이동성(mobility)을 특징으로 하는 모바일 환경을 바탕으로 시간과 장소에 구애받지 않고 콘텐츠를 생산, 확산 할 수 있게 된 웹 2.0시대에 PR은 더 이상 PR전문가만의 영역이 아니다. 공중 또한 과거 PR전문가와 미디어가 갖고 있던 “영향력”을 갖게 된 것이다. 본 연구는 소셜미디어를 통해 공중이 브랜드 관련 콘텐츠를 공유하고 거기에 참여하며, 더 나아가 콘텐츠를 생산하게 하는 다양한 요인들에 대하여 고찰하고자 최근 사용자가 7억 명을 돌파한 인스타그램을 중심으로 연구해보고자 하였다. 첫 번째로 소셜미디어에서 이용자의 행태에 중요한 영향을 미치는 ...
이동성(mobility)을 특징으로 하는 모바일 환경을 바탕으로 시간과 장소에 구애받지 않고 콘텐츠를 생산, 확산 할 수 있게 된 웹 2.0시대에 PR은 더 이상 PR전문가만의 영역이 아니다. 공중 또한 과거 PR전문가와 미디어가 갖고 있던 “영향력”을 갖게 된 것이다. 본 연구는 소셜미디어를 통해 공중이 브랜드 관련 콘텐츠를 공유하고 거기에 참여하며, 더 나아가 콘텐츠를 생산하게 하는 다양한 요인들에 대하여 고찰하고자 최근 사용자가 7억 명을 돌파한 인스타그램을 중심으로 연구해보고자 하였다. 첫 번째로 소셜미디어에서 이용자의 행태에 중요한 영향을 미치는 이용동기를 요인으로 설정하였으며, 두 번째로 이미지 기반의 감각적 콘텐츠를 생산하는 인스타그램의 특성에서 이용자의 과시소비성향을 요인으로 설정하였다. 세 번째로 사회적 이슈로 대두되고 있는 SNS 중독과 관련된 SNS 몰입을, 마지막으로 인스타그램 피드에 노출되는 수많은 브랜드 관련 이미지들의 PPL광고와의 유사성을 바탕으로 설득지식의 축적을 요인으로 설정하여 이 네 가지 요인이 자발적 PR 활동 의사에 영향을 미치는지 확인하였다. 연구결과, 인스타그램 이용동기 중 정보적 동기와 SNS 몰입이 자발적 PR활동 의사에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 과시소비성향과 설득지식의 축적은 자발적 PR활동 의사에 영향을 주지 않는 것으로 확인되었다.
이동성(mobility)을 특징으로 하는 모바일 환경을 바탕으로 시간과 장소에 구애받지 않고 콘텐츠를 생산, 확산 할 수 있게 된 웹 2.0시대에 PR은 더 이상 PR전문가만의 영역이 아니다. 공중 또한 과거 PR전문가와 미디어가 갖고 있던 “영향력”을 갖게 된 것이다. 본 연구는 소셜미디어를 통해 공중이 브랜드 관련 콘텐츠를 공유하고 거기에 참여하며, 더 나아가 콘텐츠를 생산하게 하는 다양한 요인들에 대하여 고찰하고자 최근 사용자가 7억 명을 돌파한 인스타그램을 중심으로 연구해보고자 하였다. 첫 번째로 소셜미디어에서 이용자의 행태에 중요한 영향을 미치는 이용동기를 요인으로 설정하였으며, 두 번째로 이미지 기반의 감각적 콘텐츠를 생산하는 인스타그램의 특성에서 이용자의 과시소비성향을 요인으로 설정하였다. 세 번째로 사회적 이슈로 대두되고 있는 SNS 중독과 관련된 SNS 몰입을, 마지막으로 인스타그램 피드에 노출되는 수많은 브랜드 관련 이미지들의 PPL광고와의 유사성을 바탕으로 설득지식의 축적을 요인으로 설정하여 이 네 가지 요인이 자발적 PR 활동 의사에 영향을 미치는지 확인하였다. 연구결과, 인스타그램 이용동기 중 정보적 동기와 SNS 몰입이 자발적 PR활동 의사에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 과시소비성향과 설득지식의 축적은 자발적 PR활동 의사에 영향을 주지 않는 것으로 확인되었다.
In the era of Web 2.0, which is able to produce and spread contents regardless of time and place based on mobile capabilities characterized by mobile technology, PR is no longer only the province of a PR expert. Now the public has also had the "influence" of the PR professionals and media. This rese...
In the era of Web 2.0, which is able to produce and spread contents regardless of time and place based on mobile capabilities characterized by mobile technology, PR is no longer only the province of a PR expert. Now the public has also had the "influence" of the PR professionals and media. This research aims to study INSTAGRAM, which has recently surpassed 700 million users, in order to examine various factors that cause the public to share brand related contents and participate in the program and even making their own contents through social media. First, Social Media Use Motive, which has an important influence on user behavior in social media, is set as a factor. Secondly, Conspicuous Consumption of the user is set as a factor in the characteristics of Instagram that produces image based sensory contents . Thirdly, SNS commitment related to social media addiction, which is emerging as a social issue, and finally accumulation of persuasion knowledge, based on the similarity of many brand-related images exposed to Instagram to PPL advertisements, the results of this study are as follows. The results showed that informative motivation and SNS commitment in the use of Instagram influences on voluntary public relations activities, and the Accumulation of Persuasion Knowledge and Public did not affect voluntary PR intentions.
In the era of Web 2.0, which is able to produce and spread contents regardless of time and place based on mobile capabilities characterized by mobile technology, PR is no longer only the province of a PR expert. Now the public has also had the "influence" of the PR professionals and media. This research aims to study INSTAGRAM, which has recently surpassed 700 million users, in order to examine various factors that cause the public to share brand related contents and participate in the program and even making their own contents through social media. First, Social Media Use Motive, which has an important influence on user behavior in social media, is set as a factor. Secondly, Conspicuous Consumption of the user is set as a factor in the characteristics of Instagram that produces image based sensory contents . Thirdly, SNS commitment related to social media addiction, which is emerging as a social issue, and finally accumulation of persuasion knowledge, based on the similarity of many brand-related images exposed to Instagram to PPL advertisements, the results of this study are as follows. The results showed that informative motivation and SNS commitment in the use of Instagram influences on voluntary public relations activities, and the Accumulation of Persuasion Knowledge and Public did not affect voluntary PR intentions.
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