보훈병원은 보훈대상자들이 더욱 건강하게 생활하고 필요한 치료를 제때 받을 수 있도록 하기 위해 보훈대상자 전담 병원을 의미한다. 최근 국가유공자 및 보훈가족의 연령대가 급속히 고령화됨에 따라 의료시설 확대와 양질의 의료 서비스가 지속적으로 필요한 실정이다. 보훈병원에서는 뛰어난 의료 서비스를 제공하여 외부병원과의 경쟁에서 도태되지 않기 위한 개선이 필요하고, 보훈대상자의 높아진 기대 수준에 맞춘 의료수요 충족을 위한 개선이 필요하다. 따라서 본 연구에서는 보훈병원 및 보훈대상자의 특수성을 고려하고, 국가유공자들이 보훈병원에서 받는 의료서비스에 대한 만족도와 신뢰 및 재이용의도를 높이고자 현재의 의료서비스 품질에 관해 조사하고 문제점을 도출하고자 한다. 본 연구를 위한 자료 수집은 2017년 09월 11일부터 10월 22일까지 24일 동안 보훈병원에 입원하거나 내원한 환자들을 대상으로 본 설문 조사를 실시하였다. 분석에 사용된 전체 연구대상은 374명으로 ...
보훈병원은 보훈대상자들이 더욱 건강하게 생활하고 필요한 치료를 제때 받을 수 있도록 하기 위해 보훈대상자 전담 병원을 의미한다. 최근 국가유공자 및 보훈가족의 연령대가 급속히 고령화됨에 따라 의료시설 확대와 양질의 의료 서비스가 지속적으로 필요한 실정이다. 보훈병원에서는 뛰어난 의료 서비스를 제공하여 외부병원과의 경쟁에서 도태되지 않기 위한 개선이 필요하고, 보훈대상자의 높아진 기대 수준에 맞춘 의료수요 충족을 위한 개선이 필요하다. 따라서 본 연구에서는 보훈병원 및 보훈대상자의 특수성을 고려하고, 국가유공자들이 보훈병원에서 받는 의료서비스에 대한 만족도와 신뢰 및 재이용의도를 높이고자 현재의 의료서비스 품질에 관해 조사하고 문제점을 도출하고자 한다. 본 연구를 위한 자료 수집은 2017년 09월 11일부터 10월 22일까지 24일 동안 보훈병원에 입원하거나 내원한 환자들을 대상으로 본 설문 조사를 실시하였다. 분석에 사용된 전체 연구대상은 374명으로 자료 분석을 하였다. 본 연구의 변수인 보훈병원의 의료서비스 품질, 신뢰, 재이용의도의 타당성과 신뢰도 검증을 위하여 탐색적 요인분석과 확인적 요인분석을 실시한 결과, 의료서비스 품질은 상호작용 품질, 물리적 환경 품질, 절차적 품질, 결과적 품질로 구분되었고, 신뢰, 재이용의도는 단일차원으로 설명되었다. 본 연구의 가설검증 결과는 다음과 같다. 첫째, 보훈병원 의료서비스 품질의 하위요인인 상호작용 품질, 물리 환경적 품질, 절차적 품질, 결과적 품질은 환자의 신뢰에 모두 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 보훈병원의 의료서비스 품질이 신뢰에 미치는 영향력을 살펴보면, 결과적 품질이 가장 강한 영향력을 미치고 있었고, 그 다음으로 상호작용 품질, 물리 환경적 품질, 절차적 품질 순으로 만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 보훈병원 의료서비스 품질의 하위요인 중 상호작용 품질을 제외한 물리 환경적 품질, 절차적 품질, 결과적 품질은 환자의 재이용의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 보훈병원의 의료서비스 품질이 재이용 의도에 미치는 영향력을 살펴보면, 결과적 품질이 가장 강한 영향력을 미치고 있었고, 그 다음으로 물리 환경적 품질, 절차적 품질 순으로 만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로, 보훈병원을 이용하는 환자의 신뢰는 보훈병원에 대한 재이용 의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구를 통한 시사점은 다음과 같다. 지속적으로 보훈병원에서 환자들이 인식하는 의료서비스 품질에 대한 설문조사를 실시하여 환자들의 요구에 맞는 의료서비스 제공 전략이 필요할 것이다. 또한 보훈병원만의 특정 대상에 대한 의료서비스가 강화된다면 보훈병원에 대한 신뢰가 더욱 향상되면서 병원에 대한 만족도가 높아질 것이다. 뿐만 아니라 환자가 병원의 의료서비스에 대한 신뢰를 갖기 위해서는 환자와 의료기관 간의 원활한 소통이 이루어져야 한다. 즉, 외형적인 환경보다는 환자가 신뢰하여 의료서비스를 제공받을 수 있도록 노력함으로써 환자들의 신뢰를 확보하고 추후 보훈병원에 대한 지속적인 이용의도가 향상될 수 있을 것이다.
보훈병원은 보훈대상자들이 더욱 건강하게 생활하고 필요한 치료를 제때 받을 수 있도록 하기 위해 보훈대상자 전담 병원을 의미한다. 최근 국가유공자 및 보훈가족의 연령대가 급속히 고령화됨에 따라 의료시설 확대와 양질의 의료 서비스가 지속적으로 필요한 실정이다. 보훈병원에서는 뛰어난 의료 서비스를 제공하여 외부병원과의 경쟁에서 도태되지 않기 위한 개선이 필요하고, 보훈대상자의 높아진 기대 수준에 맞춘 의료수요 충족을 위한 개선이 필요하다. 따라서 본 연구에서는 보훈병원 및 보훈대상자의 특수성을 고려하고, 국가유공자들이 보훈병원에서 받는 의료서비스에 대한 만족도와 신뢰 및 재이용의도를 높이고자 현재의 의료서비스 품질에 관해 조사하고 문제점을 도출하고자 한다. 본 연구를 위한 자료 수집은 2017년 09월 11일부터 10월 22일까지 24일 동안 보훈병원에 입원하거나 내원한 환자들을 대상으로 본 설문 조사를 실시하였다. 분석에 사용된 전체 연구대상은 374명으로 자료 분석을 하였다. 본 연구의 변수인 보훈병원의 의료서비스 품질, 신뢰, 재이용의도의 타당성과 신뢰도 검증을 위하여 탐색적 요인분석과 확인적 요인분석을 실시한 결과, 의료서비스 품질은 상호작용 품질, 물리적 환경 품질, 절차적 품질, 결과적 품질로 구분되었고, 신뢰, 재이용의도는 단일차원으로 설명되었다. 본 연구의 가설검증 결과는 다음과 같다. 첫째, 보훈병원 의료서비스 품질의 하위요인인 상호작용 품질, 물리 환경적 품질, 절차적 품질, 결과적 품질은 환자의 신뢰에 모두 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 보훈병원의 의료서비스 품질이 신뢰에 미치는 영향력을 살펴보면, 결과적 품질이 가장 강한 영향력을 미치고 있었고, 그 다음으로 상호작용 품질, 물리 환경적 품질, 절차적 품질 순으로 만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 보훈병원 의료서비스 품질의 하위요인 중 상호작용 품질을 제외한 물리 환경적 품질, 절차적 품질, 결과적 품질은 환자의 재이용의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 보훈병원의 의료서비스 품질이 재이용 의도에 미치는 영향력을 살펴보면, 결과적 품질이 가장 강한 영향력을 미치고 있었고, 그 다음으로 물리 환경적 품질, 절차적 품질 순으로 만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로, 보훈병원을 이용하는 환자의 신뢰는 보훈병원에 대한 재이용 의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구를 통한 시사점은 다음과 같다. 지속적으로 보훈병원에서 환자들이 인식하는 의료서비스 품질에 대한 설문조사를 실시하여 환자들의 요구에 맞는 의료서비스 제공 전략이 필요할 것이다. 또한 보훈병원만의 특정 대상에 대한 의료서비스가 강화된다면 보훈병원에 대한 신뢰가 더욱 향상되면서 병원에 대한 만족도가 높아질 것이다. 뿐만 아니라 환자가 병원의 의료서비스에 대한 신뢰를 갖기 위해서는 환자와 의료기관 간의 원활한 소통이 이루어져야 한다. 즉, 외형적인 환경보다는 환자가 신뢰하여 의료서비스를 제공받을 수 있도록 노력함으로써 환자들의 신뢰를 확보하고 추후 보훈병원에 대한 지속적인 이용의도가 향상될 수 있을 것이다.
VHS Medical Center is a general public hospital established so that patriots and war veterans can live a healthy life and receive necessary medical treatments at a proper time. Recently, patriots and war veterans’ families are aging rapidly, the expansion of medical facilities and high-quality medic...
VHS Medical Center is a general public hospital established so that patriots and war veterans can live a healthy life and receive necessary medical treatments at a proper time. Recently, patriots and war veterans’ families are aging rapidly, the expansion of medical facilities and high-quality medical services are continuously needed. VHS Medical Center needs to enhance its competiveness to win the competition with other hospitals and provide superior medical services, and improvements are also needed to satisfy the medical needs to live up to heightened expectations of patriots and war veterans. Accordingly, in this research, the characteristics of VHS Medical Center and patriots and war veterans were examined, and in order to raise the national meritorious persons’ satisfaction, trust, and revisiting intent with regard to the medical services that they receive from VHS Medical Center, the quality of current medical services were examined and the related problems were derived. In order to collect the data needed for this research, the questionnaire survey was conducted on 374 patients who were hospitalized in or visitig VHS Medical Center from September 11, 2017 to October 22, 2017, and for the analysis of the collected data, SPSS and AMOS were used. As a result of conducting exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis to verify the validity and trust of VHS Medical Center’s quality of medical services, trust, and revisiting intent, which are the variables of this research, the quality of medical services were divided into interaction quality, physical environment quality, procedural quality, outcome quality, and trust and revisiting intent were explained in a single dimension. First, it was found that the subordinate factors of VHS Medical Center’s quality of medical services – interaction quality, physical environment quality, procedural quality, and outcome quality all had significantly positive (+) effects on the patients’ trust. Particularly, it was found that the outcome quality of VHS Medical Center’s quality of medical services had the biggest effects on trust and that satisfaction was influenced most by interaction quality, followed by physical environment quality, and procedural quality. Second, physical environment quality, procedural quality, and outcome quality excluding interaction quality of the subordinate factors of VHS Medical Center’s quality of medical services had significantly positive (+) effects on the patients’ revisiting intent. Particularly, it was found that the outcome quality of VHS Medical Center’s quality of medical services had the biggest effects on revisiting intent and that satisfaction was influenced most by physical environment quality, and procedural quality. Finally, it was found that trust of VHS Medical Center’s patients had significantly The implications of this research are as follows. Strategies for providing the medical services that meet the patients’ demands through conducting questionnaire surveys about the quality of medical services perceived by the patients in VHS Medical Center need to be established. Also, if medical services for VHS Medical Center’s own specific targets are reinforced, trust in VHS Medical Center will be enhanced further, raising satisfaction with it. In addition, in order for patients to have trust in the hospital’s medical services, smooth communication between the patients and the medical institution should be made. In other words, by making efforts to enable patients to have trust, rather than external environment, to receive medical services, patients’ trust can be secured and continuous visiting intent toward VHS Medical Center can be enhanced.
VHS Medical Center is a general public hospital established so that patriots and war veterans can live a healthy life and receive necessary medical treatments at a proper time. Recently, patriots and war veterans’ families are aging rapidly, the expansion of medical facilities and high-quality medical services are continuously needed. VHS Medical Center needs to enhance its competiveness to win the competition with other hospitals and provide superior medical services, and improvements are also needed to satisfy the medical needs to live up to heightened expectations of patriots and war veterans. Accordingly, in this research, the characteristics of VHS Medical Center and patriots and war veterans were examined, and in order to raise the national meritorious persons’ satisfaction, trust, and revisiting intent with regard to the medical services that they receive from VHS Medical Center, the quality of current medical services were examined and the related problems were derived. In order to collect the data needed for this research, the questionnaire survey was conducted on 374 patients who were hospitalized in or visitig VHS Medical Center from September 11, 2017 to October 22, 2017, and for the analysis of the collected data, SPSS and AMOS were used. As a result of conducting exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis to verify the validity and trust of VHS Medical Center’s quality of medical services, trust, and revisiting intent, which are the variables of this research, the quality of medical services were divided into interaction quality, physical environment quality, procedural quality, outcome quality, and trust and revisiting intent were explained in a single dimension. First, it was found that the subordinate factors of VHS Medical Center’s quality of medical services – interaction quality, physical environment quality, procedural quality, and outcome quality all had significantly positive (+) effects on the patients’ trust. Particularly, it was found that the outcome quality of VHS Medical Center’s quality of medical services had the biggest effects on trust and that satisfaction was influenced most by interaction quality, followed by physical environment quality, and procedural quality. Second, physical environment quality, procedural quality, and outcome quality excluding interaction quality of the subordinate factors of VHS Medical Center’s quality of medical services had significantly positive (+) effects on the patients’ revisiting intent. Particularly, it was found that the outcome quality of VHS Medical Center’s quality of medical services had the biggest effects on revisiting intent and that satisfaction was influenced most by physical environment quality, and procedural quality. Finally, it was found that trust of VHS Medical Center’s patients had significantly The implications of this research are as follows. Strategies for providing the medical services that meet the patients’ demands through conducting questionnaire surveys about the quality of medical services perceived by the patients in VHS Medical Center need to be established. Also, if medical services for VHS Medical Center’s own specific targets are reinforced, trust in VHS Medical Center will be enhanced further, raising satisfaction with it. In addition, in order for patients to have trust in the hospital’s medical services, smooth communication between the patients and the medical institution should be made. In other words, by making efforts to enable patients to have trust, rather than external environment, to receive medical services, patients’ trust can be secured and continuous visiting intent toward VHS Medical Center can be enhanced.
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