본 연구는 단전호흡을 수련하는 노년층들이 단전호흡 수련을 통해 경험한 다양한 변화에 대한 분석과 함께 실증적 실험연구를 통해 효과에 대한 검증을 통해 향후 노년층에게 단전호흡법의 의미에 대한 확보를 목적으로 실시된 연구이다. 이를 위해 단전호흡을 수련하는 60대 이상 노년층 12명을 대상으로 질적 연구방법을 통해 분석적 연구를 실시하였고, 실험연구를 위해 12명의 실험대상을 대상으로 주 3회, 총 33회차의 실험을 진행하고 그 결과를 도출하였고 이를 대조군 12명과 비교하여 실험연구 등 복합적 연구방법을 사용하여 연구를 진행하였다. 구체적인 연구방법으로 ...
본 연구는 단전호흡을 수련하는 노년층들이 단전호흡 수련을 통해 경험한 다양한 변화에 대한 분석과 함께 실증적 실험연구를 통해 효과에 대한 검증을 통해 향후 노년층에게 단전호흡법의 의미에 대한 확보를 목적으로 실시된 연구이다. 이를 위해 단전호흡을 수련하는 60대 이상 노년층 12명을 대상으로 질적 연구방법을 통해 분석적 연구를 실시하였고, 실험연구를 위해 12명의 실험대상을 대상으로 주 3회, 총 33회차의 실험을 진행하고 그 결과를 도출하였고 이를 대조군 12명과 비교하여 실험연구 등 복합적 연구방법을 사용하여 연구를 진행하였다. 구체적인 연구방법으로 질적연구는 현상학적 연구방법을 사용하였으며, 연구대상자들을 대상으로 반구조화된 질문지를 통한 심층인터뷰를 통해 단전호흡 수련과 관련된 그들의 경험을 심층적으로 청취하였으며, 이를 현상학적 연구방법중 하나인 Giorgi의 5단계 분석절차인 전체적 관점에서 기술내용 읽기, 의미단위로 분절하기, 의미단위 확보하기, 의미단위를 학문적 용어로 전환하기, 전환된 의미단위를 구조로 통합하기 등의 과정을 통해 결과를 도출하였다. 한편 실험연구에 사용된 단전호흡 프로그램은 정규 국선도 단전호흡 수련법에 따라 준비운동(20분), 호흡운동(40분), 정리운동(15분) 등 총 75분으로 구성되었다. 이상과 같이 본 연구는 질적연구인 현상학적 연구에 12명, 실험연구에 실험군 12명, 대조군 12명 등 24명, 총 36명을 대상으로 연구를 진행하여 다음과 같은 연구결과를 도출하였다. 첫째, 단전호흡 수련 동기는 단순히 건강 차원에서 한 단계 더 나아가서 별도로 수련에서 추구하는 바가 있었기 때문인 것으로 분석되었다. 수련자들은 기본적인 건강 증진의 목적에서 나아가 신체적 아픔, 정신적 스트레스 등 심각한 건강상의 문제를 가지고 있고 이의 해결을 위한 적극적인 수단으로 단전호흡 수련에 참여하고 있음을 확인하였다. 둘째, 단전호흡 수련생들의 수련을 통한 변화는 신체적 변화, 정신적 변화, 생활적 변화 그리고 관계적 변화 등 4가지 측면에서 확인할 수 있었다. 먼저 신체적 변화는 단전호흡을 통해 몸의 변화를 확실하게 느낄 수 있었던 경험, 정신적 변화의 경험으로는 생각이 깊어지고 여유가 생기고, 자기 컨트롤의 경험하고, 마음이 넓어지고, 타인에 대한 이해도가 높아지고, 원만한 성격으로 변화하고, 차분함과 자신감 향상의 경험 등이다. 생활적 변화의 경험은 생활의 규칙적화, 활동범위의 확장, 삶에 대해서 또는 삶에 대한 안정감이 향상되었다는 점이다. 마지막으로 관계적 변화는 넓어 진 이해심, 너그러워짐의 경험, 다른 사람들 입장에 대한 고려, 타인과의 관계 향상이 이루어졌다는 것 등을 들 수 있다. 셋째, 단전호흡 수련생들의 수련 시 어려움이나 방해요인으로 수련 시 어려운 점은 수련이 난이도가 증가하면서 따라가기가 어렵다는 점, 특히 제대로 된 호흡하기가 어렵다는 점, 집중을 잘못하고 깊이 있게 몰입하기 힘들다는 점, 그래서 마음이 흩어지는 것, 나이가 들어 체력적으로 한계를 느낀다는 점, 시간이 많이 걸린다는 것, 꾸준히 수련을 해야 효과가 있다는 것, 대중적이지 않고 지루하고 재미가 없다는 것 등이고, 수련을 하면서 경계해야 할 점은 의도치 않게 올라오는 잡생각을 버리지 못하는 것, 내 몸과 내 한계에 맞게 하지 못하고 욕심을 가지고 있다는 점, 집중력을 유지하기 어렵다는 점, 그리고 술과 같이 외부적 환경과 충분한 수련시간을 확보하는 것 등이다. 넷째, 단전호흡 수련생들의 수련에 대한 향후 목표 및 계획은 꾸준히 오랜 시간 수련 하겠다는 계획만이 있다. 지금 이 상태로, 특별하게 목표나 계획 없이, 그냥 나를 위해서 꾸준히, 지금 하는 거와 같이 변함없이 꾸준히 하는 것을 가장 큰 목표로 생각하고 있다. 다섯째, 단전호흡 수련 경험에 대한 질적연구와 함께 진행된 단전호흡 신규 수련자들을 대상으로 한 실험을 통해 단전호흡의 수련은 스트레스의 감소(t=8.102, p=.000), 우울의 감소(t=4.797, p=.000) 그리고 자아존중감의 증대(t=3.154, p=.000)라는 실증적 효과를 검증할 수 있었다. 이상의 연구 결과를 통해 단전호흡 수련자들은 주로 건강관리에 대한 필요성 및 미래의 더 나은 삶을 위해 단전호흡을 접하게 되었고, 신체적 취약성을 단전호흡 수련과정을 거쳐 극복하고, 심신의 평온을 이룸에 따라, 생활 전반에서 신체적, 정서적, 생활적, 관계적으로 긍정적인 변화를 경험하였다. 또한 향후 지속적인 수련을 통해 바람직한 내적 성장을 기대하고 있었다. 이와 같은 단전호흡의 긍정적 경험은 노년층의 효과적 운동 활동으로 단전호흡의 효과를 확인시켜주고 있는 것이다.
본 연구는 단전호흡을 수련하는 노년층들이 단전호흡 수련을 통해 경험한 다양한 변화에 대한 분석과 함께 실증적 실험연구를 통해 효과에 대한 검증을 통해 향후 노년층에게 단전호흡법의 의미에 대한 확보를 목적으로 실시된 연구이다. 이를 위해 단전호흡을 수련하는 60대 이상 노년층 12명을 대상으로 질적 연구방법을 통해 분석적 연구를 실시하였고, 실험연구를 위해 12명의 실험대상을 대상으로 주 3회, 총 33회차의 실험을 진행하고 그 결과를 도출하였고 이를 대조군 12명과 비교하여 실험연구 등 복합적 연구방법을 사용하여 연구를 진행하였다. 구체적인 연구방법으로 질적연구는 현상학적 연구방법을 사용하였으며, 연구대상자들을 대상으로 반구조화된 질문지를 통한 심층인터뷰를 통해 단전호흡 수련과 관련된 그들의 경험을 심층적으로 청취하였으며, 이를 현상학적 연구방법중 하나인 Giorgi의 5단계 분석절차인 전체적 관점에서 기술내용 읽기, 의미단위로 분절하기, 의미단위 확보하기, 의미단위를 학문적 용어로 전환하기, 전환된 의미단위를 구조로 통합하기 등의 과정을 통해 결과를 도출하였다. 한편 실험연구에 사용된 단전호흡 프로그램은 정규 국선도 단전호흡 수련법에 따라 준비운동(20분), 호흡운동(40분), 정리운동(15분) 등 총 75분으로 구성되었다. 이상과 같이 본 연구는 질적연구인 현상학적 연구에 12명, 실험연구에 실험군 12명, 대조군 12명 등 24명, 총 36명을 대상으로 연구를 진행하여 다음과 같은 연구결과를 도출하였다. 첫째, 단전호흡 수련 동기는 단순히 건강 차원에서 한 단계 더 나아가서 별도로 수련에서 추구하는 바가 있었기 때문인 것으로 분석되었다. 수련자들은 기본적인 건강 증진의 목적에서 나아가 신체적 아픔, 정신적 스트레스 등 심각한 건강상의 문제를 가지고 있고 이의 해결을 위한 적극적인 수단으로 단전호흡 수련에 참여하고 있음을 확인하였다. 둘째, 단전호흡 수련생들의 수련을 통한 변화는 신체적 변화, 정신적 변화, 생활적 변화 그리고 관계적 변화 등 4가지 측면에서 확인할 수 있었다. 먼저 신체적 변화는 단전호흡을 통해 몸의 변화를 확실하게 느낄 수 있었던 경험, 정신적 변화의 경험으로는 생각이 깊어지고 여유가 생기고, 자기 컨트롤의 경험하고, 마음이 넓어지고, 타인에 대한 이해도가 높아지고, 원만한 성격으로 변화하고, 차분함과 자신감 향상의 경험 등이다. 생활적 변화의 경험은 생활의 규칙적화, 활동범위의 확장, 삶에 대해서 또는 삶에 대한 안정감이 향상되었다는 점이다. 마지막으로 관계적 변화는 넓어 진 이해심, 너그러워짐의 경험, 다른 사람들 입장에 대한 고려, 타인과의 관계 향상이 이루어졌다는 것 등을 들 수 있다. 셋째, 단전호흡 수련생들의 수련 시 어려움이나 방해요인으로 수련 시 어려운 점은 수련이 난이도가 증가하면서 따라가기가 어렵다는 점, 특히 제대로 된 호흡하기가 어렵다는 점, 집중을 잘못하고 깊이 있게 몰입하기 힘들다는 점, 그래서 마음이 흩어지는 것, 나이가 들어 체력적으로 한계를 느낀다는 점, 시간이 많이 걸린다는 것, 꾸준히 수련을 해야 효과가 있다는 것, 대중적이지 않고 지루하고 재미가 없다는 것 등이고, 수련을 하면서 경계해야 할 점은 의도치 않게 올라오는 잡생각을 버리지 못하는 것, 내 몸과 내 한계에 맞게 하지 못하고 욕심을 가지고 있다는 점, 집중력을 유지하기 어렵다는 점, 그리고 술과 같이 외부적 환경과 충분한 수련시간을 확보하는 것 등이다. 넷째, 단전호흡 수련생들의 수련에 대한 향후 목표 및 계획은 꾸준히 오랜 시간 수련 하겠다는 계획만이 있다. 지금 이 상태로, 특별하게 목표나 계획 없이, 그냥 나를 위해서 꾸준히, 지금 하는 거와 같이 변함없이 꾸준히 하는 것을 가장 큰 목표로 생각하고 있다. 다섯째, 단전호흡 수련 경험에 대한 질적연구와 함께 진행된 단전호흡 신규 수련자들을 대상으로 한 실험을 통해 단전호흡의 수련은 스트레스의 감소(t=8.102, p=.000), 우울의 감소(t=4.797, p=.000) 그리고 자아존중감의 증대(t=3.154, p=.000)라는 실증적 효과를 검증할 수 있었다. 이상의 연구 결과를 통해 단전호흡 수련자들은 주로 건강관리에 대한 필요성 및 미래의 더 나은 삶을 위해 단전호흡을 접하게 되었고, 신체적 취약성을 단전호흡 수련과정을 거쳐 극복하고, 심신의 평온을 이룸에 따라, 생활 전반에서 신체적, 정서적, 생활적, 관계적으로 긍정적인 변화를 경험하였다. 또한 향후 지속적인 수련을 통해 바람직한 내적 성장을 기대하고 있었다. 이와 같은 단전호흡의 긍정적 경험은 노년층의 효과적 운동 활동으로 단전호흡의 효과를 확인시켜주고 있는 것이다.
This study was conducted for the purpose of securing the meaning of Danjeon breathing to the elderly in the future through the analysis of the various changes experienced by the elderly who practice Danjeon Breathing, as well as the verification of the effects through empirical experimental studies....
This study was conducted for the purpose of securing the meaning of Danjeon breathing to the elderly in the future through the analysis of the various changes experienced by the elderly who practice Danjeon Breathing, as well as the verification of the effects through empirical experimental studies. It is a study. To this end, an analytical study was conducted with 12 elderly people in their 60s or older who practice Danjeon breathing through a qualitative research method, and for the experimental study, a total of 33 experiments were conducted with 12 subjects three times a week. The results were derived and compared with 12 control subjects, and the study was conducted using complex research methods such as experimental studies. As a specific research method, qualitative research uses a phenomenological research method, and through in-depth interviews with semi-structured questionnaires for research subjects, we listened in-depth to their experiences related to Danjeon respiration training, and this is one of the phenomenological research methods. In Giorgi's five-step analysis procedure, the result is through the process of reading technical content from the overall perspective, segmenting into semantic units, securing semantic units, converting semantic units into academic terms, and integrating the converted semantic units into a structure. Was derived. Meanwhile, the Danjeon breathing program used in the experimental study consisted of a total of 75 minutes including warm-up exercise (20 minutes), breathing exercise (40 minutes), and clean-up exercise (15 minutes) according to the regular Kouksundo Danjeon breathing practice method. As described above, this study conducted a study on a total of 36 subjects, including 12 subjects in phenomenological studies, which are qualitative studies, 12 subjects in the experimental group, and 12 subjects in the control group, and derived the following results. First, it is analyzed that the motivation for training Danjeon breathing was simply because there was something to be pursued in training by taking one step further in terms of health. In addition to the purpose of improving basic health, the trainees have confirmed that they have serious health problems such as physical pain and mental stress, and are participating in Danjeon breathing training as an active means for solving them. Second, the change through training of Danjeon breathing practitioners could be confirmed in four aspects: physical change, mental change, life change, and relationship change. First of all, physical change is the experience of being able to feel the change of the body through danjeon breathing, and the experience of mental change deepens the mind and gives you a sense of relaxation, the experience of self-control, broadens your mind, and increases your understanding of others. Changing to a smooth personality, and experiencing calmness and self-confidence. The experience of life change is that the regularization of life, the expansion of the range of activities, and a sense of stability in life or life have improved. Finally, relational changes include broadened understanding, experiences of generosity, consideration of other people's positions, and improvement in relationships with others that have become smooth. These changes in Danjeon breathing practitioners were able to verify the empirical effects of reducing stress, reducing depression, and increasing self-esteem through experiments with new Danjeon breathing practitioners. Third, the difficulty of training Danjeon breathing practitioners due to difficulties or obstacles during training is that it is difficult to follow as the difficulty of training increases, especially that it is difficult to properly breathe, and it is difficult to concentrate and immerse deeply. Points, so that my mind is distracted, that I feel physically limited as I get older, that it takes a lot of time, that it is effective only when I train constantly, that it is not popular, that it is boring and not fun, etc. What should be done is not being able to abandon unintentional mishaps, not being able to meet my body and my limits and having greed, difficulty maintaining concentration, and securing sufficient training time with external environments such as alcohol. And so on. Fourth, the future goals and plans for the training of Danjeon breathing practitioners are only plans to continue training for a long time. As I am now, I think my biggest goal is to do it for me, without any special goals or plans, just for me, as I do now. Fifth, through a qualitative study of Danjeon breathing experience and an experiment with new Danjeon breathing practitioners, training of Danjeon breathing reduced stress (t=8.102, p=.000) and decreased depression (t=4.797, p=.000) and self-esteem increase (t=3.154, p=.000). Danjeon breathing practitioners mainly encountered Danjeon breathing for the necessity of health care and a better life in the future. I experienced positive changes in life and relations. In addition, she was expecting desirable internal growth through continuous training in the future. This positive experience of Danjeon breathing confirms the effectiveness of Danjeon breathing as an effective exercise activity of the senior.
This study was conducted for the purpose of securing the meaning of Danjeon breathing to the elderly in the future through the analysis of the various changes experienced by the elderly who practice Danjeon Breathing, as well as the verification of the effects through empirical experimental studies. It is a study. To this end, an analytical study was conducted with 12 elderly people in their 60s or older who practice Danjeon breathing through a qualitative research method, and for the experimental study, a total of 33 experiments were conducted with 12 subjects three times a week. The results were derived and compared with 12 control subjects, and the study was conducted using complex research methods such as experimental studies. As a specific research method, qualitative research uses a phenomenological research method, and through in-depth interviews with semi-structured questionnaires for research subjects, we listened in-depth to their experiences related to Danjeon respiration training, and this is one of the phenomenological research methods. In Giorgi's five-step analysis procedure, the result is through the process of reading technical content from the overall perspective, segmenting into semantic units, securing semantic units, converting semantic units into academic terms, and integrating the converted semantic units into a structure. Was derived. Meanwhile, the Danjeon breathing program used in the experimental study consisted of a total of 75 minutes including warm-up exercise (20 minutes), breathing exercise (40 minutes), and clean-up exercise (15 minutes) according to the regular Kouksundo Danjeon breathing practice method. As described above, this study conducted a study on a total of 36 subjects, including 12 subjects in phenomenological studies, which are qualitative studies, 12 subjects in the experimental group, and 12 subjects in the control group, and derived the following results. First, it is analyzed that the motivation for training Danjeon breathing was simply because there was something to be pursued in training by taking one step further in terms of health. In addition to the purpose of improving basic health, the trainees have confirmed that they have serious health problems such as physical pain and mental stress, and are participating in Danjeon breathing training as an active means for solving them. Second, the change through training of Danjeon breathing practitioners could be confirmed in four aspects: physical change, mental change, life change, and relationship change. First of all, physical change is the experience of being able to feel the change of the body through danjeon breathing, and the experience of mental change deepens the mind and gives you a sense of relaxation, the experience of self-control, broadens your mind, and increases your understanding of others. Changing to a smooth personality, and experiencing calmness and self-confidence. The experience of life change is that the regularization of life, the expansion of the range of activities, and a sense of stability in life or life have improved. Finally, relational changes include broadened understanding, experiences of generosity, consideration of other people's positions, and improvement in relationships with others that have become smooth. These changes in Danjeon breathing practitioners were able to verify the empirical effects of reducing stress, reducing depression, and increasing self-esteem through experiments with new Danjeon breathing practitioners. Third, the difficulty of training Danjeon breathing practitioners due to difficulties or obstacles during training is that it is difficult to follow as the difficulty of training increases, especially that it is difficult to properly breathe, and it is difficult to concentrate and immerse deeply. Points, so that my mind is distracted, that I feel physically limited as I get older, that it takes a lot of time, that it is effective only when I train constantly, that it is not popular, that it is boring and not fun, etc. What should be done is not being able to abandon unintentional mishaps, not being able to meet my body and my limits and having greed, difficulty maintaining concentration, and securing sufficient training time with external environments such as alcohol. And so on. Fourth, the future goals and plans for the training of Danjeon breathing practitioners are only plans to continue training for a long time. As I am now, I think my biggest goal is to do it for me, without any special goals or plans, just for me, as I do now. Fifth, through a qualitative study of Danjeon breathing experience and an experiment with new Danjeon breathing practitioners, training of Danjeon breathing reduced stress (t=8.102, p=.000) and decreased depression (t=4.797, p=.000) and self-esteem increase (t=3.154, p=.000). Danjeon breathing practitioners mainly encountered Danjeon breathing for the necessity of health care and a better life in the future. I experienced positive changes in life and relations. In addition, she was expecting desirable internal growth through continuous training in the future. This positive experience of Danjeon breathing confirms the effectiveness of Danjeon breathing as an effective exercise activity of the senior.
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