21세기를 살아가는 인류가 가지고 있는 생태학적 관심은 매우 지대하다. 이 관심은 사회, 경제, 문화 등 어느 특정 영역에 국한되지 않고 광범위하도고 다각적인 각도에서 촉발되고 있다. 이러한 생태적 도전은 교회로 하여금 현대 사회에서 자신의 역할을 진지하게 성찰하고 받아들이도록 촉구한다.
특히 제2차 바티칸 공의회는 교회가 ‘시대의 징표’를 읽고 복음의 빛 안에서 문제들을 해석할 것을 권고하였다. 복음의 빛 안에서 바라본 환경문제의 원인은 인간이 피조물 안에서 자신들의 진정한 위치를 이해하지 못하고 단지 ‘소유물’ 곧, ...
21세기를 살아가는 인류가 가지고 있는 생태학적 관심은 매우 지대하다. 이 관심은 사회, 경제, 문화 등 어느 특정 영역에 국한되지 않고 광범위하도고 다각적인 각도에서 촉발되고 있다. 이러한 생태적 도전은 교회로 하여금 현대 사회에서 자신의 역할을 진지하게 성찰하고 받아들이도록 촉구한다.
특히 제2차 바티칸 공의회는 교회가 ‘시대의 징표’를 읽고 복음의 빛 안에서 문제들을 해석할 것을 권고하였다. 복음의 빛 안에서 바라본 환경문제의 원인은 인간이 피조물 안에서 자신들의 진정한 위치를 이해하지 못하고 단지 ‘소유물’ 곧, 욕구 충족 대상으로 취급하여 결국에는 자연세계로부터 멀어지고 최종적으로 하느님으로부터 멀어졌다.
멀어진 관계를 회복하기 위해서 인간은 하느님을 사랑하며, 무엇보다도 창조 선물에 관하여 감사와 찬미를 드려야 한다. 곧, 관계회복은 현존하는 하느님 안에서 인간이 피조물과 분리된 존재가 아니라 피조물의 일부임을 깨우침으로서 하느님, 피조물 그리고 미래 세대를 위해서 피조물을 돌보는 청지기 직무를 지녀야 한다.
곧, 논문의 목적은 전례 신학적 관점에서 인간이 ‘전례 안에서 창조를 올바르게 이해하고, 피조물을 존중하고 소중히 이용하여 하느님과 일치 할 수 있는가?’에 대한 물음을 바탕으로 미사 전례 기도문을 통해 어떠한 방식으로 피조물을 매개로하여 하느님께 감사를 드리는지 전례 기도문을 분석하고, 다양한 성사 안에서 피조물의 쓰임새를 올바르게 인식하여, 현대 교회가 요청하는 ‘시대의 징표’에 따라 창조 주제에 주의를 기울일 것에 목적을 둔다. 왜냐하면 성찬례와 전례 기도문은 피조물을 존중하는 정신과, 성사적으로는 피조물의 존중이 하느님의 현존을 드러내기 때문이다. 그러므로 전례 거행의 밑바탕이 되는 신학적 토대는 인간이 전례 거행을 통해 창조물과 상징적 상호작용을 하는 것이며, 그것을 통해서 하느님이 드러나고 하느님에 대한 믿음이 교회 안에서 형성되고 새로워지기 위한 목적에 집중하여 논문을 전개하였다.
제1장에서는 초대교회의 성찬 기도문 안에서 그들이 창조 곧 인간과 자연물 그리고 하느님의 주제를 어떻게 생각하고, 신앙적으로 고백한 기도문을 분석하였다.
초대교회 공동체의 성찬 기도문을 통해 하느님의 창조에 대한 분명한 인식을 가지고 있으며, 감사라는 뚜렷한 주제를 드러낸다. 그 감사 안에 성령의 힘으로 빵과 포도주의 성변화 곧 예수 그리스도의 몸과 피라는 사실을 전제한다. 초대교회는 인간이 드리는 이 감사가 삼위일체 하느님께 드리는 것이며, 인간만이 홀로 드리는 것이 아닌 자연세계가 함께 참여하는 우주적 사건임을 나타낸다. 곧 제1장을 통해 알아본 초대교회 성찬례는 하느님과 인간 그리고 자연이 만나서 어우러지는 축제의 장이면서 동시에, 창조와 구원을 아우르는 새 창조의 축제의 장으로 볼 수 있다. 이 축제의 장은 현대교회의 성찬례 안에서 지속된다.
제2장에서는 현대 전례 기도문 중 감사송과 감사기도 그리고 여러 성사 기도문안에 나타난 창조 내용을 연구했다. 또한 그 안에서 드러나는 삼위일체 하느님께 대한 감사와 찬양 그리고 인간과 자연세계에 대한 상호관계성을 보았다.
감사송과 감사기도를 통해 알아 볼 수 있는 사실은 하느님께서 창조하심을 통하여 당신의 영광을 노래하고, 창조를 통한 만물의 일치가 그리스도를 통해, 성령 안에서 이루어졌다는 사실을 알 수 있다. 곧, 하느님과 인간 그리고 피조물의 관계는 그리스도의 죽음과 부활로 절정을 이룬다. 곧 그리스도를 통한 창조와 구원을 강조한다.
그 다음으로, 현대교회의 여러 기도문인 성무일도와 세례, 견진, 병자 그리고 성체성사에서 나타난 창조를 살펴보았다. 곧 아침부터 저녁까지 찬미가와 시편 기도를 통해 창조주 하느님을 모든 피조물과 함께 노래하며 찬양한다. 또한 현대 성사 기도문을 통해 알 수 있는 것은 창조 안에서 드러나는 하느님을 찬양은 인간만이 드리는 것이 아닌 피조물과 함께 상징적, 성사적으로 드린다는 사실을 알 수 있었다.
마지막 제3장에서는 창조질서를 위한 여러 형태의 사목적 대안에 대해서 서술하였다. 제3장은 가장 최근에 발표한 교황 프란치스코의 회칙 「찬미받으소서」와 ‘피조물 보호를 위한 기도의 날’의 문항과 기도문을 분석함으로서 현대교회가 강조하는 ‘시대의 징표’를 살펴보았다. 이어지는 내용은 단순히 해결책만을 내놓는 것이 아닌 환경에 관한 도전적인 문제를 바라보는 역대 교황들의 노력이 담긴 회칙과 담화문을 살펴보고, 사목적 대안과 제언을 이어나갔다. 특히 사목적 대안과 제언은 피조물 보호를 위한 주간 안에 필요한 기도문, 성가 그리고 이를 잘 드러낼 수 있는 친환경적 공간의 필요성을 본 논고를 통해 제언하였다.
결론적으로 ‘전례 안에서 창조를 올바르게 이해하고, 피조물을 존중하고 소중히 이용하여 하느님과 일치 할 수 있는가?’라는 질문에 대답을 할 수 있다. 곧 ‘초대교회부터 바쳐온 전례 안에서 그리고 이를 이어받은 현대 전례 안에서 인간이 피조물을 올바로 이용하여 하느님과 일치를 이를 수 있다’는 결론지을 수 있다. 초대교회의 전례 기도문을 통해 도출되는 그리스도교의 전통, 그리고 현대교회의 전례 기도문 안에서 나타나는 가르침은 예수 그리스도가 인류와 자연세계와 그 모든 창조물의 구세주라는 것이다. 오늘날 그리스도인들은 인간의 행위에 따라 상처받을 수 있는 단 하나의 지구에 살고 있음을 깨달으면서 예수 그리스도의 구원이 우주 만물과 맺고 있는 상관관계를 다시 새롭게 정립해야 할 것이다. 이 상관관계는 전례신학 안에서 창조 중심의 전례 행위에 기초한다. 본 논문을 통해 창조 중심의 전례 신학은 삼위일체가 창조 안에서 어떻게 작용하는지, 그리고 하느님의 본성과 선함을 표현하는 전례는 창조된 세계를 유지하는데 어떻게 작용하는지 강조함으로써 전례의 삼위일체적 신학의 기초를 이루고 표현하는지 알아보았다. 따라서 전례 안에서 인간과 자연세계와의 관계는 창조주 하느님과 구세주 예수를 통해 성령의 힘으로 개인과 공동체가 잃어버렸던 하느님의 모상성이 회복될 것이다.
21세기를 살아가는 인류가 가지고 있는 생태학적 관심은 매우 지대하다. 이 관심은 사회, 경제, 문화 등 어느 특정 영역에 국한되지 않고 광범위하도고 다각적인 각도에서 촉발되고 있다. 이러한 생태적 도전은 교회로 하여금 현대 사회에서 자신의 역할을 진지하게 성찰하고 받아들이도록 촉구한다.
특히 제2차 바티칸 공의회는 교회가 ‘시대의 징표’를 읽고 복음의 빛 안에서 문제들을 해석할 것을 권고하였다. 복음의 빛 안에서 바라본 환경문제의 원인은 인간이 피조물 안에서 자신들의 진정한 위치를 이해하지 못하고 단지 ‘소유물’ 곧, 욕구 충족 대상으로 취급하여 결국에는 자연세계로부터 멀어지고 최종적으로 하느님으로부터 멀어졌다.
멀어진 관계를 회복하기 위해서 인간은 하느님을 사랑하며, 무엇보다도 창조 선물에 관하여 감사와 찬미를 드려야 한다. 곧, 관계회복은 현존하는 하느님 안에서 인간이 피조물과 분리된 존재가 아니라 피조물의 일부임을 깨우침으로서 하느님, 피조물 그리고 미래 세대를 위해서 피조물을 돌보는 청지기 직무를 지녀야 한다.
곧, 논문의 목적은 전례 신학적 관점에서 인간이 ‘전례 안에서 창조를 올바르게 이해하고, 피조물을 존중하고 소중히 이용하여 하느님과 일치 할 수 있는가?’에 대한 물음을 바탕으로 미사 전례 기도문을 통해 어떠한 방식으로 피조물을 매개로하여 하느님께 감사를 드리는지 전례 기도문을 분석하고, 다양한 성사 안에서 피조물의 쓰임새를 올바르게 인식하여, 현대 교회가 요청하는 ‘시대의 징표’에 따라 창조 주제에 주의를 기울일 것에 목적을 둔다. 왜냐하면 성찬례와 전례 기도문은 피조물을 존중하는 정신과, 성사적으로는 피조물의 존중이 하느님의 현존을 드러내기 때문이다. 그러므로 전례 거행의 밑바탕이 되는 신학적 토대는 인간이 전례 거행을 통해 창조물과 상징적 상호작용을 하는 것이며, 그것을 통해서 하느님이 드러나고 하느님에 대한 믿음이 교회 안에서 형성되고 새로워지기 위한 목적에 집중하여 논문을 전개하였다.
제1장에서는 초대교회의 성찬 기도문 안에서 그들이 창조 곧 인간과 자연물 그리고 하느님의 주제를 어떻게 생각하고, 신앙적으로 고백한 기도문을 분석하였다.
초대교회 공동체의 성찬 기도문을 통해 하느님의 창조에 대한 분명한 인식을 가지고 있으며, 감사라는 뚜렷한 주제를 드러낸다. 그 감사 안에 성령의 힘으로 빵과 포도주의 성변화 곧 예수 그리스도의 몸과 피라는 사실을 전제한다. 초대교회는 인간이 드리는 이 감사가 삼위일체 하느님께 드리는 것이며, 인간만이 홀로 드리는 것이 아닌 자연세계가 함께 참여하는 우주적 사건임을 나타낸다. 곧 제1장을 통해 알아본 초대교회 성찬례는 하느님과 인간 그리고 자연이 만나서 어우러지는 축제의 장이면서 동시에, 창조와 구원을 아우르는 새 창조의 축제의 장으로 볼 수 있다. 이 축제의 장은 현대교회의 성찬례 안에서 지속된다.
제2장에서는 현대 전례 기도문 중 감사송과 감사기도 그리고 여러 성사 기도문안에 나타난 창조 내용을 연구했다. 또한 그 안에서 드러나는 삼위일체 하느님께 대한 감사와 찬양 그리고 인간과 자연세계에 대한 상호관계성을 보았다.
감사송과 감사기도를 통해 알아 볼 수 있는 사실은 하느님께서 창조하심을 통하여 당신의 영광을 노래하고, 창조를 통한 만물의 일치가 그리스도를 통해, 성령 안에서 이루어졌다는 사실을 알 수 있다. 곧, 하느님과 인간 그리고 피조물의 관계는 그리스도의 죽음과 부활로 절정을 이룬다. 곧 그리스도를 통한 창조와 구원을 강조한다.
그 다음으로, 현대교회의 여러 기도문인 성무일도와 세례, 견진, 병자 그리고 성체성사에서 나타난 창조를 살펴보았다. 곧 아침부터 저녁까지 찬미가와 시편 기도를 통해 창조주 하느님을 모든 피조물과 함께 노래하며 찬양한다. 또한 현대 성사 기도문을 통해 알 수 있는 것은 창조 안에서 드러나는 하느님을 찬양은 인간만이 드리는 것이 아닌 피조물과 함께 상징적, 성사적으로 드린다는 사실을 알 수 있었다.
마지막 제3장에서는 창조질서를 위한 여러 형태의 사목적 대안에 대해서 서술하였다. 제3장은 가장 최근에 발표한 교황 프란치스코의 회칙 「찬미받으소서」와 ‘피조물 보호를 위한 기도의 날’의 문항과 기도문을 분석함으로서 현대교회가 강조하는 ‘시대의 징표’를 살펴보았다. 이어지는 내용은 단순히 해결책만을 내놓는 것이 아닌 환경에 관한 도전적인 문제를 바라보는 역대 교황들의 노력이 담긴 회칙과 담화문을 살펴보고, 사목적 대안과 제언을 이어나갔다. 특히 사목적 대안과 제언은 피조물 보호를 위한 주간 안에 필요한 기도문, 성가 그리고 이를 잘 드러낼 수 있는 친환경적 공간의 필요성을 본 논고를 통해 제언하였다.
결론적으로 ‘전례 안에서 창조를 올바르게 이해하고, 피조물을 존중하고 소중히 이용하여 하느님과 일치 할 수 있는가?’라는 질문에 대답을 할 수 있다. 곧 ‘초대교회부터 바쳐온 전례 안에서 그리고 이를 이어받은 현대 전례 안에서 인간이 피조물을 올바로 이용하여 하느님과 일치를 이를 수 있다’는 결론지을 수 있다. 초대교회의 전례 기도문을 통해 도출되는 그리스도교의 전통, 그리고 현대교회의 전례 기도문 안에서 나타나는 가르침은 예수 그리스도가 인류와 자연세계와 그 모든 창조물의 구세주라는 것이다. 오늘날 그리스도인들은 인간의 행위에 따라 상처받을 수 있는 단 하나의 지구에 살고 있음을 깨달으면서 예수 그리스도의 구원이 우주 만물과 맺고 있는 상관관계를 다시 새롭게 정립해야 할 것이다. 이 상관관계는 전례신학 안에서 창조 중심의 전례 행위에 기초한다. 본 논문을 통해 창조 중심의 전례 신학은 삼위일체가 창조 안에서 어떻게 작용하는지, 그리고 하느님의 본성과 선함을 표현하는 전례는 창조된 세계를 유지하는데 어떻게 작용하는지 강조함으로써 전례의 삼위일체적 신학의 기초를 이루고 표현하는지 알아보았다. 따라서 전례 안에서 인간과 자연세계와의 관계는 창조주 하느님과 구세주 예수를 통해 성령의 힘으로 개인과 공동체가 잃어버렸던 하느님의 모상성이 회복될 것이다.
The ecological interest of humanity in the 21st century is very large. This interest is not limited to any specific area such as society, economy, culture, etc., but it is triggered from wide and diverse angles. This ecological challenge urges the church to seriously reflect on and accept its role i...
The ecological interest of humanity in the 21st century is very large. This interest is not limited to any specific area such as society, economy, culture, etc., but it is triggered from wide and diverse angles. This ecological challenge urges the church to seriously reflect on and accept its role in modern society.
In particular, the Second Vatican Council encouraged the church to read the signs of the times and interpret the problems in the light of the gospel. The cause of environmental problems in the light of the Gospel is that humans do not understand their true position in the creature, but merely treat it as a "possession," a fulfillment of desire, eventually moving away from the natural world and eventually moving away from God.
To restore a distant relationship, humans love God, and above all, give thanks and praise for the gift of creation. Soon, the restoration of the relationship must have stewardship duty to care for the creature for God, the creature, and future generations by making it aware that man is part of the creature, not a separate being from the creature in the existing God.
In short, the purpose of the thesis is based on the question of whether human beings can 'unite with God in the liturgy' in order to correctly understand creation, to respect and to use the creature in a proper way, To analyze the liturgical prayer that thanks to God through creation through the creation, to correctly recognize the use of the creation in various sacraments and to pay attention to the subject of creation according to the "mark of the times" I will. For the Eucharist and the liturgical prayer reveal God's presence in the spirit of respect for the creature, and for the sacramentally respect of the creature. Therefore, the theological foundation that underlies the liturgical celebration is that human beings interact symbolically with creation through liturgical celebration. Through this, they concentrate on the purpose of revealing God and forming faith in God in the church and renewing it.
In Chapter 1, we analyzed the prayers of the Early Church in the sacrament prayer, how they thought about the creation, the human, the natural, and the theme of God, and confessed faithfully.
Through the sacrament prayer of the early Church community, it has a clear perception of God's creation and reveals a clear theme of gratitude. In its gratitude, the Holy Spirit presupposes the fact that the bread and the sex of wine, the body and blood of Jesus Christ. The Early Church shows that human thanks is given to the Trinity God and is a universal event in which the natural world participates together, not alone with man. In the first chapter, the First Ecclesiastical Eucharist can be seen as a place of festival where God, man, and nature meet, and at the same time, as a place of festival of new creation that encompasses creation and salvation. This chapter of the festival lasts in the Eucharist of the modern church.
In Chapter 2, we studied the creation and the content of the presentations in the prayers of thanksgiving, thanksgiving, and various sacrament prayers. We have also seen gratitude and praise for the Trinity God revealed in it and the interrelationships between man and the natural world.
Through the thankfulness and thanksgiving prayer, we can see that God created His glory through His creation, and that the unity of creation through creation was made in Christ through the Holy Spirit. Soon, the relationship between God, man and the creature climaxes with Christ's death and resurrection. Emphasizing creation and salvation through Christ.
Next, we looked at the creation of the modern day church, the prayers of the modern church, the creation of baptism, confirmation, the sick, and the Eucharist. From morning to evening, sing and praise the Creator God with all creatures through anthems and Psalms. Also, through the modern sacrament prayer, we can see that the God who is revealed in creation is given symbolically and sexually with creatures, not only human beings, but praise.
The last chapter, chapter 3, describes various forms of four - sided alternatives for creation order. Chapter 3 looked at the token of the times emphasized by the modern church by analyzing the items and prayers of the most recently published Pope Francis' Rules of Praise and the Day of Prayer for the Protection of Creation.
The following sections looked at the conventions and discourses that showed the efforts of past popes to look at challenging issues in the environment, not merely a solution. Particularly, the alternatives and proposals for the purpose of the present study suggested the need for prayer, chant, and eco - friendly space in order to protect the creature during the week.
In conclusion, we can answer the question, "Can we correctly understand creation in the liturgy, and respect and treasure our creatures and reconcile them to God?" It can be concluded that 'in the liturgy devoted to the Early Church and in the modern liturgy inherited from it, humans can make use of the creature properly and come to a consensus with God'. The teachings of Christian tradition derived from the liturgical prayers of the Early Church and the liturgical prayer of the modern church are that Jesus Christ is the savior of mankind, the natural world, and all creation. Today, as Christians realize that they live on a single earth that can be hurt by human deeds, the salvation of Jesus Christ must be reestablished again in relation to all things in the universe.
This correlation is based on creation-centered liturgical practices in liturgical theology. Through this thesis, Creation-centered liturgical theology emphasizes how the Trinity works in creation and how liturgical expressions of God's nature and goodness serve to preserve the created world, thereby providing the foundation of liturgical theology of the Trinity I tried to find out if it was accomplished. Thus, in the liturgy, the relationship between man and the natural world will be restored through the Creator God and the Savior Jesus through the power of the Holy Spirit to God's lost sense of personal and community.
The ecological interest of humanity in the 21st century is very large. This interest is not limited to any specific area such as society, economy, culture, etc., but it is triggered from wide and diverse angles. This ecological challenge urges the church to seriously reflect on and accept its role in modern society.
In particular, the Second Vatican Council encouraged the church to read the signs of the times and interpret the problems in the light of the gospel. The cause of environmental problems in the light of the Gospel is that humans do not understand their true position in the creature, but merely treat it as a "possession," a fulfillment of desire, eventually moving away from the natural world and eventually moving away from God.
To restore a distant relationship, humans love God, and above all, give thanks and praise for the gift of creation. Soon, the restoration of the relationship must have stewardship duty to care for the creature for God, the creature, and future generations by making it aware that man is part of the creature, not a separate being from the creature in the existing God.
In short, the purpose of the thesis is based on the question of whether human beings can 'unite with God in the liturgy' in order to correctly understand creation, to respect and to use the creature in a proper way, To analyze the liturgical prayer that thanks to God through creation through the creation, to correctly recognize the use of the creation in various sacraments and to pay attention to the subject of creation according to the "mark of the times" I will. For the Eucharist and the liturgical prayer reveal God's presence in the spirit of respect for the creature, and for the sacramentally respect of the creature. Therefore, the theological foundation that underlies the liturgical celebration is that human beings interact symbolically with creation through liturgical celebration. Through this, they concentrate on the purpose of revealing God and forming faith in God in the church and renewing it.
In Chapter 1, we analyzed the prayers of the Early Church in the sacrament prayer, how they thought about the creation, the human, the natural, and the theme of God, and confessed faithfully.
Through the sacrament prayer of the early Church community, it has a clear perception of God's creation and reveals a clear theme of gratitude. In its gratitude, the Holy Spirit presupposes the fact that the bread and the sex of wine, the body and blood of Jesus Christ. The Early Church shows that human thanks is given to the Trinity God and is a universal event in which the natural world participates together, not alone with man. In the first chapter, the First Ecclesiastical Eucharist can be seen as a place of festival where God, man, and nature meet, and at the same time, as a place of festival of new creation that encompasses creation and salvation. This chapter of the festival lasts in the Eucharist of the modern church.
In Chapter 2, we studied the creation and the content of the presentations in the prayers of thanksgiving, thanksgiving, and various sacrament prayers. We have also seen gratitude and praise for the Trinity God revealed in it and the interrelationships between man and the natural world.
Through the thankfulness and thanksgiving prayer, we can see that God created His glory through His creation, and that the unity of creation through creation was made in Christ through the Holy Spirit. Soon, the relationship between God, man and the creature climaxes with Christ's death and resurrection. Emphasizing creation and salvation through Christ.
Next, we looked at the creation of the modern day church, the prayers of the modern church, the creation of baptism, confirmation, the sick, and the Eucharist. From morning to evening, sing and praise the Creator God with all creatures through anthems and Psalms. Also, through the modern sacrament prayer, we can see that the God who is revealed in creation is given symbolically and sexually with creatures, not only human beings, but praise.
The last chapter, chapter 3, describes various forms of four - sided alternatives for creation order. Chapter 3 looked at the token of the times emphasized by the modern church by analyzing the items and prayers of the most recently published Pope Francis' Rules of Praise and the Day of Prayer for the Protection of Creation.
The following sections looked at the conventions and discourses that showed the efforts of past popes to look at challenging issues in the environment, not merely a solution. Particularly, the alternatives and proposals for the purpose of the present study suggested the need for prayer, chant, and eco - friendly space in order to protect the creature during the week.
In conclusion, we can answer the question, "Can we correctly understand creation in the liturgy, and respect and treasure our creatures and reconcile them to God?" It can be concluded that 'in the liturgy devoted to the Early Church and in the modern liturgy inherited from it, humans can make use of the creature properly and come to a consensus with God'. The teachings of Christian tradition derived from the liturgical prayers of the Early Church and the liturgical prayer of the modern church are that Jesus Christ is the savior of mankind, the natural world, and all creation. Today, as Christians realize that they live on a single earth that can be hurt by human deeds, the salvation of Jesus Christ must be reestablished again in relation to all things in the universe.
This correlation is based on creation-centered liturgical practices in liturgical theology. Through this thesis, Creation-centered liturgical theology emphasizes how the Trinity works in creation and how liturgical expressions of God's nature and goodness serve to preserve the created world, thereby providing the foundation of liturgical theology of the Trinity I tried to find out if it was accomplished. Thus, in the liturgy, the relationship between man and the natural world will be restored through the Creator God and the Savior Jesus through the power of the Holy Spirit to God's lost sense of personal and community.
주제어
#창조 전례 성찬례 환경 고대교회 찬미받으소서 삼위일체
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