본 연구는 어린이집 교사의 아동학대인식에 관한 연구로써 인구․사회학적특성, 감정노동, 교사효능감을 중심으로 감정노동과 교사효능감의 차이와 관계를 분석하고 아동학대인식에 미치는 영향을 알아보았다. 본 연구를 통해 어린이집 교사의 아동학대인식 강화를 위한 구체적인 정보를 제공하고 보다 효과적인 교육 프로그램 개발을 위한 자료를 제공하는데 그 목적을 둔다. 본 연구에서 설정된 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 어린이집 교사의 감정노동은 인구․사회학적 특성에 따라 어떠한 차이가 있는가? 연구문제 2. 어린이집 교사의 교사효능감은 인구․사회학적 특성에 따라 어떠한 차이가 있는가? 연구문제 3. 어린이집 교사의 감정노동, 교사효능감과 아동학대인식과의 상관관계는 어떠한가? 연구문제 4. 어린이집 교사의 감정노동과 교사효능감은 아동학대인식에 어떠한 영향을 미치는가?
본 연구는 경상북도 포항시에 소재한 어린이집 교사들이다. 연구를 위하여 선정된 어린이집 교사 300명을 연구대상으로 설문조사를 하였으며, 288부를 본 연구에 사용하였다. 어린이집교사의 감정노동 측정 도구는 Gilstrap(2005)의 연구에서 사용된 ...
본 연구는 어린이집 교사의 아동학대인식에 관한 연구로써 인구․사회학적특성, 감정노동, 교사효능감을 중심으로 감정노동과 교사효능감의 차이와 관계를 분석하고 아동학대인식에 미치는 영향을 알아보았다. 본 연구를 통해 어린이집 교사의 아동학대인식 강화를 위한 구체적인 정보를 제공하고 보다 효과적인 교육 프로그램 개발을 위한 자료를 제공하는데 그 목적을 둔다. 본 연구에서 설정된 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 어린이집 교사의 감정노동은 인구․사회학적 특성에 따라 어떠한 차이가 있는가? 연구문제 2. 어린이집 교사의 교사효능감은 인구․사회학적 특성에 따라 어떠한 차이가 있는가? 연구문제 3. 어린이집 교사의 감정노동, 교사효능감과 아동학대인식과의 상관관계는 어떠한가? 연구문제 4. 어린이집 교사의 감정노동과 교사효능감은 아동학대인식에 어떠한 영향을 미치는가?
본 연구는 경상북도 포항시에 소재한 어린이집 교사들이다. 연구를 위하여 선정된 어린이집 교사 300명을 연구대상으로 설문조사를 하였으며, 288부를 본 연구에 사용하였다. 어린이집교사의 감정노동 측정 도구는 Gilstrap(2005)의 연구에서 사용된 ELS(Emotional Labor Scale)를 이진화(2007)가 수정하고, 정현정(2015)이 사용한 척도를 사용하였고, 교사효능감 측정 도구는 Enochs와 riggs(1990)에 의해 개발된 과학교수 효능감 검사도구(Science Teaching Efficacy Belief Instrument)를 이분려(1998)가 수정하여 유치원 교사효능감 검사 도구로 사용한 것을 이미영(2004)이 어린이집 교사를 대상으로 교사효능감을 측정할 수 있도록 수정․보완한 척도를 사용하였다. 아동학대인식에 관한 측정도구는 양미례(2016)의 연구에서 사용된 아동학대 행위인식 설문지를 사용하였다. 수집된 자료 분석을 위해 PASW를 이용하여 빈도분석, 신뢰도분석, T-test와 One-Way ANOVA를 실시하였으며 상관관계를 알아보기 위해 상관관계 분석을 실시하고 영향력을 분석하기 위해서 회귀분석을 실시하였다. 본 연구에서의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 어린이집 교사의 전반적인 인구․사회학적 감정노동의 차이를 살펴본 결과 어린이집 교사는 평균이상으로 감정노동을 많이 하는 것으로 나타났다. 둘째, 어린이집 교사의 전반적인 인구․사회학적 교사효능감의 전반적인 경향성을 알아본 결과 교사효능감은 평균보다 조금 높은 것으로 일반적 교수 효능감이 개인적 교수효능감보다 다소 높은 것으로 나타났다. 셋째, 어린이집 교사의 감정노동, 교사효능감, 아동학대 인식과의 상관관계는 감정노동과 교사효능감은 상관관계를 보였지만 감정노동과 아동학대인식과는 유의미한 상관관계가 나타나지 않았다. 교사효능감의 하위요인인 개인적 교수효능감과, 일반적 교수효능감은 아동학대인식과 부적인 상관관계를 가지며 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. 넷째, 어린이집 교사의 감정노동과 교사효능감이 아동학대인식에 미치는 영향을 살펴보면 감정노동과 교사효능감의 아동학대인식은 평균보다 높은 수준으로 나타났다. 즉, 감정노동이 높을수록 아동학대가 높아지는 것으로 나타났지만 통계적으로 유의미한 값을 가지진 못했다. 교사효능감의 하위요인인 개인적 교수효능감과 일반적 교수효능감 모두 아동학대인식에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
이러한 연구 결과에서 어린이집교사의 아동학대 인식에 영향을 미치는 중요한 변인은 교사 효능감이라 할 수 있다. 교사효능감이 높은 어린이집 교사들이 아동학대인식에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 결론적으로 어린이집에서의 아동학대를 줄이고 교사효능감을 향상시키기 위해서 어린이집 교사에 대한 근무조건과 처우개선, 과도한 업무량을 경감 시킬 수 있는 프로그램의 개발 등 보육현장의 대책 마련이 이루어져야 함을 시사하고 있다.
본 연구는 어린이집 교사의 아동학대인식에 관한 연구로써 인구․사회학적특성, 감정노동, 교사효능감을 중심으로 감정노동과 교사효능감의 차이와 관계를 분석하고 아동학대인식에 미치는 영향을 알아보았다. 본 연구를 통해 어린이집 교사의 아동학대인식 강화를 위한 구체적인 정보를 제공하고 보다 효과적인 교육 프로그램 개발을 위한 자료를 제공하는데 그 목적을 둔다. 본 연구에서 설정된 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 어린이집 교사의 감정노동은 인구․사회학적 특성에 따라 어떠한 차이가 있는가? 연구문제 2. 어린이집 교사의 교사효능감은 인구․사회학적 특성에 따라 어떠한 차이가 있는가? 연구문제 3. 어린이집 교사의 감정노동, 교사효능감과 아동학대인식과의 상관관계는 어떠한가? 연구문제 4. 어린이집 교사의 감정노동과 교사효능감은 아동학대인식에 어떠한 영향을 미치는가?
본 연구는 경상북도 포항시에 소재한 어린이집 교사들이다. 연구를 위하여 선정된 어린이집 교사 300명을 연구대상으로 설문조사를 하였으며, 288부를 본 연구에 사용하였다. 어린이집교사의 감정노동 측정 도구는 Gilstrap(2005)의 연구에서 사용된 ELS(Emotional Labor Scale)를 이진화(2007)가 수정하고, 정현정(2015)이 사용한 척도를 사용하였고, 교사효능감 측정 도구는 Enochs와 riggs(1990)에 의해 개발된 과학교수 효능감 검사도구(Science Teaching Efficacy Belief Instrument)를 이분려(1998)가 수정하여 유치원 교사효능감 검사 도구로 사용한 것을 이미영(2004)이 어린이집 교사를 대상으로 교사효능감을 측정할 수 있도록 수정․보완한 척도를 사용하였다. 아동학대인식에 관한 측정도구는 양미례(2016)의 연구에서 사용된 아동학대 행위인식 설문지를 사용하였다. 수집된 자료 분석을 위해 PASW를 이용하여 빈도분석, 신뢰도분석, T-test와 One-Way ANOVA를 실시하였으며 상관관계를 알아보기 위해 상관관계 분석을 실시하고 영향력을 분석하기 위해서 회귀분석을 실시하였다. 본 연구에서의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 어린이집 교사의 전반적인 인구․사회학적 감정노동의 차이를 살펴본 결과 어린이집 교사는 평균이상으로 감정노동을 많이 하는 것으로 나타났다. 둘째, 어린이집 교사의 전반적인 인구․사회학적 교사효능감의 전반적인 경향성을 알아본 결과 교사효능감은 평균보다 조금 높은 것으로 일반적 교수 효능감이 개인적 교수효능감보다 다소 높은 것으로 나타났다. 셋째, 어린이집 교사의 감정노동, 교사효능감, 아동학대 인식과의 상관관계는 감정노동과 교사효능감은 상관관계를 보였지만 감정노동과 아동학대인식과는 유의미한 상관관계가 나타나지 않았다. 교사효능감의 하위요인인 개인적 교수효능감과, 일반적 교수효능감은 아동학대인식과 부적인 상관관계를 가지며 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. 넷째, 어린이집 교사의 감정노동과 교사효능감이 아동학대인식에 미치는 영향을 살펴보면 감정노동과 교사효능감의 아동학대인식은 평균보다 높은 수준으로 나타났다. 즉, 감정노동이 높을수록 아동학대가 높아지는 것으로 나타났지만 통계적으로 유의미한 값을 가지진 못했다. 교사효능감의 하위요인인 개인적 교수효능감과 일반적 교수효능감 모두 아동학대인식에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
이러한 연구 결과에서 어린이집교사의 아동학대 인식에 영향을 미치는 중요한 변인은 교사 효능감이라 할 수 있다. 교사효능감이 높은 어린이집 교사들이 아동학대인식에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 결론적으로 어린이집에서의 아동학대를 줄이고 교사효능감을 향상시키기 위해서 어린이집 교사에 대한 근무조건과 처우개선, 과도한 업무량을 경감 시킬 수 있는 프로그램의 개발 등 보육현장의 대책 마련이 이루어져야 함을 시사하고 있다.
This study analyzed differences in and relationships of emotional labor and teacher's sense of efficacy centering on demographic ․sociological characteristics, emotional labor and teacher's sense of efficacy examined an influence of emotional labor and teacher's sense of efficacy on their awareness ...
This study analyzed differences in and relationships of emotional labor and teacher's sense of efficacy centering on demographic ․sociological characteristics, emotional labor and teacher's sense of efficacy examined an influence of emotional labor and teacher's sense of efficacy on their awareness of child abuse. The purpose of this study is to provide information for strengthening nursing teachers' awareness of child abuse and data for developing effective education program. The subjects of this study are as follows.
Subject 1. What difference is there in nursing teachers' emotional labor according to demographic․sociological characteristics ? Subject 2. What difference is there in nursing teachers' sense of efficacy according to demographic․sociological characteristics? Subject 3. What is correlation between nursing teachers' emotional labor, sense of efficacy and awareness of child abuse? Subject 4. What influence do nursing teachers' emotional labor and sense of efficacy on their awareness of child abuse?
This study surveyed three hundred nursing teachers working for day care centers located in Pohang-si, Gyeongsangbuk-do. Two hundred and eighty eight questionnaires were used for this study. ELS(Emotional Labor Scale) used in a study conducted byGilstrap(2005) and corrected by JinHwa Lee(2007) and used by HyunJeong Jeong(2015) was used to measure emotional labor of nursing teachers. Science Teaching Efficacy Belief Instrument developed by Enochs and riggs (1990) and corrected and used by BunRyeo Lee(1998) and corrected and supplemented by MiYeong Lee (2004) was used to measure teacher's sense of efficacy. Questionnaire used in study conducted by MiRye Yang(2016) was used to measure awareness of child abuse. Frequency analysis, reliability analysis, T-test and One-Way ANOVA were conducted to analyze collected data by using PASW. Correlation analysis was conducted to find out correlation. Regression analysis was conducted to analyze an influence. Findings of this study are as follows.
First, when examining a difference in demographic․sociological emotional labor among nursing teachers, it was ascertained that emotional labor among nursing teachers was above average. Second, when examining overall tendency of demographic․sociological teacher's sense of efficacy among nursing teachers, it was ascertained that teacher's sense of efficacy among nursing teachers was slightly above average and general teacher's sense of efficacy was somewhat higher than personal teacher's sense of efficacy. Third, when examining correlation between emotional labor, teacher's sense of efficacy and awareness of child abuse , it was ascertained that emotional labor and teacher's sense of efficacy showed correlation while emotional labor and awareness of child abuse did not show a significant correlation. It was found out that personal teacher's sense of efficacy and general teacher's sense of efficacy, subfactors of teacher's sense of efficacy had a statistically significant negative correlation with awareness of child abuse. Fourth, when examining an influence of emotional labor and teacher's sense of efficacy on awareness of child abuse, it was ascertained that the influence was above average. In other words, the higher emotional labor was, the higher child abuse was but it was not statistically significant. It was found that both personal teacher's sense of efficacy and general teacher's sense of efficacy, subfactors of teacher's sense of efficacy had an influence on awareness of child abuse.
This study ascertained that important variable having an influence on nursing teachers' awareness of child abuse is teacher's sense of efficacy. It was found that nursing teachers with high sense of efficacy had a positive influence on awareness of child abuse. Findings of this study suggest that it is necessary to prepare measures including development of program to improve working conditions and labor conditions and relieve heavy workload in order to reduce child abuse in day care centers and improve teacher's sense of efficacy.
This study analyzed differences in and relationships of emotional labor and teacher's sense of efficacy centering on demographic ․sociological characteristics, emotional labor and teacher's sense of efficacy examined an influence of emotional labor and teacher's sense of efficacy on their awareness of child abuse. The purpose of this study is to provide information for strengthening nursing teachers' awareness of child abuse and data for developing effective education program. The subjects of this study are as follows.
Subject 1. What difference is there in nursing teachers' emotional labor according to demographic․sociological characteristics ? Subject 2. What difference is there in nursing teachers' sense of efficacy according to demographic․sociological characteristics? Subject 3. What is correlation between nursing teachers' emotional labor, sense of efficacy and awareness of child abuse? Subject 4. What influence do nursing teachers' emotional labor and sense of efficacy on their awareness of child abuse?
This study surveyed three hundred nursing teachers working for day care centers located in Pohang-si, Gyeongsangbuk-do. Two hundred and eighty eight questionnaires were used for this study. ELS(Emotional Labor Scale) used in a study conducted byGilstrap(2005) and corrected by JinHwa Lee(2007) and used by HyunJeong Jeong(2015) was used to measure emotional labor of nursing teachers. Science Teaching Efficacy Belief Instrument developed by Enochs and riggs (1990) and corrected and used by BunRyeo Lee(1998) and corrected and supplemented by MiYeong Lee (2004) was used to measure teacher's sense of efficacy. Questionnaire used in study conducted by MiRye Yang(2016) was used to measure awareness of child abuse. Frequency analysis, reliability analysis, T-test and One-Way ANOVA were conducted to analyze collected data by using PASW. Correlation analysis was conducted to find out correlation. Regression analysis was conducted to analyze an influence. Findings of this study are as follows.
First, when examining a difference in demographic․sociological emotional labor among nursing teachers, it was ascertained that emotional labor among nursing teachers was above average. Second, when examining overall tendency of demographic․sociological teacher's sense of efficacy among nursing teachers, it was ascertained that teacher's sense of efficacy among nursing teachers was slightly above average and general teacher's sense of efficacy was somewhat higher than personal teacher's sense of efficacy. Third, when examining correlation between emotional labor, teacher's sense of efficacy and awareness of child abuse , it was ascertained that emotional labor and teacher's sense of efficacy showed correlation while emotional labor and awareness of child abuse did not show a significant correlation. It was found out that personal teacher's sense of efficacy and general teacher's sense of efficacy, subfactors of teacher's sense of efficacy had a statistically significant negative correlation with awareness of child abuse. Fourth, when examining an influence of emotional labor and teacher's sense of efficacy on awareness of child abuse, it was ascertained that the influence was above average. In other words, the higher emotional labor was, the higher child abuse was but it was not statistically significant. It was found that both personal teacher's sense of efficacy and general teacher's sense of efficacy, subfactors of teacher's sense of efficacy had an influence on awareness of child abuse.
This study ascertained that important variable having an influence on nursing teachers' awareness of child abuse is teacher's sense of efficacy. It was found that nursing teachers with high sense of efficacy had a positive influence on awareness of child abuse. Findings of this study suggest that it is necessary to prepare measures including development of program to improve working conditions and labor conditions and relieve heavy workload in order to reduce child abuse in day care centers and improve teacher's sense of efficacy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.