본 연구는 국내 한국어 학습자를 대상으로 플립 러닝 기반 한국어 문법 수업 모형을 설계하고 교육 방안을 제시하는 데에 목적이 있다. 한국어 교육에서 문법 교육이 차지하는 비중은 매우 크며 학습자의 의사소통 능력을 향상시킬 수 있는 매우 중요하고 필수적 영역이다. 그러나 제한된 시간 안에 교육 과정을 이수해야 하고, 시간도 부족하기 때문에 학습자에게 충분한 연습 기회가 제공되지 못하는 어려움이 있다. 주도 학습과 개별적 학습, 능동적 참여를 가능하게 하는 플립 러닝 기반 한국어 문법 교육은 이러한 어려움을 극복해 줄 대안이 될 수 있다. 본 논문의 구성은 다음과 같다. Ⅰ장에서는 연구의 목적과 필요성을 밝히고 일반 교과 영역, 한국어 교육에서 플립 러닝에 관한 연구, 한국어 문법 교육 연구 세 영역으로 나누어 선행 연구를 살펴보았다. Ⅱ장에서는 플립 러닝의 정의와 특성을 알아보고, 플립 러닝 기반 한국어 문법 ...
본 연구는 국내 한국어 학습자를 대상으로 플립 러닝 기반 한국어 문법 수업 모형을 설계하고 교육 방안을 제시하는 데에 목적이 있다. 한국어 교육에서 문법 교육이 차지하는 비중은 매우 크며 학습자의 의사소통 능력을 향상시킬 수 있는 매우 중요하고 필수적 영역이다. 그러나 제한된 시간 안에 교육 과정을 이수해야 하고, 시간도 부족하기 때문에 학습자에게 충분한 연습 기회가 제공되지 못하는 어려움이 있다. 주도 학습과 개별적 학습, 능동적 참여를 가능하게 하는 플립 러닝 기반 한국어 문법 교육은 이러한 어려움을 극복해 줄 대안이 될 수 있다. 본 논문의 구성은 다음과 같다. Ⅰ장에서는 연구의 목적과 필요성을 밝히고 일반 교과 영역, 한국어 교육에서 플립 러닝에 관한 연구, 한국어 문법 교육 연구 세 영역으로 나누어 선행 연구를 살펴보았다. Ⅱ장에서는 플립 러닝의 정의와 특성을 알아보고, 플립 러닝 기반 한국어 문법 수업 설계에 중요한 지침이 되는 이론적 배경을 살펴보았다. 문법 수업에서 의미, 기능, 규칙에 해당하는 설명의 이론 수업을 수업 전 단계로 학습 자료와 동영상으로 대체 가능하고, 본 수업 단계에서 문법 활용을 통한 과제 활동을 통해 플립 러닝의 문법 적용 가능성을 모색해 보았다. Ⅲ장에서는 플립 러닝 수업 설계 고려 사항과 원리를 토대로 일반 교과 영역과 언어 교과 영역, 한국어 교육의 플립 러닝 수업 모형의 특징을 분석하였다. 한국어 교육의 수업 5단계를 기본으로 사전 수업 준비 단계 과정을 제시하였다. Ⅳ장에서는 플립 러닝 기반 한국어 문법 수업 모형을 설계하고 수업 전 단계-본 수업 단계-수업 후 단계별로 필요한 내용을 제시하고 플립 러닝 한국어 수업을 위한 준비 사항들을 알아보았다. Ⅴ장에서는 플립 러닝 기반 한국어 문법 수업의 실제를 위한 교수-학습 내용을 각 단계별로 활동 내용을 제시하고 실제 한국어 학습자를 대상으로 플립 러닝 한국어 문법 수업을 실시한 후 학습자들에게 수업 태도와 수업 만족도에 대해 알아보았다. 본 연구는 제한된 수업 시간 안에 한국어 문법 수업에서 플립 러닝을 효과적으로 적용할 수 있는 교육 방안을 제시하였으며 실제 수업을 통해 학습자들의 수업 참여에 긍정적 영향을 미친다는 점을 확인할 수 있었다.
핵심어 : 한국어 문법 교육, 플립 러닝, 한국어 교실 수업, 한국어 학습자, 한국어 문법 수업
본 연구는 국내 한국어 학습자를 대상으로 플립 러닝 기반 한국어 문법 수업 모형을 설계하고 교육 방안을 제시하는 데에 목적이 있다. 한국어 교육에서 문법 교육이 차지하는 비중은 매우 크며 학습자의 의사소통 능력을 향상시킬 수 있는 매우 중요하고 필수적 영역이다. 그러나 제한된 시간 안에 교육 과정을 이수해야 하고, 시간도 부족하기 때문에 학습자에게 충분한 연습 기회가 제공되지 못하는 어려움이 있다. 주도 학습과 개별적 학습, 능동적 참여를 가능하게 하는 플립 러닝 기반 한국어 문법 교육은 이러한 어려움을 극복해 줄 대안이 될 수 있다. 본 논문의 구성은 다음과 같다. Ⅰ장에서는 연구의 목적과 필요성을 밝히고 일반 교과 영역, 한국어 교육에서 플립 러닝에 관한 연구, 한국어 문법 교육 연구 세 영역으로 나누어 선행 연구를 살펴보았다. Ⅱ장에서는 플립 러닝의 정의와 특성을 알아보고, 플립 러닝 기반 한국어 문법 수업 설계에 중요한 지침이 되는 이론적 배경을 살펴보았다. 문법 수업에서 의미, 기능, 규칙에 해당하는 설명의 이론 수업을 수업 전 단계로 학습 자료와 동영상으로 대체 가능하고, 본 수업 단계에서 문법 활용을 통한 과제 활동을 통해 플립 러닝의 문법 적용 가능성을 모색해 보았다. Ⅲ장에서는 플립 러닝 수업 설계 고려 사항과 원리를 토대로 일반 교과 영역과 언어 교과 영역, 한국어 교육의 플립 러닝 수업 모형의 특징을 분석하였다. 한국어 교육의 수업 5단계를 기본으로 사전 수업 준비 단계 과정을 제시하였다. Ⅳ장에서는 플립 러닝 기반 한국어 문법 수업 모형을 설계하고 수업 전 단계-본 수업 단계-수업 후 단계별로 필요한 내용을 제시하고 플립 러닝 한국어 수업을 위한 준비 사항들을 알아보았다. Ⅴ장에서는 플립 러닝 기반 한국어 문법 수업의 실제를 위한 교수-학습 내용을 각 단계별로 활동 내용을 제시하고 실제 한국어 학습자를 대상으로 플립 러닝 한국어 문법 수업을 실시한 후 학습자들에게 수업 태도와 수업 만족도에 대해 알아보았다. 본 연구는 제한된 수업 시간 안에 한국어 문법 수업에서 플립 러닝을 효과적으로 적용할 수 있는 교육 방안을 제시하였으며 실제 수업을 통해 학습자들의 수업 참여에 긍정적 영향을 미친다는 점을 확인할 수 있었다.
핵심어 : 한국어 문법 교육, 플립 러닝, 한국어 교실 수업, 한국어 학습자, 한국어 문법 수업
This study aims to design Korean grammar lesson model based on flipped learning for learners of Korean as a foreign language and suggests an education plan. Grammar education takes up a great part of Korean language education, and it is a very important and essential area for improving communication...
This study aims to design Korean grammar lesson model based on flipped learning for learners of Korean as a foreign language and suggests an education plan. Grammar education takes up a great part of Korean language education, and it is a very important and essential area for improving communication skills of learners. However, the learners should complete the curriculum in limited time; they therefore have difficulty with insufficient practice due to a shortage of time. Korean grammar education based on flipped learning that enables self-directed learning, individual learning, and active participation can be a solution for such problem. The outline of the dissertation is the following. In Chapter I, after the purpose and the necessity of the study are mentioned, regular subject areas, study about flipped learning in Korean language education, and Korean grammar education study are respectively studied as a pre-study. In Chapter II, the definition and characteristics of flipped learning are described, and the theoretical background as an important direction for Korean grammar class design based on flipped learning is studied. The possibility of substituting the theoretical lessons explaining meanings, functions, and rules in grammar class with study materials and video in pre-class and the possibility of learners applying flipped learned grammar in the in-class through task activities for grammar application are examined. In Chapter III, the characteristics of flipped learning class model of regular subject area, language subject area, and Korean language education are analyzed on the basis of considerations and principle of flipped learning class design. Based on the 5 class stages of Korean language education, the process for pre-class preparation stage is suggested. In Chapter IV, Korean grammar class model based on flipped learning is planned, necessary contents for each stage of pre-class, in-class and after-class are suggested, and requirements for Korean lesson with flipped learning are studied. In Chapter V, according to each stage of class, activities with teaching and learning contents for practice of Korean grammar lesson based on flipped learning are suggested. After conducting Korean grammar class with flipped learning to actual Korean language learners, the learners’ attitude and satisfaction for class are researched. This study suggests an education plan to effectively apply flipped learning to Korean grammar class limited to a shortage of class time and proves through actual class practice its positive effects on learners’ class participation.
Key words: Korean grammar education, flipped learning, Korean classroom lesson, Korean learner, Korean grammar lesson
This study aims to design Korean grammar lesson model based on flipped learning for learners of Korean as a foreign language and suggests an education plan. Grammar education takes up a great part of Korean language education, and it is a very important and essential area for improving communication skills of learners. However, the learners should complete the curriculum in limited time; they therefore have difficulty with insufficient practice due to a shortage of time. Korean grammar education based on flipped learning that enables self-directed learning, individual learning, and active participation can be a solution for such problem. The outline of the dissertation is the following. In Chapter I, after the purpose and the necessity of the study are mentioned, regular subject areas, study about flipped learning in Korean language education, and Korean grammar education study are respectively studied as a pre-study. In Chapter II, the definition and characteristics of flipped learning are described, and the theoretical background as an important direction for Korean grammar class design based on flipped learning is studied. The possibility of substituting the theoretical lessons explaining meanings, functions, and rules in grammar class with study materials and video in pre-class and the possibility of learners applying flipped learned grammar in the in-class through task activities for grammar application are examined. In Chapter III, the characteristics of flipped learning class model of regular subject area, language subject area, and Korean language education are analyzed on the basis of considerations and principle of flipped learning class design. Based on the 5 class stages of Korean language education, the process for pre-class preparation stage is suggested. In Chapter IV, Korean grammar class model based on flipped learning is planned, necessary contents for each stage of pre-class, in-class and after-class are suggested, and requirements for Korean lesson with flipped learning are studied. In Chapter V, according to each stage of class, activities with teaching and learning contents for practice of Korean grammar lesson based on flipped learning are suggested. After conducting Korean grammar class with flipped learning to actual Korean language learners, the learners’ attitude and satisfaction for class are researched. This study suggests an education plan to effectively apply flipped learning to Korean grammar class limited to a shortage of class time and proves through actual class practice its positive effects on learners’ class participation.
Key words: Korean grammar education, flipped learning, Korean classroom lesson, Korean learner, Korean grammar lesson
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.