서는 D시 소재의 유아교유기관에 근무하고 있는 유아교사 290명을 대상으로 자연 친화적 바깥놀이의 실시현황 및 유아교사의 인식을 파악하고 유아교육현장에서 자연 친화적 바깥놀이가 나아가야 할 방향을 모색하고자 하였다.
본 연구의 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 유아교사의 일반적 배경 변인에 따라 자연 친화적 바깥놀이 환경과 실시 현황의 차이는 어떠한가? 연구문제 2. 유아교사의 일반적 배경 변인에 따라 자연 친화적 바깥놀이에 대한 유아교사의 인식의 차이는 어떠한가?
본 설문지는 주종애(2015), 황윤숙(2012)의 연구에서 사용되었던 설문지를 토대로 본 연구자가 연구 목적에 맞도록 수정, 보완하였고, 유아교육 전문가 1인과 현장에서 근무 중인 대학원생 2인 총 3인에 의하여 타당도를 검증 받았다. 표집의 방법은 지역적 안배를 고려하여 임의 표집 하였으며, 설문지는 직접 방문을 통해 유치원(공립, 사립) 95부, 어린이집(국공립, 법인, 직장, 민간) 205부를 배부, 회수하였다. 회수된 설문지를 검토하는 과정에서 응답 누락분과 연구에 부적합한 설문지 10부를 제외하고 총 290부를 분석하여 사용하였다.
본 연구의 자료 분석을 위해 SPSSWIN 19.0을 이용하였다. 유아교사의 일반적 배경 변인에 따라 자연 친화적 바깥놀이 실시 현황과 유아교사의 인식 차이가 있는지 검증하기 위해 교차분석(X2), 독립표본 t-검증 및 일원분산배치분석(One-way ANOVA)을 적용하였으며, 일원분산배치분석(One-way ANOVA)에 대한 사후 검증으로 Scheffe 검증을 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약 및 논의 하면 다음과 같다.
1) 유아교사의 일반적 배경 변인에 따라 자연 친화적 바깥놀이를 위한 환경과 실시 현황의 차이
첫째, 유아교사의 일반적 배경 변인에 따라 자연 친화적 바깥놀이를 위한 환경의 차이를 살펴 본 결과, 사립유치원이 자연 친화적 바깥놀이를 위한 환경이 가장 잘 조성되어져 있는 것으로 나타났으며, 자연 친화 교육 연수 경험이 있는 유아교사가 근무하고 있는 기관이 자연 친화적 바깥놀이 환경이 잘 구성되어 있었다. 둘째, 유아교사의 일반적 배경 변인에 따라 자연 친화적 바깥놀이 실시 횟수의 차이는 매일 실시하거나 주 3∼4회 실시한다고 한 응답한 교사가 법인어린이집이 가장 많았다. 1회 운영시간의 차이에 대해서는 직장어린이집이집의 교사가 1시간 이상 운영한다는 응답을 가장 많이 하였다. 자연 친화적 바깥놀이 실시 시기는 대부분의 교사들이 오전시간을 선호하는 것으로 나타났다. 셋째, 유아교사의 일반적 배경변인에 따라 자연 친화적 바깥놀이에서 주로 이용하는 공간의 차이를 살펴보면, 공립유치원 유아교사와 사립유치원의 유아교사가 기관 내 시설을 이용한다는 응답이 가장 많았다, 직장 어린이집의 유아교사는 인근 환경을 이용한다는 응답을 가장 많이 하였다. 인근 환경 활용도를 살펴보면 약간 활용한다는 응답과 매우 잘 이용한다는 응답이 높게 나타났으며, 기관유형에서는 직장어린이집이 가장 많이 이용하는 것으로 나타났다.
2) 유아교사의 일반적 배경 변인에 따라 자연 친화적 바깥놀이에 대한 유아교사의 인식 차이
첫째, 자연 친화적 바깥놀이로의 방향 전환에 대한 인식은 유아교사의 배경 변인에 따라 다르지 않은 것으로 나타났다. 대부분의 유아교사들이 방향 전환에 동의하는 것으로 나타났으며, 시작 시기는 학령 전으로 인식하고 있었다. 둘째, 과반수이상의 유아교사들이 바깥놀이 계획 시 자연 친화적인 면을 고려하는 것으로 나타났다. 사회성 발달과 정서 발달에 좋다고 인식하였기 때문에 자연 친화적인 면을 고려하는 것으로 나타났으나, 유아교사의 일반적 배경변인에 따라 차이는 없었다. 셋째, 유아교사가 인식하는 현행 유아교육 과정의 자연 친화 교육내용 반영 인식은 기관유형에서는 사립유치원의 유아교사가 가장 높게 반영한다고 응답하였으며 자연 친화 교육 연수 경험에서는 연수경험이 있는 유아교사들이 높게 반영하는 것으로 나타났다. 대부분의 유아교사들은 자연 친화적 바깥놀이의 필요성에 대해 높게 인식하고 있었으며 자연 친화적 바깥놀이를 위해 기관 내 시설과 인근 시설을 많이 이용하는 것으로 나타났다. 자연 친화적 바깥놀이를 위한 환경과 실시 현황, 유아교사의 인식은 기관의 유형, 유아교사의 연수경험 그리고 근무하고 있는 기관의 자연 친화적 환경에 영향을 받고 있었다. 따라서 자연 친화적 바깥놀이의 활성화를 위해 지속적이고 체계적인 유아교사 연수의 경험이 제공되어야 하며, 유아들에게 풍부한 자연환경을 제공하기 위해 국가적으로나 민간의 차원에서 지속적인 관심과 지원이 요구된다.
주 제 어: 자연 친화, 바깥놀이, 자연 친화적 바깥놀이, 바깥놀이 실시현황, 바깥놀이 교사 인식
자연친화적 바깥놀이 실시현황 및 유아교사의 인식
차 인 숙
지도교수 이성희 배재대학교 대학원 유아교육학과
본 연구에서는 D시 소재의 유아교유기관에 근무하고 있는 유아교사 290명을 대상으로 자연 친화적 바깥놀이의 실시현황 및 유아교사의 인식을 파악하고 유아교육현장에서 자연 친화적 바깥놀이가 나아가야 할 방향을 모색하고자 하였다.
본 연구의 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 유아교사의 일반적 배경 변인에 따라 자연 친화적 바깥놀이 환경과 실시 현황의 차이는 어떠한가? 연구문제 2. 유아교사의 일반적 배경 변인에 따라 자연 친화적 바깥놀이에 대한 유아교사의 인식의 차이는 어떠한가?
본 설문지는 주종애(2015), 황윤숙(2012)의 연구에서 사용되었던 설문지를 토대로 본 연구자가 연구 목적에 맞도록 수정, 보완하였고, 유아교육 전문가 1인과 현장에서 근무 중인 대학원생 2인 총 3인에 의하여 타당도를 검증 받았다. 표집의 방법은 지역적 안배를 고려하여 임의 표집 하였으며, 설문지는 직접 방문을 통해 유치원(공립, 사립) 95부, 어린이집(국공립, 법인, 직장, 민간) 205부를 배부, 회수하였다. 회수된 설문지를 검토하는 과정에서 응답 누락분과 연구에 부적합한 설문지 10부를 제외하고 총 290부를 분석하여 사용하였다.
본 연구의 자료 분석을 위해 SPSS WIN 19.0을 이용하였다. 유아교사의 일반적 배경 변인에 따라 자연 친화적 바깥놀이 실시 현황과 유아교사의 인식 차이가 있는지 검증하기 위해 교차분석(X2), 독립표본 t-검증 및 일원분산배치분석(One-way ANOVA)을 적용하였으며, 일원분산배치분석(One-way ANOVA)에 대한 사후 검증으로 Scheffe 검증을 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약 및 논의 하면 다음과 같다.
1) 유아교사의 일반적 배경 변인에 따라 자연 친화적 바깥놀이를 위한 환경과 실시 현황의 차이
첫째, 유아교사의 일반적 배경 변인에 따라 자연 친화적 바깥놀이를 위한 환경의 차이를 살펴 본 결과, 사립유치원이 자연 친화적 바깥놀이를 위한 환경이 가장 잘 조성되어져 있는 것으로 나타났으며, 자연 친화 교육 연수 경험이 있는 유아교사가 근무하고 있는 기관이 자연 친화적 바깥놀이 환경이 잘 구성되어 있었다. 둘째, 유아교사의 일반적 배경 변인에 따라 자연 친화적 바깥놀이 실시 횟수의 차이는 매일 실시하거나 주 3∼4회 실시한다고 한 응답한 교사가 법인어린이집이 가장 많았다. 1회 운영시간의 차이에 대해서는 직장어린이집이집의 교사가 1시간 이상 운영한다는 응답을 가장 많이 하였다. 자연 친화적 바깥놀이 실시 시기는 대부분의 교사들이 오전시간을 선호하는 것으로 나타났다. 셋째, 유아교사의 일반적 배경변인에 따라 자연 친화적 바깥놀이에서 주로 이용하는 공간의 차이를 살펴보면, 공립유치원 유아교사와 사립유치원의 유아교사가 기관 내 시설을 이용한다는 응답이 가장 많았다, 직장 어린이집의 유아교사는 인근 환경을 이용한다는 응답을 가장 많이 하였다. 인근 환경 활용도를 살펴보면 약간 활용한다는 응답과 매우 잘 이용한다는 응답이 높게 나타났으며, 기관유형에서는 직장어린이집이 가장 많이 이용하는 것으로 나타났다.
2) 유아교사의 일반적 배경 변인에 따라 자연 친화적 바깥놀이에 대한 유아교사의 인식 차이
첫째, 자연 친화적 바깥놀이로의 방향 전환에 대한 인식은 유아교사의 배경 변인에 따라 다르지 않은 것으로 나타났다. 대부분의 유아교사들이 방향 전환에 동의하는 것으로 나타났으며, 시작 시기는 학령 전으로 인식하고 있었다. 둘째, 과반수이상의 유아교사들이 바깥놀이 계획 시 자연 친화적인 면을 고려하는 것으로 나타났다. 사회성 발달과 정서 발달에 좋다고 인식하였기 때문에 자연 친화적인 면을 고려하는 것으로 나타났으나, 유아교사의 일반적 배경변인에 따라 차이는 없었다. 셋째, 유아교사가 인식하는 현행 유아교육 과정의 자연 친화 교육내용 반영 인식은 기관유형에서는 사립유치원의 유아교사가 가장 높게 반영한다고 응답하였으며 자연 친화 교육 연수 경험에서는 연수경험이 있는 유아교사들이 높게 반영하는 것으로 나타났다. 대부분의 유아교사들은 자연 친화적 바깥놀이의 필요성에 대해 높게 인식하고 있었으며 자연 친화적 바깥놀이를 위해 기관 내 시설과 인근 시설을 많이 이용하는 것으로 나타났다. 자연 친화적 바깥놀이를 위한 환경과 실시 현황, 유아교사의 인식은 기관의 유형, 유아교사의 연수경험 그리고 근무하고 있는 기관의 자연 친화적 환경에 영향을 받고 있었다. 따라서 자연 친화적 바깥놀이의 활성화를 위해 지속적이고 체계적인 유아교사 연수의 경험이 제공되어야 하며, 유아들에게 풍부한 자연환경을 제공하기 위해 국가적으로나 민간의 차원에서 지속적인 관심과 지원이 요구된다.
주 제 어: 자연 친화, 바깥놀이, 자연 친화적 바깥놀이, 바깥놀이 실시현황, 바깥놀이 교사 인식
The Current Status and Early Childhood Teachers' perception of Nature-Friendly Outdoor play
In-Suk Cha
Department of Early Childhood Education, Graduate School of paichai University Daejeon, Korea (Supervised by professor Sung-Hee Lee)
This study aimed ...
The Current Status and Early Childhood Teachers' perception of Nature-Friendly Outdoor play
In-Suk Cha
Department of Early Childhood Education, Graduate School of paichai University Daejeon, Korea (Supervised by professor Sung-Hee Lee)
This study aimed to understand the current status and early childhood teachers' perception of nature-friendly outdoor play, and also to seek for the future direction of nature-friendly outdoor play in the early childhood education site. The research questions of this study are as follows.
1. How are the differences in the environment and current status in accordance with the general background variables of teachers? 2. How are the differences in early childhood teachers' perception in accordance with the general background variables of teachers? Based on the questionnaire used for researches by Joo Jong-Ae(2015) and Hwang Yoon-Sook(2012), the researcher modified/complemented it suitable for the objective of this study. Its validity was verified by total three people including one expert in early childhood education and two graduate students working in site. Considering the regional arrangement, the random sampling was used. Total 300 questionnaires were distributed/collected to kindergartens(public, private: 95) and daycare centers(national public, corporate, workplace, private: 205) by directly visiting them. Excluding ten questionnaires with omitted responses unsuitable for this study in the process of reviewing the collected questionnaires, total 290 questionnaires were used for analysis.
For data analysis of this study, SpSS WIN 19.0 was used. In order to verify differences in the current status and teachers' perception of nature-friendly outdoor play in accordance with the general background variables of teachers, the cross analysis(X2), independent sampling t-test, and one-way ANOVA were applied. As a post-test of one-way ANOVA, the Scheffe test was conducted.
The results of this study could be summarized/discussed as follows.
1) Differences in the environment and current status of nature-friendly outdoor play in accordance with the general background variables of teachers First, in the results of examining differences in the environment for nature-friendly outdoor play in accordance with the general background variables of teachers, there were statistically significant differences in the type of institution and teachers' training experience in nature-friendly education. In each type of institution, private kindergartens had the best environment for nature-friendly outdoor play. The institutions with teachers with training experience in nature-friendly education had the good environment for nature-friendly outdoor play. Second, in the results of examining differences in the number of practicing nature-friendly outdoor play in accordance with the general background variables of teachers, only the statistics of each type of institution were significant. The corporate daycare centers showed the highest response of practicing it everyday or 3-4 times a week. Regarding the differences in the operation hours of each time, the workplace daycare centers showed the highest response of operating it one hour or more. In case of differences in the time of practicing nature-friendly outdoor play, the morning time was preferred, which is different from the response of using spare time in the research by Han Bo-Ra(2013). Third, in differences of space mainly used for nature-friendly outdoor play in accordance with the general background variables of teachers, the institutions with the most use of intramural facilities were public kindergartens and private kindergartens while the institutions with the most use of neighboring facilities were workplace daycare centers. Teachers with training experience used neighboring facilities a lot, which was not statistically significant. Reviewing the utilization of neighboring environment, the responses like utilizing it a bit and utilizing it very much were high. In each type of institution, the workplace daycare centers used it most frequently. Fourth, in case of problems related to weather and environment, the decision to practice nature-friendly outdoor play was made by following the government manual. Fifth, reviewing differences in the number of practicing nature-friendly outdoor play in accordance with the general background variables of teachers, teachers with training experience in nature-friendly education showed the high-number of practicing activity. When teachers' career experience was higher, the number of practicing was a lot.
2) Differences in teachers' perception of nature-friendly outdoor play in accordance with the general background variables of teachers First, there were not significant differences in teachers' perception of direction change to nature-friendly outdoor play while most teachers agreed on the direction change. They perceived the time to start the nature-friendly outdoor play as before school age, which was not influenced by the general background variables of teachers. Second, more than majority of teachers considered the nature-friendly aspect when planning outdoor play. For the reason why considering the nature-friendly aspect, the response like helpful to the development of sociality and emotion was high, which was not significant in accordance with the general background variables of teachers. Third, regarding the differences in the reflection of nature-friendly educational contents of the current early childhood curriculum, perceived by teachers in accordance with the general background variables of teachers, the highest perception was shown in teachers of private kindergartens. Teachers with training experience in nature-friendly education also highly perceived it.
Teachers highly perceived the necessity of nature-friendly outdoor play, and used neighboring facilities a lot, on top of intramural facilities. The environment, current status, and teachers' perception of nature-friendly outdoor play are influenced by the type of institution, teachers' training experience, and nature-friendly environment of working institution. Therefore, for vitalizing the nature-friendly outdoor play and also increasing teachers' knowledge about nature-friendly outdoor play, the continuous and systematic teachers' training should be provided. In order to provide abundant natural environment to young children, it is needed to have more continuous interest and support in the national or private level.
Keyword: Nature-Friendship, Outdoor play, Nature-Friendship, Outdoor play The Current Status, Outdoor play Teachers' perception.
The Current Status and Early Childhood Teachers' perception of Nature-Friendly Outdoor play
In-Suk Cha
Department of Early Childhood Education, Graduate School of paichai University Daejeon, Korea (Supervised by professor Sung-Hee Lee)
This study aimed to understand the current status and early childhood teachers' perception of nature-friendly outdoor play, and also to seek for the future direction of nature-friendly outdoor play in the early childhood education site. The research questions of this study are as follows.
1. How are the differences in the environment and current status in accordance with the general background variables of teachers? 2. How are the differences in early childhood teachers' perception in accordance with the general background variables of teachers? Based on the questionnaire used for researches by Joo Jong-Ae(2015) and Hwang Yoon-Sook(2012), the researcher modified/complemented it suitable for the objective of this study. Its validity was verified by total three people including one expert in early childhood education and two graduate students working in site. Considering the regional arrangement, the random sampling was used. Total 300 questionnaires were distributed/collected to kindergartens(public, private: 95) and daycare centers(national public, corporate, workplace, private: 205) by directly visiting them. Excluding ten questionnaires with omitted responses unsuitable for this study in the process of reviewing the collected questionnaires, total 290 questionnaires were used for analysis.
For data analysis of this study, SpSS WIN 19.0 was used. In order to verify differences in the current status and teachers' perception of nature-friendly outdoor play in accordance with the general background variables of teachers, the cross analysis(X2), independent sampling t-test, and one-way ANOVA were applied. As a post-test of one-way ANOVA, the Scheffe test was conducted.
The results of this study could be summarized/discussed as follows.
1) Differences in the environment and current status of nature-friendly outdoor play in accordance with the general background variables of teachers First, in the results of examining differences in the environment for nature-friendly outdoor play in accordance with the general background variables of teachers, there were statistically significant differences in the type of institution and teachers' training experience in nature-friendly education. In each type of institution, private kindergartens had the best environment for nature-friendly outdoor play. The institutions with teachers with training experience in nature-friendly education had the good environment for nature-friendly outdoor play. Second, in the results of examining differences in the number of practicing nature-friendly outdoor play in accordance with the general background variables of teachers, only the statistics of each type of institution were significant. The corporate daycare centers showed the highest response of practicing it everyday or 3-4 times a week. Regarding the differences in the operation hours of each time, the workplace daycare centers showed the highest response of operating it one hour or more. In case of differences in the time of practicing nature-friendly outdoor play, the morning time was preferred, which is different from the response of using spare time in the research by Han Bo-Ra(2013). Third, in differences of space mainly used for nature-friendly outdoor play in accordance with the general background variables of teachers, the institutions with the most use of intramural facilities were public kindergartens and private kindergartens while the institutions with the most use of neighboring facilities were workplace daycare centers. Teachers with training experience used neighboring facilities a lot, which was not statistically significant. Reviewing the utilization of neighboring environment, the responses like utilizing it a bit and utilizing it very much were high. In each type of institution, the workplace daycare centers used it most frequently. Fourth, in case of problems related to weather and environment, the decision to practice nature-friendly outdoor play was made by following the government manual. Fifth, reviewing differences in the number of practicing nature-friendly outdoor play in accordance with the general background variables of teachers, teachers with training experience in nature-friendly education showed the high-number of practicing activity. When teachers' career experience was higher, the number of practicing was a lot.
2) Differences in teachers' perception of nature-friendly outdoor play in accordance with the general background variables of teachers First, there were not significant differences in teachers' perception of direction change to nature-friendly outdoor play while most teachers agreed on the direction change. They perceived the time to start the nature-friendly outdoor play as before school age, which was not influenced by the general background variables of teachers. Second, more than majority of teachers considered the nature-friendly aspect when planning outdoor play. For the reason why considering the nature-friendly aspect, the response like helpful to the development of sociality and emotion was high, which was not significant in accordance with the general background variables of teachers. Third, regarding the differences in the reflection of nature-friendly educational contents of the current early childhood curriculum, perceived by teachers in accordance with the general background variables of teachers, the highest perception was shown in teachers of private kindergartens. Teachers with training experience in nature-friendly education also highly perceived it.
Teachers highly perceived the necessity of nature-friendly outdoor play, and used neighboring facilities a lot, on top of intramural facilities. The environment, current status, and teachers' perception of nature-friendly outdoor play are influenced by the type of institution, teachers' training experience, and nature-friendly environment of working institution. Therefore, for vitalizing the nature-friendly outdoor play and also increasing teachers' knowledge about nature-friendly outdoor play, the continuous and systematic teachers' training should be provided. In order to provide abundant natural environment to young children, it is needed to have more continuous interest and support in the national or private level.
Keyword: Nature-Friendship, Outdoor play, Nature-Friendship, Outdoor play The Current Status, Outdoor play Teachers' perception.
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