최근 대중의 관심을 많이 받고 있는 예술장르 중에는 스트릿 댄스가 있다. 그 중에서도 특히 한국의 ‘비보잉’은 국제대회에서 우수한 성적을 거두면서 한국 스트릿 댄스의 위상을 전 세계에 알린 대표적인 장르이다. 그에 반하여 현 비보잉 교육 실태에 대한 연구는 부족한 실정을 분석되었다. 따라서 본 연구에서는 비보잉의 지속 발전의 근간을 교육에 집중하여, 한국의 비보잉 교육의 실태를 살펴보는데 연구의 목적을 두었다. 구체적으로 본 연구에서는 국내 비보잉 교육이 어떻게 이루어지고 있는지 현 실태를 파악하여 향후 후속 세대 양성에 지침이 될 수 있는 기초자료를 제공하는 것에 그 목적이 있다. 본 연구에서는 연구의 목적을 이루기 위해 전문가 심층 인터뷰를 택하였고 그 대상은 춤경력 18년 이상, 국제대회 우승 경험자, 강의 경력 5년 이상 7명의 비보잉 교육 전문가들로 구성되었다. 인터뷰는 서울, 부산, 대구, 전주를 돌며 실시되었고 매 인터뷰는 1시간30분 가량 이루어졌다. 수집된 녹음 자료는 본 연구자가 재청취하며 축어록을 작성하였고, 다섯가지 항목으로 재분류하여 거듭하여 들으면서 분석 실시하였다. 구체적인 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 교육 형식을 분석한 결과, 대부분의 수업은 단체레슨으로 진행되며 쉬는 시간은 5분 이내로 진행되는 것으로 분석되었다. 둘째, 교육환경을 보조장비를 중심으로 분석한 결과, 개인이 준비하는 보조장비는 보호대, 비니, 헬멧이 있는 것으로 분석되었으며 교육기관에서는 매트를 준비하고 있는 것으로 분석되었다. 셋째, 교육내용을 분석한 결과, 숙련자 및 전공자들에게는 창작, 기술요령습득, 음악이해, 흥미에 초점을 맞춰 실기 교육을 하고 있고 특별히 인성교육에도 중점적으로 교육을 하는것으로 분석되었다. 입문자들은 탑락부터 중점적으로 가르치며 풋웍, 프리즈, 파워무브 순으로 가르치는 것으로 분석되었다. 전체 학습자들에게 파운데이션(기본)을 가르칠때는 대부분의 지도자들이 비보잉 분야에서 통용되는 기본 동작과 그 응용 동작부터 가르치는 것으로 분석되었다. 넷째, 지도법을 분석한 결과, 대부분의 지도자들은 고난이도 기술의 습득 기간을 3개월 안팎으로 제시하였고 모두 싸이퍼를 진행하는 것으로 분석되었다. 디테일하게 예시를 들어 설명하며 시범을 많이 보여주고 긍정적인 피드백을 많이 해주는 것으로 분석되었다. 그리고 대체로 영상을 활용한 피드백도 이루어지고 있으며 선생님의 활동하는 모습을 실제로 보여줌으로써 학생들도 높은 ...
최근 대중의 관심을 많이 받고 있는 예술장르 중에는 스트릿 댄스가 있다. 그 중에서도 특히 한국의 ‘비보잉’은 국제대회에서 우수한 성적을 거두면서 한국 스트릿 댄스의 위상을 전 세계에 알린 대표적인 장르이다. 그에 반하여 현 비보잉 교육 실태에 대한 연구는 부족한 실정을 분석되었다. 따라서 본 연구에서는 비보잉의 지속 발전의 근간을 교육에 집중하여, 한국의 비보잉 교육의 실태를 살펴보는데 연구의 목적을 두었다. 구체적으로 본 연구에서는 국내 비보잉 교육이 어떻게 이루어지고 있는지 현 실태를 파악하여 향후 후속 세대 양성에 지침이 될 수 있는 기초자료를 제공하는 것에 그 목적이 있다. 본 연구에서는 연구의 목적을 이루기 위해 전문가 심층 인터뷰를 택하였고 그 대상은 춤경력 18년 이상, 국제대회 우승 경험자, 강의 경력 5년 이상 7명의 비보잉 교육 전문가들로 구성되었다. 인터뷰는 서울, 부산, 대구, 전주를 돌며 실시되었고 매 인터뷰는 1시간30분 가량 이루어졌다. 수집된 녹음 자료는 본 연구자가 재청취하며 축어록을 작성하였고, 다섯가지 항목으로 재분류하여 거듭하여 들으면서 분석 실시하였다. 구체적인 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 교육 형식을 분석한 결과, 대부분의 수업은 단체레슨으로 진행되며 쉬는 시간은 5분 이내로 진행되는 것으로 분석되었다. 둘째, 교육환경을 보조장비를 중심으로 분석한 결과, 개인이 준비하는 보조장비는 보호대, 비니, 헬멧이 있는 것으로 분석되었으며 교육기관에서는 매트를 준비하고 있는 것으로 분석되었다. 셋째, 교육내용을 분석한 결과, 숙련자 및 전공자들에게는 창작, 기술요령습득, 음악이해, 흥미에 초점을 맞춰 실기 교육을 하고 있고 특별히 인성교육에도 중점적으로 교육을 하는것으로 분석되었다. 입문자들은 탑락부터 중점적으로 가르치며 풋웍, 프리즈, 파워무브 순으로 가르치는 것으로 분석되었다. 전체 학습자들에게 파운데이션(기본)을 가르칠때는 대부분의 지도자들이 비보잉 분야에서 통용되는 기본 동작과 그 응용 동작부터 가르치는 것으로 분석되었다. 넷째, 지도법을 분석한 결과, 대부분의 지도자들은 고난이도 기술의 습득 기간을 3개월 안팎으로 제시하였고 모두 싸이퍼를 진행하는 것으로 분석되었다. 디테일하게 예시를 들어 설명하며 시범을 많이 보여주고 긍정적인 피드백을 많이 해주는 것으로 분석되었다. 그리고 대체로 영상을 활용한 피드백도 이루어지고 있으며 선생님의 활동하는 모습을 실제로 보여줌으로써 학생들도 높은 동기부여를 받을수 있게 지도하고 있는 것으로 분석되었다. 다섯째, 교육준비 실태를 분석한 결과, 지도자들은 편하되 비보이 느낌이 나는 복장으로 수업을 진행하는 것으로 분석되었다. 대체로 지도자들은 전문적인 비보잉 교육을 받아본적이 없으나 전문성 향상을 위하여 웜업과 스트레칭에 관한 연구 및 자신의 부족한 부분에 대해서 연구를 하고 있는 것으로 분석되었다. 선택하는 지침서는 인터넷 영상자료와 본인의 경험을 참고삼아 지도하고 있는것으로 분석되었다.
최근 대중의 관심을 많이 받고 있는 예술장르 중에는 스트릿 댄스가 있다. 그 중에서도 특히 한국의 ‘비보잉’은 국제대회에서 우수한 성적을 거두면서 한국 스트릿 댄스의 위상을 전 세계에 알린 대표적인 장르이다. 그에 반하여 현 비보잉 교육 실태에 대한 연구는 부족한 실정을 분석되었다. 따라서 본 연구에서는 비보잉의 지속 발전의 근간을 교육에 집중하여, 한국의 비보잉 교육의 실태를 살펴보는데 연구의 목적을 두었다. 구체적으로 본 연구에서는 국내 비보잉 교육이 어떻게 이루어지고 있는지 현 실태를 파악하여 향후 후속 세대 양성에 지침이 될 수 있는 기초자료를 제공하는 것에 그 목적이 있다. 본 연구에서는 연구의 목적을 이루기 위해 전문가 심층 인터뷰를 택하였고 그 대상은 춤경력 18년 이상, 국제대회 우승 경험자, 강의 경력 5년 이상 7명의 비보잉 교육 전문가들로 구성되었다. 인터뷰는 서울, 부산, 대구, 전주를 돌며 실시되었고 매 인터뷰는 1시간30분 가량 이루어졌다. 수집된 녹음 자료는 본 연구자가 재청취하며 축어록을 작성하였고, 다섯가지 항목으로 재분류하여 거듭하여 들으면서 분석 실시하였다. 구체적인 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 교육 형식을 분석한 결과, 대부분의 수업은 단체레슨으로 진행되며 쉬는 시간은 5분 이내로 진행되는 것으로 분석되었다. 둘째, 교육환경을 보조장비를 중심으로 분석한 결과, 개인이 준비하는 보조장비는 보호대, 비니, 헬멧이 있는 것으로 분석되었으며 교육기관에서는 매트를 준비하고 있는 것으로 분석되었다. 셋째, 교육내용을 분석한 결과, 숙련자 및 전공자들에게는 창작, 기술요령습득, 음악이해, 흥미에 초점을 맞춰 실기 교육을 하고 있고 특별히 인성교육에도 중점적으로 교육을 하는것으로 분석되었다. 입문자들은 탑락부터 중점적으로 가르치며 풋웍, 프리즈, 파워무브 순으로 가르치는 것으로 분석되었다. 전체 학습자들에게 파운데이션(기본)을 가르칠때는 대부분의 지도자들이 비보잉 분야에서 통용되는 기본 동작과 그 응용 동작부터 가르치는 것으로 분석되었다. 넷째, 지도법을 분석한 결과, 대부분의 지도자들은 고난이도 기술의 습득 기간을 3개월 안팎으로 제시하였고 모두 싸이퍼를 진행하는 것으로 분석되었다. 디테일하게 예시를 들어 설명하며 시범을 많이 보여주고 긍정적인 피드백을 많이 해주는 것으로 분석되었다. 그리고 대체로 영상을 활용한 피드백도 이루어지고 있으며 선생님의 활동하는 모습을 실제로 보여줌으로써 학생들도 높은 동기부여를 받을수 있게 지도하고 있는 것으로 분석되었다. 다섯째, 교육준비 실태를 분석한 결과, 지도자들은 편하되 비보이 느낌이 나는 복장으로 수업을 진행하는 것으로 분석되었다. 대체로 지도자들은 전문적인 비보잉 교육을 받아본적이 없으나 전문성 향상을 위하여 웜업과 스트레칭에 관한 연구 및 자신의 부족한 부분에 대해서 연구를 하고 있는 것으로 분석되었다. 선택하는 지침서는 인터넷 영상자료와 본인의 경험을 참고삼아 지도하고 있는것으로 분석되었다.
One of the art genres that have gained great public attention recently is street dance. In particular, b-boying of South Korea represents the genre that has introduced the merits of Korean street dance to the world with excellent performances at international competitions. Despite the fact, it has b...
One of the art genres that have gained great public attention recently is street dance. In particular, b-boying of South Korea represents the genre that has introduced the merits of Korean street dance to the world with excellent performances at international competitions. Despite the fact, it has been revealed that there is a lack of research in studying the present b-boying education. Therefore, this research concentrates on education for a continuous development of b-boying, and focuses on observing the education system in South Korea. To be more specific, this study aims to provide a basic guideline to further help train the generations to come by observing the current b-boying education systems in South Korea. In order to meet the objectives of the research, in-depth interviews were conducted on seven b-boying education experts who have 18 or more years of experience in dancing as well as 5 or more years of teaching experiences, and have won awards in international competitions. The interviews were held in Seoul, Busan, Daegu, and Junju, each lasting for approximately 90 minutes. I re listened to the collection of recorded data and analyzed the recordings by reclassifying them into five categories. The specific analysis results are as follows. First, as a result of analyzing the education format, it was found that most of the lessons were conducted as group lessons and the break time was less than five minutes. Second, an analysis of the educational environment with complementary equipment revealed that the personal preparation of supplementary equipment was equipped with guards, beanies, and helmets, and education agencies were preparing mats. Third, based on the analyses of the education contents, it has been found that experts and specialists were given training focusing on creativity, technical skills, understanding of music, and interest, along with special focus on personality education. According to the analyses, beginners were trained starting with a focus on toprock and progressing sequentially to footwork, freeze, and power move. When teaching the basics (foundation) to learners at all levels, most of the instructors were found to be teaching the common basic b-boying movements and the variations of those movements. Fourth, upon analyzing the curriculum, it was found that the teachers challenged high level techniques within 3 months and it was proceeded with cypher. It was analyzed that they showed examples with explanations and gave them positive feedbacks. And by showing the actual activities of the teachers were shown through videos and feedbacks and it motivated students. Fifth, as a result of analyzing the actual conditions of preparation for a class, the leaders were taught in clothes with comfortable and feel like b-boying. Generally, leaders have not received professional b-boying lessons, but they analyzed to study warming up, stretching, and their deficiencies in order to improve their professionalism. It was analyzed that they give the instructions by referring to Internet video materials and their experiences as guidelines.
One of the art genres that have gained great public attention recently is street dance. In particular, b-boying of South Korea represents the genre that has introduced the merits of Korean street dance to the world with excellent performances at international competitions. Despite the fact, it has been revealed that there is a lack of research in studying the present b-boying education. Therefore, this research concentrates on education for a continuous development of b-boying, and focuses on observing the education system in South Korea. To be more specific, this study aims to provide a basic guideline to further help train the generations to come by observing the current b-boying education systems in South Korea. In order to meet the objectives of the research, in-depth interviews were conducted on seven b-boying education experts who have 18 or more years of experience in dancing as well as 5 or more years of teaching experiences, and have won awards in international competitions. The interviews were held in Seoul, Busan, Daegu, and Junju, each lasting for approximately 90 minutes. I re listened to the collection of recorded data and analyzed the recordings by reclassifying them into five categories. The specific analysis results are as follows. First, as a result of analyzing the education format, it was found that most of the lessons were conducted as group lessons and the break time was less than five minutes. Second, an analysis of the educational environment with complementary equipment revealed that the personal preparation of supplementary equipment was equipped with guards, beanies, and helmets, and education agencies were preparing mats. Third, based on the analyses of the education contents, it has been found that experts and specialists were given training focusing on creativity, technical skills, understanding of music, and interest, along with special focus on personality education. According to the analyses, beginners were trained starting with a focus on toprock and progressing sequentially to footwork, freeze, and power move. When teaching the basics (foundation) to learners at all levels, most of the instructors were found to be teaching the common basic b-boying movements and the variations of those movements. Fourth, upon analyzing the curriculum, it was found that the teachers challenged high level techniques within 3 months and it was proceeded with cypher. It was analyzed that they showed examples with explanations and gave them positive feedbacks. And by showing the actual activities of the teachers were shown through videos and feedbacks and it motivated students. Fifth, as a result of analyzing the actual conditions of preparation for a class, the leaders were taught in clothes with comfortable and feel like b-boying. Generally, leaders have not received professional b-boying lessons, but they analyzed to study warming up, stretching, and their deficiencies in order to improve their professionalism. It was analyzed that they give the instructions by referring to Internet video materials and their experiences as guidelines.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.