[학위논문]국선도 호흡명상이 여자중학생의 자아 존중감, 스트레스, 정서에 미치는 영향 Effect of Kouksundo breathing meditation on self-esteem, stress, and emotion of middle school girls원문보기
본 연구는 청소년기에 속하는 여자 중학생들을 대상으로 호흡 명상을 실시하였을 때 자아 존중감, 스트레스, 정서에 어떤 영향을 미치는지를 알아보고자 하였다. 충청남도 지역의 N시에 거주하는 S여자중학교 3학년을 대상으로 국선도 호흡 명상 연구를 희망하는 학생들의 동의를 얻어 실시하였다. 연구대상자들은 총 64명으로 32명씩 대조군 32명으로 무작위로 분류해 실험하였다. 국선도 호흡 명상 프로그램 참여율이 저조하여 중도탈락 된 실험집단 2명의 대상자를 제외하고 62명을 대상으로 2017년 8월 1일 ∼ 9월 2일까지 5주에 걸쳐 주 2회씩 10회를 실시하였으며 실험집단과 대조집단으로 나누어 사전 사후 설문지를 통해 결과를 분석하였다. 1회당 연구 실험 시간은 50분으로 준비운동 – 호흡명상 – ...
논문 요약
국선도 호흡 명상이 여자 중학생의 자아 존중감, 스트레스, 정서에 미치는 영향
본 연구는 청소년기에 속하는 여자 중학생들을 대상으로 호흡 명상을 실시하였을 때 자아 존중감, 스트레스, 정서에 어떤 영향을 미치는지를 알아보고자 하였다. 충청남도 지역의 N시에 거주하는 S여자중학교 3학년을 대상으로 국선도 호흡 명상 연구를 희망하는 학생들의 동의를 얻어 실시하였다. 연구대상자들은 총 64명으로 32명씩 대조군 32명으로 무작위로 분류해 실험하였다. 국선도 호흡 명상 프로그램 참여율이 저조하여 중도탈락 된 실험집단 2명의 대상자를 제외하고 62명을 대상으로 2017년 8월 1일 ∼ 9월 2일까지 5주에 걸쳐 주 2회씩 10회를 실시하였으며 실험집단과 대조집단으로 나누어 사전 사후 설문지를 통해 결과를 분석하였다. 1회당 연구 실험 시간은 50분으로 준비운동 – 호흡명상 – 정리운동으로 10회의 프로그램을 구성하였으며 여름방학을 이용하여 학생들의 수업 부담을 줄이기 위해 노력하였다. 자료 분석은 SPSS 23.0 통계프로그램을 이용하여 전산처리 하였고, 연구대상자의 일반적 특성 확인을 위해 빈도분석(Frequency analysis)과 동질성 검사는 χ2(Chi-square test)를 실시하였다. 연구대상자의 자아 존중감, 스트레스, 정서 분석을 위한 측정도구의 신뢰성 검증을 위해 Cronbach's α 계수를 산출하였다. 연구대상자의 자아 존중감, 스트레스, 정서의 사전·사후 간 집단 내의 차이를 비교하기 위해 대응표본 t검정(paired t-test)을 실시하였고, 집단 간 차이를 비교하기 위해 독립표본 t검정(independent t-test)을 실시하였다. 본 연구의 모든 통계적 유의수준은 p<.05로 설정하였다. 국선도 호흡명상이 자아존중감에 미치는 실험에서 자아 존중감 점수를 분석한 결과 실험군의 사후 자아존중감 점수가 높아졌으며 통계적으로 유의한 차이를 보였다(p=0.000). 호흡명상이 스트레스 감소에 미치는 효과를 분석한 결과, 실험군의 학교생활 스트레스 점수, 대인관계 스트레스 점수, 자신문제 스트레스 점수, 자신문제 스트레스 점수, 환경문제 스트레스 점수가 유의하게 낮아졌으며 이는 통계적으로 유의한 차이를 보였다(p=0.000). 국선도 호흡명상이 정서에 미치는 효과를 분석한 결과를 살펴보면 실험군의 긍정적정서 사후 점수는 실험 통계적으로 유의하게 높아졌으며 부정적정서 사후 점수에서는 통계적으로 유의하게 낮아졌음을 알 수 있었다(p=0.000). 본 연구를 통해 국선도 호흡 명상이 여자 중학생들의 자아 존중감을 높여주고, 스트레스를 줄여줄 수 있으며 긍정적 정서를 높여 주고 부정적 정서를 나출 수 있을 것으로 나타났다. 이런 결과로 본다면 청소년기의 발달 과정에서 겪게 되는 어려움을 줄이고 자기 스스로를 관리 할 수 있는 방법을 연구해보고자 한다.
논문 요약
국선도 호흡 명상이 여자 중학생의 자아 존중감, 스트레스, 정서에 미치는 영향
본 연구는 청소년기에 속하는 여자 중학생들을 대상으로 호흡 명상을 실시하였을 때 자아 존중감, 스트레스, 정서에 어떤 영향을 미치는지를 알아보고자 하였다. 충청남도 지역의 N시에 거주하는 S여자중학교 3학년을 대상으로 국선도 호흡 명상 연구를 희망하는 학생들의 동의를 얻어 실시하였다. 연구대상자들은 총 64명으로 32명씩 대조군 32명으로 무작위로 분류해 실험하였다. 국선도 호흡 명상 프로그램 참여율이 저조하여 중도탈락 된 실험집단 2명의 대상자를 제외하고 62명을 대상으로 2017년 8월 1일 ∼ 9월 2일까지 5주에 걸쳐 주 2회씩 10회를 실시하였으며 실험집단과 대조집단으로 나누어 사전 사후 설문지를 통해 결과를 분석하였다. 1회당 연구 실험 시간은 50분으로 준비운동 – 호흡명상 – 정리운동으로 10회의 프로그램을 구성하였으며 여름방학을 이용하여 학생들의 수업 부담을 줄이기 위해 노력하였다. 자료 분석은 SPSS 23.0 통계프로그램을 이용하여 전산처리 하였고, 연구대상자의 일반적 특성 확인을 위해 빈도분석(Frequency analysis)과 동질성 검사는 χ2(Chi-square test)를 실시하였다. 연구대상자의 자아 존중감, 스트레스, 정서 분석을 위한 측정도구의 신뢰성 검증을 위해 Cronbach's α 계수를 산출하였다. 연구대상자의 자아 존중감, 스트레스, 정서의 사전·사후 간 집단 내의 차이를 비교하기 위해 대응표본 t검정(paired t-test)을 실시하였고, 집단 간 차이를 비교하기 위해 독립표본 t검정(independent t-test)을 실시하였다. 본 연구의 모든 통계적 유의수준은 p<.05로 설정하였다. 국선도 호흡명상이 자아존중감에 미치는 실험에서 자아 존중감 점수를 분석한 결과 실험군의 사후 자아존중감 점수가 높아졌으며 통계적으로 유의한 차이를 보였다(p=0.000). 호흡명상이 스트레스 감소에 미치는 효과를 분석한 결과, 실험군의 학교생활 스트레스 점수, 대인관계 스트레스 점수, 자신문제 스트레스 점수, 자신문제 스트레스 점수, 환경문제 스트레스 점수가 유의하게 낮아졌으며 이는 통계적으로 유의한 차이를 보였다(p=0.000). 국선도 호흡명상이 정서에 미치는 효과를 분석한 결과를 살펴보면 실험군의 긍정적정서 사후 점수는 실험 통계적으로 유의하게 높아졌으며 부정적정서 사후 점수에서는 통계적으로 유의하게 낮아졌음을 알 수 있었다(p=0.000). 본 연구를 통해 국선도 호흡 명상이 여자 중학생들의 자아 존중감을 높여주고, 스트레스를 줄여줄 수 있으며 긍정적 정서를 높여 주고 부정적 정서를 나출 수 있을 것으로 나타났다. 이런 결과로 본다면 청소년기의 발달 과정에서 겪게 되는 어려움을 줄이고 자기 스스로를 관리 할 수 있는 방법을 연구해보고자 한다.
Effect of Kouksundo Breathing Meditation on Self-Esteem, Stress and Emotion of Middle School Girls
JUNG-SUK KIM Dept. of Beauty & Health Care Graduate School, Daejeon University (Supervised by Prof. Cheng-Kwang-Jo) The purpose of this study is to invest...
ABSTRACT
Effect of Kouksundo Breathing Meditation on Self-Esteem, Stress and Emotion of Middle School Girls
JUNG-SUK KIM Dept. of Beauty & Health Care Graduate School, Daejeon University (Supervised by Prof. Cheng-Kwang-Jo) The purpose of this study is to investigate the effects of respiratory meditation on self-esteem, stress, and emotion in adolescent girls. This study was conducted with the consent of the students who want to study breathing meditation in KoukSunDo for the 3rd grade of S girls' middle school in N city of Chungcheongnam-do province. A total of 64 subjects were randomly assigned to two groups: 32 in the experimental group and 32 in the control group.
Except for the two experimental subjects who were dropped out of the Kouksundo breathing meditation program, 62 subjects were administered 10 times twice a week for 5 weeks from August 1 to September 2, 2017. The results were analyzed by pre-post test questionnaire divided into experimental group and control group. The research experiment time per one session was 50 minutes, and the program was composed 10 times by the preparation exercise - breathing meditation - order movement. I tried to reduce the class load by using summer vacation.
Data analysis was performed using the SPSS 23.0 statistical program. Frequency analysis and homogeneity test were performed by Chi-square test to confirm the general characteristics of the subjects. Cronbach's coefficient was calculated to verify the reliability of measurement tools for self-esteem, stress, and emotional analysis of the subjects. I conducted a paired t-test to compare the differences in self-esteem, stress, and emotional pre- and post-empathy groups in the study subjects and also conducted independent t-tests to compare differences between groups. All statistical significance levels in this study were set at p <.05. The analysis of self-esteem score about the Kouksundo respiratory meditation effect on the self-esteem showed that the posttest self-esteem score of the experimental group was increased and statistically significant (p = 0.000). As a result of analyzing the effects of respiratory meditation on stress reduction, the school stress score, interpersonal stress score, self-problem stress score, and environmental problem stress score of the experimental group were significantly lowered, (P = 0.000), respectively.
The results of the analysis of the effect of the Kouksundo breathing meditation on the emotions showed that the positive emotional post-test score of the experimental group was significantly higher in the experiment and statistically significantly lower in the negative emotional post-test scores (p = 0.000). Through this study, it was found that the respiration meditation of Kouksundo can increase the self-esteem of girls middle school students, reduce stress, increase positive emotions and lower negative emotions. As a result, I would like to suggest one of the ways to reduce the difficulties experienced in the development process of adolescence and manage themselves.
Effect of Kouksundo Breathing Meditation on Self-Esteem, Stress and Emotion of Middle School Girls
JUNG-SUK KIM Dept. of Beauty & Health Care Graduate School, Daejeon University (Supervised by Prof. Cheng-Kwang-Jo) The purpose of this study is to investigate the effects of respiratory meditation on self-esteem, stress, and emotion in adolescent girls. This study was conducted with the consent of the students who want to study breathing meditation in KoukSunDo for the 3rd grade of S girls' middle school in N city of Chungcheongnam-do province. A total of 64 subjects were randomly assigned to two groups: 32 in the experimental group and 32 in the control group.
Except for the two experimental subjects who were dropped out of the Kouksundo breathing meditation program, 62 subjects were administered 10 times twice a week for 5 weeks from August 1 to September 2, 2017. The results were analyzed by pre-post test questionnaire divided into experimental group and control group. The research experiment time per one session was 50 minutes, and the program was composed 10 times by the preparation exercise - breathing meditation - order movement. I tried to reduce the class load by using summer vacation.
Data analysis was performed using the SPSS 23.0 statistical program. Frequency analysis and homogeneity test were performed by Chi-square test to confirm the general characteristics of the subjects. Cronbach's coefficient was calculated to verify the reliability of measurement tools for self-esteem, stress, and emotional analysis of the subjects. I conducted a paired t-test to compare the differences in self-esteem, stress, and emotional pre- and post-empathy groups in the study subjects and also conducted independent t-tests to compare differences between groups. All statistical significance levels in this study were set at p <.05. The analysis of self-esteem score about the Kouksundo respiratory meditation effect on the self-esteem showed that the posttest self-esteem score of the experimental group was increased and statistically significant (p = 0.000). As a result of analyzing the effects of respiratory meditation on stress reduction, the school stress score, interpersonal stress score, self-problem stress score, and environmental problem stress score of the experimental group were significantly lowered, (P = 0.000), respectively.
The results of the analysis of the effect of the Kouksundo breathing meditation on the emotions showed that the positive emotional post-test score of the experimental group was significantly higher in the experiment and statistically significantly lower in the negative emotional post-test scores (p = 0.000). Through this study, it was found that the respiration meditation of Kouksundo can increase the self-esteem of girls middle school students, reduce stress, increase positive emotions and lower negative emotions. As a result, I would like to suggest one of the ways to reduce the difficulties experienced in the development process of adolescence and manage themselves.
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