본 연구의 목적은 학부모로부터 아동학대 무고 민원을 경험한 어린이집 원장과 보육교사의 어려움과 바람에 대한 탐색을 통해, 아동학대 의심 무고 민원의 발생 원인과 아동학대 무고 민원 처리 과정에서 발생하는 어려움의 해결방안을 모색하기 위한 기초정보를 제공하는 것에 있다. 이러한 연구 목적에 따라 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 원장과 보육교사가 경험한 아동학대 무고 민원의 발생 원인은 무엇인가? 연구문제 2. 원장과 보육교사는 아동학대 무고 민원 처리 과정에서 어떠한 어려움을 경험하는가? 연구문제 3. 원장과 보육교사는 아동학대 무고 민원 처리 과정에서 어떠한 바람을 갖는가?
본 연구의 대상은 학부모의 아동학대 무고 민원을 경험한 서울·경기지역의 어린이집 원장 3인과 보육교사 3인, 총 6인이다. 연구 기간은 2019년 12월부터 2020년 2월까지이며, 코비드 19 비대면 상황으로 인해 자료 수집은 총 3회의 개별 심층면담과 2-3회에 걸친 개별 전화 면담을 통해 이루어졌다. 면담의 내용은 녹음을 통해 전사하여 자료화하였고, 연구자는 수집된 자료를 가지고 ...
본 연구의 목적은 학부모로부터 아동학대 무고 민원을 경험한 어린이집 원장과 보육교사의 어려움과 바람에 대한 탐색을 통해, 아동학대 의심 무고 민원의 발생 원인과 아동학대 무고 민원 처리 과정에서 발생하는 어려움의 해결방안을 모색하기 위한 기초정보를 제공하는 것에 있다. 이러한 연구 목적에 따라 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 원장과 보육교사가 경험한 아동학대 무고 민원의 발생 원인은 무엇인가? 연구문제 2. 원장과 보육교사는 아동학대 무고 민원 처리 과정에서 어떠한 어려움을 경험하는가? 연구문제 3. 원장과 보육교사는 아동학대 무고 민원 처리 과정에서 어떠한 바람을 갖는가?
본 연구의 대상은 학부모의 아동학대 무고 민원을 경험한 서울·경기지역의 어린이집 원장 3인과 보육교사 3인, 총 6인이다. 연구 기간은 2019년 12월부터 2020년 2월까지이며, 코비드 19 비대면 상황으로 인해 자료 수집은 총 3회의 개별 심층면담과 2-3회에 걸친 개별 전화 면담을 통해 이루어졌다. 면담의 내용은 녹음을 통해 전사하여 자료화하였고, 연구자는 수집된 자료를 가지고 질적 연구 방법 가운데 귀납적 범주 분석을 실시하였다. 귀납적 범주 분석이란 관찰이나 면담, 기록물 분석을 통해 수집된 자료들을 단어 혹은 소주제 중심에서 점점 관련된 중주제, 대주제로 범주를 확대시켜 범주에 따른 특성을 발견하고 범주별 연관을 추구하여 연구 목적을 규명하고자 시도하는 분석방법이다(김은정, 유선영, 2018). 또한 본 연구에서는 자료 분석의 신뢰도와 타당도를 높이기 위해 연구결과를 정리하고 해석하는 과정에서 본 연구에 참여하지 않았으나 학부모에 의한 아동학대 무고 민원을 경험한 적이 있는 유아교육전문가 2인의 자문을 받았으며, 참여자 확인(member check)을 실시하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 어린이집 원장과 보육교사가 경험한 아동학대 무고 민원의 사례를 분석한 결과, 학부모 아동학대 무고 민원의 발생 원인은 영유아의 부정확하고 미성숙한 언어전달로 인해 제기되는 ‘신체학대’ 의심 민원과 어린이집 내 안전사고 발생으로 인해 제기되는 ‘방임’ 의심 민원 때문인 것으로 나타났으며, 학부모의 아동학대 무고 민원이 제기되는 방식은 원장 면담 및 CCTV 열람 요구, 112 아동학대 직접 신고인 것으로 나타났다.
둘째, 학부모 아동학대 무고 민원 처리 과정에서 원장과 보육교사는 공통적으로 심리적 공황과 소진, 학부모 관계에서의 신뢰감 상실과 두려움이라는 정서적 어려움을 가장 크게 경험하게 됨을 알 수 있었다. 또한 원장의 경우, 학부모 아동학대 무고 민원이 처리되는 과정 속에서 다른 재원생 학부모들의 동요와 특정 학부모 커뮤니티가 운영하는 SNS 상의 무분별한 정보 공유로 인한 퇴소 사태가 야기되어서 재정적 어려움도 크게 겪게 됨을 알 수 있었다.
셋째, 어린이집 원장과 보육교사는 학부모 아동학대 무고 민원 처리 과정에서 학부모를 대상으로 한 어린이집의 운영 전반에 대한 이해 교육, 학부모의 아동학대 무고 민원에 대해서 원장과 보육교사를 대변해 줄 수 있는 전담 중재기관과 아동학대 무고 민원 발생 시점에서 민원이 종결되는 시점까지 심리적 안정을 유지할 수 있도록 전담 심리상담 센터의 설치·운영, 특히 보육교사의 경우 원장이 교사에 대한 신뢰를 바탕으로 확고한 리더십을 발휘해줄 것을 바라고 있음을 알 수 있었다.
본 연구의 결과는 학부모에 의한 아동학대 무고 민원을 경험한 어린이집 원장과 보육교사의 어려움과 바람을 규명함으로써, 학부모의 무분별한 무고 민원을 예방하고 보육교사의 인권과 교권 보호 체제를 마련하기 위한 동기를 유발할 뿐 아니라, 이를 위한 기초적 정보를 제공할 수 있을 것이라 기대한다.
본 연구의 목적은 학부모로부터 아동학대 무고 민원을 경험한 어린이집 원장과 보육교사의 어려움과 바람에 대한 탐색을 통해, 아동학대 의심 무고 민원의 발생 원인과 아동학대 무고 민원 처리 과정에서 발생하는 어려움의 해결방안을 모색하기 위한 기초정보를 제공하는 것에 있다. 이러한 연구 목적에 따라 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 원장과 보육교사가 경험한 아동학대 무고 민원의 발생 원인은 무엇인가? 연구문제 2. 원장과 보육교사는 아동학대 무고 민원 처리 과정에서 어떠한 어려움을 경험하는가? 연구문제 3. 원장과 보육교사는 아동학대 무고 민원 처리 과정에서 어떠한 바람을 갖는가?
본 연구의 대상은 학부모의 아동학대 무고 민원을 경험한 서울·경기지역의 어린이집 원장 3인과 보육교사 3인, 총 6인이다. 연구 기간은 2019년 12월부터 2020년 2월까지이며, 코비드 19 비대면 상황으로 인해 자료 수집은 총 3회의 개별 심층면담과 2-3회에 걸친 개별 전화 면담을 통해 이루어졌다. 면담의 내용은 녹음을 통해 전사하여 자료화하였고, 연구자는 수집된 자료를 가지고 질적 연구 방법 가운데 귀납적 범주 분석을 실시하였다. 귀납적 범주 분석이란 관찰이나 면담, 기록물 분석을 통해 수집된 자료들을 단어 혹은 소주제 중심에서 점점 관련된 중주제, 대주제로 범주를 확대시켜 범주에 따른 특성을 발견하고 범주별 연관을 추구하여 연구 목적을 규명하고자 시도하는 분석방법이다(김은정, 유선영, 2018). 또한 본 연구에서는 자료 분석의 신뢰도와 타당도를 높이기 위해 연구결과를 정리하고 해석하는 과정에서 본 연구에 참여하지 않았으나 학부모에 의한 아동학대 무고 민원을 경험한 적이 있는 유아교육전문가 2인의 자문을 받았으며, 참여자 확인(member check)을 실시하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 어린이집 원장과 보육교사가 경험한 아동학대 무고 민원의 사례를 분석한 결과, 학부모 아동학대 무고 민원의 발생 원인은 영유아의 부정확하고 미성숙한 언어전달로 인해 제기되는 ‘신체학대’ 의심 민원과 어린이집 내 안전사고 발생으로 인해 제기되는 ‘방임’ 의심 민원 때문인 것으로 나타났으며, 학부모의 아동학대 무고 민원이 제기되는 방식은 원장 면담 및 CCTV 열람 요구, 112 아동학대 직접 신고인 것으로 나타났다.
둘째, 학부모 아동학대 무고 민원 처리 과정에서 원장과 보육교사는 공통적으로 심리적 공황과 소진, 학부모 관계에서의 신뢰감 상실과 두려움이라는 정서적 어려움을 가장 크게 경험하게 됨을 알 수 있었다. 또한 원장의 경우, 학부모 아동학대 무고 민원이 처리되는 과정 속에서 다른 재원생 학부모들의 동요와 특정 학부모 커뮤니티가 운영하는 SNS 상의 무분별한 정보 공유로 인한 퇴소 사태가 야기되어서 재정적 어려움도 크게 겪게 됨을 알 수 있었다.
셋째, 어린이집 원장과 보육교사는 학부모 아동학대 무고 민원 처리 과정에서 학부모를 대상으로 한 어린이집의 운영 전반에 대한 이해 교육, 학부모의 아동학대 무고 민원에 대해서 원장과 보육교사를 대변해 줄 수 있는 전담 중재기관과 아동학대 무고 민원 발생 시점에서 민원이 종결되는 시점까지 심리적 안정을 유지할 수 있도록 전담 심리상담 센터의 설치·운영, 특히 보육교사의 경우 원장이 교사에 대한 신뢰를 바탕으로 확고한 리더십을 발휘해줄 것을 바라고 있음을 알 수 있었다.
본 연구의 결과는 학부모에 의한 아동학대 무고 민원을 경험한 어린이집 원장과 보육교사의 어려움과 바람을 규명함으로써, 학부모의 무분별한 무고 민원을 예방하고 보육교사의 인권과 교권 보호 체제를 마련하기 위한 동기를 유발할 뿐 아니라, 이를 위한 기초적 정보를 제공할 수 있을 것이라 기대한다.
The Difficulties and Desires of Directors and Childcare Teachers with the Experience of a Civil Complaint on a False Charge of Child Abuse
Lee, Jeoung Yeun Department of Early Childhood Education Graduate School of Education Chongshin University
The purpose of this stud...
The Difficulties and Desires of Directors and Childcare Teachers with the Experience of a Civil Complaint on a False Charge of Child Abuse
Lee, Jeoung Yeun Department of Early Childhood Education Graduate School of Education Chongshin University
The purpose of this study is to offer basic information in order to seek a cause for occurrence in a civil complaint for a false charge of the suspected child abuse, and a solution of difficulty that happens in the process of handling a civil complaint for a false charge of child abuse through exploring the difficulties and desires of daycare center directors and teachers who experienced a civil petition for a false accusation of child abuse from parents. The following are the research problems that were established in order to achieve this research objective.
Research problem 1. What is a cause for the occurrence in a civil complaint for a false charge of child abuse experienced by directors and childcare teachers? Research problem 2. Which difficulties do directors and childcare teachers experience in the process of handling a civil complaint for a false charge of child abuse? Research problem 3. Which desires do directors and childcare teachers have in the process of dealing with a civil complaint for a false charge of child abuse?
The subjects of this study include totally 6 people with 3 daycare center directors and 3 teachers in Seoul and Gyeonggi area who experienced a civil petition for a false accusation of child abuse from parents. The research period is from December 2019 to February 2020. Due to the non-face-to-face situation of COVID 19, the data collection was made through the individual in-depth interview over totally 3 times and the individual telephone interview across 2-3 times. The interview contents were transcribed through recording and then were materialized. The researcher carried out the inductive categorical analysis with having the collected data among qualitative research methods. The inductive categorical analysis implies an analytic method of trying to closely examine the research objective by expanding the collected materials through analyzing the observation, interview or records gradually into the related middle topic and large topic from the center of a word or small topic, by discovering a characteristic according to category, and by pursuing a category-based connection(Kim & Yoo, 2018). Also, in the process of arranging and interpreting the findings aiming to increase reliability and validity of data analysis, this study was received the consultation of two experts in early childhood education who have ever experienced a civil complaint for child abuse from parents even if having not participated in this study, and was carried out the member check. The results of this study are as follows. First, in consequence of analyzing a case of a civil complaint for a false charge of child abuse that the daycare center directors and teachers experienced, a type of a civil complaint for a false accusation of child abuse from parents was indicated to include a civil petition for ‘physical abuse’ that is raised by the inaccurate and immature language delivery in infants and toddlers, and a civil complaint for a doubt of ‘negligence’ that is brought up by the occurrence of a safety accident within a day care center. A method of being presented a civil complaint for a false charge of child abuse from parents appeared to include a request for an interview with a director and for the CCTV access, and a direct report of child abuse to 112. Second, in the middle of handling a civil complaint for a false accusation of child abuse from parents, the directors and childcare teachers could be known to experience the emotional difficulties most greatly in common such as psychological panic & burnout, a lose and a fear of a confidence in a relationship with parents. Moreover, the directors could be understood to come to suffer even a financial difficulty greatly because the situation of leaving a day care center is caused by the indiscriminate information sharing on SNS, which is operated by the specific parents community, along with the disturbance of other parents of enrolled toddlers in the process of being handled a civil petition for a false charge from parents. Third, the daycare center directors and teachers could be known to hope for the education of understanding about the general operation of a day care center targeting parents amid the process of dealing with a civil complaint for a false charge of child abuse from parents, for the dedicated arbitral institution capable of speaking for daycare center directors and teachers regarding a civil petition for a false accusation of child abuse from parents, and for the installation and operation of a dedicated psychological counseling center so that the psychological stability can be maintained until the time the complaint is closed from the time of the occurrence in a civil complaint for a false charge of child abuse. Especially, childcare teachers could be known to want the directors to display strong leadership based on a confidence in teachers. The results of this study are expected to prevent an indiscreet civil complaint for a false accusation from parents and to possibly offer motivation and information for arranging a supportive system to protect childcare teachers’ human rights and authorities by closely examining the difficulties and desires of daycare center directors and teachers who experienced a civil complaint for a false charge of child abuse from parents.
The Difficulties and Desires of Directors and Childcare Teachers with the Experience of a Civil Complaint on a False Charge of Child Abuse
Lee, Jeoung Yeun Department of Early Childhood Education Graduate School of Education Chongshin University
The purpose of this study is to offer basic information in order to seek a cause for occurrence in a civil complaint for a false charge of the suspected child abuse, and a solution of difficulty that happens in the process of handling a civil complaint for a false charge of child abuse through exploring the difficulties and desires of daycare center directors and teachers who experienced a civil petition for a false accusation of child abuse from parents. The following are the research problems that were established in order to achieve this research objective.
Research problem 1. What is a cause for the occurrence in a civil complaint for a false charge of child abuse experienced by directors and childcare teachers? Research problem 2. Which difficulties do directors and childcare teachers experience in the process of handling a civil complaint for a false charge of child abuse? Research problem 3. Which desires do directors and childcare teachers have in the process of dealing with a civil complaint for a false charge of child abuse?
The subjects of this study include totally 6 people with 3 daycare center directors and 3 teachers in Seoul and Gyeonggi area who experienced a civil petition for a false accusation of child abuse from parents. The research period is from December 2019 to February 2020. Due to the non-face-to-face situation of COVID 19, the data collection was made through the individual in-depth interview over totally 3 times and the individual telephone interview across 2-3 times. The interview contents were transcribed through recording and then were materialized. The researcher carried out the inductive categorical analysis with having the collected data among qualitative research methods. The inductive categorical analysis implies an analytic method of trying to closely examine the research objective by expanding the collected materials through analyzing the observation, interview or records gradually into the related middle topic and large topic from the center of a word or small topic, by discovering a characteristic according to category, and by pursuing a category-based connection(Kim & Yoo, 2018). Also, in the process of arranging and interpreting the findings aiming to increase reliability and validity of data analysis, this study was received the consultation of two experts in early childhood education who have ever experienced a civil complaint for child abuse from parents even if having not participated in this study, and was carried out the member check. The results of this study are as follows. First, in consequence of analyzing a case of a civil complaint for a false charge of child abuse that the daycare center directors and teachers experienced, a type of a civil complaint for a false accusation of child abuse from parents was indicated to include a civil petition for ‘physical abuse’ that is raised by the inaccurate and immature language delivery in infants and toddlers, and a civil complaint for a doubt of ‘negligence’ that is brought up by the occurrence of a safety accident within a day care center. A method of being presented a civil complaint for a false charge of child abuse from parents appeared to include a request for an interview with a director and for the CCTV access, and a direct report of child abuse to 112. Second, in the middle of handling a civil complaint for a false accusation of child abuse from parents, the directors and childcare teachers could be known to experience the emotional difficulties most greatly in common such as psychological panic & burnout, a lose and a fear of a confidence in a relationship with parents. Moreover, the directors could be understood to come to suffer even a financial difficulty greatly because the situation of leaving a day care center is caused by the indiscriminate information sharing on SNS, which is operated by the specific parents community, along with the disturbance of other parents of enrolled toddlers in the process of being handled a civil petition for a false charge from parents. Third, the daycare center directors and teachers could be known to hope for the education of understanding about the general operation of a day care center targeting parents amid the process of dealing with a civil complaint for a false charge of child abuse from parents, for the dedicated arbitral institution capable of speaking for daycare center directors and teachers regarding a civil petition for a false accusation of child abuse from parents, and for the installation and operation of a dedicated psychological counseling center so that the psychological stability can be maintained until the time the complaint is closed from the time of the occurrence in a civil complaint for a false charge of child abuse. Especially, childcare teachers could be known to want the directors to display strong leadership based on a confidence in teachers. The results of this study are expected to prevent an indiscreet civil complaint for a false accusation from parents and to possibly offer motivation and information for arranging a supportive system to protect childcare teachers’ human rights and authorities by closely examining the difficulties and desires of daycare center directors and teachers who experienced a civil complaint for a false charge of child abuse from parents.
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