본 연구는 시설보호청소년들의 정서불안 및 문제행동을 완화시키고자 개입되었던 미술치료의 체험을 다루고 분석하여, 시설보호청소년들에게 그 체혐이 어떠한 의미와 본질을 지니는지 총체적으로 이해하는 데에 목적이 있다. 이를 위해 본 연구는 Max van Manen의 해석학적 현상학적 연구 방법을 적용하였다. 본 연구의 연구 참여자는 9세 이상부터 만 18세 미만의 시설보호청소년 6인으로, 2017년 7월부터 2017년 9월에 걸쳐 자료수집을 진행하였다. 그 결과 총 10개의 본질적 주제와 28개의 하위주제가 도출되었으며, 시설보호청소년의 미술치료 체험에 대한 의미와 본질에 관한 결론은 다음과 같다. 첫째, 시설보호청소년들은 미술치료를 실제 경험해봄으로써, 시설 상담선생님의 추천과 자신이 예상했던 미술치료의 활동, 그리고 미술치료라는 용어가 주는 느낌이 모두 다름을 알게 되었다. 둘째, 시설보호청소년들은 시간이 지나갈수록 자신을 존중해준 미술치료사에게 신뢰감을 느끼며 자기개방을 할 수 있었던 반면, 일방적으로 회기를 끌고 가는 미술치료사에게는 거부감을 가졌다. 셋째, 시설보호청소년들은 미술을 이용한 ...
본 연구는 시설보호청소년들의 정서불안 및 문제행동을 완화시키고자 개입되었던 미술치료의 체험을 다루고 분석하여, 시설보호청소년들에게 그 체혐이 어떠한 의미와 본질을 지니는지 총체적으로 이해하는 데에 목적이 있다. 이를 위해 본 연구는 Max van Manen의 해석학적 현상학적 연구 방법을 적용하였다. 본 연구의 연구 참여자는 9세 이상부터 만 18세 미만의 시설보호청소년 6인으로, 2017년 7월부터 2017년 9월에 걸쳐 자료수집을 진행하였다. 그 결과 총 10개의 본질적 주제와 28개의 하위주제가 도출되었으며, 시설보호청소년의 미술치료 체험에 대한 의미와 본질에 관한 결론은 다음과 같다. 첫째, 시설보호청소년들은 미술치료를 실제 경험해봄으로써, 시설 상담선생님의 추천과 자신이 예상했던 미술치료의 활동, 그리고 미술치료라는 용어가 주는 느낌이 모두 다름을 알게 되었다. 둘째, 시설보호청소년들은 시간이 지나갈수록 자신을 존중해준 미술치료사에게 신뢰감을 느끼며 자기개방을 할 수 있었던 반면, 일방적으로 회기를 끌고 가는 미술치료사에게는 거부감을 가졌다. 셋째, 시설보호청소년들은 미술을 이용한 자기표현에 흥미와 성취감을 느꼈고, 자신이 만든 작품을 마주하며 미처 몰랐던 자신의 다양한 측면이 내면에 자리하고 있음을 볼 수 있게 되었다. 넷째, 시설보호청소년들은 미술치료를 통해 마음이 편안해지고, 보다 성숙한 자신으로 성장할 수 있는 기회를 가졌다.
본 연구는 시설보호청소년들의 정서불안 및 문제행동을 완화시키고자 개입되었던 미술치료의 체험을 다루고 분석하여, 시설보호청소년들에게 그 체혐이 어떠한 의미와 본질을 지니는지 총체적으로 이해하는 데에 목적이 있다. 이를 위해 본 연구는 Max van Manen의 해석학적 현상학적 연구 방법을 적용하였다. 본 연구의 연구 참여자는 9세 이상부터 만 18세 미만의 시설보호청소년 6인으로, 2017년 7월부터 2017년 9월에 걸쳐 자료수집을 진행하였다. 그 결과 총 10개의 본질적 주제와 28개의 하위주제가 도출되었으며, 시설보호청소년의 미술치료 체험에 대한 의미와 본질에 관한 결론은 다음과 같다. 첫째, 시설보호청소년들은 미술치료를 실제 경험해봄으로써, 시설 상담선생님의 추천과 자신이 예상했던 미술치료의 활동, 그리고 미술치료라는 용어가 주는 느낌이 모두 다름을 알게 되었다. 둘째, 시설보호청소년들은 시간이 지나갈수록 자신을 존중해준 미술치료사에게 신뢰감을 느끼며 자기개방을 할 수 있었던 반면, 일방적으로 회기를 끌고 가는 미술치료사에게는 거부감을 가졌다. 셋째, 시설보호청소년들은 미술을 이용한 자기표현에 흥미와 성취감을 느꼈고, 자신이 만든 작품을 마주하며 미처 몰랐던 자신의 다양한 측면이 내면에 자리하고 있음을 볼 수 있게 되었다. 넷째, 시설보호청소년들은 미술치료를 통해 마음이 편안해지고, 보다 성숙한 자신으로 성장할 수 있는 기회를 가졌다.
The objective of this research is to analyze experience of art therapy which to ease emotional anxiety and problem behaviors for institutionalized adolescents, and comprehensively understand what these art therapy have meaning and essence for institutionalized adolescents. This research applied Max ...
The objective of this research is to analyze experience of art therapy which to ease emotional anxiety and problem behaviors for institutionalized adolescents, and comprehensively understand what these art therapy have meaning and essence for institutionalized adolescents. This research applied Max van Manen's Hermeneutic Phenomenological research method. A total of 6 institutionalized adolescents age from 6 to 18 participated this study, and the data was collected form July to September 2017. As a result be drawn 10 essential themes and 28 sub-themes, the conclusions of the meaning and essence of institutionalized adolescents' art therapy experience are as follows. Firstly, by actually experiencing art therapy, institutionalized adolescents found that the recommendation of the facility counselor, the art therapy activities they had anticipated, and the feelings given by the term of art therapy all differed. Secondly, While institutionalized adolescents were able to open their self feeling a sense of trust to the art therapist who respected themselves over time, they were reluctant to an art therapist who unilaterally pulled out of the session. Thirdly, institutionalized adolescents felt interest and achievement in artistic expression, and was able to see that various aspects of their inner which they have not known yet, facing artwork they created. Forth, Through art therapy, institutionalized adolescents have the opportunity to relax their mind and grow into a more mature self.
The objective of this research is to analyze experience of art therapy which to ease emotional anxiety and problem behaviors for institutionalized adolescents, and comprehensively understand what these art therapy have meaning and essence for institutionalized adolescents. This research applied Max van Manen's Hermeneutic Phenomenological research method. A total of 6 institutionalized adolescents age from 6 to 18 participated this study, and the data was collected form July to September 2017. As a result be drawn 10 essential themes and 28 sub-themes, the conclusions of the meaning and essence of institutionalized adolescents' art therapy experience are as follows. Firstly, by actually experiencing art therapy, institutionalized adolescents found that the recommendation of the facility counselor, the art therapy activities they had anticipated, and the feelings given by the term of art therapy all differed. Secondly, While institutionalized adolescents were able to open their self feeling a sense of trust to the art therapist who respected themselves over time, they were reluctant to an art therapist who unilaterally pulled out of the session. Thirdly, institutionalized adolescents felt interest and achievement in artistic expression, and was able to see that various aspects of their inner which they have not known yet, facing artwork they created. Forth, Through art therapy, institutionalized adolescents have the opportunity to relax their mind and grow into a more mature self.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.