대한민국 국내 체류 외국인의 수가 200만 명을 돌파했다. 다문화 이주여성들과 외국인 유학생 뿐 아니라 취업 후 한국에 정착해 살고 있는 외국인의 수가 점점 늘어나고 있다. 서로 다른 문화권 내에서 살던 외국인들은 대한민국이라는 낯선 환경에 적응 하며 살아간다. 본 연구에서는 한국에서 적응하며 살아가는 이주민들이 정보를 공유하고 소통하는 하나의 도구로서 소셜미디어를 이용하는 것에 주목하고 이러한 소셜미디어 상호작용을 PR의 사회이양모델과 연결 시키는 시도를 하였다. 구체적으로는 소셜미디어를 통해 상호작용을 하는 주한 외국인들이 한국에 대한 자발적 PR활동을 하는 정도가 높아지는 지에 대해 알아보고자 하였다. 소셜미디어의 상호작용이 소셜미디어에 대한 몰입으로 이어지는지 알아보고 이러한 몰입이 자발적 PR을 높여주는지 확인하였다. 이때 몰입과 자발적PR을 사이에 사용자의 ...
소셜미디어에서 상호작용이 주한 외국인의 자발적 한국 PR활동에 미치는 영향
대한민국 국내 체류 외국인의 수가 200만 명을 돌파했다. 다문화 이주여성들과 외국인 유학생 뿐 아니라 취업 후 한국에 정착해 살고 있는 외국인의 수가 점점 늘어나고 있다. 서로 다른 문화권 내에서 살던 외국인들은 대한민국이라는 낯선 환경에 적응 하며 살아간다. 본 연구에서는 한국에서 적응하며 살아가는 이주민들이 정보를 공유하고 소통하는 하나의 도구로서 소셜미디어를 이용하는 것에 주목하고 이러한 소셜미디어 상호작용을 PR의 사회이양모델과 연결 시키는 시도를 하였다. 구체적으로는 소셜미디어를 통해 상호작용을 하는 주한 외국인들이 한국에 대한 자발적 PR활동을 하는 정도가 높아지는 지에 대해 알아보고자 하였다. 소셜미디어의 상호작용이 소셜미디어에 대한 몰입으로 이어지는지 알아보고 이러한 몰입이 자발적 PR을 높여주는지 확인하였다. 이때 몰입과 자발적PR을 사이에 사용자의 임파워먼트를 조절변인으로 설정하여 사용자의 임파워먼트의 정도에 따라 자발적 PR활동을 하는지에 대해 살펴보았다. 또한 소셜미디어 상호작용과 오프라인 상호작용간의 관계를 확인하고자 하였다. 이를 위해 대한민국에 거주중인 소셜미디어 사용 외국인을 대상으로 온라인 설문조사를 실시하였다. 연구결과, 주한 외국인 이용자들이 소셜미디어에서 상호작용을 많이 할수록 대한민국에 대한 자발적 PR활동을 활발히 하는 것으로 나타났다. 또한 소셜미디어 상에서의 활발한 상호작용이 소셜미디어 몰입으로 이어지며, 몰입이 자발적 PR로 이어지는 것으로 나타났다. 사용자의 임파워먼트 정도는 소셜미디어 몰입과 자발PR 사이에 조절효과를 나타내는 것으로 나타났다.
주제어: 소셜 미디어, 자발적 PR활동, 상호작용, 주한 외국인
소셜미디어에서 상호작용이 주한 외국인의 자발적 한국 PR활동에 미치는 영향
대한민국 국내 체류 외국인의 수가 200만 명을 돌파했다. 다문화 이주여성들과 외국인 유학생 뿐 아니라 취업 후 한국에 정착해 살고 있는 외국인의 수가 점점 늘어나고 있다. 서로 다른 문화권 내에서 살던 외국인들은 대한민국이라는 낯선 환경에 적응 하며 살아간다. 본 연구에서는 한국에서 적응하며 살아가는 이주민들이 정보를 공유하고 소통하는 하나의 도구로서 소셜미디어를 이용하는 것에 주목하고 이러한 소셜미디어 상호작용을 PR의 사회이양모델과 연결 시키는 시도를 하였다. 구체적으로는 소셜미디어를 통해 상호작용을 하는 주한 외국인들이 한국에 대한 자발적 PR활동을 하는 정도가 높아지는 지에 대해 알아보고자 하였다. 소셜미디어의 상호작용이 소셜미디어에 대한 몰입으로 이어지는지 알아보고 이러한 몰입이 자발적 PR을 높여주는지 확인하였다. 이때 몰입과 자발적PR을 사이에 사용자의 임파워먼트를 조절변인으로 설정하여 사용자의 임파워먼트의 정도에 따라 자발적 PR활동을 하는지에 대해 살펴보았다. 또한 소셜미디어 상호작용과 오프라인 상호작용간의 관계를 확인하고자 하였다. 이를 위해 대한민국에 거주중인 소셜미디어 사용 외국인을 대상으로 온라인 설문조사를 실시하였다. 연구결과, 주한 외국인 이용자들이 소셜미디어에서 상호작용을 많이 할수록 대한민국에 대한 자발적 PR활동을 활발히 하는 것으로 나타났다. 또한 소셜미디어 상에서의 활발한 상호작용이 소셜미디어 몰입으로 이어지며, 몰입이 자발적 PR로 이어지는 것으로 나타났다. 사용자의 임파워먼트 정도는 소셜미디어 몰입과 자발PR 사이에 조절효과를 나타내는 것으로 나타났다.
The Effect of Interactions on Social Media by Foreigners in Korea on Voluntary Public Relation Activities about Korea.
The number of foreigners staying in Korea exceeds 2 million. The number of multi-cultural migrant women, foreign students, and foreign employee who have settled in Kor...
The Effect of Interactions on Social Media by Foreigners in Korea on Voluntary Public Relation Activities about Korea.
The number of foreigners staying in Korea exceeds 2 million. The number of multi-cultural migrant women, foreign students, and foreign employee who have settled in Korea has increased. Foreigners from other cultures have adapted themselves to new circumstances and unfamiliar surroundings in Korea. This study focused on the use social media as a tool for immigrants living in Korea while adapting to and finding information, and attempted to link this social interaction with a socially distributed PR public relations model. Specifically, I tried to find out whether the foreigners who interact with social media through social media programs are increasing the voluntary public relations activities in Korea. We examined whether the interactions with social media led to the flow of social media, and confirmed whether such engagement increases voluntary PR. In this case, we set the user's empowerment as a moderator variable between the immersion and the voluntary PR to see whether the voluntary PR activity is performed according to the degree of the user's empowerment. We also tried to identify the relationship between social media interactions and offline interactions. For this purpose, we conducted an online survey of foreigners in Korea. As a result of the research, it was found that the more foreign users interacted with the social media, the more they voluntarily engaged in PR activities. In addition, active interaction in social media led to social media involvement, and immersion led to voluntary PR. The degree of user’s empowerment showed a regulating effect between social media commitment and voluntary public relations activities.
Keywords: social media, voluntary public relations activities, Interaction, foreigners in korea
The Effect of Interactions on Social Media by Foreigners in Korea on Voluntary Public Relation Activities about Korea.
The number of foreigners staying in Korea exceeds 2 million. The number of multi-cultural migrant women, foreign students, and foreign employee who have settled in Korea has increased. Foreigners from other cultures have adapted themselves to new circumstances and unfamiliar surroundings in Korea. This study focused on the use social media as a tool for immigrants living in Korea while adapting to and finding information, and attempted to link this social interaction with a socially distributed PR public relations model. Specifically, I tried to find out whether the foreigners who interact with social media through social media programs are increasing the voluntary public relations activities in Korea. We examined whether the interactions with social media led to the flow of social media, and confirmed whether such engagement increases voluntary PR. In this case, we set the user's empowerment as a moderator variable between the immersion and the voluntary PR to see whether the voluntary PR activity is performed according to the degree of the user's empowerment. We also tried to identify the relationship between social media interactions and offline interactions. For this purpose, we conducted an online survey of foreigners in Korea. As a result of the research, it was found that the more foreign users interacted with the social media, the more they voluntarily engaged in PR activities. In addition, active interaction in social media led to social media involvement, and immersion led to voluntary PR. The degree of user’s empowerment showed a regulating effect between social media commitment and voluntary public relations activities.
Keywords: social media, voluntary public relations activities, Interaction, foreigners in korea
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