학교교육의 위기를 극복하고 내실화를 이루고자 하는 노력으로 ‘좋은 수업’에 관한 논의가 활발히 이루어지고 있다. 수업(instruction)은 교사의 핵심 업무이자 교사에게 요구되는 핵심 전문성이라는 점에서, 좋은 수업은 이를 계획·실행·평가하는 교사의 자질과 역량에 달려있다. 이에 교직을 준비하는 예비교사가 인식하는 좋은 수업에 관한 다양한 연구가 진행되어왔으나, 예비교사가 중요하게 인식하는 좋은 수업의 의미와 특징을 규명하는 데 초점을 두고 있다. 좋은 수업은 실천 가능성을 전제로 논의되어야 함에도 불구하고 예비교사가 생각하는 좋은 수업을 실제 얼마나 실행 가능한가에 대한 논의는 거의 이루어지지 않았다. 또한 예비교사는 학교현장실습을 통해 실제 수업을 경험하면서 자신이 생각했던 좋은 수업의 의미를 재정립하고 좋은 수업을 실행할 수 있는 자신의 역량을 보다 실제적으로 가늠해볼 수 있다. 이러한 학교현장실습 경험이 예비교사의 좋은 수업에 대한 인식에 어떠한 영향을 미치는지를 살펴볼 필요가 있다. 이에 본 연구는 중등예비교사가 인식하는 좋은 수업의 중요 수준과 실행가능 수준을 학교현장실습 전·후 비교·분석하는 것을 목적으로 하였다. 예비교사의 좋은 수업에 대한 중요도와 실행도 인식을 바탕으로 좋은 수업을 실천하기 위한 예비교사의 교육요구를 분석함으로써 교원양성기관에서 우선적으로 개선해야 할 점을 파악함과 동시에 예비교사에게 필요한 교육적 지원에 관한 실천적 시사점을 도출하고자 하였다. 또한 실습 전·후 예비교사의 좋은 수업에 대한 인식과 교육요구를 비교·분석하여 학교현장실습 및 교원양성과정의 효과적인 운영을 위한 실질적인 개선방안을 모색하고자 하였다. 본 연구를 위해 좋은 수업에 대한 예비교사의 인식을 조사하고자 2017년 3월부터 2017년 6월까지 학교현장실습 전·후 두 차례에 걸쳐 중등예비교사 140명을 대상으로 온·오프라인을 통해 좋은 수업에 대한 중요 수준과 실행가능 수준에 대한 설문조사를 진행하였다. 설문 결과는 기술통계, ...
학교교육의 위기를 극복하고 내실화를 이루고자 하는 노력으로 ‘좋은 수업’에 관한 논의가 활발히 이루어지고 있다. 수업(instruction)은 교사의 핵심 업무이자 교사에게 요구되는 핵심 전문성이라는 점에서, 좋은 수업은 이를 계획·실행·평가하는 교사의 자질과 역량에 달려있다. 이에 교직을 준비하는 예비교사가 인식하는 좋은 수업에 관한 다양한 연구가 진행되어왔으나, 예비교사가 중요하게 인식하는 좋은 수업의 의미와 특징을 규명하는 데 초점을 두고 있다. 좋은 수업은 실천 가능성을 전제로 논의되어야 함에도 불구하고 예비교사가 생각하는 좋은 수업을 실제 얼마나 실행 가능한가에 대한 논의는 거의 이루어지지 않았다. 또한 예비교사는 학교현장실습을 통해 실제 수업을 경험하면서 자신이 생각했던 좋은 수업의 의미를 재정립하고 좋은 수업을 실행할 수 있는 자신의 역량을 보다 실제적으로 가늠해볼 수 있다. 이러한 학교현장실습 경험이 예비교사의 좋은 수업에 대한 인식에 어떠한 영향을 미치는지를 살펴볼 필요가 있다. 이에 본 연구는 중등예비교사가 인식하는 좋은 수업의 중요 수준과 실행가능 수준을 학교현장실습 전·후 비교·분석하는 것을 목적으로 하였다. 예비교사의 좋은 수업에 대한 중요도와 실행도 인식을 바탕으로 좋은 수업을 실천하기 위한 예비교사의 교육요구를 분석함으로써 교원양성기관에서 우선적으로 개선해야 할 점을 파악함과 동시에 예비교사에게 필요한 교육적 지원에 관한 실천적 시사점을 도출하고자 하였다. 또한 실습 전·후 예비교사의 좋은 수업에 대한 인식과 교육요구를 비교·분석하여 학교현장실습 및 교원양성과정의 효과적인 운영을 위한 실질적인 개선방안을 모색하고자 하였다. 본 연구를 위해 좋은 수업에 대한 예비교사의 인식을 조사하고자 2017년 3월부터 2017년 6월까지 학교현장실습 전·후 두 차례에 걸쳐 중등예비교사 140명을 대상으로 온·오프라인을 통해 좋은 수업에 대한 중요 수준과 실행가능 수준에 대한 설문조사를 진행하였다. 설문 결과는 기술통계, 빈도분석, IPA를 활용하여 실습 전·후 예비교사의 좋은 수업에 대한 관점, 중요 수준 및 실행가능 수준, 교육요구도를 살펴보았다. 본 연구를 통해 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 좋은 수업에 대한 예비교사의 관점 및 중요 수준과 실행가능 수준에 대한 인식은 학교현장실습 전·후 변화하는 양상을 보였다. 예비교사들은 실습 전 좋은 수업에 있어 ‘학생들에게 명확하고 효과적인 교과 내용의 전달’을 가장 중요하게 생각하였으나, 실습 후에는 ‘교사와 학생 간의 상호존중과 신뢰를 바탕으로 활발한 상호작용 및 관계 형성’을 좋은 수업의 핵심 요소로 인식하고 있었다. 또한 좋은 수업에 대한 중요도는 실습 전·후 큰 차이를 보이지 않았으나 실행가능 정도는 실습 후에 전반적으로 높게 인식되는 경향을 보였다. 예비교사 중요하게 생각하는 좋은 수업은 실습 전 수업목표와 수업운영을 중심으로 나타난 반면 실습 후에는 수업목표, 수업방향, 수업운영, 교사특성 등 다양한 측면이 고려되고 있었다. 예비교사가 실행 가능한 좋은 수업은 실습 전·후 공통적으로 교사의 기본적인 수업 역량과 태도와 관련된 수업방법, 교사특성 항목들을 중심으로 나타났다. 둘째, 좋은 수업에 대한 예비교사의 교육요구는 학교현장실습을 통해 변화하는 것을 확인할 수 있었다. 좋은 수업의 중요 수준과 실행가능 수준에 대한 예비교사의 인식을 바탕으로 교육요구도를 분석(IPA)한 결과, 실습 전·후 좋은 수업을 위해 예비교사에게 우선적으로 개선 및 교육적 지원이 필요한 항목에 있어 다소 차이를 보였다. 예비교사들은 실습 전 수업목표와 수업방향 측면을 중심으로 집중 교육 및 노력이 필요할 것으로 예상하였으나, 실습 후에는 ‘학생들에게 지적인 자극과 영감을 줄 수 있는 수업’, ‘왜 이걸 배워야 하는지 깨닫게 하는 수업’, ‘구성원들 간에 다양한 생각을 나눌 수 있는 수업’, ‘학습단원들이 유기적으로 잘 연결된 수업’, ‘분위기를 적절하게 전환해가며 진행하는 수업’, ‘학생 개개인의 특성을 파악하여 참여를 유도시키는 수업’ 등 수업목표, 수업방향, 수업방법, 수업운영의 다양한 측면에서 좋은 수업을 위해 노력해야함을 인식하고 있었다. 본 연구의 결과를 바탕으로 교원양성 교육과정의 실질적인 개선방안 및 실천적 시사점을 다음과 같이 제시하였다. 첫째, 예비교사를 대상으로 실제 학생에 대한 이해와 학생 소통 및 관계형성을 위한 교육을 강화해야 한다. 둘째, 예비교사에게 다양한 수업 시연 경험을 제공할 수 있는 교육 프로그램 개발이 이루어져야 한다. 셋째, 학교현장과 연계된 체계적인 교육실습 프로그램의 개발·운영 방안에 관한 논의가 이루어질 필요가 있다. 본 연구는 학교현장실습 전·후 예비교사가 중요하게 생각하는 좋은 수업과 이에 대한 실행가능 수준 간의 차이를 중심으로 예비교사의 좋은 수업에 대한 교육요구를 파악함과 동시에 이를 지원하기 위한 교원양성기관의 교육과정 개선방안에 관한 실천적 시사점을 모색하고자 하였다. 좋은 수업은 지속 가능한 실천을 전제로 논의되어야 한다는 점에서, 교원양성기관에서는 예비교사들이 학교 현장에 나가 좋은 수업을 실천할 수 있는 지식과 역량을 갖출 수 있도록 예비교사와 학교 현장의 실질적인 요구를 파악하고 이를 바탕으로 질 높은 교육과정을 개발하여 제공하기 위한 지속적인 노력을 기울일 필요가 있다.
학교교육의 위기를 극복하고 내실화를 이루고자 하는 노력으로 ‘좋은 수업’에 관한 논의가 활발히 이루어지고 있다. 수업(instruction)은 교사의 핵심 업무이자 교사에게 요구되는 핵심 전문성이라는 점에서, 좋은 수업은 이를 계획·실행·평가하는 교사의 자질과 역량에 달려있다. 이에 교직을 준비하는 예비교사가 인식하는 좋은 수업에 관한 다양한 연구가 진행되어왔으나, 예비교사가 중요하게 인식하는 좋은 수업의 의미와 특징을 규명하는 데 초점을 두고 있다. 좋은 수업은 실천 가능성을 전제로 논의되어야 함에도 불구하고 예비교사가 생각하는 좋은 수업을 실제 얼마나 실행 가능한가에 대한 논의는 거의 이루어지지 않았다. 또한 예비교사는 학교현장실습을 통해 실제 수업을 경험하면서 자신이 생각했던 좋은 수업의 의미를 재정립하고 좋은 수업을 실행할 수 있는 자신의 역량을 보다 실제적으로 가늠해볼 수 있다. 이러한 학교현장실습 경험이 예비교사의 좋은 수업에 대한 인식에 어떠한 영향을 미치는지를 살펴볼 필요가 있다. 이에 본 연구는 중등예비교사가 인식하는 좋은 수업의 중요 수준과 실행가능 수준을 학교현장실습 전·후 비교·분석하는 것을 목적으로 하였다. 예비교사의 좋은 수업에 대한 중요도와 실행도 인식을 바탕으로 좋은 수업을 실천하기 위한 예비교사의 교육요구를 분석함으로써 교원양성기관에서 우선적으로 개선해야 할 점을 파악함과 동시에 예비교사에게 필요한 교육적 지원에 관한 실천적 시사점을 도출하고자 하였다. 또한 실습 전·후 예비교사의 좋은 수업에 대한 인식과 교육요구를 비교·분석하여 학교현장실습 및 교원양성과정의 효과적인 운영을 위한 실질적인 개선방안을 모색하고자 하였다. 본 연구를 위해 좋은 수업에 대한 예비교사의 인식을 조사하고자 2017년 3월부터 2017년 6월까지 학교현장실습 전·후 두 차례에 걸쳐 중등예비교사 140명을 대상으로 온·오프라인을 통해 좋은 수업에 대한 중요 수준과 실행가능 수준에 대한 설문조사를 진행하였다. 설문 결과는 기술통계, 빈도분석, IPA를 활용하여 실습 전·후 예비교사의 좋은 수업에 대한 관점, 중요 수준 및 실행가능 수준, 교육요구도를 살펴보았다. 본 연구를 통해 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 좋은 수업에 대한 예비교사의 관점 및 중요 수준과 실행가능 수준에 대한 인식은 학교현장실습 전·후 변화하는 양상을 보였다. 예비교사들은 실습 전 좋은 수업에 있어 ‘학생들에게 명확하고 효과적인 교과 내용의 전달’을 가장 중요하게 생각하였으나, 실습 후에는 ‘교사와 학생 간의 상호존중과 신뢰를 바탕으로 활발한 상호작용 및 관계 형성’을 좋은 수업의 핵심 요소로 인식하고 있었다. 또한 좋은 수업에 대한 중요도는 실습 전·후 큰 차이를 보이지 않았으나 실행가능 정도는 실습 후에 전반적으로 높게 인식되는 경향을 보였다. 예비교사 중요하게 생각하는 좋은 수업은 실습 전 수업목표와 수업운영을 중심으로 나타난 반면 실습 후에는 수업목표, 수업방향, 수업운영, 교사특성 등 다양한 측면이 고려되고 있었다. 예비교사가 실행 가능한 좋은 수업은 실습 전·후 공통적으로 교사의 기본적인 수업 역량과 태도와 관련된 수업방법, 교사특성 항목들을 중심으로 나타났다. 둘째, 좋은 수업에 대한 예비교사의 교육요구는 학교현장실습을 통해 변화하는 것을 확인할 수 있었다. 좋은 수업의 중요 수준과 실행가능 수준에 대한 예비교사의 인식을 바탕으로 교육요구도를 분석(IPA)한 결과, 실습 전·후 좋은 수업을 위해 예비교사에게 우선적으로 개선 및 교육적 지원이 필요한 항목에 있어 다소 차이를 보였다. 예비교사들은 실습 전 수업목표와 수업방향 측면을 중심으로 집중 교육 및 노력이 필요할 것으로 예상하였으나, 실습 후에는 ‘학생들에게 지적인 자극과 영감을 줄 수 있는 수업’, ‘왜 이걸 배워야 하는지 깨닫게 하는 수업’, ‘구성원들 간에 다양한 생각을 나눌 수 있는 수업’, ‘학습단원들이 유기적으로 잘 연결된 수업’, ‘분위기를 적절하게 전환해가며 진행하는 수업’, ‘학생 개개인의 특성을 파악하여 참여를 유도시키는 수업’ 등 수업목표, 수업방향, 수업방법, 수업운영의 다양한 측면에서 좋은 수업을 위해 노력해야함을 인식하고 있었다. 본 연구의 결과를 바탕으로 교원양성 교육과정의 실질적인 개선방안 및 실천적 시사점을 다음과 같이 제시하였다. 첫째, 예비교사를 대상으로 실제 학생에 대한 이해와 학생 소통 및 관계형성을 위한 교육을 강화해야 한다. 둘째, 예비교사에게 다양한 수업 시연 경험을 제공할 수 있는 교육 프로그램 개발이 이루어져야 한다. 셋째, 학교현장과 연계된 체계적인 교육실습 프로그램의 개발·운영 방안에 관한 논의가 이루어질 필요가 있다. 본 연구는 학교현장실습 전·후 예비교사가 중요하게 생각하는 좋은 수업과 이에 대한 실행가능 수준 간의 차이를 중심으로 예비교사의 좋은 수업에 대한 교육요구를 파악함과 동시에 이를 지원하기 위한 교원양성기관의 교육과정 개선방안에 관한 실천적 시사점을 모색하고자 하였다. 좋은 수업은 지속 가능한 실천을 전제로 논의되어야 한다는 점에서, 교원양성기관에서는 예비교사들이 학교 현장에 나가 좋은 수업을 실천할 수 있는 지식과 역량을 갖출 수 있도록 예비교사와 학교 현장의 실질적인 요구를 파악하고 이를 바탕으로 질 높은 교육과정을 개발하여 제공하기 위한 지속적인 노력을 기울일 필요가 있다.
"Good Instruction” has been considered as an effort to overcome the crisis of public education and to enrich teaching and learning practices in school classroom. As instructions comprise school teacher’s core expertise, their qualities and competencies decide whether Good Instruction can be planned,...
"Good Instruction” has been considered as an effort to overcome the crisis of public education and to enrich teaching and learning practices in school classroom. As instructions comprise school teacher’s core expertise, their qualities and competencies decide whether Good Instruction can be planned, implemented, and evaluated in school. Although it is critical to think of what is Good Instruction on the basis of how to implement it in classroom environments, less studies has been conducted on the degree to which pre-service teachers are able to implement various features of Good Instruction. This study aims to explore pre-service teachers’ perceptions and learning needs on Good Instruction by comparing discrepancies between perceived “importance” and “performance” of Good Instruction before and after their teaching practicum. Analyzing pre-service teachers’ perceptions of the importance and performance of Good Instruction would draw practical implications on what teacher education institute should support for pre-service teachers to be able to implement Good Instruction. The comparisons between pre-service teachers’ perceptions and learning needs before and after teaching practicum would also lead to exploring substantive improvement plans for effective management of teaching practicum and the curriculum of teacher education. To investigate pre-service teacher’s perceptions of importance and performance on Good Instruction, online and offline survey has been conducted before and after teaching practicum for 140 pre-service teachers taking Teaching Practicum Course between May 1st, 2017 and Jun 30th, 2017. The result of survey was analyzed utilizing descriptive statistics, frequency analysis, IPA(Importance-Performance Analysis) to explore pre-service teacher’s perspectives, importance and performance, and learning needs on Good Instruction. According to this study, we found that pre-service teacher’s perceptions and learning needs on Good Instruction have changed after participating in teaching practicum. First, pre-service teachers perceived different point of view, and importance and performance of Good Instruction before and after their teaching experiences at school. Before teaching practicum, they focused on “clear and effective delivery of learning contents” for Good Instruction but after experiencing authentic classroom instructions, they considered “active interactions and formation of close relationship between students and teachers” the most critical. Furthermore, there were no difference between perceived importance of Good Instruction before and after teaching practicum. However, pre-service teachers after teaching practicum tend to estimate their general performance level of Good Instruction much higher than before their teaching experiences at school. Second, pre-service teacher’s learning needs on Good Instruction revealed different features before and after teaching practicum. We found a different pattern especially in the area of “Concentrate Here” on IPA matrix where pre-service teachers perceive higher importance but lower performance. Before teaching practicum, pre-service teachers expected they need to concentrate on instructional goal and style for Good Instruction. After teaching practicum, however, pre-service teachers learned that they need to take more efforts to implement Good Instruction such as “To inspire and motivate students intellectually”, “To make students perceive why they should learn this”, “To give students opportunities to share their own ideas with friends”, “To provide congruently connected learning contents”, “To change moods in classroom properly”, and “To understand student’s characteristics and attract active participation from students” which include every aspects of Good Instruction. Regarding the results of this study, there are three practical plans for teacher education institute suggested. First, teacher education institute should reinforce their curriculum focusing on pre-service teacher’s understanding of K-12 students and also interactions and relationship building with them. Second, education program for microteaching and class demonstration must be developed for pre-service teachers to have as many opportunities as possible to practice planning, implementing, and evaluating instructions. Finally, teacher education institute need to improve developing and managing systematic teaching practicum program affiliated with the local school.
"Good Instruction” has been considered as an effort to overcome the crisis of public education and to enrich teaching and learning practices in school classroom. As instructions comprise school teacher’s core expertise, their qualities and competencies decide whether Good Instruction can be planned, implemented, and evaluated in school. Although it is critical to think of what is Good Instruction on the basis of how to implement it in classroom environments, less studies has been conducted on the degree to which pre-service teachers are able to implement various features of Good Instruction. This study aims to explore pre-service teachers’ perceptions and learning needs on Good Instruction by comparing discrepancies between perceived “importance” and “performance” of Good Instruction before and after their teaching practicum. Analyzing pre-service teachers’ perceptions of the importance and performance of Good Instruction would draw practical implications on what teacher education institute should support for pre-service teachers to be able to implement Good Instruction. The comparisons between pre-service teachers’ perceptions and learning needs before and after teaching practicum would also lead to exploring substantive improvement plans for effective management of teaching practicum and the curriculum of teacher education. To investigate pre-service teacher’s perceptions of importance and performance on Good Instruction, online and offline survey has been conducted before and after teaching practicum for 140 pre-service teachers taking Teaching Practicum Course between May 1st, 2017 and Jun 30th, 2017. The result of survey was analyzed utilizing descriptive statistics, frequency analysis, IPA(Importance-Performance Analysis) to explore pre-service teacher’s perspectives, importance and performance, and learning needs on Good Instruction. According to this study, we found that pre-service teacher’s perceptions and learning needs on Good Instruction have changed after participating in teaching practicum. First, pre-service teachers perceived different point of view, and importance and performance of Good Instruction before and after their teaching experiences at school. Before teaching practicum, they focused on “clear and effective delivery of learning contents” for Good Instruction but after experiencing authentic classroom instructions, they considered “active interactions and formation of close relationship between students and teachers” the most critical. Furthermore, there were no difference between perceived importance of Good Instruction before and after teaching practicum. However, pre-service teachers after teaching practicum tend to estimate their general performance level of Good Instruction much higher than before their teaching experiences at school. Second, pre-service teacher’s learning needs on Good Instruction revealed different features before and after teaching practicum. We found a different pattern especially in the area of “Concentrate Here” on IPA matrix where pre-service teachers perceive higher importance but lower performance. Before teaching practicum, pre-service teachers expected they need to concentrate on instructional goal and style for Good Instruction. After teaching practicum, however, pre-service teachers learned that they need to take more efforts to implement Good Instruction such as “To inspire and motivate students intellectually”, “To make students perceive why they should learn this”, “To give students opportunities to share their own ideas with friends”, “To provide congruently connected learning contents”, “To change moods in classroom properly”, and “To understand student’s characteristics and attract active participation from students” which include every aspects of Good Instruction. Regarding the results of this study, there are three practical plans for teacher education institute suggested. First, teacher education institute should reinforce their curriculum focusing on pre-service teacher’s understanding of K-12 students and also interactions and relationship building with them. Second, education program for microteaching and class demonstration must be developed for pre-service teachers to have as many opportunities as possible to practice planning, implementing, and evaluating instructions. Finally, teacher education institute need to improve developing and managing systematic teaching practicum program affiliated with the local school.
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