최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.16 no.2, 2018년, pp.385 - 402
This study was to examine how Art Therapy affected improving Self-Esteem and Ego-Resiliency, Emotional Stability of Sexual Victimized Adolescent. The subject was the middle school student girl, 3th grades(15year old). She was suffered from sexual assault she was lack of self-confidence and suffered ...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
가족 혹은 타인으로부터 성적 학대를 당한 아동에게서 보이는 행동은? | 또는 외상 후 스트레스 장애를 격기도 한다(APA, 2013)[2]. 가족 혹은 타인으로부터 성적 학대를 당한 아동은 심한 정서적 고통을 경험하게 되는데 특히 삶에 대한 의욕상실, 즐거움 상실, 미래에 대한 기대감 상실, 신체에 대한 불평, 반복되는 학대에 대한 공포, 극도의 경계심, 불안, 의기소침, 반복되는 악몽, 지적능력 저하 등의 행동들이 보고되고 있다. 문득 떠오르는 회상이나 거듭되는 생각 등은 피할 수 없는 증상이고 다른 정신적 외상보다 성학대의 경우에는 나서기를 두려워하는 경향이 있고 장기적인 증상을 보이거나 수치심, 죄책감 등 다른 감정들을 느끼게 된다(C. | |
여러 학자들의 견해를 참고한 성 학대의 정의는 무엇인가? | , 1997/2006)[1]. 여러 학자들의 견해를 참고하여 아동 성 학대를 정의하면 성 학대는 높은 발달단계에 있거나 힘 있고 지배적 위치에 있는 자가 정서적 성숙과 인지적 발달이 부족하고 의존성과 복종할 수밖에 없는 위치에 있는 약자인 아동을 가해자의 성적 만족을 위해 일어나는 신체적 비신체적 접촉을 의미한다고 정의할 수 있다. | |
인간중심미술치료는 어떤 방법인가? | 인간중심미술치료는 인간중심 상담접근과 미술치료를 결합시킨 방법으로서 내담자의 정서적 안정을 우선시 한다. 즉 내담자에 대한 진실성, 무조건적 긍정적 존중과 공감적 이해라는 치료자의 태도를 바탕으로 내담자에게 다양한 정서 및 행동상의 문제를 미술이라는 매체를 통하여 접근하는 방법이다. |
Malchiodi, C. A.(1997), J. Y. Lee(2006) Art therapy for abused children. Seoul: Hakjisa.
American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders Fifth Edition (DSM-5).(2013) American Psychiatric Publishing. Washington, DC: London.
Malchiodi, C. A. (1998). Using Drawing to Help Traumatized Children. Korea Journal of Art Therapy. 5(2), 1-17.
K. S. Shin. (2011). Sexually Abused Children's Victimized Experience. Korean Journal of Psychology: General. 30(4), 1255-1287,
Kramer, E. (1993). Art as therapy with children(2nd.). Chicago: Maganolia Street Publishers.
Y. J. Shin & S. Y. Jun. (2015). The Effects of Art Therapy on PTSD. Symptoms, Anxiety and Self-Expression in Children with Traffic Accident PTSD. Korean Journal of Art Therapy, 22(3), 899-924,
Y. A. Kim. (2009). A Case Study of Art Therapy for Reducing Depression and Anxiety in Sexual Abuse Victims. Korean Journal of Art Therapy, 16(1), 95-115,
Y. H. Jun. (2007). An Art Therapy Case Study to Reduce the Post Traumatic Stress of a Child with Sexual Abuse. Korean Journal of Art Therapy, 14(4), 691-709.
Y. O. Lee & W. S. Choi &, G. S. Kim.(2007). On Art Therapy to Improve Generalized Problem Behavior of Adolescents with Childhood Sexual Abuse. Korean Journal of Art Therapy, 14(1), 103-130,
J. J. Cho. (2006). A Case Study of Art Therapy about Post Traumatic Stress Disorder(PTSD) and REBT of a Woman Victim Who had Experienced Sexual Abuse in Her Childhood. Korean Journal of Art Therapy. 13(2), 227-253.
G. R. Choi & G. S. Kim. (2004). A Case Study on Art Therapy to Overcome the Crisis of Mentally Retarded Children with Sexual Abuse. Korean Journal of Art Therapy, 11(1), 101-122.
D. Y. Kim. (1995). Malia Gong. The Effects of Art Therapy Through Children 's Mutual Storytelling on Children' s Maladjustment Behavior. Korean Journal of Art Therapy, 2(1), 111-142.
J. J. Cho & D. Y. Kim.(1996). Counseling cases of children who have suffered rape through art therapy techniques. Korean Journal of Art Therapy. 3(2), 145-159,
Carl R. Rogers. (1980). A way of Being, Hougton Mifflin company.
T. G. Jang. (2006). A case study of art therapy to enhance self expression and sociability of preschool children. Youngnam University Master's Degree.
Len Sperry & Jonathan Sperry. (2012). Case Conceptualization: Mastering this Competency with Ease and Confidence. Taylor & Francis Group LLC.
T. Y. Han .(1998). Big Five Personality traits Test.
Kiohnen., E .C..(1996). Conceptual analysis and measurement of the construct of ego-resiliency. Journal of personality and social psychology, 70(5), 1067-1079.
Rosenberg. (1965). Society and adolescent self-image. NJ: Princeton University Press.
Burns, R. C.. (1982). Self-Growth in Families : Kinetic Family Drawings(K-F-D) Research and Application, New York: Brunner / Mazel.
D. Y. Kim, & G. Malia. (1995). The Effects of Art Therapy Through Children's Mutual Storytelling on Children's Maladjustment Behavior. Korean Journal of Art Therapy, 2(1), 111-142.
S. M. Lee, & S. Song. (2015). An effect of the group art-therapy on abused children's depression ,anxiety, self image-Children's Art Therapy Department of complex convergence perspectiv . Journal of Digital convergence Research, 13(12), 291-302.
James P. Spradley .(1980). & J. Y. Shin(2006) Participant Observation. Seoul: Sigma Press. Korea,
Y. S. Jeon, & S. B. Je.(2005). A case study on art therapy applied person-centered theory. Korean Journal of Art Therapy. 12(1), 235-253.
S. Song. S. Min. Lee & Ok Jin Ji. (2015). An art therapy program for children with Trauma. WonKwang University Research Report on Joint Technology Development Project of Industry.
S. H. Kim. (2008). A case study of art therapy to improve emotional stability and self-esteem of children with inbreeding rape. Korean Journal of Art Therapy, 15(3), 489-512.
K. M. Baek .(2017). The Effects of Group Art Therapy on the Self-Esteem and Ego-Resilience of Abuse Children. Wonkwang Univ. Master's Degree.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.