본 연구의 목적은 중학생들의 수학적 성향을 조사 분석하여 학생들이 스스로 수학을 대하는 성향을 변화시키며, 수학 학습의 어려움을 극복하게 하고, 학교 수학교육의 지도 방향 수립과 학습지도 계획 수립의 기초 자료로 수학 교육 발전에 도움이 되게 하는데 있었다.
연구 문제는 중학생의 성별, 가정학습 형태 및 실천 여부, 수학 성적 상·하위그룹, 사교육 형태 및 참여 여부의 차이를 비교하는 것이다. 그 결과, 첫째로 학생의 성별에 따른 수학적 성향 차이를 보면, 자신감과 융통성인 측면에서는 여학생이 긍정적이었다. 의지, 호기심...
본 연구의 목적은 중학생들의 수학적 성향을 조사 분석하여 학생들이 스스로 수학을 대하는 성향을 변화시키며, 수학 학습의 어려움을 극복하게 하고, 학교 수학교육의 지도 방향 수립과 학습지도 계획 수립의 기초 자료로 수학 교육 발전에 도움이 되게 하는데 있었다.
연구 문제는 중학생의 성별, 가정학습 형태 및 실천 여부, 수학 성적 상·하위그룹, 사교육 형태 및 참여 여부의 차이를 비교하는 것이다. 그 결과, 첫째로 학생의 성별에 따른 수학적 성향 차이를 보면, 자신감과 융통성인 측면에서는 여학생이 긍정적이었다. 의지, 호기심, 가치 측면에서는 남학생이 긍정적이었다. 반성 측면에서는 남학생이 긍정적이었다. 성별에 따른 수학적 성향은 남학생이 긍정적인 면이 높은 편이며, 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째로 가정학습 형태와 실천 여부에 따른 차이를 보면, 자신감에서 영역에서 가정학습을 실천하는 학생은 자신감에서 차이가 없었다. 실천하지 않는 학생은 자신감이 적었다. 예습과 복습을 실천하는 학생은 자신감 있는 학생이 많았다. 의지, 호기심, 반성 측면에서는 가정학습에 참여하는 학생이 더 긍정적이었다. 융통성과 가치 측면에서는 가정학습 실천 여부와 관계없이 부정적인 학생이 많았다. 셋째로 수학 성적 상위 그룹과 하위 그룹의 수학적 성향을 보면, 상위 그룹의 학생은 자신감, 의지, 호기심, 반성, 가치 측면에서 긍정적이었고, 융통성만 부정적인 학생이 많았다. 하위 그룹의 학생은 모든 영역에서 부정적인 것으로 나타났다. 넷째로 수학 사교육을 받는 형태와 참여 여부에 따른 수학적 성향을 보면, 사교육에 참여하는 학생은 자신감과 호기심 측면에서 긍정과 부정적인 학생이 비슷하게 나타났다. 융통성과 가치 면은 부정적인 학생이 많았고, 의지와 반성 측면에서는 부정적인 학생이 많았다. 사교육에 참여하는 학생 중 융통성은 복습 중심의 학생이, 자신감과 반성, 가치 면에서는 예습 중심의 학생이, 의지와 호기심 면에서는 예습 복습을 함께하는 학생이 더 긍정적이었다. 다섯째로 수학적 성향의 모든 영역에서 자신에 대한 관점을 확실히 하지 못한 중간 성향의 학생들이 많았다. 여섯째로 가정학습을 실천하는 학생이 사교육에 참여하는 학생보다 수학적 성향이 긍정적으로 높게 나타났다. 의지 영역만 사교육을 받는 학생이 더 긍정적이었다. 가정학습을 실천하는 학생은 예습 복습을 함께하는 학생이, 사교육에 참여하는 학생은 예습 또는 복습 중심으로 하는 학생이 수학적 성향이 긍정적으로 나타났다.
본 연구의 목적은 중학생들의 수학적 성향을 조사 분석하여 학생들이 스스로 수학을 대하는 성향을 변화시키며, 수학 학습의 어려움을 극복하게 하고, 학교 수학교육의 지도 방향 수립과 학습지도 계획 수립의 기초 자료로 수학 교육 발전에 도움이 되게 하는데 있었다.
연구 문제는 중학생의 성별, 가정학습 형태 및 실천 여부, 수학 성적 상·하위그룹, 사교육 형태 및 참여 여부의 차이를 비교하는 것이다. 그 결과, 첫째로 학생의 성별에 따른 수학적 성향 차이를 보면, 자신감과 융통성인 측면에서는 여학생이 긍정적이었다. 의지, 호기심, 가치 측면에서는 남학생이 긍정적이었다. 반성 측면에서는 남학생이 긍정적이었다. 성별에 따른 수학적 성향은 남학생이 긍정적인 면이 높은 편이며, 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째로 가정학습 형태와 실천 여부에 따른 차이를 보면, 자신감에서 영역에서 가정학습을 실천하는 학생은 자신감에서 차이가 없었다. 실천하지 않는 학생은 자신감이 적었다. 예습과 복습을 실천하는 학생은 자신감 있는 학생이 많았다. 의지, 호기심, 반성 측면에서는 가정학습에 참여하는 학생이 더 긍정적이었다. 융통성과 가치 측면에서는 가정학습 실천 여부와 관계없이 부정적인 학생이 많았다. 셋째로 수학 성적 상위 그룹과 하위 그룹의 수학적 성향을 보면, 상위 그룹의 학생은 자신감, 의지, 호기심, 반성, 가치 측면에서 긍정적이었고, 융통성만 부정적인 학생이 많았다. 하위 그룹의 학생은 모든 영역에서 부정적인 것으로 나타났다. 넷째로 수학 사교육을 받는 형태와 참여 여부에 따른 수학적 성향을 보면, 사교육에 참여하는 학생은 자신감과 호기심 측면에서 긍정과 부정적인 학생이 비슷하게 나타났다. 융통성과 가치 면은 부정적인 학생이 많았고, 의지와 반성 측면에서는 부정적인 학생이 많았다. 사교육에 참여하는 학생 중 융통성은 복습 중심의 학생이, 자신감과 반성, 가치 면에서는 예습 중심의 학생이, 의지와 호기심 면에서는 예습 복습을 함께하는 학생이 더 긍정적이었다. 다섯째로 수학적 성향의 모든 영역에서 자신에 대한 관점을 확실히 하지 못한 중간 성향의 학생들이 많았다. 여섯째로 가정학습을 실천하는 학생이 사교육에 참여하는 학생보다 수학적 성향이 긍정적으로 높게 나타났다. 의지 영역만 사교육을 받는 학생이 더 긍정적이었다. 가정학습을 실천하는 학생은 예습 복습을 함께하는 학생이, 사교육에 참여하는 학생은 예습 또는 복습 중심으로 하는 학생이 수학적 성향이 긍정적으로 나타났다.
The purpose of this study is to investigate the mathematical tendency of middle school students who change the tendency of students to deal with mathematics on their own, and overcome the difficulties of learning mathematics and to help the development of mathematics education as the basic data of e...
The purpose of this study is to investigate the mathematical tendency of middle school students who change the tendency of students to deal with mathematics on their own, and overcome the difficulties of learning mathematics and to help the development of mathematics education as the basic data of establishing the instructional direction of the school mathematics education and establishing the learning map planning. The research problem is to compare the gender of middle school students, the type of home-study and practice, the difference of math grades’ high and low groups, types of private tutoring and participation. As a result, first, in the difference of mathematical tendency according to the gender of the students, female students were positive in the aspect of self-confidence and flexibility. In the aspect of will, curiosity, and value, male students were positive. In the aspect of self-reflection, male students were positive. The mathematical tendency according to gender was found to be more positive for male students, and there was a significant difference. Second, as for the difference according to the type of home-study and practice, students who practice home-study were no difference self - confidence area. Students who did not practice had few self-confidence. Students who practice preparation and review were more confident students. In the aspect of will, curiosity, and self-reflection, students participating in home-study were positive. In the aspect of flexibility and value, there were many negative students, regardless of whether they were practicing home-study. Third, in the mathematical tendency of the high and low groups of math grades, the students in the high group were positive in the aspect of self-confidence, will, curiosity, self-reflection, and value, and students with only flexibility were negative. Students in the low group were found to be negative in all areas. Fourth, as for mathematics tendency according to the form of receiving mathematics private tutoring and participation status, students participating in private tutoring showed similar with positive and negative students in the aspect of self-confidence and curiosity. There were many negative students in the aspect of flexibility and value, and there were many negative students in the aspect of will and self-reflection. Flexibility among students participating in private tutoring were more positive for students who focused on review, and self-confidence and self-reflection and values were more positive for students who focused on preparation, and will and curiosity were more positive for students who focused on both preparation and review. Fifth, there were many middle tendency students because they could not make a clear view of themselves in all areas of mathematical tendency. Sixth, The students who practice home-study have a higher positive mathematical tendency than the students who participate in private tutoring. In only will area, students who receive private tutoring were more positive. The students who practice home-study with preparation and review and the students who participate in private tutoring with preparation or review had a positive mathematical tendency.
The purpose of this study is to investigate the mathematical tendency of middle school students who change the tendency of students to deal with mathematics on their own, and overcome the difficulties of learning mathematics and to help the development of mathematics education as the basic data of establishing the instructional direction of the school mathematics education and establishing the learning map planning. The research problem is to compare the gender of middle school students, the type of home-study and practice, the difference of math grades’ high and low groups, types of private tutoring and participation. As a result, first, in the difference of mathematical tendency according to the gender of the students, female students were positive in the aspect of self-confidence and flexibility. In the aspect of will, curiosity, and value, male students were positive. In the aspect of self-reflection, male students were positive. The mathematical tendency according to gender was found to be more positive for male students, and there was a significant difference. Second, as for the difference according to the type of home-study and practice, students who practice home-study were no difference self - confidence area. Students who did not practice had few self-confidence. Students who practice preparation and review were more confident students. In the aspect of will, curiosity, and self-reflection, students participating in home-study were positive. In the aspect of flexibility and value, there were many negative students, regardless of whether they were practicing home-study. Third, in the mathematical tendency of the high and low groups of math grades, the students in the high group were positive in the aspect of self-confidence, will, curiosity, self-reflection, and value, and students with only flexibility were negative. Students in the low group were found to be negative in all areas. Fourth, as for mathematics tendency according to the form of receiving mathematics private tutoring and participation status, students participating in private tutoring showed similar with positive and negative students in the aspect of self-confidence and curiosity. There were many negative students in the aspect of flexibility and value, and there were many negative students in the aspect of will and self-reflection. Flexibility among students participating in private tutoring were more positive for students who focused on review, and self-confidence and self-reflection and values were more positive for students who focused on preparation, and will and curiosity were more positive for students who focused on both preparation and review. Fifth, there were many middle tendency students because they could not make a clear view of themselves in all areas of mathematical tendency. Sixth, The students who practice home-study have a higher positive mathematical tendency than the students who participate in private tutoring. In only will area, students who receive private tutoring were more positive. The students who practice home-study with preparation and review and the students who participate in private tutoring with preparation or review had a positive mathematical tendency.
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